Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ."— Sunum transkripti:

1

2 BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ

3 15.1 SÜRÜŞ KALİTESİ VE KONFORU
Sürüş kalitesi, taşıttaki sürücü ve yolcuların duygu ve hisleri ile ilgili bir terimdir. Sürüş kalitesini belirleyen temel faktörler, taşıtın cevabı ve çevredir. Sürüş konforu; yüzey düzgünsüzlükleri, aerodinamik kuvvetler, motor ve transmisyon titreşimleri tarafından üretilen taşıt titreşimleriyle ilgili bir ifadedir.

4 15.2 TİTREŞİM KARAKTERİSTİKLERİ
Genel olarak; Hz arasındaki taşıt titreşimleri “yüksek frekanslı titreşimler”, 0, Hz arasındakiler de “düşük frekanslı titreşimler” olarak tanımlanmaktadır. Çoğunlukla yaysız kütleler yüksek frekanslı, yaylılar ise düşük frekanslı titreşimler yapmaktadır.

5 15.2 TİTREŞİM KARAKTERİSTİKLERİ
Titreşimin frekansındaki değişme, insan vücudunu genliğindeki değişimden daha çok etkilemektedir. Bu sebeple, şiddetli titreşimler için genlik ve frekansın birleşik etkisini belirten ve "titreşim karakteristiği" olarak adlandırılan bir parametre kullanılmaktadır.

6 15.3 SÜRÜŞ MODELLERİ Taşıtlar, karmaşık titreşim sistemleridir ve titreşimleri çok serbestlik derecelidir. Titreşim frekans ve ivmesinin etkisi

7 15.3 SÜRÜŞ MODELLERİ Yedi serbestlik dereceli otomobil modeli

8 15.3.1 İki Serbestlik Dereceli Model
Şekilde, taşıtın tekerlekleri ve ona bağlı elemanlarının yaylanmayan kütle, taşıt gövdesinin de yaylanan kütle olarak dikkate alındığı, iki serbestlik dereceli bir model görülmektedir. İki serbestlik dereceli sürüş modeli

9 ÖRNEK PROBLEM Yaylanan kütlesi 900 kg, yaylanmayan kütlesi 180 kg, süspansiyon katılığı 70 kN/m ve lastiklerinin eşdeğer yaylanma katılığı 600 kN/m olan bir otomobilin, her iki kütlesinin doğal frekanslarını belirleyiniz.

10 15.3.1 İki Serbestlik Dereceli Model
Taşıt, bir tümseğe çarpacak olursa, oluşan darbe tekerlek salınımlarına neden olur. Taşıt, tümseği geçtiğinde, yaylanmayan kütleler Fnus doğal frekansıyla serbest salınım yaparlar. Yaylanan kütleler ise yaylanmayan kütle tarafından uyartılmaktadır.

11 15.3.1 İki Serbestlik Dereceli Model
Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi, uyartım frekasının sistemin doğal frekansına oranının yüksek olduğu koşullarda, sistemin çıkış titreşiminin giriş titreşimine oranı demek olan iletim oranı (transmissibility), çok düşük olmaktadır. Yaylanan kütle için en yüksek titreşim yalıtımı, bu durumda elde edilmektedir.

12 15.3.1 İki Serbestlik Dereceli Model
İletimin frekans oranına bağlı değişimi

13 15.3.2 Yunuslama Ve Sıçrama Hareketleri İçin İki Serbestlik Dereceli Model
Yaylanan ve yaylanmayan kütlelerin doğal frekansları arasındaki belirgin fark nedeniyle; taşıtın düşey doğrultudaki yukarı-aşağı sıçrama hareketi, y eksenine göre olan açısal yunuslama hareketi ve tekerleklerin hareketlerinin, hemen hemen tamamen serbest olduğu kabul edilmektedir.

14 Yaylanan kütlenin, yunuslama ve sıçrama salınım merkezleri
Yunuslama Ve Sıçrama Hareketleri İçin İki Serbestlik Dereceli Model Yaylanan kütlenin, yunuslama ve sıçrama salınım merkezleri

15 15.3.2 Yunuslama Ve Sıçrama Hareketleri İçin İki Serbestlik Dereceli Model
Tekerleklerdeki darbe girişleri her iki salınım merkezine göre de momentler oluşturacağından, yunuslama ve sıçrama hareketlerinin her ikisi bir arada oluşmaktadır. Bir başka deyişle, taşıtın hareketi bu iki merkeze göre olan taşıt salınımlarının toplamıdır.

16 ÖRNEK PROBLEM Bir otomobile ilişkin olarak aşağıdaki özellikler verilmiştir: Yaylanan kütle : 1050 kg Jirasyon yarıçapı : 1,1 m Ağırlık merkezinin ön dingile uzaklığı : 1,4 m Ağırlık merkezinin arka dingile uzaklığı : 1,6 m, Ön yay sertliği : 35 kN/m Arka yay sertliği : 40 kN/m Bu otomobilin, yunuslama ve sıçrama frekanslarını belirleyiniz.


"BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları