BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEZENFEKSİYON.
Advertisements

ALTERNATİF ENERJİLİ ARAÇ YARIŞLARI 2014
Hazırlayan: Ali ATMACA
ARAÇ BİLGİSİ VE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
ÇALIŞMA VE DİNLENME SÜRELERİ
Aerobus Güvenliği ve Emniyeti Aerobus yolcularının ve sisteminin Güvenliği ve Emniyeti için alınması gereken Proaktif Önlemler.
DÖŞEME KESİTİNİN ÇİZİMİ
BİSİKLET KULLANMA KURALLARI
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
S.M.MALİ MÜŞAVİR GÜNAYDIN TOPÇU Adli Muhasebe ve Hile Uzmanı
RÜZGAR TÜRBİNLERİNİN SINIFLANDIRILMASI
Kütle Nedir? Kütleyi Nasıl Ölçeriz?
TAKİP MESAFESİ HIZIN YARISI KADAR METREDİR
Maddenin ölçülebilir özellikleri
Yol Geometrik Standartlarının Seçimi
ARAÇLARIN BOYUTLARI ÖLÇÜ VE AĞIRLIKLARI İLE YÜKLENME ESASLARI
TARIMSAL YOLLAR YOLU KULLANANLARIN KARAKTERİSTİKLERİ MESUT ÖZDEMİR
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
KULA (Kentiçi Ulaşım Aracı)
LOJ340 Ders - I Ulaştırma ve Lojistik Terminolojisi
Alanya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Araba Güvenliği Arş.Grv.Dr.Gülistan Tanrıverdi.
KÜTLE ÖLÇÜLERİ.
Kütle Ölçüleri TON.
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
Maddenin Ölçülebilir Özellikleri
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
4. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi
TRAFİK KANUNU VE UYGULAMA
3- Ana-tali yol kavşağı TRAFİK KURALLARI.

HADDELEME Hazırlayan : HİKMET KAYA.
BİREYSEL YAĞMURLAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI
Konu : Araçların Işıkları – Bozuk Araçların Çekilmesi
ONDALIK KESİRLERİ KULLANAN SPOR DALLARI
MOTORLU ARAÇLARDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
MOTORLU ARAÇLARDA İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 1. Motorlu Araçlar 1.Yolcu Taşıma (Otobüs, minbüs vb..) 2.Yük Taşıma (Kamyon, tır, tanker vb…) 3.İş Makineleri.
BÖLÜM 14 TAŞIT KULLANIM KARAKTERİSTİKLERİ VE DİREKSİYON SİSTEMİ.
BÖLÜM 11 FRENLEME PERFORMANSI VE FRENLER 11.1 FRENLEME PERFORMANSI Taşıtın güvenliğini etkileyen en önemli karakteristiklerden birisi de frenleme performansıdır.
Konu : Sigorta – Trafik Cezaları – Trafik Suçları
BÖLÜM 3 KAVRAMALAR. BÖLÜM 3 KAVRAMALAR 3.1 TRANSMİSYON SİSTEMİ Tasarımcıların çözmek istedikleri önemli bir problem de, motor hızını artırmadan yol.
Konu : Araçların Boyutları – Yükleme – Tehlikeli Madde – Otoyol Koruyucu Tertibatı – Bisiklet ve Yaya 1-) Araçlar yüklenirken.
BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ.
Aksaray SRC Sanayi Mah. Şoförler odası Tel:
AZAMİ UZUNLUKLAR -Otobüs dışındaki motorlu araçlarda: 12.00m -Römorklarda : m. -İki dingilli otobüslerde : m.
TRAFİK VE ÇEVRE DERS NOTLARI
TRAFİK KAZALARI VE TRAFİK CEZALARI.
DURMA DURAKLAM VE PARK ETME KURALLARI DURMA: Görevli kişilerce verilen dur emrinde, sesli, işaretli dur emrinde, kırmızı ışıkta,işaret.
ARAÇ SÜRME YASAĞI ARAÇ KULLANMA SÜRESİ
Pergel Yardımıyla Dik Doğru Çizmek
GEREKSİZ YERE YAVAŞ SÜRME VE YAVAŞLAMA YASAĞI
BİREYSEL YAĞMURLAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI
KİRİŞ YÜKLERİ HESABI.
Maddenin Ölçülebilir Özellikleri
Ör 1:. Ör 1: Ör 2: Ör 3: Soru 1: Yoğunluğu r, kesit alanı A olan l uzunluğundaki Çubuğun y eksenine göre kütle atalet momentini bulunuz. ( den )
KARA YOLLARINDA UYULMASI GEREKEN KURALLAR KARA YOLUNDA ŞERİT TAKİP KURALLARI Gidişe ayrılan yol bölümünün en sol şeridini sürekli işgal etmemek Geçme,dönme,durakla.
PANELVAN-KAMYON-KAMYONET MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ VE GİDER NİTELİĞİ
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
Objektif Çekilecek nesneden gelen ışıkları toplayarak film ya da sensör üzerine net düşmelerini sağlayan mercekler topluluğudur. Objektif seçerken şunlara.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ATOM VE YAPISI.
C-MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ
BİREYSEL YAĞMURLAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI
BETONARME YAPI TASARIMI
Sunum transkripti:

BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA 2.1 ARAÇ KATEGORİLERİ 2.1.1 L Kategorisi Araçlar: 4’den az tekerleği bulunan motorlu araçlarıdır. L1 kategorisi araçlar: Silindir hacmi 50cm3 den az veya eşit ve yapısı bakımından azami hızı 45 km/h geçmeyen 2 tekerlekli motorlu araçtır. L2 kategorisi araçlar: Silindir hacmi 50 cm3’den az veya eşit ve yapısı bakımından azami hızı 45 km/h geçmeyen 3 tekerlekli motorlu araçtır. L3 kategorisi araçlar: Silindir hacmi 50 cm3’den büyük ve yapısı bakımından azami hızı 45 km/h’ı geçen 2 tekerlekli motorlu araçtır. L4 kategorisi araçlar: Silindir hacmi 50 cm3’den büyük, yapısı bakımından azami hızı 45 km/h fazla ve ABOD (Araç Boyuna Orta Dik Eksen) eksenine göre asimetrik olarak yerleştirilmiş 3 tekerlekli motorlu araçtır. L5 kategorisi araçlar: Silindir hacmi 50 cm3’den büyük, yapısı bakımından azami hızı 45 km/h fazla, azami yüklü ağırlığı 1.000 Kg’ dan az veya eşit ve (ABOD) eksenine göre simetrik olarak yerleştirilmiş 3 tekerlekli motorlu araçtır. Elektrikli araçlarda akü hariç, yüksüz ağırlığı 350 kg’dan, azami tasarım hızı 45 km/h’den, kıvılcım ateşlemeli motorlarda silindir kapasitesi 50cm3’den ve azami net gücü 4kw’dan fazla olmayan hafif dört tekerlekli araçtır. Bu araçlar moped kapsamında değerlendirilir. 2.1.2 M Kategorisi Araçlar: En az dört tekerlekli, motorlu yolcu taşıma amaçlı araçlardır. M1 kategorisi araçlar: Sürücü dışında en fazla sekiz kişilik oturma yeri olan, yolcu taşımaya yönelik motorlu araçlardır.

M2 kategorisi araçlar: Sürücü dışında sekizden fazla oturma yeri olan, yolcu taşımaya yönelik ve azami kütlesi 5 tonu aşmayan, motorlu araçlardır. M3 kategorisi araçlar: Sürücü dışında sekizden fazla oturma yeri olan, yolcu taşımaya yönelik ve azami kütlesi 5 tonu aşan, motorlu araçlardır. 2.1.3 N Kategorisi Araçlar: En az dört tekerlekli, motorlu yük taşıma araçlarıdır. N1 kategorisi araçlar: Azami kütlesi 3,5 tonu aşmayan, motorlu yük taşıma araçlarıdır. N2 kategorisi araçlar: Azami kütlesi 3,5 tonu aşan, 12 tonu aşmayan, motorlu yük taşıma araçlarıdır. N3 kategorisi araçlar: Azami kütlesi 12 tonu aşan, motorlu yük taşıma araçlarıdır. Bir yarı römorku veya merkezi dingilli römorku çekmek için tasarlanmış bir çekici araçta, aracın sınıflandırılmasında kullanılacak kütle; işler durumda çekicinin kütlesine, yarı römork veya merkezi dingilli römork tarafından çekici araca uygulanan azami statik düşey yüke tekabül eden kütle ve (uygulanabilirliği varsa) çekici araca yüklenebilecek azami kütlenin eklenmesiyle hesaplanır. Yolcu taşımak için belirlenmemiş özel araçların donanımları N Sınıfı araçlardaki gibi yük olarak kabul edilir. 2.1.4 O Kategorisi Araçlar: Römorklar (yarı römorklar dahil). O1 kategorisi araçlar: Azami kütlesi 0,75 tonu aşmayan römorklardır. O2 kategorisi araçlar: Azami kütlesi 0,75 tonu aşan, 3.5 tonu aşmayan römorklardır. O3 kategorisi araçlar: Azami kütlesi 3,5 tonu aşan 10 tonu aşmayan römorklardır. O4 Kategorisi Araçlar: Azami kütlesi 10 tonu aşan römorklardır.

Bir yarı römork veya merkezi dingilli römorkta, aracın sınıflandırılmasında kullanılacak azami kütle, çekici araca bağlı ve azami yükte iken, yarı römork veya merkezi dingilli römorkun dingili (dingilleri) tarafından yere uygulanan statik düşey yüke tekabül eder. 2.1.5 Arazi tipi araçlar (G sembollü) N1 kategorisi araçlardan azami kütlesi 2 ton’u aşmayanlar ve M1 kategorisi motorlu araçlar, aşağıdaki koşullara uygun iseler, arazi tipi araç olarak kabul edilir: * En az bir ön dingili ve en az bir arka dingili eşzamanlı tahrikli olarak tasarlanmış, bir dingilinin tahriki ayrılabilen araçlar dahil, * En az bir diferansiyel kilit mekanizması veya buna benzer işlevde en az bir mekanizması varsa ve tek araç için hesaplanan %30’luk bir eğimi tırmanabiliyorsa. Ek olarak, aşağıdaki 6 koşuldan en az beşini de yerine getirmesi gerekir. * Yaklaşma açısı en az 25 derece olmalıdır. * Uzaklaşma açısı en az 20 derece olmalıdır. * Rampa açısı en az 20 derece olmalıdır. * Ön dingil altında, alt açıklık en az 180 mm olmalıdır. * Arka dingil altında, alt açıklık en az 180 mm olmalıdır. * Dingiller arasında, alt açıklık en az 200 mm olmalıdır. N1 kategorisi araçlardan azami kütlesi iki tonu aşanlar ile N2 , M2 veya M3 kategorisi araçlardan azami kütlesi 12 ton’u aşmayanların arazi tipi araç sayılabilmesi için, bir dingilinin tahriki ayrılabilen araçlar dahil olmak üzere, bütün tekerleklerinin eşzamanlı tahrikli olması veya aşağıdaki 3 koşulu yerine getirmesi gerekir: * Bir dingilinin tahriki ayrılabilen araçlar dahil, en az bir ön dingili ve en az bir arka dingili eşzamanlı tahrikli olarak tasarlanmış, * En az bir diferansiyel kilit mekanizması veya buna benzer işlevde en az bir mekanizması olan, * Tek araç için hesaplanan %25’lik bir eğimi tırmanabilen.

M3 kategorisi araçlardan azami kütlesi 12 ton’u aşanlar ile N3 kategorisi araçların arazi tipi araç sayılabilmesi için bir dingilinin tahriki ayrılabilen araçlar dahil olmak üzere ya tekerleklerinin eşzamanlı tahrikli olması veya aşağıdaki koşulları yerine getirmesi gerekir: * Tekerleklerin en az yarısı tahrikli olan, * En az bir diferansiyel kilit mekanizması veya buna benzer işlevde en az bir mekanizması olan, * Tek araç için hesaplanan %25’lik eğimi tırmanabilen, * Aşağıdaki altı koşuldan en az dördünü yerine getiren; * Yaklaşma açısı en az 25 derece olmalıdır. * Uzaklaşma açısı en az 25 derece olmalıdır * Rampa açısı en az 25 derece olmalıdır. * Ön dingil altında, alt açıklık en az 250 mm olmalıdır * Arka dingil altında alt açıklık en az 250 mm olmalıdır * Dingiller arasında alt açıklık en az 300 mm olmalıdır. 2.1.6 R Kategorisi Araçlar: Tarım ve ormancılıkta kullanılan römorklardır. 2.1.7 S Kategorisi Araçlar: Tarım ve ormancılıkta kullanılan ve traktör tarafından çekilen tarım alet ve makineleridir 2.1.8 T Kategorisi Araçlar: Tarım ve orman traktörleridir.

2.2 TAŞIT BOYUT ve AĞIRLIKLARI 2.2.1 Taşıt Boyutları 2.2.1.1 Taşıt Boyu Taşıtın dıştan dışa ölçülen mesafesidir. Taşıt boyuna tampon çıkıntıları da dahildir. 2.2.1.2 Taşıt Eni Taşıtın dıştan dışa ölçülen enine mesafesidir. Taşıt gövdesinde mevcut bulunan tüm çıkıntıların dikkate alındığı bir ölçüdür.

2.2.1.3 Taşıt Yüksekliği Taşıtın zeminden en üst noktasına olan mesafesidir. Kamyonlarda yük bölümündeki tente iskeleti gibi çıkıntılar dahildir. Ancak taşıtın boş durumunda ölçülen değerdir. 2.2.1.4 Aks Aralığı Aks aralığı tekerlek merkezleri arasındaki mesafedir.

2.2.1.5 İz Genişliği Tek lastikli akslarda iz genişliği lastik eksenleri arasındaki mesafedir. Çift lastikli akslarda ise ikiz tekerleklerin ortasından diğer ikiz tekerleğin ortasına olan mesafedir. 2.2.1.6 Ön ve Arka Burun Uzunluğu Ön ve arka tekerleklerin merkezlerinden en dış noktalara kadar olan mesafeye denir.

2.2.1.7 Ön ve Arka Burun Takılma Açıları Tekerlek temas noktasının burundaki, en alt noktayla birleştirilmesinden elde edilen doğrunun zeminle yaptığı açıdır. 2.2.1.8 Gövde Asılı Kalma Açısı Taşıt eğimden düzlüğe çıkarken veya tersi durumunda, iki aks arasındaki şasi veya gövde en alt ucunun zemine asılıp kalmadan geçebildiği sınır açıdır.

2.2.1.9 Aks Engebe Serbestliği Aksın engebe serbestliği tekerlek eksenlerinin yeri kestiği noktalardan başlayıp aks ortasının en alt noktasından geçirilen bir yayla belirlenir. 2.3 Taşıt Uzunlukları ve Ağırlıkları Karayolları Trafik Yönetmeliği 128. maddesine göre karayolunda trafiğe çıkarılacak araçlarda yüklü ve yüksüz olarak uyulacak boyutlar ve karayolu yapısına zarar vermeden güvenle seyredebilecek boyut ve ağırlıklar şunlardır; 2.3.1 Taşıt Uzunlukları Azami genişlik: 2.55 metre, Azami yükseklik: 4.00 metre Azami uzunluklar:

İki dingilli otobüslerde: 13.50 m İkiden çok dingilli obüslerde:15 m. Otobüs dışındaki diğer motorlu araçlarda: 12 m. Römorklarda: 12 m. İki dingilli otobüslerde: 13.50 m İkiden çok dingilli obüslerde:15 m. Yarı römorklu araçlarda: 16.50 m. Mafsallı (Körüklü) otobüslerde: 18.75 m. Römorklu otobüslerde: 18.75 m. Römorklu araçlarda: 18.75 m. 2.3.2 Taşıt Ağırlıkları Toplam ağırlıklar en çok; * İki dingilli motorlu araçlarda ve römorklarda 18 Ton *Üç dingilli motorlu araçlarda 25 Ton * Üç dingilli motorlu araçlarda (TOY ’deki şartlarla *) 26 Ton * Üç dingilli yarı römorklu araçlarla, mafsallı otobüslerde 28 Ton * Dört dingilli motorlu araçlarda 32 Ton * Dört dingilli yarı römorklu araçlarda 36 Ton * Dört dingilli yarı römorklu araçlarda, yarı römork dingil grubu ağırlığı 20 ton olan araçlar 38 Ton

* Beş veya daha çok dingilli yarı römorklu veya römorklu katarlarda 40 Ton * Konteynır taşıyan yarı römorklu araçlarda (ISO Konteynırlı 3 - S 2 / 3) 44 Ton