Hilal Yahşi-Esma Turan. Performans Yönetimi; Her kurumun kendisine özgü belirlediği performans kriterlerine göre bir geliştirme ve iyileştirme sürecidir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
Pazarlama İlkeleri.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BAŞVURU SAĞLAMA VE SEÇME
Performans Değerlendirme
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Entegre Müfredat Modeli
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
TUTUM VE ALGILAR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İSTATİSTİK.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Hilal Yahşi-Esma Turan

Performans Yönetimi; Her kurumun kendisine özgü belirlediği performans kriterlerine göre bir geliştirme ve iyileştirme sürecidir.

Performans yönetim sisteminin temel unsurları: Bireysel performansın planlanması Performansın değerlendirileceği kriterlerin ve değerlendirme yöntemlerinin belirlenmesi Seçilen yöntemler doğrultusunda performansın gözden geçirilmesi Bireye geri bildirim verilmesi Performansın geliştirilmesi için yönlendirilmesi ve performans değerlendirme sonuçlarına göre birey hakkında kararlar alınması

Performans Yönetiminin Öncelikli Amaçları; Çalışanların kurum düzeyinde motivasyonlarını arttırmak. Çalışanların kendilerini tanıyarak eksikliklerini gidermelerine yardımcı olmak. Çalışanların kariyer yönetimine katkıda bulunmak. Çalışan ve kurum düzeyinde kontrol sağlamak.

İnsan gücü planlaması için personel envanteri hazırlamak. Yeterliliği baz alan ücret artışları konusunda yönetici kararlarına yardımcı olmak. İşte başarısız olduğu belirlenen çalışanları işten uzaklaştırmak.

Performans Değerleme Süreci; Performans kriterlerinin ve değerleme sıklığının belirlenmesi, Performans standartlarının belirlenmesi, Değerlemeyi yapacak kişi ya da kişilerin belirlenmesi, Değerleyicilerin eğitilmesi, Değerlendirme yönteminin belirlenmesi, Değerleme sonuçlarının personele iletilmesi.

Performans Kriterlerinin ve Sıklığının Belirlenmesi; Performans değerleme sürecinde ölçülen şeyin mutlaka örgütün misyonuna ve stratejik amaçlarına paralel olarak hazırlanmış hedeflerle ilgili olması gerekir. Kriterlerin saptanmasında personelin katılımı sağlanmalı, onların görüşleri ve eleştirileri dikkate alınmalıdır. Kriterler gözlemlenebilmeli ve objektif olarak ölçülebilmelidir.

Performans kriteri performansın en önemli unsuru nedir sorusuna yanıt vermektedir. Bu unsurları aşağıdaki şekilde özetleyebiliriz. Kişilik özelliklerine dayalı kriterler. Davranışlara dayalı kriterler. Yetkinliklere dayalı kriterler. Çıktılara dayalı kriterler.

Birbirine çok yakın periyotlarla sıkıştırılmış değerleme çalışmaları zaman alıcı olduğu kadar değer yargılarından önemli değişiklikler de getirmez. Ayrıca çalışanlar üzerinde baskı yaratabilir. Bu nedenle 6 aylık veya 1 yıllık periyotlar uygun görülür.

Performans Değerleme Yönteminin Belirlenmesi İşin türüne, örgitin büyüklüğüne, maliyete ve değerleme süresine göre farklı yöntemler kullanılır. Her bir yöntemin birbirine göre üstünlük ve zayıflıkları bulunmaktadır. Personelin performansı, kişiler arası karşılaştırmalar, ortak performans kriterleri ya da personelin potansiyelini belirlemeye dayalı yöntemler ile değerlendirilebilmektedir.

1. Kişiler arası karşılaştırmaya dayalı yöntemler; Doğrudan sıralama: Çalışanları en başarılıdan en başarısıza doğru sıralama ile yapılır. Genellikle az sayıda çalışanın bulunduğu işletmelerde kullanılır. İkili karılaştırma yöntemi: Çalışanların özellikleri bir tablo üzerinde değerlendirilerek ölçülür. Genellikle az sayıda çalışanın bulunduğu işletmelerde kullanılır.

Zorunlu dağıtım yöntemi: Başarı sıralaması belirli kontenjan (yüzdesel değerler) içerisinde dağıtılır.

2. Mutlak standartlara dayalı yöntemler; Kompozisyon yöntemi: Tek bir yöntem olarak veya tamamlayıcı yöntem olarak kullanılabilir. Not vermenin yanısıra özel değerlendirme içerir.

Kritik olay yöntemi: Personelin davranışlarındaki kritik olayların belirlemeyi, sınıflandırmayı ve kaydetmeyi içermektedir. Bu yöntem, astlarını gözlemleyen amirlerin iş sırasında meydana gelen başarı veya başarısızlıkları kaydedip bu kayıtlara göre performansı ölçmesine dayanmaktadır.

Grafik dereceleme yöntemi: Performans değerlendirmede en eski, en basit ve en sık kullanılan yöntemdir. Performans boyutlarında, işin kalitesi, işin miktarı, iş bilgisi, işe devam, disiplin veya kişilik özellikleri, güvenilirlik, çalışkanlık, iletişim, dürüstlük biçiminde belirlenir ve daha sonra boyutlar kendi içinde “yetersiz“ “yeterli“, ve “mükemmel“ gibi bir derecelendirmeyle belirtilir.

Davranışa dayalı değerlendirme yöntemi: Bu yöntemde, iş görenlerin her iş ve iş grubu için belirlenen performans boyutlarında yerine getirmesi gereken davranışları, yalnız çeşitli kişilik özelliklerine bakmaksızın, ne düzeyde ortaya koyabildiklerini değerlendirir.

Davranışsal gözlem yöntemi: Davranışa dayalı değerlendirme yönteminin sorun yaratan yönlerini ortadan kaldırmak amacıyla geliştirilmiş yöntemlerdir. Bu yöntem, iş görenlerin kendilerinden beklenen davranışlara göre değil, somut gözlemlenen davranışlara dayalı olarak değerlendirilmeleridir.

3. Sonuç Odaklı Yöntemler Amaçlara göre yöntem: Yöneticilerin ve astların amaçlarını birlikte belirledikleri, sorumluluk alanlarını ve ulaşacakları sonuçları birlikte kararlaştırdıkları ve belirli dönemlerde bu amaçlar ve sonuçların gerçekleşip gerçeklemediğini birlikte inceledikleri bir süreçtir.

Doğrudan indeks yöntemi: Kalite standartlarında hatalı ürün miktarları, müşteri şikayetlerinin sayısı, üretilen parça sayısı gibi somut veriler değerlendirme kriterlerini oluşturur. Bu kriterlere göre belirlenen hedeflere ulaşmadaki performans düzeyleri puanlarla belirlenmiş olduğundan bu sayısal değerlerin toplamı genel performansın sayısal indeksini vermektedir.

360 derece performans değerlendirme yöntemi: Çoklu değerlendirme sistemi olarak da ifade edilmektedir. Bu yöntem, bir iş görenin davranışları ve bu davranışların etkileri hakkında o iş görenin üstlerinden, çalışma arkadaşlarından, müşterilerden, tedarikçilerden ve içinde bulunduğu proje takımlarının diğer üyelerinden bilgi toplandığı bir sistemdir.

Performans Geri Bildirim Görüşmesi İşteki başarı düzeyinin ve varsa eksikliklerinin neler olduğunu bilmesi her personel için stratejik öneme sahiptir. Genellikle, işletmelerde görülen uygulamalarda performans sonuçlarının personele iletilmediği görülmektedir. Değerleme görüşmesinde amaç değerlenen kişinin yetersizliklerini ortaya koymaktan çok onun gelişimini sağlamaktır.

Performans Değerleme Hataları Performans değerlemesi yapılırken karşılaşılan başlıca hatalar aşağıda kısaca özetlenmiştir. Halo Etkisi: Değerleyicinin değerlenen personelin üstün bir niteliğine bakarak diğer niteliklerinin de mükemmel olduğunu düşünerek yaptığı yanlış değerlemelerdir.

Örneğin; bir çalışan hiç devamsızlık yapmadığı ya da işe hiç geç kalmadığı için güvenilebilir olarak değerlendirilmekte ve bu davranışından dolayı çok dürüst olduğu, asla örgütün varlıklarını kendi çıkarları doğrultusunda kullanmayacağı gibi bir sonuç çıkarılabilmektedir.

Merkezi Eğilim Hatası: Bazı değerlemeciler, çalışanların performansını değerlendirirken, “çok iyi” veya “çok kötü” şeklinde iki aşırı uçta değerleme yapmaktan kaçınır ve bunun yerine değerlemesi yapılan tüm personele ortalama bir puan vermeyi tercih ederler. Öğretmenlerin öğrencilerin sınav kâğıdını değerlendirirken bir öğrenciye çok zayıf veya çok iyi not vermek yerine ortalama bir not vermesi bu hataya örnek olarak verilebilir.

Müsamaha ve Katılık: Müsamaha: Bir değerlendiricinin, örgütte çalışan elemanını değerlendirirken elemanın performansını olduğundan daha yüksek gösterilmesidir. Katılık : Personelin ulaştığı performans düzeyinden daha düşük bir performans düzeyinde gösterilmesidir.

Kontrast Hataları: Ortalama performans gösteren bir personelin, kötü performans gösteren bir personelden sonra olduğundan yüksek performans göstermiş gibi değerlendirildiği bir hata türüdür.

Yakın Geçmişteki Olaylardan Etkilenme: Örgütlerde çoğunlukla değerlendirme dönemi bir yılı kapsadığından dönem başındaki olayları hatırlamakta güçlük çeken ya da unutan yönetici, değerlendirmelerinde yakın geçmişteki olayları temel alacaktır.

Peşin Hükümlülük: Peşin hükümlülük cinsiyete, dine, siyasi düşünceye, ırka, yabancı kökenli personele vb. karşı olabilir. Uygulamada kadın çalışanların aynı performansı gösterdiği hâlde erkek personelden, yeni işe girmiş bir personelin de aynı performansı gösterdiği hâlde tecrübeli bir personelden daha az performans göstermiş gibi değerlendirildiği yaparken objektif davranılmadığı çok görülmektedir.

Mülakat soruları; Performans Değerlendirmesini hangi amaçlar için kullanıyorsunuz? Performans Değerlendirme hangi aralıklarla yapılıyor? Performans Değerlendirme yönteminiz nedir? Değerleme için eğitim alındı mı? Çalışan hakkında geri bildirim alınıyor mu? Bu geri bildirim paylaşılıyor mu? Ödüllendirme sistemi var mı?

KAYNAK performans-degerlemesinin-amaci/ performans-degerlemesinin-amaci/ Ara. Gör. M. Akif HELVACI Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Yayın Yeri: Ankara Yayın Tarihi: 2002 Cilt: 1-2 ( ) Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İnsan Kaynakları Yönetimi ve Kariyer Danışmanlığı Anabilim Dalı Yayın Yeri: Ankara Yayın Tarihi: 2009 ( AÖF-İşl402U - İnsan Kaynakları Yönetimi.pdf syf: