STRATEJİK ORTAKLIKLAR OLUŞTURMA İşletmeler arasında çeşitli şekillerde ortaya çıkan dayanışma ve kaynak birleştirme çalışmalarının genel adıdır. İşletmeler arasında dayanışma bir uçta sadece informal olarak bazı bilgilerin paylaşılması diğer tarafta ise işletmelerin birleşerek tek veya ayrı bir şirket oluşmasına kadar değişik şekiller almaktadır. İşletmelerde iki uç arasında en sık rastlanan beraberlikler KARTEL – TRÖST – JOİN-VENTURE – KONSORSİYUM
Neden stratejik birlikler oluşuyor ??? En önemli etken KÜRESEL rekabet Mahalli veya ulusal Pazar ve Rekabetin yerini uluslararası Pazar ve Rekabet almıştır. İşletmeyi etkileyen dış çevre özellikleri ( karmaşıklık, değişim ve belirsizlik ) ile tek başına rekabet etmek yerine başka işletmelerle ( dayanışma ) içine girmesi. Devletlerin dış politika stratejileri buna örnektir.
İşletmelerde Sinerji alanları Sinerji Yaratma!!! 2+2 = 5 bir bütünün, kendisini oluşturan parçalardan daha büyük olması , parçalar arasında ilişkinin bir fazla değer yaratması . İşletmelerde Sinerji alanları Yeni pazarlara girme Maliyetleri düşürme Yasal ve ticari engellerin etkisini azaltma Yeni ürün geliştirme
İşletmelerde stratejik birlik oluşturma konuları İşletmeler, rekabet güçlerini artırarak yaşamlarını sürdürebilmek için formal veya informal , yasal veya fiili bir çerçeve bir araya gelerek sahip oldukları uzmanlıkları ve kaynakları birleştirmektedirler. Aynı dağıtım kanalını kullanma Joint –venture oluşturmaları Arge birleştirmleri Piyasa paylaşımları Ortak bilgi bankası oluşturma
İlk 3D yayın Eksen prodüksiyon- Digiturk-Sony
Ortak girişimlerde yaşanan sorunlar Yönetim tarzı farklılıkları Kültürel farklılıklar Uluslar arası yasal farklılıklar Kendilerine rakip yaratma Yetenek kaybı Örnek: Amerikan firmalarının teknoloji pazarını Japon firmalarına kaptırması Örnek : Tekstilin Türkiye den Rusya , Bulgaristan, Hindistan ve Çin’e kayması
Türkiye’de stratejik ortaklıklar şirket evlilikleri ile oluyor. Deloitte Türkiye'nin ''2011 Yılı Birleşme ve Satın Almalar Raporu''na göre, birleşme ve satın almalar 2011'de sayı olarak rekor kırdı. Rapora göre, 2011 yılı 241 adet işlemle birleşme ve satın almalar açısından tarihsel olarak en hareketli dönem oldu. Toplam işlem hacmi 15 milyar dolar seviyesinde gerçekleşirken, yabancı yatırımcılar yüzde 74'lük pay ile 2 yıl aradan sonra yeniden öne çıktı. Vallares-Genel Enerji, Diageo-Mey İçki, IHH-Acıbadem Sağlık işlemleri ile İDO özelleştirmesi, yılın öne çıkan büyük ölçekli işlemleri oldu. Bu 4 işlem toplam işlem hacminin yüzde 42'sini meydana getirdi