YAPILAN ARAŞTIRMALARA GÖRE Aile şirketlerinin başarısız olup dağılmalarının ana nedeni KENDİLERİDİR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Advertisements

AİLE İÇİ KURUMSALLAŞMA SUNUM : Erkan Selçuk ÖĞRETİM GÖREVLİSİ : Mustafa İDUĞ.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
AİLE İŞLETMELERİNDE ROLLER VE STATÜLER AİLE İŞLETMELERİNDE STATÜLER AİLE ÜYESİAİLE DIŞI Girişimci / Kurucu Veliaht Aile Bireyleri işgören Profesyonel Yönetici.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
KONU: ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE ÖLÇÜLERDE YAPILAN YENİLİKLER
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
ZAMAN YÖNETİMİ-2 Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN. Zaman Yönetimi Süreci 1-Zaman kullanım analizi: Amaç, zamanın nereye harcandığını belirlemektir. Bireyler.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Pazarlama İlkeleri.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
KARAHANLILAR SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ.
TUTUM VE ALGILAR.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

YAPILAN ARAŞTIRMALARA GÖRE Aile şirketlerinin başarısız olup dağılmalarının ana nedeni KENDİLERİDİR

GENEL (ORTAK)SORUNLAR  Örgütlenme ve profesyonelleşme yetersizliği,  Organizasyon şemasının olmayışı  Görev tanımlarının olmayışı  Yetki ve sorumluluk dengesinin sağlanamayışı  İnsan kaynaklarına yeterince önem vermemek  Prosedür, yönetmelik, iş ve belge akışı gibi sistematik alt yapının yetersiz oluşu  Eğitim ve geliştirme etkinliklerinin yetersiz oluşu,

GENEL (ORTAK)SORUNLAR  Şirket ve kişisel banka hesaplarının ortak kasa olarak görülmesi,  Kardeşler arası denge sağlanamaması,  Gelin ve damatların işletmede konumlandırılması,  Aile fertlerinin ücretlendirilmesinde âdil bir uygulamadan ziyade “eşitlik” anlayışının esas alınması,

GENEL (ORTAK)SORUNLAR  Eltiler arasındaki kıskançlık, çekememezlik ve bunların eşlere yansıması,  Patron ve profesyonel çalışma yaşamının bütünleşememesi (ben patronun oğluyum, ben de profesyonelim şeklindeki aile üyesi ile çalışan arasında ast-üst ilişkilerinde yaşanan sorunlar),  Aile fertlerinin farklı beklentileri ve buna bağlı çıkar çatışmaları,  Aile fertleri arasında güç ve otorite paylaşımından kaynaklanan anlaşmazlıklar,

GENEL (ORTAK)SORUNLAR  Türk insanının kültürel ve sosyolojik olarak ortaklık felsefesini içselleştirememesi,  Patron ( çoğunlukla baba veya büyük kardeş)’nun her şeyi bildiği düşüncesine sahip olması ve nihai kararın her zaman “büyük patron” tarafından verilmesi,  Birinci kuşağın yönetimden bir türlü elini çekmemesi,  Herkesin yönetimden şikayet etmesine karşın bunu yönetime/lidere söyleyememesi (korku kültürü ve dedikodu),

GENEL (ORTAK)SORUNLARI  İşin gerektirdikleriyle ailenin ihtiyaçlarının birbirine karışması,  İkinci nesil aile fertlerinin, işi kuran baba kadar kendisini şirkete adamaması  Sorunların, "eğer umursamazsam geçip gider" denilerek göz ardı edilmesi,  Yüksek iş gücü devri, nitelikli profesyonel çalışanların işletmede tutulamaması,

GENEL (ORTAK)SORUNLAR  Kurallarla tanımlanmış nesiller arasıbir devir planının olmaması,  Yönetimi ve mülkiyeti devralacak neslin hazırlanmasında geç kalınması (ya da yeterince hazırlanmaması),  Kurucuların aile ve işletmeyi kurumsallaştırma konusunda zamanında harekete geçmemesi

“Eğer firma, kurucusunun çemberi içinde sıkışıp kalırsa, kurucu öldüğünde firma da ölür” Ishac Adizes

Aile şirketlerini;  Birinci nesil ‘kurar’,  İkinci nesil ‘miras alır’ ve “durumu idare eder”,  Üçüncü nesil ise ‘bitirir’, bir diğer ifadeyle ‘cenazeyi kaldırır’, yani satıp savarak parasını yemeğe başlar. Aile şirketleri Hakkında Yaygın İnanışlar

“Bir işletmeyi; Dede kurar, Baba büyütür, Oğul tutar, Torun sanat tarihi okur.” Alfred Marshall Aile şirketleri Hakkında Söylenenler

Benzer şekilde;  İngilizler;“Birinci kuşak kuruyor, ikinci kuşak çabalıyor, üçüncü kuşak cenaze kaldırıyor”  Meksikalılar, "Baba tüccarsa oğlu playboy, torunu ise dilenci olur" diyorlar.  Çinliler, "Köylü çarığından çıkan üç kuşak da köylü çarığına döner" diyorlar.  Amerikalılar ise aynı şeyi söylüyorlar, ama köylü çarığı yerine 'kolsuz gömlek‘ ten söz ediyorlar. Aile şirketleri Hakkında Söylenenler

20 İyi Tanınan Aile Şirketinin Dağılma ve Yok Olma Nedenleri 19% 43%43% 14%14% 5% 19% Aile içi çatışma Miras Kavgası Kardeşler arası çatışma Kardeş-yeğen-kuzen kavgası Aileler arası kavga

Dağılan Aile Şirketleri Uzan2. Kuşak Has2. Kuşak Cıngıllıoğlu 2. Kuşak Mermerci (Akfil Tekstil)1-2.Kuşak Sultanahmet Köftecisi2.Kuşak Komili3.Kuşak Özgörkeyler2.Kuşak Hattat1-2.Kuşak Tatari2.Kuşak Karaca2.Kuşak Bezmen3.Kuşak Sipahiler2.Kuşak Vefa4.Kuşak Simavi2.Kuşak Üstünkaya1-2.Kuşak Karacan2.Kuşak ElginkanVakfa devredildi. Çiftçiler1-2.Kuşak Köllük (Boğaziçi İplik)1-2.Kuşak

PEKİ, Bu Durum Aile Şirketlerinin Kaderi mi?

Dünyanın Bilinen En Eski 10 Aile İşletmesi İşletme AdıÜlke AdıKuruluş YılıNesilFaaliyet Alanı 1Kongo GumiJaponya57840İnşaat 2Hoshi RyokanJaponya71846Hotel İşletmeciliği 3Château de GoulaineFransa Şarap Üretimi 4 FonderiaPontificia Marinelli İtalya Döküm 5Barone Ricasoliİtalya Şarap ve Zeytinyağı Üretimi 6Barovier & Tosoİtalya129520Cam Üretimi 7Hotel Pilgrim HausAlmanya Hotel İşletmeciliği 8Richard de BasFransa Kâğıt İmalatı 9Torrini Firenzeİtalya Altın İşletmesi 10Antinoriİtalya138519Şarap Üretimi

Türkiye’nin Bilinen En Eski 10 Aile İşletmesi İşletmeKurucuKuruluş TarihiNesil 1Vefa BozacısıHacı Sadık Hacı Bekir LokumHacı Bekir Çöğenler HelvaRasih Efendi Teksima TekstilH. Mehmet Botsalı Kemal Kükrer SirkeleriKemal Kükrer ’da el değiştirdi. 6Kâmil Koç Otobüs İşletmesiKâmil Koç Eyüp Sabri Tuncer KolonyaEyüp Sabri Tuncer Doluca ŞaraplarıNihat A. Kutman TatkoA. Emin Yılmaz Koç HoldingVehbi Koç19263

“Yaşayan Şirket" kitabının yazarı Arie de Geus’agöre; (27 Şirket Üzerindeki Araştırması) Uzun ömürlü şirketler dört ortak özelliğe sahiptir:  Sahip oldukları aktifleri en verimli bir şekilde değerlendirerek, dış kaynaklardan ziyade öz kaynaklarla çalışmayı tercih etmeleri, tasarrufa önem vermeleri ve sermayelerini sebepsiz yere riske etmemeleri,  Vizyonu geniş, geleceği doğru okuyan ve kendilerini çevreleyen dünyada duyarlı, sürekli öğrenme ve uyum konusunda başarılı olmaları,

3)Çalışanları tarafından benimsenen, güçlü olduğu kadar sağlıklı da olan, çevrelerinde saygı ve sevgi uyandıran değerlerle özdeşleşmiş olmaları, 4)Her kademedeki çalışanına karar verme yetkisi veren, insanların yeni fikirler geliştirmesine imkân veren çalışma ortamı sağlayan, hoşgörü düzeyi yüksek yalın organizasyon yapılarına sahip olmaları. “Yaşayan Şirket" kitabının yazarı Arie de Geus’agöre; (27 Şirket Üzerindeki Araştırması)

“Yüzyıllık Başarılar (Centuries of Success)” kitabının yazarı Wlliam O’Hara’nın, 200 yüzyıl kesintisiz iş yaşamında kalmayı başaran şirketleri inceledği araştırma sonuçlarına göre, bu şirketlerin ORTAK ÖZELLİKLERİ ise;  Çalışanlarına, bir aile ferdi gibi davranmaları,  Aile içindeki anlaşmazlıkları hızlı ve dostane bir biçimde çözmeleri,  Gerektiğinde kadın aile fertlerinin de işin başına geçmelerini sağlamaları,  İş bilgisi ve yönetim anlayışlarını, gelecek nesile istikrarlı bir şekilde aktarmaları,  Değerlerine, geleneklerine bağlı kalmaları ve ana işe odaklanmalarıdır.

Yüzyıllardır Varlıklarını Sürdüren İşletmelerin Ortak Başarı Sırları  Araştırmaların ortak noktalarına bakıldığında, başarının asıl unsuru, “değişen dünyaya uyum”, “temel değerlere sahip olma”, aile içi güçlü bir iletişim”, “yetki devri”, “genç neslin yetiştirilmesi”, “işe odaklanma” ve “insana değer verme”  gibi konular ön plana çıkıyor.