Hazırlayan: Dr. Emine CABI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Bilgisayar Temelli Materyaller Arş. Gör. Esin ERGÜN Dr. Ümmühan AVCI YÜCEL Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme.
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
DİYARBAKIR 2008.
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
Program Tasarım Modelleri
Materyal Tasarım ve Hazırlama İlkeleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GÖRSEL TASARIM.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
DESEN.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Hazırlayan: Safiye Çakır Mat.2-A
NOT VERME VE MEZUNİYET.
KA1 – Yüksek Öğrenimde Bireylerin Öğrenme Hareketliliği
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Eğitim Bilimleri Fakültesi
TEMEL GEOMETRİK KAVRAMLAR VE ÇİZİMLER
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
KAVRAM HARİTALARI.
31 Ocak - 2 Şubat 2007 Dumlupinar Üniversitesi Kütahya
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
İSTASYON YÖNTEMİ.
Paralel Yüzeylerden Kırılma Görünür Uzaklık
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Hazırlayan: Dr. Emine CABI KAVRAM HARİTALARI Hazırlayan: Dr. Emine CABI

Kavram Haritası (Concept Maps) Kavramların ve bu kavramların arasındaki ilişkilerin grafiksel teknikle sunulmasıdır.

Kullanım Alanları Beyin Fırtınası Desteği Yeni fikirlerin oluşturulması ve planlaması aşamasında yol gösterir. Çalışma Yardımcısı Etkili not almayı yönlendirir, yeni öğrenilen kavramları özetler, yansıtıcı düşünmeye biçim veya etkinlik katar. Öğretim Aracı Görsel ve şematik bir özet sunar, karmaşık ilişkileri gösterir, algı yanlışlarının belirlenmesini ve giderilmesini sağlar.

Kullanım Alanları Öğretmenlere, öğrencilerin ön bilgilerini anlamalarında yardımcı olur. Öğrencilerin kendi öğrenme kapsamlarını oluşturmasına ve konuya odaklanmalarına yardımcı olur. Öğretmenlerin, kavram yanlışlarını bir an önce belirlemelerini sağlar.

Kavram Haritası Daha çok öğretmen tarafından veya lise, lisans ve daha üst eğitimdeki öğrenciler tarafından kullanması önerilir. Kavramları ve kavramlar arası ilişkileri haritalandırır. Çember veya kutu içerisinde yer alan kavram ve fikirler hiyerarşik bir şekilde yapılandırılır. Her kavram, haritada yalnızca bir kez yer almalıdır. Her kavram haritada en az bir önermenin elemanı olmalıdır. Özel isimler kavram değildir. Bunlar özel örneklerdir.

Kavram Haritası Kavramlar arasındaki ilişkiler, kavramları birleştiren bir çizgi (bağlantı okları) ile belirtilir. Bağlantı oklarının yönleri mutlaka belirtilir. Merkezden uçlara, ana kavramdan alt kavramlara doğru yön çizgileri bulunması tavsiye edilir. Bu şekilde yön çizgileri öğrenciye daha fazla özgürlük tanır, görsel haritayı daha kolay hatırlar. Yatay, dikey, çapraz oklar kullanılır.

Kavram Haritası Bağlantı sözcükleri; Örneklerde dışında tüm bağlantılarda kullanılmalı, Anlamlı olmalı, Bağlantı sözcükleri yüklem veya bağlaçtan oluşmalıdır. Anahtar (ana) kavram tam ortaya yerleştirilir. Büyük harfle yazılmalı, diğer kavramlara göre dikkat çekici olmalıdır. Ana kavram, alt kavramlar, daha az önemliler ve örnekler şeklinde hiyerarşik düzenleme yapılır.

Kavram Haritası Kavramların somutlaştırılması ve akılda kalması için görsel objeler ile beraber verilmesi yararlı olacaktır. Kavram kargaşası yaratmayacak görsel objeler metin olmadan verilebilir. Örneklerde sadece görsel obje kullanılabilir. Farklı renkler kullanılabilir. Fakat aynı hiyerarşik düzeyde sıralanan kavramlara aynı renk kullanılması önerilir. Örneğin; Tüm örneklerde aynı renk kullanımı

Kavram Haritalarının Yapılışı Bir konu belirleyelim: Örneğin; DÜNYA

Kavram Haritalarının Yapılışı “Dünya” sözcüğü size ne çağrıştırıyor? “Dünya” denince ilk aklınıza gelen kavram nedir? (Yukarıdaki soruları öğrencilere sorarak onlardan gelen cevapları aşağıda olduğu gibi alt alta tahtaya yazalım.) Uydu Kıta Amerika Yuvarlak Kara parçaları Avusturalya Atmosfer Sular Hint Okyanusu İnsanlar Okyanus Gezegenler Asya Güneş sistemi Merkür Avrupa Deprem Mars Ay Güneş Büyük Okyanus Hava

Kavram Haritalarının Yapılışı Daha sonra bunlardan seçtiklerimizi alt kavramlar, daha az önemliler, örnekler başlıklarında sınıflayalım. Ana kavram Alt kavramlar Daha az önemliler Örnekler Dünya Kara parçaları Kıta Amerika, Asya, Avrupa, Avusturalya Sular Okyanus Hint, Büyük Okyanus, Güneş sistemi Güneş, gezegenler Merkür, Mars uydu Ay Atmosfer Hava

Kavram Haritalarının Yapılışı İki kavramı birbirine bağlayan bağlantı sözcükleri kullanarak kısa cümleler yazalım. Örn: Dünyada kara parçaları vardır Kara parçaları kıtayı oluşturur. Amerika, Asya, Avrupa, Avusturalya kıtaya örnek verilir.

Kavram Haritaları Ana kavram Genel kavram Genel kavram Genel kavram bağlantı bağlantı bağlantı bağlantı Genel kavram Genel kavram Genel kavram

Doğru hiyerarşi düzeyleri Kavram Haritaları Doğru hiyerarşi düzeyleri Ana kavram bağlantı bağlantı bağlantı Genel kavram Genel kavram Genel kavram bağlantı bağlantı bağlantı bağlantı alt kavram alt kavram kavram kavram

Kavram Haritaları Çapraz ilişkileri Ana kavram Genel kavram bağlantı bağlantı bağlantı Genel kavram Genel kavram Genel kavram bağlantı bağlantı bağlantı bağlantı Çapraz bağlantı alt kavram alt kavram kavram kavram

Kavram Haritaları Kavram etiketine uygunluk Ana kavram Genel kavram bağlantı bağlantı bağlantı Genel kavram Genel kavram Genel kavram bağlantı bağlantı bağlantı bağlantı Çapraz bağlantı alt kavram alt kavram kavram kavram örnek örnek nesne nesne

Kavram Haritalarının Yapılışı Son çizime geçmeden önce taslak çizim yaparak, bir haritaya dönüştürelim.

Kavram Haritalarının Yapılışı Taslak çizim tamamlandıktan sonra haritayı bilgisayarda çizelim. Kavram Haritaları çizerken bilgisayar desteği kullanmak büyük kolaylık ve teknik destek sağlar, daha kaliteli materyaller hazırlamamıza yardımcı olur.

Kavram Haritalarının Yapılışı Kavram haritasını aşağıdaki yazılımlar ile hazırlayabiliriz: PowerPoint, Ms-Word Inspiration http://www.inspiration.com Smart Draw http://www.smartdraw.com/specials/geography.asp?type=1219 2&id=12192 ………….

Kavram Haritası Örnekleri

Kaynaklar Gülbahar , G, Y., Kişisel web sitesindeki http://www.baskent.edu.tr/~gulbahar/dersler/egt301.php adresinden 14.02.2007 tarihinde ulaşıldı. Kalaycı, N. X. Eğitim Bilimleri Kongresi “ İki Boyutlu Görsel Öğrenme ve Öğretme Araçları” Bildiri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Bolu. 2001. Yalın, H. İ. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.