TÜRK DİLİ II Okutman Vedat BALKAN Hafta 2. Fransızcadan dilimize geçmiş olan “Kompozisyon” düzenlemek, parçaları bir araya getirmek, birleştirmek anlamlarına.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
Advertisements

HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
PARAGRAF.
Atatürk’ün Müzik İle İlgili Sözleri
Makale İnceleme Soruları
Bilimsel Proje Hazırlamanın Basamakları
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
Tatilde Yapılacaklar.
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
10. Sınıf 9 nolu kazanım etkinliği
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
6 Sınıf Düzen Kuşağı.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
ATATÜRK VE MÜZİK Atatürk insan hayatında müziğin çok önemli bir yeri olduğuna inanıyordu. 14 Ekim 1925'te İzmir Kız Öğretmen Okulu'nu ziyaretlerinde öğrencilerin.
Öz et.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
OKUMANIN İLKELERİ.
DİLEKÇE NASIL YAZILIR?.
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
ETKİLİ OKUMA.
ANLAM.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
PARAGRAFTA ANLAM.
RAPOR YAZMA KURALLARI Doç.Dr.Elif GÖKÇEARSLAN ÇİFCİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
ÖDEV-BAŞARI Sevgili Öğrenciler;Ödevin eğitim hayatınızda çok önemlidir. Ödevin amaçları şunlardır Derse hazırlıklı gelmek Derste öğrenilen konuları pekiştirmek.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ADAPAZARI REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ. VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
OKUMANIN İLKELERİ.
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
AMAÇ VE HEDEF BELİRLEME
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
VERİMLİ ÇALIŞMA YOLLARI
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Mutluköy İlköğretim Okulu
Proje Oluşturma ve Yönetimi
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Sunum transkripti:

TÜRK DİLİ II Okutman Vedat BALKAN Hafta 2

Fransızcadan dilimize geçmiş olan “Kompozisyon” düzenlemek, parçaları bir araya getirmek, birleştirmek anlamlarına gelir. Kompozisyon bir konuyu, belli bir plan ve sıra çerçevesinde bütün yönleriyle sözlü veya yazılı olarak anlatma demektir. Kelimenin sözlük anlamı da zaten bir bütün oluşturma, tertip ve tanzim etme, sınıflandırmadır. Aslında kompozisyon günlük hayatımızın her safhasında karşımıza çıkmaktadır. Kompozisyon, edebiyat, resim, müzik, heykeltıraşlık ve mimarlık gibi güzel sanat dallarında eldeki malzemeyi anlamlı bir bütün oluşturacak ve insana bir fayda sağlayacak şekilde bir araya getirme, birleştirme sanatıdır. Bir heykeltıraş heykelinde orantıyı, ressam resmindeki mesaja uygun ölçüyü esas aldığı gibi edebiyatçı da duygu, düşünce ve hayalleri, hareketleri ve olayları anlatmak için kompozisyona ihtiyaç duyar. Edebiyat terimi olarak kompozisyon, söz ve yazıyla duygu, düşünce ve hayallerin, hareketlerin ve olayların uyumlu bir şekilde anlatılmasıdır. Bu açıdan edebiyatta kompozisyonu ikiye ayırmak mümkündür: 1.Yazılı Anlatım 2.Sözlü Anlatım KOMPOZİSYON BİLGİLERİ

Modern bir insanda aranılan başlıca özelliklerden biri de yaşına göre edindiği tecrübe ve bilgi sayesinde mantıklı düşünebilme, herhangi bir şey hakkındaki duygu ve düşüncelerini doğru ve güzel olarak anlatabilme yeteneğini kazanmış bulunmaktır. Bu yetenek, edebî değeri yüksek eserleri okuma ve yazma çalışmalarıyla kazanılacak bir okur yazar kimliği demektir. Peki, kazanılması gereken bir özellik, bir yetenek olan kompozisyon yazmak kolay mıdır? Bir konu etrafındaki bilgi, duygu ve düşüncelerimizi doğru ve güzel olarak başkalarına aktarmak bizim için kolay bir iş midir? Bu soruya olumlu cevap verebiliyorsak, o zaman problem yok demektir. Ama cevabımız olumsuz ise o zaman bu konu üzerine eğilip, bu yeteneği edinmeye çalışmaktan başka yol görünmemektedir. İnsan, görme duyusunu okuma, öğrenme ve yorumlama yeteneği haline getiren yegâne canlıdır. İnsanoğlu, yeryüzünde farklı dilleri meydana getirmiş, yazıyı icat etmiş ve her ikisinin öğrenilmesi için edebiyatı geliştirmiştir. YAZILI ANLATIM

Bu sebeple kompozisyon için, seviyeli malzeme ve metotlu bir eğitimle kazandırılabilecek bir alışkanlıktan ibarettir demek, sanıyorum yanlış olmaz. Bir kompozisyonu yazmaya başlamadan önce ve yazdıktan sonra şu sorulara cevap aramalıyız, bulmalıyız: 1.Konuyu işlemekteki esas amaç nedir, niçin hazırlanmıştır? 2.Konuyu hazırlayabilmek için gerekli fikir ve malzeme var mı? Varsa bunlar nelerdir? 3.Düşünceler ve malzeme hangi sırayla verilirse mantıklı olur? Plânı nedir? 4.Düşünceler ve malzeme, konuyla ilgili bir şekilde ve bütün halinde ifade edilecek mi? 5.Konu bütün veya önemli yönleriyle ele alınmış mı? Gereksiz yerler var mı? Düşünceler ve malzeme etkili, okuyucu veya dinleyicide ilgi uyandıracak bir şekilde verilmiş mi? Yazı imlâ, noktalama ve dilbilgisi bakımından doğru mu? Ayrıca yazı yazan kişinin Gözlem yapması, düşünmesi, okuması ve ana dilini iyi kullanması gerekir.

Bir yazıda işlenecek fikirlerin liste halinde yazılıp hangi sıra ile işleneceğini belirtmeye plân denir. Düşüncelerin rast gele yerleştirilmemesi için plan yapılır. Birçok düşünce, zihnimizde bir anda uyanmaz. Sıralı ve tesirli olması ise hiç mümkün değildir. Bu yüzden yazacağımız konuyla ilgili aklımıza gelen konuları, düşünceleri bir yere kaydetmek gerekir. Daha sonra bunların nerede yer alacağı üzerine düşünmek ve vardığımız sonuçları da yazmak lâzımdır. Kompozisyonda planı ikiye ayırabiliriz Kağıt Düzeni Yazıda kağıt düzeni en önemli unsurdur. Bir yazı içerik bakımından ne kadar zengin olursa olsun okumadan bu zenginliği kavrayamayız. Oysaki, yazıya göz gezdirdiğimizde genel bir kanaate varırız. Bu sebeple bir yazıda içerik ne kadar önemliyse dış görünüş de o kadar önemlidir KOMPOZİSYONDA PLAN

Bir yazıda kağıdın üst, alt ve yanlarında birbirine orantılı boşluklar bırakmak gerekir. Yazının kağıda dizilişinde paragraf ve satır başları aynı hizada olmalıdır. Yazıda gereksiz yere yeni paragraflar yapılmamalı ve paragraf geçiş kurallarına özen gösterilmelidir. Yeni fikirlere geçilmediği müddetçe yeni paragraflar da yapılmamalıdır. Yazıda imla ve noktalama işaretlerine dikkat etmek ve harflerin okunaklı yazılmasına özen göstermek gerekir Muhteva(içerik)

Konu Konunun Seçimi Yazacağımız konunun ne olduğunu iyice belirlememiz gerekir. Konunun hangi yönlerini öne çıkaracağımızı; hangi yönlerini vermemiz gerektiğini bilmeliyiz. Konunun birinci derecede yakın yardımcı fikirleri nelerdir? Konuda işleyeceğimiz esas fikir nedir? Bu yazıyı yazmadaki amacımız nedir? Hangi noktalara yer verirsek konunun dışına çıkmış oluruz? Yazıyı bu şekilde hazırlayabilmek için yeterli malzememiz var mı? Konu geniş mi, değil mi? Konuyu genişçe ele alırsak yazının sınırlarını zorlamış olur muyuz? Bu gibi sorulara önceden cevap vermemiz ve bu konuları baştan düşünmemiz gerekir. Bu bir ön çalışmadır; yazıyı yazmak için yapılan bir ön hazırlıktır. Eğer kendimizi bu konularda az çok bir birikime sahip görüyorsak yazıya başlayabiliriz.

Konunun Sınırlandırılması Konunun sınırlanmasını bir örnekle açıklayalım: Meselâ geceyi konu olarak seçtiğimizi kabul edelim. Bu konu birçok bakımdan işlenebilir: Gecenin güzelliği; gecenin sessizliği, gecenin karanlığı, gökyüzündeki yıldızları, ay ışığı; bahar, yaz, kış geceleri; gece yolculuğu; uykusuz geceler; geceye karşı olan duygularımız; gecenin hırsızlık vb. işler için uygunluğu... Bunların hepsinden bahsedecek olursak yazı karmakarışık bir hâl alır. Bu yüzden gece konusunu hangi yönden ele alacağımızı belirlemek gerekir. İşte bu belirlemeye konunun sınırlanması denilir Ana Fikrin Belirlenmesi Konuyu belirleyip sınırladıktan, amacı ve ifade şeklini belirledikten sonra sıra, o konuyu anlatmak için yararlanacağımız malzeme ve fikirleri bulmaya gelir.

Muhteva(içerik) Bu konuda tabii ki kendi düşünce, duygu, gözlem, tecrübe ve bilgilerimize öncelik vereceğiz. Ancak, bunların yetmeyeceğini peşin olarak kabul etmeliyiz. Bu sebeple yeterli malzeme toplamak için okuma yoluna başvurmalıyız. Bu yolla başkalarının düşünce, gözlem ve tecrübelerinden de faydalanmış oluruz. Böylece düşüncelerimiz zenginleşir, belirsiz fikirler açıklık kazanır, eksik olanlar tamamlanır. Yalnız başkalarının fikirlerinden faydalanırken dikkatli olmak gerekir. Başkalarının fikirlerini ve ifadelerini olduğu gibi değil, kendi cümlelerimizle aktarmalıyız. Eğer bir kimsenin fikirlerini aynen alıyorsak kendimize mal etmeyip tırnak içinde vermeli ve kaynaklarda da eseri mutlaka kaydetmeliyiz.

Yardımcı Düşüncelerin Sıralanması Yazıda, ana fikri destekleyen ve onu değişik açılardan tamamlayan dü­şünceler yardımcı düşüncelerdir. Bir yazının temelinde daima ana fikir vardır. Yardımcı düşünceler yazının değişik yerlerine bir plan dahilinde yerleştirilebilir. Yazar yardımcı düşünceleri önceden bir plan dahilinde nerelere yerleştireceğini iyi bilmelidir.

Yazı Başlığı Yazıya başlık seçmek çok önemlidir; çünkü başlık işlenilen fikre uygun olduğu taktirde, yazının bütününü daha tesirli kılar. Yazıda işlenecek düşüncelerin izlerini taşıdığından, yazanı işlenecek konudan uzaklaşmamaya, konuya bağlı kalmaya zorlar. Başlık konu demek değildir. İyi bir başlık konuyu değil, kompozisyonun ana fikrini verir. Başlık, ana fikrin içerdiği her şeyi ifade edemez; sadece ana fikrin özünü taşır. Başlık yanıltıcı ve abartılı olmamalı; kısa ve gösterişsiz olmalıdır. İyi başlık ullanabilmek için tanınmış yazarların bulduğu başlıklara dikkat etmek faydalı olur.

Her konu farklı tarzda geliştirilip anlatılabilir. Bazı konular açıklama, tarif, karşılaştırma suretiyle yazılabilirler. Bazıları hikâye ve tasvir etmeye uygun düşebilir. Bazıları gülmece, mizah tarzında ele alınabilir. Yazıya başlamadan önce konuya en uygun anlatım şeklinin hangisi veya hangileri olduğunu düşünmemiz gerekir. Anlatım tarzını belirlerken yazının ulaşacağı okuyucuların seviyesini de göz önüne almak gerekir. Meselâ gecenin güzelliğini veya karanlığını anlatmak için tasvire başvurmak gerekir. Gece yolculuğunu anlatmak için hikâye etmek uygun düşebilir. Uykusuz geceleri ifade için de tarif ve karşılaştırma yapmak gerekebilir Konuya Uygun Anlatımı Belirleme

Fransızcadan dilimize geçmiş olan “Kompozisyon” düzenlemek, parçaları bir araya getirmek, birleştirmek anlamlarına gelir. Kompozisyon bir konuyu, belli bir plan ve sıra çerçevesinde bütün yönleriyle sözlü veya yazılı olarak anlatma demektir. Kelimenin sözlük anlamı da zaten bir bütün oluşturma, tertip ve tanzim etme, sınıflandırmadır. Aslında kompozisyon günlük hayatımızın her safhasında karşımıza çıkmaktadır. Kompozisyon, edebiyat, resim, müzik, heykeltıraşlık ve mimarlık gibi güzel sanat dallarında eldeki malzemeyi anlamlı bir bütün oluşturacak ve insana bir fayda sağlayacak şekilde bir araya getirme, birleştirme sanatıdır. Bir heykeltıraş heykelinde orantıyı, ressam resmindeki mesaja uygun ölçüyü esas aldığı gibi edebiyatçı da duygu, düşünce ve hayalleri, hareketleri ve olayları anlatmak için kompozisyona ihtiyaç duyar. Bölüm (Hafta) Özeti

1. SARI, Mehmet, Türk Dili I-II, Okutman Yayıncılık, Ankara GÜLSEVİN, Gürer vd., Türk Dili I-II, Afyon Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırmalar Vakfı Yayını, Afyonkarahisar, Türk Dil Kurumu, Yazım Kılavuzu, Ankara, Türk Dil Kurumu, Türkçe Sözlük, Ankara, Türk Dil Kurumu, Yabancı Kelimelere Karşılıklar, Ankara, Kaynaklar