BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Öğretim Strateji, Yöntem ve Teknikleri Doç.Dr. Mehmet Erdoğan Öğretim İlke ve Yöntemleri.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
DİYARBAKIR 2008.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning) Programlama Dilleri 2.
Öğretmen Merkezli Egitim
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Öğretimin Uyarlanması
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
İçerik Türlerinin Öğretiminde Kullanılan İçerik Ögeleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Program Tasarım Modelleri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitsel Rehberlik.
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
İSTASYON YÖNTEMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğrenme Kuramları Piaget Bruner Gagne Ausubel Çoklu zeka
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
11. ÖĞRETMEN BİLGİ NOTLARI
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÖĞRETİM İLKELERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Sunum transkripti:

BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER

ÖĞRENCİNİN KENDİ ETKİNLİKLERİNE VE GÖZLEMLERİNE DAYALI OLARAK YARGIYA VARMASINI TEŞVİK EDİCİ BİR ÖĞRETİM YAKLAŞIMIDIR.

BİLGİ BİR ÜRÜN DEĞİL BİR SÜREÇTİR.

HER ÖĞRENCİ KAŞİFTİR.

AMAÇ 1- ÖĞRENCİNİN BİLİM ADAMI GİBİ DÜŞÜNMESİNİ ŞAĞLAMAK 2- ÖĞRENCİLERİ ÖZ YETERLİLİĞE SAHİP, BAĞIMSIZ BİREYLER OLARAK YETİŞEBİLMELERİNİ SAĞLAMAK.

Buluş yoluyla öğrenme ; * MATEMATİK * FEN BİLİMLERİ * DİL öğretiminde etkili olarak kullanılabilir.

Öğrencilere bağımsız öğrenme becerileri kazandırmak için şu dört temel esasın yerine getirilmesi gerekmektedir ; * GÜDÜLEME * YAPI(BİLGİ) * SIRALAMA * PEKİŞTİRME

Güdüleme ; Öğrencinin öğrenmeye hazır oluşunu sağlayacak yaşantıların belirlenmesini içerir.

Bruner’e göre tüm çocuklarda öğrenme arzusu mevcuttur. Öğrencinin bu öğrenme isteğini ortaya çıkarabilmek için öğrencide konuya karşı merak uyandırılmalıdır.

Öğrencide merak duygusunun oluşturulabilmesi için öğrencinin belli bir belirsizlik durumu ile karşı karşıya getirilmesi gerekmektedir.

Buluş yoluyla öğrenme sırasında öğretmenin zaman kaybını önleyici ve diğer riskleri ortadan kaldırıcı yönde rehberlik etmesi ve bu şekilde öğrenciyi desteklemesi gerekmektedir.

Yapı ; Öğretimin başarılı olması konuların anlamlı olması, temel kavram ve ilkelere dayanması ve bütünlük gösterecek şekilde yapılandırılması ile mümkündür. Konunun temel öğelerinin ve bunlar arasındaki ilişkilerin kavranması yeni öğrenmelere ve yeni buluşlara yol açabilir.

Bruner’e göre öğrenmenin bireye yararlı olabilmesi, daha sonraki öğrenmelere ve karşılaşılan problemlerin çözümüne kolaylık getirmesine bağlıdır. Öğrenmede kalıcılığı sağlayabilmek için, daha çok genellemeler üzerinde durmalı, anlamlı ve özlü özetlere ulaşmalıdır.

Sıralama ; Zihinsel gelişme bir sıra ile olduğundan dolayı öğrenme sürecindeki yaşantılar öğrencinin zihinsel gelişimine göre sıralanmalıdır.

Bruner, bir öğretim programındaki konuların ilkokuldan itibaren gittikçe genişleyen ve derinleşen bir diziliş içinde verilerek düşünmenin daha iyi gerçekleştirilebileceği görüşündedir.

Pekiştirme ; Öğrenmede başarı pekiştirme işlemine bağlıdır. Pekiştirmenin zamanlaması konusunda öğretmenler çok dikkatli olmak zorundadır. Pekiştiriciler öğrencinin anlayabileceği formda olmalıdır.

Buluş yoluyla öğrenmede öğretmen ; örnekleri sunar ve öğrenci konunun yapısını; fikirler arasındaki temel ilişkileri, ilkeleri, özellikleri keşfedinceye kadar örneklerle çalışır. Bu nedenle Bruner, sınıftaki öğrenmenin tümevarım yoluyla oluştuğunu savunmaktadır. Özel örnekler kullanılarak genel ilkeler formüle edilmelidir.

Bruner’in buluş yoluyla öğrenme yaklaşımında öğretmen, öğrencilerin kendi aktif katılımıyla öğrenmeleri için sınıfı organize eder.

Buluş yoluyla öğrenmede iki yaklaşım vardır. * Yapılandırılmamış buluş * Yapılandırılmış buluş

Yapılandırılmamış buluş Yapılandırılmamış buluş, planlanmamış, doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulmasıdır. Yapılandırılmamış buluş, bir bilim adamının bir proje üzerinde çalışırken tesadüfen herhangi bir ilkeyi, kavramı bulması gibidir.

Yapılandırılmış buluş Öğretmen kazandırılacak hedef ve davranışları belirler. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım eder. Öğrencilere ilk anda şaşırtıcı gelen ve onları düşünmeye sevk eden sorular sorulur.

Yapılandırılmış ve yapılandırılmamış buluşla ilgili yapılan araştırmalar, yapılandırılmış buluş sırasında öğretmenin verdiği ipuçlarının, buluş yapmada önemli olduğunu göstermektedir. Yapılandırılmamış buluşla öğrenme durumundaki öğrencilerin, çoğu zaman belirsizlik içinde boğulup öğrenmekten vazgeçtikleri gözlenmiştir

BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENMEYİ PLANLAMA 1- Kazandırılacak hedef ve davranışlar açıkça belirlenmeli. 2- Davranışı kazandırmada kullanılacak veriler belirlenmeli. 3- Örnekler basitten karmaşığa doğru, öğrencinin merakını sürdürecek şekilde sıralanmalıdır. 4- Zaman faktörünü göz önüne alınması gerekir.

Buluş yoluyla öğretme adımları şu şekilde sıralanabilir: 1- Öğrencinin merakını uyandırınız. 2- Öğrencinin yeni konunun yapısal düzenini kavramasına yardım ediniz. 3- Tümevarım yoluyla genellemeye ulaşılacak deneyler ve başka öğrenme etkinlikleri düzenleyiniz. 4- Öğrencileri bir kodlama sistemi geliştirmeye teşvik ediniz. 5- Bir problemi belirlemeye ve çözmeye yönelik etkinlikler düzenleyiniz. 6- Sınıfta seziş ve tümevarım yoluyla düşünmeyi besleyiniz. 7- Öğrencilere buldukları genellemeyi yazılı olarak ifade ettiriniz.

BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENMEYİ UYGULAMA 1- Öğretmenin örnekleri sunması 2- Öğrencilerin örnekleri betimlemeleri 3- Öğretmenin ek örnek vermesi 4- Öğrencinin ek örnekleri betimlemesi ve öncekilerle karşılaştırılmaları 5- Öğretmenin ek örnekleri ve örnek olmayan durumları sunması 6- Öğrencilerin zıt örnekleri karşılaştırmaları 7- Öğretmenin, öğrencilerin teşhis ettiği özellikleri, ilişkileri yada ilkeleri vurgulaması 8- Öğrencilerin tanımlamaları, ilişkileri, özellikleri ifade etmeleri 9- Öğretmenin öğrencilerden ek örnekler istemesi

Bruner’in öğrenme yaklaşımı öğretmenler tarafından üç şekilde uygulanmaktadır. 1- Öğretmen problemleri ve çözüm için uygulanacak metotları verir, fakat çözümü öğrenciye bırakır. 2- Öğretmen sadece problem durumunu ortaya koyar, çözüm için kullanılacak metotları ve çözümü öğrenciye bırakır. 3- Öğretmen ne problemin belirlenmesine ne de çözümüne katkıda bulunur. Problemleri, çözüm yollarını ve çözümü bulmak tamamıyla öğrenciye bırakılmıştır.

Buluş yönteminin uygulanmasında öğretmen yetenekli ve esnek olmakla birlikte konuyu çok iyi bilmeli ve sabırlı olmalıdır.

Buluş yoluyla öğrenmede önemli olan, öğrencinin öğrenmeye güdülenmesini sağlamak üzere merak duygusunu harekete geçirmek; öğrencinin tanımlama yada genellemelere ve çözüme ulaşması için yeterince ve doğru sırayla örnek vermek, örnek olan ve olmayan durumları analiz etmelerine rehberlik etmek; öğrencilerin genellemeye, çözüme, tanıma ulaşmalarını sağlamaktır

BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM YAKLAŞIMININ ÜSTÜN YÖNLERİ 1- Öğrencilerin bilimsel düşünme becerileri gelişir. 2- Öğrenciler problem çözme becerileri 3- Öğrencilerin etkili ve kalıcı öğrenmesi sağlanır.

BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETME YAKLAŞIMININ YETERSİZ YÖNLERİ 1- Dersi planlama daha çok zaman alır. 2- Uygun örneklerin seçimi için daha çok araştırma gerekir. 3- Öğretmen dersi iyi organize edemezse öğrencilerde yanlış ve eksik öğrenmeler oluşur. 4- Kalabalık sınıflarda uygulanması zorlaşır. 5- Sunuş yoluyla öğretime göre daha çok zaman gerektirir.