Bilimsel bilgi Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

KONUMUZ BİLİM FELSEFESİ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
Tarih Felsefesi.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Problem Çözme ve Algoritmalar
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
MEDİKAL BİYOLOJİ.
Bilim Felsefesi Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
BİYOLOJİ TARİHİ DR. N. OYA SAN KESKİN.
SOSYAL DAVRANIŞ.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Tezin Olası Bölümleri.
Rastgele Nesneler Dersi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Roma Rakamları - Sayıları
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
1. HAFTA.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

Bilimsel bilgi Prof Dr Süheyla Ünal

Bilgi nedir?

Bildiğimiz şey

Bildiğimizi sandığımız şey

Bilgi nedir? bir gerçeğin veya durumun deneyimiyle kazanılan farkındalık veya aşinalık belli bir alanda veya toplamda bilinen gerçekler ve malumat kişinin sorun çözmede ihtiyaç duyduğu uzmanlık ve yetenekler

Bilgi Öğrenme, gözlem ve araştırma yoluyla elde edinilen İnsan zekası sonucu ortaya çıkan zihinsel ürün Nesne ve olaylara yüklemler vererek varılan yargı (Sencer, 1981)

Niye bilmek isteriz

Niye bilmek isteriz? Evreni kavramak Kendimiz ile dış dünya arasındaki mesafeyi yok etmek Tanıdıklık duygusuyla yaşamak Yaşama anlam katmak Merak duygumuzu gidermek

Niye bilmek isteriz? Yaşamımızı sürdürebilmek Belirsizliği gidermek Korkularımızı yenmek Çevreyi ve olayları denetim altına almak Sorun çözmek

Sorun “Bireyi fiziksel ya da düşünsel yönden rahatsız eden, kararsızlık ve birden çok çözüm yolu olasılığı görünen her durum”

Niye bilmek isteriz? “ Bilgi güç demektir”. F. Bacon

“Tüm canlılar gibi insanın da yaşamını sürdürmesi öncelikle doğal çevresiyle uyum kurmasına bağlı olmuştur. Ne var ki, insan uyum kurmakla kalmamıştır; düşünme, iletişim kurma ve araç yapma gücüyle doğaya egemen olma sürecine girmiştir.” Cemal Yıldırım

Neyi bilmek isteriz?

Akla gelebilecek herşeyi

Nasıl biliriz?

Nasıl biliriz? Bilimsel bilgi (Akıl yolu ile sebep-sonuç ilişkisi) Sanatsal bilgi (Duyuların kullanımı) Sezgisel bilgi (Bilimsel bilgi ile sanatsal bilgi arasında bağ kurar)

Akıl Duyu organlarımız aracılığıyla gelen sayısız uyaranı, karmakarışık bir durumdan kurtarıp düzene koymak Nesneleri ve olayları birbiriyle karşılaştırmak, bunların birbirine uyan ve uymayan yönlerini bulmak ve aralarındaki benzerliklere veya farklara göre onları sınıflandırmak

Bilmenin düzeyleri Kaotik Komplike Basit Düşük Fikirbirliği düzeyi Yüksek Belirginlik düzeyi Kaotik Komplike Basit

Bilmenin düzeyleri Farkında olma Anımsama / Çağrıştırma / Hatırlama Tanıma Yorumlama Açıklayabilir olma Kanıtlayabilir olma Hakkında konuşabilme Yerine getirebilir/yapabilir olma

Bilgi döngüsü Sor Yanıtla Bil Yap

Bilginin içselleştirilmesi Nonaka: Bilgi spirali dışsallaştırma sosyalizasyon kombinasyon İçselleştirme 21

Bilme yolları Gelenekler (önceki uygulamalar, kültür) Otorite (anne, baba, öğretmen, din, medya vs) Bireysel deneyimler Ortak duyu, gündelik bilgi Bilim “sorun çözmek için izlenen düzenli yol”

Ortak duyu- Gündelik bilgi Duyu organları aracılığıyla dış dünyanın açıklanma biçimi Sıradan deneyimde karşılaşılan nesneler ve bunların ilişkileri hakkında genellemeler Düzenli ve tekrar eden olgular gündelik bilginin hammaddesini oluşturur Gündelik sorunları çözmek amacıyla kullanılır

Bilimsel bilginin nitelikleri Çeşitlilik, seçicilik: İlgilendiği konular çeşitlidir Süreklilik: Bilimsel bilgi üretme süreci hiçbir zaman durmaz Yenilik: Bilime yeni bilgiler eklenir Ayıklanma: Yanlış olduğu anlaşılan bilgiler kendiliğinden ayıklanır; yerine yenisi konulur.

Doğru bilginin ölçütleri Uygunluk Tutarlılık Tümel uzlaşım Apaçıklık Yarar

Ortak duyu – Bilim farkı Gözlem Gelişigüzel, dağınık Sistematik, denetimli Kavramlar Belirsiz Çok anlamlı Kalitatif Açık Belirgin Kesin Kantitatif Teori İhtiyatsız Dogmatik Tutarsız İhtiyatlı Tutarlı

Bilim geniş bir açıdan ortak duyunun giderek incelen, soyutlaşan ve tutarlık kazanan bir uzanımı olarak düşünülebilir Yıldırım C 1996

Bir düşünme yöntemi olarak bilim GERÇEK DÜNYA Denetimli gözlem ve gözlem sonuçlarına dayalı mantıksal düşünme yolundan giderek olguları açıklama gücü taşıyan hipotezler (açıklayıcı genellemeler) bulma ve bunları doğrulama yöntemi Gözlem/Deney TEORi

Einstein’ın bilim tanımı Bilim her türlü düzenden yoksun duyu verileri ile mantıksal olarak düzenli düşünme arasında uygunluk sağlama çabasıdır Bilim aklın düzenleyici niteliğini kullanarak olgu dünyasını anlaşılır kılmaya çalışır

Bertrant Russel’ın bilim tanımı Bilim, gözlem ve gözleme dayalı akıl yürütme yoluyla önce dünyaya ilişkin olguları, sonra bu olguları birbirine bağlayan yasaları bulma çabasıdır

Bilim Olaylar ve nesneleri kavramak, tanımak ve sınıflamak üzere çözümleyen Olgular arasındaki nesnellik ilişkileri kuran Bu ilişkileri deney yoluyla sınayarak, gerçekleşmiş ilişkileri genelleyen Kuramlar ve yasalar halinde dile getiren Bunlardan kalkarak gelecekle ilgili çıkarımlarda bulunan sistemli düşünsel çabalar (Sencer, 1978)

Yasa Kuram Değişken Değişken Bilim Nedensellik

Pozitif Bilim Sadece gözlenebilir olgularla ve nesnel (objektif) dış alemle ilgilenir Neden sonuç ilişkisi şeklinde tanımlayabileceğimiz gerekircilik (determinizm) bilimin temelidir Deneylerle doğrulanmadıkça hiçbir önerme doğru kabul edilemez

Pozitif Bilim Evrenseldir; kişilere ve topluma göre değişmez Eleştiricidir; sürekli eleştiri ve kuşku ile varlığını sürdürür Birikimli bir süreçtir Tekrarlanabilir Sağdanabilir “Pozitif”tir; olması gerekeni değil, olmakta olanı inceler

Pozitivizm sonrası bilim Bilimsel aşamaların hiçbir aşaması değer yargılarından bağımsız değildir Doğru ve gerçek, kişiden kişiye, toplumdan topluma, yer ve zamandan (çağdan) zamana ve de ideolojilerden ideolojiye değişiklik gösterebilir. Tüm evren için geçerli tek doğru ve tek gerçek bulmak zordur

Pozitivizm sonrası bilim Tek doğru yöntem söz konusu değildir Bilimsel çalışma metafizik temellere dayanabilir Bilimcilerin çalışmalarında kanaatlerini, inançlarını ve ikna yöntemlerini temel almaları matematik ve istatistiki yöntemleri temel almalarıyla eşdeğerdedir

Popper’a göre Bilim yanılabilir, çünkü bir insan ürünüdür Mutlak doğru yoktur, doğruya en yakın olan vardır Hiçbir öğreti eleştiriden uzak kalamaz Gerçekler standartlara göre değerlendirilirler Bilimselliğin temeli deneysel doğrulama değil yanlışlanabilirliktir

Bilimin işlevleri Olgu ya da olgusal durumları (nedenini, nasılını) açıklamak Yordamak, bilinen ya da gözlenen durumlardan yola çıkarak bilinmeyen ya da gözlenmeyen durumlar hakkında kestirimde bulunmak İstenen sonuçları elde edebilmek için gerekli olan koşulları kontrol altında tutmak

Bilimler İNSAN BİLİMLERİ DOĞA BİLİMLERİ FORMEL BİLİMLER Fizik Kimya Biyoloji Coğrafya Astronomi Jeoloji … Sosyoloji Psikoloji Antropoloji Din Bilimleri İktisat … Matematik Mantık …

Bilimsel düşünce “Bilim temeline dayanan, özgür, eleştirici, araştırıcı ve bağımsız düşünce” (Türkçe Sözlük) “Yaratıcı, sistemli ve problem çözmeye yönelik amaçlı düşünce” (Kaptan, 1977, s. 2)

Bilimsel Tutum ve Davranışlar Açık fikirli olmak Karşı görüşlerde mantık arayabilmek Kuşkucu olmak Düşünce ve gözlemlerinde bağımsız kalabilmek Kanıt için kararı erteleyebilmek Ölçütlü düşünüp karar verebilmek Çalışmalarında sebatlı ve özenli olmak Bağıntılı düşünebilmek Yanılabileceğini düşünerek alçakgönüllü olmak ve yargılarında olasılığa yer vermek (Karasar, 1998)

Araştırma Keşfetme Merak Zevk alma Yeni araştırmalar Tekrarlama Güvence Uzmanlık Özsaygı Yeni yetenekler Özgüven * Bruce Duncan Perry, M.D., Ph.D. 42