Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
Advertisements

Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
% A10 B20 C30 D25 E15 Toplam100.  Aynı grafik türü (Column-Sütun) iki farklı veri grubu için de kullanılabilir. 1. Sınıflar2. Sınıflar A1015 B20 C3015.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
BÖLÜM 8 Risk ve Getiri Oranları Bu bölümü bitirdiğinizde şunları yapabilir duruma gelmelisiniz: Hisse senedinin tek başına riski ile bir portföy içindeki.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Doç.Dr. Ertuğrul GELEN.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Çapraz Tablolar Tek ve İki Değişkenli Grafikler.  Çapraz Tablo ve Diğer Tabloları Oluşturabilmek  Bu Tablolara Uygun Grafikleri Çizebilmek Amaç:
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
SİMÜLASYONLAR Simülasyonlar Gerçek hayata en yakın yöntem olması, ilginç ve motive edici yönleri nedeni ile diğer yöntemlere göre gittikçe fazla.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
Mehmet halil ibrahim hekimoğlu mesleki ve tEknik anadolu lisesi 2016 / 2017 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ALAN – DAL TANITIM ÇALIŞMALARI kONYA – 2017 Hazırlayan.
Sürekli Olasılık Dağılımları
Istatistik I Fırat Emir.
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Parametrik Olmayan İstatistik
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ERASMUS+ AKADEMİK TANINMA
İŞLU İstatistik -Ders 1-.
İstatistiksel Analizler
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Mutlak Dağılım Ölçüleri Nispi Dağılım Ölçüleri
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
TARIM EKONOMİSİ İSTATİSTİĞİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
385 kişiye yapılan anket soruları aşağıdaki verilmiştir.
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Teknoloji Fakültesi Mekatronik MTM326 Veri Toplama ve İşleme
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
Örneklem Seçme Mantığı BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
Bilgilendirme Toplantısı
8.Hafta ANCOVA Kovaryans Analizi
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
HİPOTEZ TESTLERİ.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY606 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
TYS102 ÖLÇME BİLGİSİ Yrd. Doç. Dr. N. Yasemin EMEKLİ
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Uygulamalı Örneklem Seçimi BBY606 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
Bilgi Yönetimi ve Matematik Giriş
Sunum transkripti:

Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan

Ders İçeriği Konum ölçüleri Dağılım ölçüleri Aritmetik ortalama Tepe değeri Ortanca 2

Konum ölçüleri Merkezi eğilim ölçüleri Verilerin ortalamaya göre olan gruplanması nasıl? Yakın, uzak? Sıklık dağılımlarının karşılaştırılması Aritmetik ortalama Ortanca Tepe değeri 3 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 50, 69

Dağılım ölçüleri Değişim ölçüleri Verilerin değişkenliği nasıl? Dağılım genişliği Standart sapma 4 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 50

En önemlileri Aritmetik ortalama Standart sapma Çıkarsamalı istatistik 5 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 50

6

7 Mean = Aritmetik ortalama, Median = Ortanca, Mode = Tepe değeri

8 Aritmetik ortalama Ortanca Tepe değeri Konum ölçüleri

Aritmetik ortalama Anlaşılması ve hesaplanması kolay En çok kullanılan merkezi eğilim ölçüsü İstatistiksel hesaplamalar için temel oluşturması 9 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 54, 59

Aritmetik ortalama Dağılımdaki tüm değerler hesaplamaya dahil Tüm değerlerin toplamı / Veri sayısı ( … ) / 20 = 20,10 10 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s , 59 19, 19, 19, 19, 19, 19, 19, 19, 19, 20, 20, 20, 21, 21, 21, 21, 21, 22, 22, 22

11 ( … ) / 20 = 20,10

Aritmetik ortalama Dağılımdaki tüm değerler hesaplamaya dahil Çok büyük ve çok küçük değerlerden etkilenme Çok yüksek not alan bir kişinin sınıfın not ortalamasını yükseltmesi gibi 12 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s , 59

13 ( … ) / 21 = 21,76

Aritmetik ortalama Kesikli değişkenler için kullanımı pek uygun değil Ailedeki çocuk sayısı 2,3 Öğrencilerin derse gelmediği gün sayısı 4,4 Kullanılması gerekiyorsa yuvarlanmalı! Evrenden alınacak farklı örneklemler için en az değişecek merkezi eğilim ölçüsü 14 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s , 59

Tepe değeri Bir dağılımda en sık görülen değer Farklı her bir değerin sıklığını bilmek gerek! 21 kişilik sınıftaki öğrencilerin yaşları 19 yaşındaki öğrenci sayısı 20 yaşındaki öğrenci sayısı Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 51

16

Tepe değeri Uç değerlerden etkilenmez Kesikli veriler için en uygun merkezi eğilim ölçüsü Ailedeki çocuk sayısı Aritmetik ortalama = 2,3 (0,3 çocuk mu?) Tepe değeri = 2 17 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 51, 60

Tepe değeri Birden çok tepe değeri söz konusuysa Merkezi eğilim ölçüsü olarak aritmetik ortalama ya da ortancayı kullanmak daha doğru 18 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 60

19

Tepe değeri Merkezi eğilim/konum ölçmede her zaman çok kesin bir değer olmadığı için ileri hesaplamalarda kullanımı az Tekstil sektöründe kullanımı En çok satılan bedenden en fazla üretmek 20 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 52, 59

Ortanca Veriler küçükten büyüğe ya da büyükten küçüğe doğru sıralandığında en ortada kalan değer Veri setinin alt ve üst limitlerinin net olarak bilinmediği durumlarda yararlı 21 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 52

22 Veri sayısı çift olursa ?

23 Veri sayısı çift olursa ? ( ) / 2

Ortanca Alanımız ile ilgili belli 7 kitabın Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencileri tarafından kütüphaneden ödünç alınma sayıları 5, 7, 10, 8, 6, 11, 13 Ortanca? Küçükten büyüğe sırala: 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13 7 tane veri: Tek sayı En ortadaki değer: 4. değer = 8 24 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 52

Ortanca En önemli avantajı Uç / aykırı değerlerden etkilenmez Uç /aykırı değer: Dağılımın geneline göre çok büyük ve çok küçük değerler 25 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 53

Ortanca Dağılımdaki tüm değerleri değil en ortadaki bir ya da iki değeri dikkate alması Verilerin dağılımı geniş ise uygun merkezi eğilim/konum ölçüsü olmayabilir 26 Kaynak: Stephen and Hornby, 1997, s. 53

Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan