3. İstidlal ve Çeşitleri İstidlal kavramı, Ta'lil Burhân-ı Limmî

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

KELEBEK VE ÇİÇEK.
Arş’ın kubbelerine adı nurla yazılan
NÂT-I ŞERİF.
MANTIK Mantığın Konusu.
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
KELEBEK VE ÇİÇEK.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
HAZIRLAYAN: Kenan SEZER.
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi Bismillahirrahmanirrahim
AKLIN DİNİ SORUMLULUKTAKİ YERİ VE ÖNEMİ
4/ KELİMEİTEVHİT VE KELİMEİŞEHADETİ ÖĞRENİYORUM
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
İMANIN VE İSLAM’IN ŞARTLARI
1. ALLAH’A İNANIYORUM.
4. İbadetlere Devamlılığı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
İslam’da Bilginin Kaynakları
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Kur’an-ı Kerim’i Diğer Kutsal Kitaplardan Ayıran Başlıca Özellikleri
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
Sanat, Sanatkarsız Olamaz.
1 B. Deliller 1. İlim a. Kadîm İlim b. Hadis İlim 1) Zarurî İlim: 2) Nazarî ve İstidlali İlim: c. Yakîniyyât-Zanniyyât 2. Delil a. Akli-nakli Delil b.
HÜKÜMLER A. Dinî Hükümler B. Akli Hükümler 1. İtikadi hükümler
1 C. FELSEFİ METOD  4. Felsefeciler  İslâm Tarihinde Ernevilerin son dönemlerinde ulûm-i kadîme adı verilen felsefî bilimler arabçaya terceme edilmeye.
İSLAM HUKUKU. ÖZELLİKLERİ DİNİ KAYNAKLIDIR TEMEL ESASLARI ALLAH VE PEYGAMBER TARAFINDAN BELİRLENMİŞTİR HUKUKÇULARIN FERDİ İÇTİHATLARIYLA TEŞEKKÜL ETMİŞTİR.
1 1. Selefiyye  selef, itikadı konularda âyet ve hadislerdeki ile (müteşabihler de dahil olmak üzere) yetinip, bunları aynen kabul eder, teşbih ve tecsime.
Peygamberlik Meselesi
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
KURAN. Allah tarafından gönderilen ilahi kitapların sonuncusu olan KURAN-I KERİM, Son peygamber Hz.Muhammed’e indirilmiştir. Sözlükte toplamak,okumak,biraraya.
Mantık tasdikat.
HAZRET MUHAMMED (SAV).
KUR’AN’IN ALLAH KELAMI OLMASININ DELİLLERİ
Mantık 2 Prof. Dr. Şadi Eren.
MELEKLERE İMAN.
MANTIK DERSLERİ -1- Prof. Dr. Şadi Eren.
KLASİK MANTIK.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
MANTIK - 7 Prof. Dr. Şadi Eren.
AHİRET GÜNÜNE (HAŞRE) İMAN
Öldükten sonra tekrar dirilme ve Âhiret hayatı niçin vardır?
MANA-YI HARFİ NEDİR?.
MANTIK - 8 BEŞ SANAT Prof. Dr. Şadi Eren.
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
Bugün neler öğreneceğiz?
PEYGAMBERİMİZİN SÜNNETİNE UYMANIN ÖNEMİ
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
Ünitemizden Öğrendiklerimiz
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sıfatlar (ön ad).
Sunum transkripti:

3. İstidlal ve Çeşitleri İstidlal kavramı, Ta'lil Burhân-ı Limmî Kelam ilminde, Mantık, Felsefe ve diğer ilimlerde Ta'lil Burhân-ı Limmî Mantıkî Kıyas Tümdengelim (Deduction) b. İstikra Burhân-ı İnni İstidlal, Tümevarım (Enduction) c. Temsil Fıkhı Kıyas Analoji

3. İstidlal ve Çeşitleri TANIM: Lûgatta, delil getirmek, delil kullanmak, akıl yürütmek manalarına gelen istidlal, “medlulü ispat etmek için delil takrir etmektir” diye tarif edilmiştir. Kelâm kitaplarında, felsefe ve mantık gibi ilimlerde kullanılan istidlallerin yanında, bu ilmin kendine has istidlaller de kullanılmıştır. Felsefe ve mantıkta kullanılan istidlaller üç çeşittir: a. Ta'lil (Burhân-ı Limmî, Mantıkî Kıyas, Tümdengelim-Deduction) b. İstikra (Burhân-ı İnni, İstidlal, Tümevarım-Enduction) c. Temsil (Fıkhı Kıyas-Analoji) 2

3. İstidlal ve Çeşitleri a. Ta'lil (Burhân-ı Limmî, Mantıkî Kıyas, Tümdengelim-Deduction) Külliden cüzîye, müessirden esere, illetten malûle intikal metodudur. Bütün insanlar ölümlüdür. Ali de bir insandır. O halde Ali de ölümlüdür. b. İstikra (Burhân-ı İnni, İstidlal, Tümevarım-Enduction) Cüz'îden külliye, malûlden illete, eserden müessire varış yoludur. Ali, Hasan, Nuri ölümlüdür. Ali, Hasan, Nuri birer insandır. O halde bütün insanlar ölümlüdür. Mesela Sinan ve Süleymaniye, ikisi de birbirine delildir. bürhan-ı limmî bürhan-ı İnni Mesela Ateşin dumana olan delaleti Bürhan-ı innî, şübhelerden daha sâlimdir. 3

3. İstidlal ve Çeşitleri Kur’ân-ı Kerim’de her iki istidlâlin de misâlleri vardır. Fâtiha Sûresi`nin hemen başında her iki delile de işaret edilmiştir. “Hamd, âlemlerin Rabbi olan Allah’a mahsustur” buyrulmakla önce âlemlerin harika terbiyesi nazara verilmiş ve “bu terbiyeyi yapan zâtın her türlü hamde ve senaya lâyık olduğu” hükmü getirilmiştir. Burada eserden müessire istidlâl vardır. (Burhan-ı İnni) Daha sonra Rahman ve Rahîm isimleri zikredilerek, Allah’ın “din gününün sahibi olduğu” nazara verilmiştir. “Mademki Allah, Rahman ve Rahim’dir, elbette din gününü getirecek ve bu rahmet ve inayetini ahirette de devam ettirecektir.” mânâsı ders verilmekle, müessirden esere, sebeplerden neticeye bir istidlâl yapılmıştır. (Burhan-ı Limmi) 4

3. İstidlal ve Çeşitleri Kelam kitaplarında Allah’ın isimlerinden hareketle ahiretin varlığı ispat edilmektedir. Bu, bir bürhan-ı limmîdir. Yine, Hakîm isminden hareketle. “Mademki Allah Hakîm’dir, öyleyse ahiret vardır,” şeklinde bir hükme varılmıştır. Ancak iş bu kadarla bırakılmamış, Allah’ın Hakîm olduğunun delilleri zikredilerek “her şeyi hikmetle yapan, her icraatında nice faydalar, maslahatlar bulunan Cenâb-ı Hakk’ın o sonsuz hikmetinin, ahireti getirmemek gibi bir hikmetsizliğe müsaade etmeyeceği,” değişik açılardan izah edilmiştir. Böylece, önce âlemdeki hikmet cilvelerinden hareketle Allah’ın Hakîm olduğu ispat edilmiş (bürhan-ı innî), sonra Hakîm ismi ahiretin varlığına delil getirilmiştir . (bürhan-ı limmi) 5

3. İstidlal ve Çeşitleri Kelime-i şehadetin iki kelâmı birbirine şahiddir. Birincisi ikincisine bürhan-ı limmîdir; ikincisi birincisine bürhan-ı innîdir. Birinciye bir açıklama olarak “ulûhiyet risâletsiz olamaz” hükmü getirilir. Yani, madem Allah vardır, öyleyse peygamber gönderecek ve insanlara kendini tanıtacak, onlara hak ile bâtılı, doğru ile yanlışı, güzel ile çirkini, kısacası, razı olduğu ve olmadığı şeyleri bildirecektir. Burada, ulûhiyet, risâlete delil getirilmiştir. Öte yandan, Peygamber Efendimizin (asm) güzel ahlâk üzere olması, kendisine emin denilmesi, elinde hiçbir beşerin güç yetiremeyeceği bin mucizenin zuhur etmesi de O’nun (asm) Allah Elçisi olduğuna delildir. Burada eserden müessire istidlâl söz konusudur. Böylece hem bürhan-ı limmî hem de bürhan-ı innî için örnektir. 6

3. İstidlal ve Çeşitleri c. Temsil (Fıkhı Kıyas-Analoji) Cüz'îden cüzîye, eserden esere intikal yolu, İki şey arasındaki benzerliğe dayanıp, birisi hakkında verilen bir hükmü diğeri hakkında da vermek. Kelâm kitaplarında kullanılan istidlaller ise çok çeşitlidir. Biz bunların en önemlilerini şöyle sıralayabiliriz. a. Herhangi bir konuda düşünülebilecek ihtimaller sıralanır. Bu ihtimallerden batıl olanların yanlışlığı ortaya konulursa, geriye kalan ihtimalin doğruluğu isbat edilmiş olur. Meselâ, âlemin hadis mi yoksa kadîm mi olduğu konusunda, eğer biz alemin kadîm olmadığını ortaya koyarsak, onun hadis olduğunu isbat etmiş oluruz. 7

3. İstidlal ve Çeşitleri b. Ğâibi şahide kıyas etmek. İdrak sahamız içindeki bir hususun hükmünü, aralarındaki illet benzerliği sebebiyle idrak sahamız dışındaki bir hususa da vermektir. Meselâ, bir kimseye âlim denilmesi kendisinde ilim sıfatı bulunması sebebiyledir. Allah Taâlâ da kendisini âlim diye vasıflandırdığına göre, O'nun da bir ilim sıfatı vardır. c. Bir şeyin sıhhati ve fesadıyla, benzeri bir şeyin sıhhat ve fesadına hükmetmek. Allah Taâlânın bugün, mekansız bir hareketi ve rengi yaratması imkansızsa, geçmişte de böyle bir şeyi yaratmış olması imkansızdır. d. Dilin kelimelere verdiği belli manalarla istidlal etmek, dilde o kelimeden ne anlaşılıyorsa öylece anlamak. Meselâ, insan denilince şu gördüğümüz bünyenin, ateş denilince yakıcı bir nesnenin akla gelmesi gibi. e. Aklî hükümlerin bir kısmına ve şer'î hükümlerin tamamına, kitap, sünnet, icma gibi şer'î deliller ile de istidlal olunur. 8