Yazışma Yazılı iletişim yoluyla veri toplama tekniğidir. Mektup, anket, yazılı testler yazışma örnekleridir. Öteki tekniklere göre kolay ve ucuz olabilmektedir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Advertisements

KAYNAK GÖSTERME Turan KANTOS
-Scopus- Uz. Kübra DEMİR
MATHSCINET KULLANIM KILAVUZU
Kaynak Gösterme.
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ORGANİK KİMYA BÖLÜMÜ.
MİLAS KATALOG SORGULAMA
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
Kütüphane Web Sayfası Kullanıcı Eğitimi
KAZANIMLAR 4 Bilimsel araştırma basamaklarını kullanarak araştırma yapma.
3 Örnek Veritabanı Tasarımı
Dizinleme ve Öz HazIRlama
İçerik Analizi.
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
E-İçerik Arama, Bulma ve Seçme
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Bilimsel Araştırma Yapıyorum
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ
VERİ TABANI VE VERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ
Anket Tekniği.
BBY 105 B İ LG İ N İ N ORGAN İ ZASYONU I Prof. Dr. Gülbün Baydur.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Anket Hazırlama.
Giresun Üniversitesi Katalog Tarama
EDS462 Okul Deneyimi Dersi
EVRAK KAYIT SİSTEMİ Öğr. Gör. Hakan YILDIZ.
NEDEN İSTATİSTİK? 1.
Muaz Ayhan IŞIK Türkiye Büyük Millet Meclisi
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
ANLATIMA HAZIRLIK.
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
KAYNAK GÖSTERİMİ Başkalarına ait ve özgün olan fikirlerin alındıkları kaynakların gösterilmesi gerekir. Bilimsel araştırmalarda kaynak gösterme, bilim.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Literatür ve Kaynakça Hazırlama
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
ARAŞTIRMANIN BİÇİMSEL YAPISI
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Oxford Dergılerını Tarama ve Tarama Seçeneklerini
İŞ YERİ UYGULAMA EĞİTİMİ
EDS462/OMB504 Okul Deneyimi Dersi
KALİTE YÖNETİMİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Araştırma Sürecinin Aşamaları
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Görev 2 7 Aralık a kadar Görev 2’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor. İkinci görev 30 puan Şablonda Görev 2 ’de belirtilen.
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Literatür ve Kaynakça Hazırlama
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Görüntü Arşivleme ve İletişim Sistemi (PACS - Picture Archiving and Communication System) Yasin KAYA – Karadeniz Teknik Üniversitesi Enformatik Bölümü.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Dspace Kurumsal Arşİv KullanIm kILAVUZU
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
Literatür Taraması.
Kaynak Gösterme Teknikleri
Gözleme Dayalı Teknikler I
Değerlendirme Çalışması Raporlama
Anket ve Likert Ölçekler
Görev 12.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

Yazışma Yazılı iletişim yoluyla veri toplama tekniğidir. Mektup, anket, yazılı testler yazışma örnekleridir. Öteki tekniklere göre kolay ve ucuz olabilmektedir.

Yazışma Soruları Kapalı uçlu ve açık uçlu sorular sorulabilir. Kapalı uçlu soruları değerlendirmesi daha kolaydır ve objektiftir. Kapalı uçlu sorularla derinlemesine bilgi almak zordur. Açık uçlu soruların değerlendirmesi zordur ve daha özneldir. Açık uçlu soruların değerlendirilmesinde dereceleme ölçeklerinden yararlanılabilir.

SORULAR: Açık Uçlu Sorular Dereceleme ölçekleri kullanılabilir: 0-Yanlış 1-Kısmen doğru, yanlış içeriyor 2-Doğru

Yazışma Aracı Aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmak gerekir: 1-Sunuş Mektubu 2-Yönerge 3-Soruların Sıralanışı

Yazışma Aracı Sunuş mektubundaki amaç araştırmayı ve amacını tanıtarak, kaynak kişiden neler beklendiğini açıklayarak onu cevaplamaya güdülemektir. Yönerge, yazışma aracındaki soruların nasıl cevaplanacağına ilişkin açıklamadır. Soru türleri belirtilir ve her birinin nasıl cevaplandırılacağı açıklanır. Soruların sıralanışı: Genelden özele doğru bir sıralama olmalıdır. Birbiriyle ilgili sorular bir arada sorulmalıdır.

Yazışma Süreci Araştırmacının en büyük kaygısı cevap oranını yeterli bir düzeye eriştirmektir. Bunun için bazı önlemler alınabilir: 1-Yazışma kaynak kişinin çok sıkışık olmadığı bir zamanda yapılmalıdır. 2-Posta ile gönderilen yazışmalar için dönüş adresi yazılmış pullu bir zarf da eklenmelidir. 3-Cevap oranının istenen düzeyde çıkmaması halinde, kaynak kişilere durum hatırlatılarak sonuçlar izlenmelidir.

Yanılgı Kaynakları İyi anlaşılmayan ya da yanlış anlaşılan sorularla, kaynak kişinin sahip olmadığı bilgileri içeren sorular… Kaynak kişinin yanlılığı… Araştırmacının yanlılığı…

Kuvvetli ve Zayıf Yönleri Geniş bir topluluktan çok miktardaki veriyi kısa zamanda ve ucuza toplanmasını sağlamasıdır. Herkese aynı form verildiğinden karşılaştırma imkanının olması Ayrı kişilerce ayrı anlamlar verilebilir. Nelerin beyan edildiğinin bir anlatımı olup gerçek durumu göstermeyebilir. Kaynak kişilerin yeterince güdülenmemesi sonucu dönüş oranının düşük olması.

Belgesel Tarama Varolan kayıt ve belgeleri inceleyerek veri toplamaya belgesel tarama denir. Belli bir amaca dönük olarak kaynakları bulma, okuma, not alma ve değerlendirme işlemlerini kapsar.

Belgesel Tarama: Türleri Genel Tarama: Literatür taraması İçerik çözümlemesi: Araştırma amacına uygun belgelerin derinliğine içerik çözümlemesi yapılır. Örn. Belgelerdeki dil ve anlatım özelliklerinin derinlemesine incelenmesi gibi.

Belge Aranacak Yerler: Kütüphaneler Kütüphaneler: Milli kütüphaneler, üniversite kütüphaneleri… Kütüphanelerdeki kitapların sınıflandırma sistemleri: Dewey Desimal sistemi: Sıfırdan başlayarak 100 ve 100’ün katları olacak şekilde 10 ana sınıf vardır. Her sınıf kendi içinde alt sınıflara ayrılır. 400 dilbilim kategorisindeki kitapları içerir, 500 nazari bilimler kategorisindeki kitapları içerir gibi… Kongre kitaplığı sistemi: 20 ana sınıf belirlenmiş ve her biri büyük harfle simgelenmiştir. Alt sınıflar bu harflere eklenen sayılarla belirlenir. C tarih kategorisindeki kitapları içerir, Q fen kategorisindeki kitapları içerir…

Belge Aranacak Yerler: Arşivler Çoğunlukla yayınlanmamış kayıtlar, kararlar, raporlar, mektup, dilekçe ve anılar gibi belgelerin saklandığı birimlerdir. Arşivler halka ya da araştırmacılara doğrudan açık değildir, yararlanmak için özel izin alma zorunluluğu vardır. Özel ve resmi arşivler olarak 2 gruba ayırabiliriz.

Belgesel Tarama Süreci Yayın taraması araştırılan konuda yayınlanmış kaynakların listesinin çıkartılmasıdır. Bazı yöntemlerle yayın taraması yapılabilir: 1.Uzman bilgisine başvurmak 2.Temel kaynakların kaynakçalarına bakmak 3.Bibliyografyalardan faydalanmak 4.İnternet üzerinden araştırma veri tabanlarını kullanmak

Verilerin Kaydedilmesi: Not Alma Not alma ve fiş kullanmayla veriler kaydedilebilir. Belgelerden doğrudan ve dolaylı biçimde not alınabilir. Doğrudan alıntı tırnak işareti ile verilir ve alıntının sayfa numarası belirtilir. Dolaylı alıntıda ise faydalanmak istenen fikir araştırmacının kendi ifadeleri ile açıklanır.

Verilerin Kaydedilmesi: Not Alma Not almada aşağıdaki hususlar gözönünde bulundurulmalıdır: 1.Amaca uygunluk 2.Kaynağa uygunluk 3.Gerçeğe uygunluk

Verilerin Kaydedilmesi: Fiş Kullanma Not alma işlemini kolaylaştırmanın bir yolu fiş kullanmaktır. Araştırmacı her yararlanılan kaynak için bir adet bibliyografik fiş ve yeterince de not fişi düzenler. Bibliyografik fiş kaynağı tanıtıcı bilgiler içerir: yazarın adı, soyadı; eserin adı; yayın tarihi; basılış sayısı; yayın yeri; yayınevi gibi…

Verilerin Kaydedilmesi: Fiş Kullanma Bibliyografik fiş kullanmanın yararları: 1.Raporun kaynakça bölümünün alfabetik sıraya göre oluşturulmasında 2.Gerektiğinde kaynağın yeniden bulunabilmesinde 3.Her kaynakta ne tür bilgilerin bulunabileceğinin anımsanmasında araştırmacıya yardımcı olur

Verilerin Kaydedilmesi: Fiş Kullanma Not fişi kullanmanın yararları: 1.Rapor yazılırken her konuya ilişkin fişlerin kolayca bulunup bir araya getirilmesinde 2.Rapora aktarılacak bilgilerin bulunup kaynak gösterilmesinde yardımcı olur. Yeni bilgisayar programları fiş kullanmanın sağladığı faydaları sağlayabilir: Örn. Endnote programı

Belgesel Taramanın Kuvvetli ve Zayıf Yönleri En kuvvetli yönü uygun durumlarda veri toplama işinin ekonomik ve güvenilir oluşudur. Zayıf yönü kendinden önce yapılmış çalışmalara dayalı olmasıdır. Önceki çalışmaların geçerlik sorunu belgesel tarama çalışmasını da etkiler.

Verilerin İşlenmesi Verilerin çözümlenecek duruma gelinceye kadar geçirdiği ön hazırlık sürecidir. Veriler elle ya da elektro-mekanik sistemler aracılığı ile işlenebilir.

Verilerin Kodlanması İşlemeyi kolaylaştırmak amacı ile verilerin amaca yönelik daha yalın ifade edilmesine kodlama denir. Örn. Cinsiyeti bilgisayar ortamına direk giremeyiz, kodlamamız gerekir. 0’ı kadınları belirtmek için; 1’i erkekleri belirtmek için kullanabiliriz. Aynı şekilde farklı eğitim durumuna sahip bireyleri kodlamak için, 0 ilkokul mezunlarına, 1 lise mezunlarına, 2 üniversite mezunlarına atanabilir.

Verilerin Girilmesi Veriler nasıl çözümleneceğine göre değişik nitel ve nicel veri işleme paket programlarına girilir. Veriler bilgisayar ortamına her bilginin karşılığındaki birey ya da elemana gelmesine özen gösterilerek girilir. Hata yapmamak için veriler girildikten sonra birkaç defa kontrol yapılır.