Motivasyon ve Örgütsel Motivasyon

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETME FONKSİYONLARI. Bir işletmede yerine getirilen faaliyetler işletme fonksiyonu olarak ifade edilebilir.Bir işletmede görülen faktörleride şöyle.
Advertisements


TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
MOTİVASYON.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
Motivasyon Arş. Gör. Sait SÖYLER.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
KIRSAL ALANDA İNSAN KAYNAKLARINI GELİŞTİRMENİN TEMEL AMACI NELERDİR?
BAŞVURU SAĞLAMA VE SEÇME
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İşletmelerde Tesis Yönetimi
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Neoklasiklerin ortaya çıkışı
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
İŞ TATMİNİ.
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
TUTUM VE ALGILAR.
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
İK MAKALESİ.
Bilinçli Tercih Seminerine
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİSEL REHBERLİK.
Sanal ve Şebeke Örgütleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

Motivasyon ve Örgütsel Motivasyon

A)ÖRGÜTSEL MOTİVASYON VE YÖNETİMİ 1. Motivasyon Kavramı ve Kapsamı Motivasyon, Latince "movere", yani "hareket ettirme, hareketlendirme" kelimesinden gelmektedir. Motivasyon kişilerin belirli bir amacı gerçekleştirmek için kendi arzu ve istekleri ile davranmalarını sağlamaktır.

motivasyon kavramının üç temel unsuru vardır. a. İnsanın bir davranışta bulunmasını sağlama, b. Bu davranışı yönlendirme ve sürdürme, c. Bu davranışı yapmadan dolayı özel bir mutluluk duymaktır

Örgütsel motivasyon örgütün ve bireylerin ihtiyaçlarının tatminiyle sonuçlanacak bir iş ortamı oluşturarak, bireyin harekete geçmesi için etkilenmesi ve isteklendirilmesi süreci olarak tanımlanabilir.

motivasyonun dört genel özelliği bulunmaktadır. a.Motivasyon kişisel bir olgudur bu nedenle, her insan farklıdır ve tüm motivasyon teorilerinin temelinde, bu farklılıkları vurgulamak vardır,

b. Motivasyon genel olarak bir niyet olarak görülebilir. Motivasyon çalışanların kontrolü altında olduğu varsayılır ve davranışlar çabanın genişletilmesi gibi motivasyon tarafından belirlenir.

c. Motivasyon çok yönlüdür. Burada neyin insanları daha aktif hale getireceği ve insanların zamanla değişen motivasyon faktörlerinin neler olduğunun bilinmesi gerekir.

d. Motivasyonun bir davranış ve performans değildir d. Motivasyonun bir davranış ve performans değildir. Motivasyon kişiyi içten ve dıştan etkileyen güçlerle ilgilidir.

2. Başlıca Motivasyon Araçları Motivasyon araçlarını kullanırken, bireysel farklılıklar göz önünde tutulmalıdır. Psikologlar çalışan insanları beş ana psikolojik gruba ayırırlar: a Emniyet arayan çalışan, b Mükemmellik isteyen çalışan, c Kendisine önem verilmesini isteyen çalışan, d Sorumluluk seven çalışan, e Prestij arayan çalışan,

Genel anlamda bireyleri motive eden maddi ve manevi motivasyon araçları şu şekillerdedir;

a. Ücret, prim ve ödüller. Çalışanlara emekleri karşılığında verilen paraya ücret denir. Prim, ücret dışı yapılan ödemeler, Ödül ise, çalışanlara gayretleri karşılığı sağlanan maddi ve manevi yararlardır.

b. Sosyal kolaylıklar. Çalışanlara, daha iyi iş ve özel yaşam koşulları sağlamaktır. Ulaşım için servis aracı sağlanması, öğle yemeklerinin yeterli ve iyi olması, çay kahve servisi, özel sağlık sigortası, bazı çalışana giyecek alınması vb. gibi uygulamalar, sosyal kolaylıklara örnek olarak verilebilir.

c Taktir, övgü ve yapıcı eleştiri c Taktir, övgü ve yapıcı eleştiri. Çalışanın, örgüt içinde yöneticileri tarafından yazılı veya sözlü olarak övülmesi, tebrik ve takdir edilmesi önemli bir motivasyon öğesidir.

d. Terfi ve kariyer geliştirme olanakları d. Terfi ve kariyer geliştirme olanakları. Çalışan için toplumda bir statüye sahip olma, saygı görme ve takdir edilme ihtiyacı terfi, yeni bir unvan veya maaş artışı ile sağlanmaktadır.

e. Sosyal statü sağlamak e. Sosyal statü sağlamak. Çoğu kişi örgüt içinde sosyal statü kazanmak için çalışır. Kişinin örgütte iş arkadaşlarından, gördüğü itibar, kişi için önemli bir motivasyon aracıdır.

f. Çalışma ortamı ve çalışma koşullarını iyileştirmek. Çalışanın çalışma ortamının ve çalıştığı yerdeki fiziki imkânların ve koşulların iyileştirilmesi, çalışanın işinde daha verimli çalışmasını sağlar.

g. İş güvenliği. Çalışma yaşamında sosyal ve ekonomik güvence ve hatta yargısal güvence kişilerin geleceği açısından çok önemlidir. Zira geleceğinden emin olmayan birinin sürekli örgütte kalması, yararlı olması mümkün değildir.

h. Çalışma düzeni sağlamak h. Çalışma düzeni sağlamak. Örgütlerde yöneticilerin disiplinle ilgili tutum ve davranışları, çalışan üzerinde olumlu veya olumsuz etki eder. Zira otoriter, sert ve katı ve baskıcı yöneticiler, çalışanın iş yapmasını sağlar ama işe ve çalışmaya motive olmasını sağlayamaz.

ı. Moral vermek. i. Prestij sağlamak. Kurumsal prestiji yüksek olan bir örgütte çalışanlar bireysel prestij sağlarlar ve bundan gurur duyarlar.

j Sosyal etkinliklere önem vermek j Sosyal etkinliklere önem vermek. Yönetici örgütte, çalışanı motive etmek için, sosyal işleri ve sosyal etkinlikleri geliştirmeye çalışmalıdır. Böylece örgütte sosyal kaynaşmayı temin etmeli ve çalışanı motive etmelidir.

k. İlginç ve önemli iş vermek k. İlginç ve önemli iş vermek. Bir kişinin yaptığı iş ve o işe karşı tavrı çok önemlidir. Bir kişi yaptığı işle övünüyorsa, iş o kişi için büyük bir motivasyon kaynağıdır. Yaptığı işten tatmin olmuyor, işini ve işyerini sevmiyorsa, yararlı ve başarılı olması mümkün değildir.

l. Yetki vermek. Örgütlerde çalışanlar, özellikle alt ve orta kademe yöneticileri, daha çok yetki sahibi olmak isterler. Yetki sahibi olan astlar da, örgütte daha çok çalışır ve daha başarılı olurlar. Onun için yöneticiler, astlarına gerekli yetkileri devrederek, onları yetkilendirmeli ve güçlendirmelidir.

m. İnisiyatif ve sorumluluk vermek m. İnisiyatif ve sorumluluk vermek. Birçok kişi, bağımsız çalışmak, serbest hareket etmek, inisiyatif sahibi olmak, sorumluluk almak ve kendi başına iş yapmak ister.

n. Önem ve değer vermek. Çalışana "insan" olarak, örgütün değerli bir varlığı olarak görmek, çalışanı mutlu eder. İnsana önem ve değer vermek, insanı bir hedefe yönlendirmeyi, bir amacı yerine getirmeyi kolaylaştırır.

o. Açık yönetim politikası uygulamak o. Açık yönetim politikası uygulamak. Yöneticinin, amaç ve hedeflerini çalışana açıklaması, kararları danışarak vermesi, kısaca "açık yönetim politikası" uygulaması, çalışanı etkili ve verimli kılar.

ö. Eğitmek ve yetiştirmek ö. Eğitmek ve yetiştirmek. Çalışanın verimli çalışabilmesi için, öncelikle iş başında yetiştirilmesi ve eğitilmesi, bu amaçla kurum içinde kurs ve seminerler düzenlenmesi ve kurum dışında düzenlenen kurs ve seminerlere gönderilmesi, çalışanı uzmanlaştırır ve daha verimli kılar.

Siz hangi kürekçiden biri olmak isterdiniz ? MOTİVASYON Siz hangi kürekçiden biri olmak isterdiniz ? Arkadaşlar, arkamızda bir Jaws var...   Hadi koçum, daha hızlı...

3. Örgütsel Açıdan Motivasyonun Önemi Bir işletmenin temel amacı kârlılıktır. Küçük veya büyük, üretim veya ticari işletme olmanın önemi olmaksızın, yöneticilerin işletme amaçlarını gerçekleştirmek için, çalışanları, etkin ve verimli çalıştırmaları gerekir. Bu çalışanların motivasyonlarının artırılması ile mümkündür.

Örgüt hedeflerine ve amaçlarına uygun bir motivasyon sistemi, örgütlerde temel olarak iki tür fayda sağlar. a- İşletmelerin, çalışanların verimliliğine, toplumsal ve ekonomik refah koşullarının geliştirilmesine olanak hazırlar, b- Değişen ekonomik, teknolojik ve toplumsal koşullara göre işetmeleri "esnek motivasyon" sistemlerini kabule zorlar.

3.1. Çalışanlar Açısından Motivasyonun Önemi 1. Kişiler arası olumlu rekabeti geliştirir, 2. Çalışanların toplumsal ihtiyaçlarını karşılamaya olanak hazırlar. 3. Çalışanların iş ve yaşam tatmini bulmalarını sağlar, 4. Çalışanların yeteneklerini geliştirmelerine fırsat sağlar.

Bunların yanında düşük motivasyonun ortaya çıkarabileceği olası sakıncalar şu şekilde özetlenebilir: a. Çalışanın düşünsel emeği ve yeteneği, işin görülmesinde etkin ise, verim büyük ölçüde etkilenir; fakat çalışanlar, düşünsel emek ve yeteneklerini işin görülmesinde kullanmıyorlarsa örgütsel verimlilik önemli ölçüde etkilenmez. b. Düşük moral çalışan üzerinde bedensel rahatsızlıklara neden olur. c. Düşük moral işten ayrılmalara neden olur; böylece işçi devri yükselir. İş yerinde devamsızlık ve izinler artar.