ANLATIMIN VE ANLATICININ TAVRI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
Advertisements

ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
CÜMLE ÖGELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi veya olayı anlatan sözcük ya da sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Cümlede görevli.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
Türkiye’de Tarım. Türkiye'de Tarım İnsanların toprağı işleyerek ekme ve dikme yoluyla ondan ürün elde etmesi faaliyetine tarım denir.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
SÖZCÜKTE ANLAM.
Cümlenin öğelerini temel ve yardımcı olmak üzere iki grupta inceleyebiliriz. Temel öğeler Yardımcı öğeler yüklem özne nesne Z.T. D.T Edat tamlayıcısı.
1. GRUP PUANI 2. GRUP PUANI SORUYU GÖR SORUYU GÖR.
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
DUYGUSAL VE ABARTILI İFADELER
KARADA YÜZEN DONANMA.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Program Tasarım Modelleri
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
VARLIKLARI NİTELEYEN KELİMELER ( ÖN AD )
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
ANLATIM TÜRLERİ.
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Eğitim Bilimleri Fakültesi
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
ZAMİRLER “Sen ve ben ve deniz Bizi anlamayan bir nesle aşina değiliz”
TUTUM VE ALGILAR.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Oyunun Başlaması ve Tekrar Başlaması
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
ÖĞRETİM İLKELERİ.
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

ANLATIMIN VE ANLATICININ TAVRI

Anlatımın ve Anlatıcının Tavrı Somutlama Soyutlama Doğrudan Anlatım Dolaylı Anlatım Kişiye göre Anlatım Giriş Öznel Anlatım Nesnel Anlatım Soyut Anlatım Somut Anlatım

Giriş Anlatımda başarı, işlenen konu, üslup kadar anlatıcının tavrı ile de doğru orantılıdır. Bir olay, bir durum karşısında kişinin takındığı davranışa tavır denir. Anlatıcı, konuyu işlerken öznel ya da nesnel, somut ya da soyut, doğrudan ya da dolaylı bir anlatım seçebilir. Dolayısıyla anlatımı, anlatıcının seçtiği bu tavır belirler.

Öznel Anlatım “Bu şirin sahil kasabası yaz aylarında kalabalıklaşır.” Kişiden kişiye değişen yargıların kullanıldığı anlatıma öznel anlatım denir. Öznel anlatımda yargılar kanıtlanamaz. Çünkü söyleyenin beğenilerini, duygu ve yorumunu taşır. Öznel anlatım daha çok, edebî metinlerde kullanılır. “Bu şirin sahil kasabası yaz aylarında kalabalıklaşır.”  Cümlesinde öznellik vardır. Burada “şirin” sözü kişisel bir ifadedir. Bir başkası bu kasabayı “şirin” bulmayabilir.

Nesnel Anlatım “Bu sahil kasabası yaz aylarında kalabalıklaşır.” Nesnelerin, olayların, durumların kendine özgü belli nitelikleri vardır. Bunlar anlatandan anlatana göre değişmez. Bunların gerçekliği, evrensel, değişmeyen deneylerle kanıtlanan gerçekliklerdir. Bilgiler anlatımlar nesnel anlatımlardır. Nesnel taşıyan , kişisel duygu ve düşünce içermeyen yargılara yer verilir. “Bu sahil kasabası yaz aylarında kalabalıklaşır.”    Cümlesinde ise nesnellik vardır. Cümlede kişisel duygu ve düşünceye yer verilmemiştir.

Soyut Anlatım Dilde, anlatımda daha çok soyut; yani beş duyu organımız ile algılayamadığımız kavramların, imajların kullanıldığı üslup çeşidine soyut anlatım diyoruz. Bu bir anlatımdan çok üslup çeşididir. Kimi yazarlar soyut ifadenin gücünden yararlanarak metin oluşturmayı tercih ederler. “Oyun oynayan çocukların tatlı neşesi ve coşkusu hepimizi sardı.”  Cümlesinde duygular aktarıldığından soyut bir anlatım vardır.

Somut Anlatım “Çocuklar bahçede top oynuyor.” Dilde, anlatımda daha çok somut; yani beş duyu organımız ile algılayabildiğimiz kavram ve olguların tercih edildiği üsluba, anlatım çeşidine somut anlatım denilmektedir. Anlatımda inanılırlığı, güvenirliği artırmak amacı ile somut anlatım tercih edilir. “Çocuklar bahçede top oynuyor.”  Cümlesinde gözlemler aktarılmıştır. Somut anlatımdır.

Somutlama “Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden Somutlama soyut bir kavramın benzetme imgeleme gibi türlü yollarla somut bir kavramı karşılayacak biçemde kullanılmasıdır. “Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak”   Yukarıdaki örnekte hayat bir merdivene benzetilmiştir

Soyutlama “Kaldırımlar içimde kıvrılan bir lisandır.” Soyut bir kavramın benzetme, eğretileme gibi türlü yollarla somut bir kavramı karşılayacak biçimde kullanılmasına soyutlama denilmektedir. Bir ressamın somut nesneleri gerçeklik çizgisinden uzaklaştırarak olduğundan farklı çizmesi gibi edebiyatta somut kavramlar ve olguların gerçeküstü anlatımı soyutlamadır. “Kaldırımlar içimde kıvrılan bir lisandır.” Somut bir kavram olan kaldırımlar soyut bir kavram olan lisan yani dile benzetilmiştir.

Doğrudan Anlatım Anlatımın gözlem ve deneyimler sonucu birinci kişi tarafından –di ya da –yor (-makta) kipleri kullanılarak gerçekleşmesine doğrudan anlatım denir. Bu anlatım çeşidinde anlatıcı yaşananlara şahit olmaktadır. Edebiyatta anlatımda gerçeklik olgusunu sağlamlaştırmak için tercih edilir.

Dolaylı Anlatım Duyulan ya da öğrenilen bir bilginin –miş’li geçmiş zaman kipi kullanılarak anlatılmasına denir. Dolaylı anlatımda anlatıcı olay ya da durumlara bir vasıta yolu ile ulaşır. Böylelikle edinilen bilgi ya da haberin anlatımı dolaylı olacaktır. Edebiyatta roman, hikaye gibi türlerde dolaylı anlatım kullanılmaktadır.

Kişiye Göre Anlatım Kişiye göre anlatımın birinci ve üçüncü kişili anlatım olmak üzere iki çeşidi vardır. Birinci kişili anlatımda, çoğunlukla olayların kendi çevresinde döndüğü ya da kendisine bağlandığı asıl kişi vardır. Bu anlatımda “ben ve biz” sözcükleri kullanılır. Kişi başından geçenleri, gözlem ve izlenimlerini yazar olarak aktarır. “Sabah erkenden kahvaltımı yaptım ve deniz kenarına balık tutmaya indim” Cümlesinde birinci kişili anlatım vardır.

Cümlesinde ise üçüncü kişili anlatım vardır. Üçüncü kişili anlatımda, çoğunlukla “sen, siz, o ve onlar” sözcükleri kullanılır. Bu anlatımda yazar, başkalarından, onların yapıp ettiklerinden bahseder. “Sabah erkenden kalkıp kahvaltısını yaptı, araç ve gereçlerini alarak deniz kenarına balık tutmaya indi.”  Cümlesinde ise üçüncü kişili anlatım vardır.

Örnek Aşağıdaki cümlelerin hangisi, doğrudan anlatıma örnek olamaz? A) Ben, bu konuda bir şey söylemek bana düşmez, derim. B) çocuk yavaşça : "Haydi, parka gidelim anne!" dedi. C) "İnsanın en iyi dostu, ölmüş dostudur." der, Gabriel Garcia Marquez. D) Şöyle beş altı kitabı iyi bilmekle ne büyük bir bilgin olabilir insan! E) Arkadaşım, yönetim kurulu toplantısının yarın yapılacağını söyledi. CEVAP:E

Örnek Aşağıdaki cümlelerin hangisi "kişiden kişiye değişebilen bir yargı" içermektedir? A) Türkiye'nin en kalabalık kenti İstanbul'dur. B) Anadolu, çeşitli uygarlıkların izlerini taşır. C) Kışın, doğu bölgelerimizde kar yüzünden ba-zı köylere ulaşılamıyor. D) Yurdumuz, doğal güzellikleri ile dünyanın en ilginç ülkesidir. E) Bu bölgede kış ayları ılık ve yağışlı geçer. CEVAP:D

Örnek Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "doğrudan anlatım" söz konusudur ? A) Yılların kendini iyice yıprattığını söyledi. B) Hayatın insana neler getireceğinin belli olmadığı her zaman söyler.   C) Bizler için çalışmaktan başka yol olmadığını ifade ederdi. D)Hz. Ali "Kimin söylediğine değil, ne söylediğine bakın" demiş.   E) Shakespeare büyüklerin katlandıkları acıların da büyük olacağını söylüyor. CEVAP:D

Örnek Aşağıdaki cümlelerin hangisinde somutlama yapılmamıştır? A) Seni kırmak istemem ama teklifin hiç kabul edilir gibi değil. B) Son oylamada ezici bir çoğunlukla tüm rakiplerini geride bıraktı. C) Dün olanları duyunca hepimize ateş püskürdü. D) Bizi zamanında dinlemedi, şimdi bırakın çürüsün kahvehane köşelerinde. E) Bu kadar sinirleneceğinizi bilseydim ağzımı hiç açmazdım. CEVAP:E

Örnek Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "dolaylama" yoktur? A) Ay yıldızlı ekip tüm ülkeyi sevindirdi. B) Bu yıl takımımız,devler liginde mücadele edecek. C) Takıma yeni bir file bekçisi alındı. D) Bu mükemmel vuruşla meşin yuvarlak ağlarla buluştu. E) İmparator, takımımızı başarıdan başarıya koşturdu. CEVAP:E

HAZIRLAYAN HİLAL ERATİK 10/C 23