Üstün Yeteneklilerde Sosyal Duygusal Gelişim. “Sen kimsin?” Peter (11 yaşında, IQ:132) Peter: Duygusal, rekabetçi, meraklı, istediğim şey konusunda çabalayan…

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
F İ NLAND İ YA EG İ T İ M S İ STEM İ Dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip Finlandiya’da özel okul yok, öğrenciler günde 4 saat ders yapıyor,
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
REHBERLİK SERVİSİ.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
CEYLANPINAR ANADOLU LİSESİ
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Neden sevilmez.
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilinçli Tercih Seminerine
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Etkili Öğretmen Kimdir?
Eğitsel Rehberlik.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
TEST DIŞI TEKNİKLER.
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
KİŞİSEL REHBERLİK.
Türkiye’de medyaokuryazarlığı eğitimi
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Üstün Yeteneklilerde Sosyal Duygusal Gelişim

“Sen kimsin?” Peter (11 yaşında, IQ:132) Peter: Duygusal, rekabetçi, meraklı, istediğim şey konusunda çabalayan… Araştırmacı: İnsanlar ne zaman mutlu olur? Peter: Kendileri olduklarında…

Üstün yetenekli çocukların gelişim alanlarının hızları arasında uyumsuzluk olmasından kaynaklanan farklı sosyal ve duygusal ihtiyaçları ile bunun sonucunda oluşabilecek sorunlar ortaya çıkmaktadır. – onlardan sürekli olarak başarı beklemek, sağlıklı bir benlik algısı ile dengeli bir okul ve arkadaşlık çevresi oluşturmalarını zorlaştıracaktır

Okul ortamında üstün yetenekli çocukların mutlu ve sağlıklı olabilmeleri için gerekenler incelendiğinde sosyal ve duygusal ihtiyaçlarını karşılayabilmek için… – Benzer ilgi ve yeteneklere sahip bireylerle aynı ortamda bulunma ve çalışma fırsatı – Uygun seviyede zorlanma – Esnek müfredatla çalışabilme

Üstün yetenekli çocuklar için en önemlisi duygusal yönden destekleyici ve besleyici bir çevre içerisinde olmaktır. Kendini mutlu hisseden bir birey yaşayacağı zorlukların üstesinden daha kolay gelecektir. Üstün yetenekli birey de akademik başarıdan önce sevilmek ister.

Yaşadıkları problemler ve olası sebepleri … 1.Eş zamanlı olmayan gelişim 2.Aşırı Duyarlılık 3.Benlik Saygısı 4.Yalnızlık 5.Mükemmeliyetçilik 6.Stres 7.Depresyon

Eş Zamanlı Olmayan Gelişim (asynchronous development) bilişsel, duygusal ve motor gelişimlerinin hızı ve derecesi farklıdır.. Örneğin yedi yaşındaki üstün yetenekli bir çocuk integral hesapları yapabiliyorken oyun bahçesinde beş yaşında bir çocuk gibi davranabilir.

15 yaşında üniversite eğitimine başlayan üstün yetenekli bir gencin ifadeleri… “…Yetişkinlerin beni yaşım yüzünden küçümsemelerinden nefret ediyorum (oysa aptalca bir şey yaptığımda, bu benim suçum oluyor. Kimse yaşımın küçük oluşunu dikkate almıyor.)… aklımda bir sürü düşünce varken, birini unutmaktan nefret ediyorum. Ayrıca hiçbir şey düşünmediğim zamanlardan ve aklında gerçekten parlak bir fikir varken yeterli bilgi altyapısına sahip olmadığım için o fikrimi daha derinlemesine araştıramamaktan nefret ediyorum…”

Duyarlılık eş zamanlı olmayan gelişimle ilişkilendirilebilecek davranış örüntüleri olarak – Kaygı, – kendini eleştirme, – aşırı derecede duyarlı olma, – hayal gücünü aşırı derecede kullanma, – başkalarından sürekli ilgi/davet bekleme – kolayca üzülme ve – kolayca kızma davranışı yanında, – ergenlik döneminde görülebilen depresyonu ortaya çıkabilmektedir.

Benlik Saygısı Bireyin kendisi hakkında görüş ve değerlendirmeleridir. Çevrelerine karşı aşırı duyarlı olmaları, yüksek farkındalık düzeyleri, bazı şeyleri değiştiremiyor olmaktan duydukları çaresizlik, çevrenin yüksek (her alanda başarı beklentisi) beklentisi ve buna bağlı oluşan baskılar benlik saygısının azalmasına sebep olabilir.

Örnek: Üstün yetenekli bir çocuğun ifadesi… Evdeyim misafirler gelmiş. Sofraya oturmadan önce bir amca yanıma gelip oturuyor, soruyor: üstün yetenekliymişsin şu soruyu çöz bakalım. Bir ÖSS sorusu. Ve yine başka bir gün bir teyze yaklaşıyor ve bir gazetenin arkasında olan bir soru soruyor. Yani sorun yok ama verdikleri tepkiler çok saçma. Bir soruyu bile çözemedi oğluma versem tık diye çözerdi gibi… sağlam önyargılar yüzünden olabilecek arkadaşlıklar olamıyor bazen. Yani arkadaşın bile seni kendinden çok üstün görüyor ve yaklaşamıyor sana…

Sosyal İzolasyon (Dışlanma/ Yalnızlık) kendi yaşıtları tarafından kabul edilmek için "fazla farklıdırlar" – Başarılı olmaları sebebi ile arkadaşları tarafından kıskançlık duyulması – iletişim kurmadaki eksiklikler, – seviyelerine yakın veya benzer ilgi alanlarına sahip olanlarla girdikleri sosyal ilişkilerden zevk alıyor olmaları

Örnek: Üstün yetenekli bir çocuğun ifadesi… “…Üstün yetenekli olmanın en kötü yanı yalnızlık. Kırsal bir bölgede çok küçük bir okulda okuyorum ve buralarda fazla üstün yetenekli öğrenci bulunmuyor. Çevremde istediğim şekilde konuşabileceğim hiç kimse yok. Bu yüzden bu dünyada kendimi çok çok çok yalnız hissediyorum…”

Mükemmeliyetçilik “mükemmel olmayan hiç bir şeyden mutlu olamamak” Her zaman tüm sınıfın önünde veya aile içinde mükemmel işler çıkarmaya çalışmak için çabalamak… – Aşırı korku ve kaygı – Suçluluk – Çocuğun serbest keşifler yapmasının önüne geçerek gelişimini yavaşlatabilir.

Olumlu/Uyumlu Mükemmeliyetçilik Motivasyonlarının ve başarı oranlarını arttırır Kendilerini davranışlarının sonuçları konusunda sorumlu hissettikleri için akademik çabalarının sonuçları hakkında da doğal olarak daha fazla sorumluluk aldıkları, Yüksek oranda akademik mükemmeliyetçilik sergileyen öğrencilerin akademik başarılar dışında yaşamın diğer alanlarında da uzmanlaşmak ve başarılı olmak için yoğun çaba harcamaktadırlar.

Olumsuz/Uyumsuz Mükemmeliyetçilik Kaygı ve depresyona girme oranının yüksek, benlik algılarının(saygıları), kendine güvenleri ise düşük Başarı beklentisinin aileleri, öğretmenleri ve akranları tarafından da çok güçlü şekilde empoze edilmesi

Stres Üstün yetenekli çocukların stres yaşama sebepleri; – Aşırı duyarlılıkları, – mükemmel olmaya çalışmalarıdır, – zaman sınırlaması (belirli görevler için) – öğretmenlerinin zamanlarını fazlasıyla aldıklarını düşüncesi – Çalışma tercihleri (grupça-bireysel) – akran ve ailelerinin yüksek beklentisi – akran ve ailelerinin başarılarını önemsememeleri de stres unsuru olarak karşımıza çıkmaktadırlar.

Örnek: Üstün yetenekli bir çocuğun öğretmeninin ifadesi… “… Yüksek atlamada Fenerbahçe spor klubü’ne giden liseli bir öğrencim vardı. Son girdiği yarışmalardan sonra sürmenaj oldu. Bu olaydan sonra çocuk bir anda ulaşılmaz oldu. Şimdi görünmezlik peşinde. Kendini tamamen sosyal hayattan soyutladı…”

Depresyon Depresyon yaşama olasılığı olan üstün yetenekli çocukların özellikleri “dışlanmışlık/diğer insanlar tarafından yalnız bırakılmışlık hissine sahip olma, varoluş problemleriyle, dinsel ve etik tartışmaları çok ciddiye alma ve aşırı sorgulama” edebiyat/yazı veya görsel sanatlarda yaratıcı daha çok karşılaşılan bir durumdur.

ÖZETLE… 1.Eş zamanlı olmayan gelişim 2.Aşırı Duyarlılık 3.Benlik Saygısı 4.Yalnızlık 5.Mükemmeliyetçilik 6.Stres 7.Depresyon en çok karşılaşılan sosyal duygusal sorunlar ve sebepleridir.

Akademik Başarısızlık Düşük başarı: ortalamanın altında başarı türüdür. Beklenmedik başarısızlık: sahip olunan zihinsel potansiyelin altında gösterilen başarısızlıktır. IQ düzeyi %2 lik üst dilime giren fakat başarı testlerinde %15 lik üst dilimin altında kalan üstün yetenekli bir öğrenci, beklenmedik başarısızlık yaşamaktadır.

Üstün yetenekli öğrencilerin akademik açıdan düşük performans sergileme nedenlerinden bazıları… – Rutin faaliyetlerden ve sürekli tekrarlardan (egzersizlerden) sıkılmaları – Önemli öğrenme ve çalışma tekniklerini bilmemeleri – Arkadaşları tarafından kabul edilmek ve tepkilerini çekmemek için bilinçli olarak performanslarını düşürmeleri…

Örnek: Üstün yetenekli bir çocuğun ifadesi… “…coğrafya ve matematiği çok seviyordum ve bu derslere çalışmaktan neredeyse hiçbir ödevimi yapamıyordum. İlgimi çeken tek problem, henüz kimse tarafından çözülmemiş olandı. Sekiz kere dokuzun yetmiş iki ettiğini henüz öğrenmemiştim, zaten bu da çok umrumda değildi. Çünkü bunu herkes biliyordu.orjinal olmayan şeylerle uğraşmanın herhangi bir faydası olmadığına karar vermiştim. Notlarım vasat düzeydeydi ve öğretmenim karneme sürekli potansiyelimin altında performans gösterdiğimi yazıyordu…”