İnternet Sosyal Medya Sosyal Ağlar 2. Sunum Öğr. Gör. Mehmet Akif Barış 2
Konu Başlıkları Web’in Gelişimi Web Teknolojileri Web 2.0 Sosyal Medya Nedir? Geleneksel Medya’dan Farkı Yaygın Olarak Kullanılan Platformlar Sosyal Medya Okuryazarlığı Sosyal Medya’nın Topluma Etkileri Sorunlar, bağımlılıklar 3
İnternetten Beklentiler Etkileşim: Sanayi döneminin içe dönüklüğünden ve kitle iletişimin tek taraflı olmasına karşılık çözüm önerileri. Kişiselleştirme İletişimde hız Zaman ve mekansal özgürlük 4
5
Web Web 1.0 Tim Berners-Lee W3Consortium (HTML) Tarayıcı (Netscape,Mosaic,IE) Sunucu -> İstemci İletişim tek yönlü, sınırlı içerik Katkı paylaşım, etkileşim yok Ziyaretçi, dinamik bilgiler 7
Web Web 2.0 Tim O’Reilly Ziyaretçi->Takipçi (Aktif katlım) Okur->Yazar Dinamik yapı (Veri tabanı SQL iş birliğii) Etiketleme İçerik dağıtımı (Bilgilenme, uyarı talepleri) 8
9
Web 2.0 Araçları Blog (Web Günlüğü) blogger, blogging, wordpress, blogcu.com Wiki (ortaklaşa içerik oluşturma, vikipedia) RSS(Real Simple Syndication-Rich Site Summary)(değişiklik anında) Mashup farklı ihtiyaçların tek alan toplanması hava durumu, uçuş,otel,rent car, festivaller Etiketleme(imleme) (bookmark), cookie (digg,delicious) Sosyal Ağlar(fb,tw,myspace,linkedin,google+) 10
Web Web 3.0 – Semantik Web Veri kaynakları üzerinde etkili anlizlerle yeni içerikler(kişiye özgü görünüm,reklam,içerik) Makine – makine etkileşimi Semantik Web (FOF örneği) XML RDF (Resource Description Framework) Ontoloji 11
Sosyal Ağ – Sosyal Medya Kavramları Sosyal Medya digitalleşme ve telekomünikasyonla birlikte insaların diğer insanlarla ilişki kurabilmelerini, kendini ifade etmelerini sağlayan tüm içerik oluşturma ve iletme sistemleriine verilen isimdir. Sosyal medya aracı ortam ve mecradır. Sosyal Ağlar, insanların çeşitli nedenlerle bir araya geldiiği, haberleştiği, görüştüğü, topluluklar oluşturduğu, etkinlikler düzenlediği sanal ağ yapılarıdır. 12
Sosyal Ağlar - Facebook - Sayfalar, beğenme, yorum, paylaşma - Twitter - Tavsiye, övgü, paylaşma - Friendfeed - beğenme, yorum, paylaşma - YouTube - Videolar, abonelik, yorum, paylaşma - Flickr - Fotoğraflar, takip, yorum - XING/LinkedIn - Kurumsal haberler, yorum, paylaşma - Google - Veriler, analiz, SEO - Bloglar - Övgü, yorum, paylaşma - Wiki – Temaya uygun içerik üretimi ve tasarımı
Sosyal Ağların Kullanımı
Sık Rastlanan Bağımlılık Sorunları Siber Müstehcenlik Siber İlişki İnternet Bağımlılığı Bilgi bağımlılığı Ağ Oyunları
Sık Rastlanan Psikolojik Sorunlar Blog İfşacılığı Siberhondrik(Sağlık) Photolurking(Başkalarının albümleirne) Crackberry Cheesepadding(Özellikle Şarkı download)
Sosyal Ağlar Kimlik DeneyelerKimlik Deneyleri Bedene ihtiyaç duymayan öznellik Gerçek / Sanal Benlik Cisiyet yaş geçişleri Kaçış mekanı Abartılmış kendilik Yüzsüz iletişim Daha kolay kendini ifade Daha kolay yalan ve agresyon Analog hassasiyeti kaybediyor, dijitalin yüseyselliğini kazanıyoruz
Sosyal Ağlar ve İnsani İlişkiler Biriciklik hissi, narsistlik kültürü Kendi profil ve resimlerimizi parlatmak Narcisurfing (kendini aratma) Yüzyüze iletişimdeki kontrolü kaybediyor(Yanlış anlaşılmalar) Hayal kırıklıklarına yol açabiliyor Yapılan araştırmalar insaları anlama kabiliyeti azalıyor: Duyarsızlaşama ve empati yitimi
Sorular? 20