Sendika Kavramı, Kaynaklar, Kuruluş, Organlar, Yönetici Güvencesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SENDİKALAR MEVZUATININ İNCELENMESİ
Advertisements

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
1.3 DEVLET ŞEKİLLERİ.
Prof.Dr. Tankut Centel Koç Üniversitesi Hukuk Fakültesi
SENDİKAL GÜVENCELER.
Türkiye’de e-sağlığın hukuki çerçevesi
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAZANIMLAR 5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini kazanır.
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
E-sendİka üyelİĞİ.
Tevfik BAYHAN Bakanlık
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
Örgütlenme Toplam sayfa : 30 İpek Özkal Sayan, Kamu Personel Yönetimi,
ŞİRKETLER HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi/Sayısı: /28750
ERK İSG&İK – –
Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalı Başkanı
Sendikalar ve toplu sözleşme
ERK İSG&İK – –
E.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
İŞVEREN VE ÇALIŞANLAR HAKKINDA NELER BİLİYORUM
6356 SAYILI SENDİKALAR, TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ GREV VE LOKAVT KANUNU
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
Sosyal Bilgiler EĞİTİM VE ÇALIŞMA HAKKI
SENDİKALARIN ENDÜSTRİYEL DEMOKRASİYE KATKISI VE SENDİKA İÇİ DEMOKRASİ
Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN İş Müfettişi İş Müfettişi
İş Hukuku Yrd. Doç. Dr. Alptekin AKTALAY
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU
FATMA ÇAVUŞ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
İ NSAN HAKLARI ve BAROLAR Av.Mustafa Ç İ NKILIÇ Adana Barosu-2015.
Eğitim ve Hukuk.
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
İŞ HUKUKUNUN TEMEL KAVRAMLARI
İŞ SÖZLEŞMESİNİN YAPILMASI
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
KAMU GÖREVLİLERİ SENDİKALARI KANUNU Kanun No: 4688 Kabul Tarihi : G.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
3. Ders Sendika, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
Eşitlik İlkesini Uygula
Toplu İş Hukuku 3. Ders. SENDİKA VE KONFEDERASYONLARA ÜYELİK.
4. Ders Sendika Organları Yönetici Güvencesi Toplu İş Hukuku.
TOPLU İŞ HUKUKU SENDİKA İŞYERİ TEMSİLCİĞİ
Toplu İş Hukuku / 2 Toplu İş Sözleşmesi Hukuku. TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ HUKUKU.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
Anlatan: Adnan Hadzimusiç
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ / Bana “Özel”, Başkalarına “Gizli”
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
Anlatan: Adnan Hadzimusiç
6.1. Sendikalar ve toplu sözleşme
İNSAN HAKLARI. İNSAN HAKLARI İnsan hakları nedir? İnsanlar arasında ırk, din, renk, yaş, cinsiyet ayırımı yapmadan sevgi, saygı, dostluk duygularını.
Toplu pazarlık.
Kamu Emeğinin Örgütlenmesi
Madde Kendisine bir suç yüklenen herkes, savunması için gerekli olan tüm güvencelerin tanındığı açık bir yargılama sonunda, yasaya göre suçlu olduğu.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
TABİP ODASI ÇALIŞMALARINDA HUKUKSAL REHBERLİK
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
Sendikaların Faaliyetleri
KURULMASI YASAK OLAN DERNEKLER VE YASAK FAALİYETLER
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
KANUNİLİK İLKESİ HUKUKİ DAYANAĞI KAPSAMI İŞLEVİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

Sendika Kavramı, Kaynaklar, Kuruluş, Organlar, Yönetici Güvencesi Toplu İş Hukuku – 2. Ders Sendika Kavramı, Kaynaklar, Kuruluş, Organlar, Yönetici Güvencesi

Sendika Kavramı Çalışanlar ve işverenler, üyelerinin çalışma ilişkilerinde, ekonomik ve sosyal hak ve menfaatlerini korumak ve geliştirmek için sendika kurarlar. Sendikalar aynı mesleğe mensup çalışanlar tarafından kurulabileceği gibi, tek bir işyerinde ya da o işyerini içine alan bir işkolunda çalışan kişilerce de kurulabilir.

Tarihçe Dünyada sanayileşme ile birlikte sendikalaşmanın ortaya çıktığı söylenebilir. Türkiye’de İlk sendikalaşma hareketi: 1871 yılında Ameleperver Cemiyeti (Bu cemiyet esas itibariyle işçilere yardım kurumu olup sendika niteliğinde değildi.) 1909 yılında Tatil-i Eşgal Kanunu: kamu hizmeti gören müesseselerde sendika kurulmasını yasaklamış ve grev özgürlüğü kısıtlanmıştır. 1924 Anayasası toplanma ve dernek kurma hakkını tanımış, ancak sendika ve toplu görüşme hakkına ilişkin bir hüküm içermemekte.

1925 tarihli Takrir-İ Sükun Kanunu, 1926 tarihli TCK örgütlenme ve toplu pazarlık hakkını sınırlayan hükümler bulunmaktaydı. 1947 yılında 5018 sayılı İşçi ve İşveren Sendikaları ve Sendika Birlikleri Hakkında Kanun: ilk sendikalar kanunu. 1961 Anayasası: hem sendika hem de toplu iş sözleşmesi hem de grev hakkı tanınmış. 1963 yılında 274 sayılı Sendikalar Kanunu 1963 yılında 275 sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt K. 1982 Anayasası: sendika, toplu iş sözleşmesi, grev ve lokavt hakkı tanınmıştır. 1983 yılında 2821 Sendikalar Kanunu 1983 yılında 2822 TİSGLK

2001 yılında 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu 18.10.2012 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu

Kaynaklar Ulusal Kaynaklar 1. Anayasa m. 51«Çalışanlar ve işverenler, üyelerinin çalışma ilişkilerinde, ekonomik ve sosyal hak ve menfaatlerini korumak ve geliştirmek için önceden izin almaksızın sendikalar ve üst kuruluşlar kurma, bunlara serbestçe üye olma ve üyelikten serbestçe çekilme haklarına sahiptir. Hiç kimse bir sendikaya üye olmaya ya da üyelikten ayrılmaya zorlanamaz. Sendika kurma hakkı ancak, millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlâk ile başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması sebepleriyle ve kanunla sınırlanabilir».

«Sendika kurma hakkının kullanılmasında uygulanacak şekil, şart ve usuller kanunda gösterilir. İşçi niteliği taşımayan kamu görevlilerinin bu alandaki haklarının kapsam, istisna ve sınırları gördükleri hizmetin niteliğine uygun olarak kanunla düzenlenir. Sendika ve üst kuruluşlarının tüzükleri, yönetim ve işleyişleri, Cumhuriyetin temel niteliklerine ve demokrasi esaslarına aykırı olamaz».

2. 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu Madde 1: «Bu Kanunun amacı, işçi ve işveren sendikaları ile konfederasyonların kuruluşu, yönetimi, işleyişi, denetlenmesi, çalışma ve örgütlenmesine ilişkin usul ve esaslar ile işçilerin ve işverenlerin karşılıklı olarak ekonomik ve sosyal durumları ile çalışma şartlarını belirlemek üzere toplu iş sözleşmesi yapmalarına, uyuşmazlıkları barışçı yollarla çözümlemelerine, grev ve lokavta başvurmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir». 3. Dernekler Kanunu 6356 s. Kanun m. 80/I: «Kuruluşlar hakkında, bu Kanunda hüküm bulunmayan hâllerde 4721 sayılı Kanun ile 4/11/2004 tarihli ve 5253 sayılı Dernekler Kanununun bu Kanuna aykırı olmayan hükümleri uygulanır».

Uluslararası Kaynaklar 1. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi M. 23 /4: «Herkesin, çıkarını korumak için sendika kurma ya da sendikaya üye olma hakkı vardır» 2. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi M. 11: «Herkes barışçıl olarak toplanma ve dernek kurma hakkına sahiptir. Bu hak, çıkarlarını korumak amacıyla başkalarıyla birlikte sendikalar kurma ve sendikalara üye olma hakkını da içerir». 3. Avrupa Sosyal Şartı M. 5: «Tüm çalışanlar ve işverenler ekonomik ve sosyal çıkarlarını korumak amacıyla ulusal ve uluslararası kuruluşlar düzeyinde örgütlenme özgürlüğüne sahiptir».

ILO Sözleşmeleri 1. Sendika Özgürlüğüne ve Örgütlenme Hakkının Korunmasına İlişkin 87 Sayılı ILO Sözleşmesi Türkiye 1993 yılında onaylamıştır. «Çalışanlar ve işverenler, herhangi bir ayırım yapılmaksızın önceden izin almadan istedikleri kuruluşları kurmak ve yalnız bu kuruluşların tüzüklerine uymak koşuluyla bunlara üye olmak hakkına sahiptirler».

2. Teşkilatlanma ve Kollektif Müzakere Hakkı Prensiplerinin Uygulanmasına Müteallik 98 sayılı Sözleşme Türkiye 1951 yılında onaylamıştır. «İşçiler çalışma hususunda sendika hürriyetine halel getirmeye matuf her türlü fark gözetici harekete karşı tam bir himayeden faydalanacaktır. Böyle bir himaye bilhassa, Bir işçinin çalıştırılmasını, bir sendikaya girmemesi veya bir sendikadan çıkması şartına tabi kılmak; Bir sendikaya üye olması yahut çalışma saatleri dışında veya işverenin muvafakatı ile çalışma saatlerinde sendika faaliyetlerine iştirak etmesinden dolayı bir işçiyi işinden çıkarmak veya başka suretle onu izrar etmek; maksatları güden hareketlere mütaallik hususlarda uygulanacaktır»

Sendikanın Tanımı 1982 Anayasası’nda sendikaya ilişkin bazı esaslara yer verilmiştir. m. 51: «Çalışanlar ve işverenler, üyelerinin çalışma ilişkilerinde, ekonomik ve sosyal hak ve menfaatlerini korumak ve geliştirmek için önceden izin almaksızın sendikalar ve üst kuruluşlar kurma, bunlara serbestçe üye olma ve üyelikten serbestçe çekilme haklarına sahiptir».

STİSK m. 2 Kuruluş: Sendika ve konfederasyonları, Üst kuruluş: Konfederasyonları, Sendika: İşçilerin veya işverenlerin çalışma ilişkilerinde, ortak ekonomik ve sosyal hak ve çıkarlarını korumak ve geliştirmek için en az yedi işçi veya işverenin bir araya gelerek bir işkolunda faaliyette bulunmak üzere oluşturdukları tüzel kişiliğe sahip kuruluşları, Konfederasyon: Değişik işkollarında en az beş sendikanın bir araya gelerek oluşturdukları tüzel kişiliğe sahip kuruluşu İfade eder.

Sendikaların Unsurları 1. Ortak Amaç Sendikaların amacı; işçilerin ya da işverenlerin çalışma ilişkilerinde ortak ekonomik ve sosyal hak ve yararlarını korumak ve geliştirmektir. 2. Serbestçe Kurulabilme Anayasa, çalışanlara ve işverenlere önceden izin almaksızın sendika ve üst kuruluş kurma hakkı tanımıştır. Bu kavram sendika özgürlüğünü oluşturur. 3. Bağımsızlık A. Devlete ve Siyasi Partilere Karşı Bağımsızlık STİSK m. 28/2: «Kuruluşlar; kamu kurum ve kuruluşları, siyasi partiler, esnaf ve küçük sanatkâr kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarından yardım ve bağış alamaz»

B. Diğer Sosyal Tarafa karşı Bağımsızlık İşçi sendikalarının işverenlere, işveren sendikalarının işçilere karşı bağımsız olması gerekmektedir. Sendikanın saflığı: işverenlerin işçi sendikalarına, işçilerin işveren sendikalarına üye olamamaları. STİSK m. 26/6: «İşçiler ve işçi kuruluşları işveren kuruluşlarına, işveren kuruluşları da işçi kuruluşlarına üye olamaz; gerek doğrudan doğruya, gerek temsilcileri veya mensupları veya araya koyacakları diğer kimseler aracılığıyla biri diğerinin kurulmasına, yönetim ve faaliyetine müdahalede bulunamaz». STİSK m. 28/3: «İşçi kuruluşları, işverenler ve bu Kanun ve diğer kanunlara göre kurulan işveren kuruluşlarından; işveren kuruluşları da işçilerden ve bu Kanun ve diğer kanunlara göre kurulu işçi kuruluşlarından yardım ve bağış alamaz». STİSK m. 28/4: Bu «hükümlere aykırı olarak yardım ve bağış alınması hâlinde üyelerden birinin veya Bakanlığın başvurması üzerine, mahkeme kararıyla, alınan yardım Hazineye aktarılır».

4. Demokratik Esaslara Uygun Olması Anayasa m. 51/son: «Sendika ve üst kuruluşlarının tüzükleri, yönetim ve işleyişleri, Cumhuriyetin temel niteliklerine ve demokrasi esaslarına aykırı olamaz». STİSK’da da bazı örnekler; Sendika tüzüklerine delege seçilmeyi önleyici hükümlerin konulamaması (m. 10/son) GK’da zorunlu organlara delege veya üye seçimlerinin yargı gözetimi altında serbest, eşit, gizli oy, açık sayım esasına göre yapılacağı…(m. 14/1) 5. Özel Hukuk Tüzel Kişisi Olması Sendikalar ve üst kuruluşlar tüzel kişiliğe sahiptirler. STİSK m. 7/1: «Kuruluşlar, kurucularının kuruluşun merkezinin bulunacağı ilin valiliğine dilekçelerine ekli olarak kuruluş tüzüğünü vermeleriyle tüzel kişilik kazanır».

Melikşah Üniversitesi 