DİKSİYON GÜZEL VE DOĞRU KONUŞMA 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARTİKÜLASYON ÇALIŞMALARI
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
Siyaset Sosyolojisi.
ALFABETİK SIRA. 1. İlk harfe göre sıralanır. 2. İlk harfler aynı ise sırayla diğer harflere bakılır. Yalı Yaban Yeşil Yemin 1- yaban 2- yalı 3- yemin.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF PROJE ÖDEVİ
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
SES BİLGİSİ MUSTAFA DEMİRCAN.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
MORFEMLER. MORFEM TÜRLERİ Şu örneklere bir göz atalım: Boyacının elleri beyaz. Öğrencilerde hefer olmalı.
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
SES BİLGİSİ SES: 1-Kulağımızla duyabildiğimiz, doğadaki titreşimlere ses denir. 2-Dilin en küçük parçasına “ses” denir. HARF: Dildeki seslerin, yazıdaki.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Pazarlama İlkeleri.
DİKSİYON.
İşlev Açısından Kelime Türleri
Metinlerin Sınıflandırması
MORFEMLER.
Ayrık Zaman Hopfield Ağı ile Çağrışımlı Bellek Tasarımı
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ELİ ÖPÜLESİ CAN ÖĞRETMENLERİM KAÇ ALIŞKANLIĞIMIZ VAR DERSİNİZ?
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Kırınım, Girişim ve Müzik
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
DUDAK TA’LÎMİ Tilavet esnasında dudakların usûl ve kaidelere uygun olarak hareket etmesine dudak ta’limi denir. Dudak Ta’limi’nin Gayesi: Harflerin harekelerinin,
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
SES BİLGİSİ Ali MUTLU MUTLUCAN.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
1.Bir berber bir berbere bre berber beri gel diye bar bar bağırmış.
KABUL DİLİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS VIII
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
TÜRKÇE - SES OLAYLARI CİHANGİR ÇAĞLAR.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

DİKSİYON GÜZEL VE DOĞRU KONUŞMA 1

DİKSİYON Diksiyon; söz söylerken, duygu ve düşünceleri doğru ve üslubuna uygun olarak anlatmak için sesin uyumunu, söylenişini, hecelerin uzunluğu, kısalığı ve vurguları bakımından doğruluğu; jesti, mimiği, takınılacak tavırları yerinde ve güzel kullanma sanatıdır. 2

DİKSİYON Doğru nefes alma Doğru konuşma Güzel konuşma Konuşurken sıkıcı olmama demektir. 3

Doğru bir diksiyon için gerekli iki temel koşul vardır Doğru bir diksiyon için gerekli iki temel koşul vardır. Birincisi; ses aletini doğru kullanmak. Yani konuşma için yeteri kadar havayı ses yollarını kasmadan içeri almak, gereğinden fazla durak kullanmamak, durakları doğru yerde gerektiği gibi kullanmak ve sesi duyulur ve net bir hale getirmek. İkincisi; söz söylerken konuştuğumuz dili düzgün ve doğru söylemek için düzeltmeye çalışmak ve mimiği, jesti, tavrı yardımcı olarak kullanmak. 4

KİMLER DİKSİYON EĞİTİMİ ALMALIDIR? Kendisi ve çevresiyle barışık olma yolunda adımlar atmak isteyen, İnsanlarla doğru ilişki kurmanın, kişisel gelişiminde önemli olduğuna inanan, İnsanları ikna etmenin, hırslı olmaktan daha daha önemli olduğu gerçeğini kavrayan, İşverenleri, müşterileri, kendilerinden üst düzeydekileri, dinleyicileri ve benzeri kişileri etkileyen şeyin, bildiklerini aktarma şekli olduğunu anlayacak kadar zekası olan, 4

Topluluklarda konuşanlar, Halkla ilişkiler sorumluları, Reklamcılar, Yöneticiler, Eğitimciler, Danışmanlar, Topluluklarda konuşanlar, Halkla ilişkiler sorumluları, Reklamcılar, Satış ve pazarlamacılar, Politikacılar, Sivil insiyatif üyeleri, Tv ve radyocular, Sanatçılar… Host ve hostesler, …… 5

KONUŞMAYI ÇİRKİNLEŞTİREN (BOZAN) UNSURLAR 1. Dilimizin özelliklerini ve kurallarını bilmemekten doğan unsurlar. 2. Kendi kusurlarımızdan kaynaklanan nedenler Güzel ve güzel olmayan konuşma arasındaki ayrımın bilincinde olmamak, Bozuk ve çirkin konuşmanın kaybettirdiklerinin farkında olmamak, Diline sevgisi ve saygısı olmayanın, kendi kişiliğine sevgisi ve saygısı olmayacağını bilmemek, Kendini doğru ve güzel ifade etmenin avantajlarını bilmemek. 6

Boğumlama bozuklukları, Vurgu yanlışı, Yanlış tonlama, 3. Bozuk diksiyonun temelinde yatan yanlışları ve kusurları devam ettirmek. Boğumlama bozuklukları, Vurgu yanlışı, Yanlış tonlama, Ulamada dikkatsizlik, Tekdüzelik, Yersiz durgu ve duraklar, Hız kusurları, Harfleri ve heceleri yutmak, 7

Sesi ve soluğu denetim altına almamak, Dinlemeyi bilmemek, Türkçe’nin temel yapısını bilmemek, Doğru nefes almasını bilmemek, Ses için hijyenik şartları oluşturmamak, Prezantasyon-sunum kurallarını bilmemek, Rahatlama tekniklerini bilmemek. 8

GEVŞEKLİK Ses organlarının genel tembelliğidir ve en çok karşılaşılan durumdur. Bu genel gevşeklik genel bir konuşma sönüklüğüne yol açar. Gevşekliği gidermek için dişleriniz arasına bir kalem sıkıştırın ve aşağıdaki cümleleri hızla okuyun. «Bir berber bir berbere bre berber beri gel diye bar bar bağırmış. Biz de bize biz derler sizde bize ne derler?» «Pireli peyniri perhizli pireler teperlerse pireli peynirler de pır pır pervaz ederler.»

PELTEKLİK Bir harfin çıkarılamayarak bir diğeri ile değirilmesidir. Bu durum dilin yeterince eğitilmemesinden lehçelerin yapısından veya bazı dillerin fazla etkisinde kalmaktan kaynaklanabilir. Türkçe üzerinde tespit edilen pelteklik türleri aşağıda belirtilmiştir.  Zeleştirme: (J) yeri(Z). Örnek: Jale-Zale Jilet-Zilet  Seleştirme: Ş yerine S. Örnek: Paşâm-Pasam şapka-Sapka  Jeleştirme: C yerine J. Örnek: Ancak-Anjak) Kucak -Kujak  Şeleştirme: S yerine Ş. Örnek: Sana söylüyorum-yerine sana şöylüyorum Leleştirme: (R) yerine . Örnek: Birader-Bilader Berber-Belber Merhem-Melhem Terlik-Tellik İnce â yerine kalın a: Kemâl-Kemal Lâstik-Lastik 

TUTUKLUK   Bir hece üzerinde takılıp kalma heceyi veya kelimeyi tekrarlama durumudur. Bu sorun en çok düşünce akışındaki duraklamadan kaynaklanır. Normal şartlar altında aşırı stres de tutukluğa yol açabilir. Tutukluğu gidermek için herhangi bir metni önce yavaşça ve sonra hızlanarak okuyun.

KEKELEME Tutukluğun ileri aşaması söz söylerken birden bire duraklama çoğunlukla buna katılan yüz buruşturması ve gerilme hareketiyle hecelerin tekrarlanması. Kekemeler soluk aldıkları veya pek geç soluk verdikleri sırada konuşurlar. Kekeleme genellikle çocukluk döneminde oluşan bir konuşma bozukluğudur. Erken yaşta konuşmaya başlayan çocukların konuşma başarılarına çevrenin gösterdiği aşırı ilgi çocuğun duygularını zararlı yönde etkiler. Çok iyi konuşarak dikkat çekmek isteyen çocuğun kendi üzerinde ürettiği baskı bir süre sonra kekeleme rahatsızlığını oluşturur.

KEKELEME 1.Okumayı yeni öğrenir gibi düşük hızda fakat yüksek sesle bol bol okumak 2.Belli cümleleri ezberleyerek tekrar tekrar seslendirmek. 3.Bu metinde yer alan tekerlemelerin ısrarla okunması

ASALAK SESLER Bazı sesler veya kelimeler asalak olarak kelimelerin arasına takılır ve konuşmayı tahammül edilmez hale getirir. Asalak sesler veya kelimeler konuşmacının fikir netliği ve kendine güveni hakkında şüphe uyandırır. Konuşmanın kalitesini baltalar ve dinleyiciyi sıkar. Bu kapsamda “ııı eee aaa şey yani mesela evet...” gibi ses veya kelimeler konuşma arasında sık sık veya gerekmediği halde kullanıldığında dinleyici rahatsız olur.

(L-D-N) Elalem bir aladana aldı aladanalandı da biz bir aladana alıp aladanalanamadık. (K-R) Kırk kırık küp, kırkının da kulpu kırık kara küp. (K-R-D) A be kuru dayı, ne kuru sarı darı bu darı a be kuru dayı? (B-M-Ş) İbiş'le Memiş mahkemeye gitmiş, mahkemeleşmiş mi, mahkemeleşmemiş mi? (D-L-T-K) Şu karşıda bir dal, dalda bir kartal; dal sarkar, kartal kalkar; kartal kalkar, dal sarkar. Dal kalkar, kartal sarkar, kantar tartar. Şu karşıdaki kara kuru kavak, karardın mı ey kara kuru kavak, sarardın mı ey kara kuru kavak! 16

(S-K) Bu yoğurdu sarmısaklasak da mı saklasak, sarmısaklamasak da mı saklasak? (M-Y-L) Bu yoğurdu mayalamalı da mı saklamalı, mayalamamalı da mı saklamalı? (B-Ş-Z) Sizin damda var beş boz başlı beş boz ördek, bizim damda var beş boz başlı beş boz ördek. Sizin damdaki beş boz başlı beş boz ördek, bizim damdaki beş boz başlı beş boz ördeğe , siz de bizcileyin beş boz başlı beş boz ördek misiniz demiş. (D-P-K) Değirmene girdi köpek, değirmenci çaldı kötek; hem kepek yedi köpek, hem kötek yedi köpek. 17

Türkçede yer alan ulama özelliklerini aşağıda anlatalım: Diksiyonun özelliklerinden biri de “ulama”dır. Genel olarak tanımlarsak bir kelimenin sonundaki sessiz harfin ardından gelen kelimenin sesli harfle birleştirilerek seslendirilmesine ulama diyoruz. Ulama, söz akışına pürüzsüzlük ve tatlılık verir. Uygun ulama ile yapılan konuşmalarda veya seslendirmelerde ses bir nehrin akışı gibi sakin ve düzenli olarak ilerler. Türkçede yer alan ulama özelliklerini aşağıda anlatalım: 1. Sessiz harfle biten bir kelimenin son harfi sesli harfle başlayan yanındaki kelimenin ilk harfiyle birleşir. Yazıda Ak--şam-- ol--du. E--lim--den-- al--dı. Konuşmada Ak--şa--mol--du. E--lim-de--nal--dı. 18

(Orijinali) Yazı Dilinde İfadesi 2. Orijinal yapılarında “b,c,d,g” harfleriyle biten kelimeler vardır. Bunlar yalın kaldıklarında “p, ç, t, k”ya dönüşürler. Yazı dilinde sonlarına ek aldıklarında yumuşak konumlarına dönerler. Örneğin Arapça orijiniyle “kitab” Türkçede “kitap” şeklinde yazılır. Ancak yanına ek aldığında “kitabım” örneğinde olduğu gibi “p”, “b”ye dönüşür. Konuşma dilinde ise ulama bu kurala paralel olarak aynı kelimeyi bir sonraki kelime ile ilişkilendirir. Yazı dilinde sert olan harf ulama ile yumuşar. (Orijinali) Yazı Dilinde İfadesi (Mahmud) Mah--mut ev--len--di. (Mes’ud) Mes--ut ol--du. (Kitab) Ki--tap al--dı. Konuşma Dilinde İfadesi Mah-mu--dev--len--di. Me--su-dol-du. Ki--ta--bal--dı. 19

Ye--mek ha--ne E--rik ho--şa--fı 3. Türkçede kelime sonundaki “k” ünsüzünü, “h” ünsüzü ile başlayan bir kelimenin izlemesi durumunda “h” ünsüzü düşer. İki kelime birbirine bağlanır. Yazı Dilinde Ye--mek ha--ne E--rik ho--şa--fı Konuşma dilinde Ye--me--ka--ne E--ri--ko--şa--fı 4. Eğer kelimeler arasında durak olursa, kurala uygun olsa da ulama yapılmaz. İstiyorum, onu göreceğim. Koşuştururken, okulu unuttu. Konuşma dilinde İstiyorum, onu göreceğim. Koşuştururken, okulu unuttu. 20