Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama 1 Şifa Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu 02-04 Eylül 2015.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Advertisements

Test Geliştirme ve Madde Analizi
Çoktan Seçmeli Sınavlar
OSTEOPOROZ (KEMİK ERİMESİ)
Acil Olguya İlk Yaklaşım
HİPERTANSİF HASTAYA YAKLAŞIM
Nurhak Merkez Sağlık Ocağına Başvuranlarda Proteinüri Risk Faktörleri
KRUP-EPİGLOTİT-PULMONER ÖDEM
Hazırlayan: Dr Berge EDE Moderatör:Op.Dr.Turhan Pekiner
Prof.Dr. Filiz ÖZERKAN ÇAKAN EÜTF Kardiyoloji AD İZMİR
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
GEBELERDE DEMİR DESTEK PROGRAMI UYGULAMASI
Akut MI hastasına yaklaşım
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BEYAZ ÖNLÜK HİPERTANSİYONU
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
RİTİM BOZUKLUKLARI.
İç Hastalıkları Anabilim Dalı Prof.Dr.Adnan Levent YALDIRAN
TANIYA ULAŞIM Prof.Dr.Bülent Erbay.
RİTİM BOZUKLUKLARI.
Kritik semptomlara yönelik triaj uygulamaları
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Toplum kökenli pnömoni
PNÖMONİLER Dr. Oğuz KILINÇ Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
DOLAŞIM SİSTEMİ.
Klinik soru oluşturma Dr. Güzel Dişcigil.
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama
Anket Hazırlama.
EISENMENGER SENDROMLU BİR HASTADA SEZARYEN OPERASYONU İÇİN DÜŞÜK DOZ KOMBİNE SPİNAL EPİDURAL ANESTEZİ UYGULAMASI Araş. Gör. Dr. Selin Bayral Doç. Dr.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ’NDE ÖLÇME DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Arteriel Kan Gazı Değerlendirilmesi
BÖLÜM 3 Kalp Hastalıkları
Gebe Hastada Triaj Senaryoları
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Romatoloji Bilim Dalı Olgu Sunumu 1 Aralık 2015 Salı Yandal Ar. Gör. Uzm.
DEMİR EKSİKLİĞİ ANEMİSİ
Dr. Serbülent Gökhan BEYAZ
Göğüs Ağrılı Hastaya Yaklaşım. AMAÇLAR Göğüs ağrılı hastanın tanınması Göğüs ağrısı sonucu oluşan belirti ve bulguların ayırt edici özellikleri Miyokard.
Öğrenci Değerlendirme Yöntemleri / 33 1 Şifa Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Teknikleri ve Püf Noktaları
Çoktan Seçmeli Sorular
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Tıp Eğitimi AD 18 Nisan
Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221.
Aile Hekimliğinde Sağlık Kayıtları
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Çocuk Gastroenteroloji Bilim Dalı Olgu Sunumu 2. Bölüm 25 Nisan 2013.
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı Ölçme-Değerlendirme Modul 1.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
HİPERTANSİF HASTAYA YAKLAŞIM
Ölçme-Değerlendirme Kurulu
Sekonder Hipertansiyon
YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ DÖRDÜNCÜ DÖNEM SIVI-ELEKTROLİT TEDAVİSİ DERSİNE AİT DERS SONU DEĞERLENDİRME.
KALP DIŞI GÖĞÜS AĞRISI (GASTROİNTESTİNAL NEDENLER)
KALP ve PERİFERİK VASKÜLER SİSTEM
Böbrek Hastalıklarında Anamnez ve Fizik Muyene
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
SOL KALP YETMEZLİĞİ Stj.Dr.Tayfun Özdemir. Sol kalp yetmezliği (Akut Kalp Yetmezliği) Nedir? Sol ventrikül, arterial kanı kullanılmak üzere vücuda gönderir.
İnt.dr.Emrah patat ktü tıp fakültesi aile hekimliği stajı
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Kardiyovasküler Aciller ve Postop. Hasta Takibi Prof. Dr
ARŞ. GÖR. DR. HAVVA ŞEN KTÜ TIP FAKÜLTESİ AİLE HEKİMLİĞİ AD
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Klinik Bilgi Sistemleri
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama 1 Şifa Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015

Amaç ve Öğrenim Hedefleri: Bu sunumun sonunda katılımcıların çoktan seçmeli sınavlar hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır. Bu sunumun sonunda katılımcılar; Çoktan seçmeli soruların olumlu ve olumsuz yönlerini sayabilmeli Çoktan seçmeli soruların yapısını açıklayabilmeli Çoktan seçmeli sorularda dikkat edilmesi gereken noktaları tartışabilmeli 2

Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:BilgiDuyuşsal:Tutum Psikomotor: Davranış, Beceri Bilgi/tanıma Kavrama Uygulama Analiz Sentez Değerlendirme Alma Davranımda bulunma Değer verme Organize etme Kendine mal etme Gözleme Taklit etme Pratik Yapma Uyarlama Orijinalini yapma 3 Bloom, 1956 Bu alanları ölmek için hangi yöntemleri kullanmalıyız?

Miller’in ustalık piramidi 4 Bilir Nasıl yapacağını bilir Gösterir Yapar Performans değerlendirmesi: Çalışma ortamında Yeterlilik değerlendirmesi: OSCE Sadece hatırlama: MCQ, sözlü… Ortama göre değerlendirme: MCQ, CORE, sözlü… Miller GE. Acad Med 1990

Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:Bilgi Bilgi: Aşağıdaki analjeziklerden hangisinin anti enflamatuar etkinliği YOKTUR? Kavrama: Dizdeki non-enflamatuar osteoartritin tedavisinde hangi analjezikler seçilmelidir? Uygulama: Yukarıda klinik bulguları verilen hasta için, aşağıdaki analjeziklerden hangisi en iyi seçenek olabilir? 5 Bloom, 1956

Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:Bilgi Analiz: Önceki klinik öyküsü ve mevcut sağlık durumuna bakarak Bayan A’nın ağrısını gidermek için onu son gören hekimin parasetamol yerine neden asetil salisilik asit verdiğini tartışın Sentez: Önceki hastalık öyküsü ve mevcut ilaç tedavisine dayanarak Bayan A’nın şikayetlerinin neden hala devam ettiğini tahmin edin, ya tedavi şemasında değişiklik yapın ya da yeni bir tedaviye başlayın. Değerlendirme: Bayan A.’nın osteoartritini değerlendiriniz; tedavi hedeflerinizi belirleyip, etkinlik, güvenlik, kullanılabilirlik ve maliyeti göz önüne alarak uygun bir tedavi seçiniz. 6 Bloom, 1956

Çoktan Seçmeli Soru (ÇSS) nedir? A) Bilgiyi ölçmenin bir yolu B) Bireysel ölçme yapmanın etkili bir yolu C) Üst düzey bilgileri ölçmenin bir yoludur D) Tek cevabı olan soru E) Yukarıdakilerin hepsi??? 7

Çoktan Seçmeli Soruların (ÇSS-MCQ) olumlu tarafları ÇSS en çok kullanılan ölçme ve değerlendirme aracıdır. 8 – Değerlendirme objektif – Uygulaması kolay – Kapsam geçerliliği yüksektir – Analizi kolaydır. – Soru bankası oluşturulabilir. – Tarafsız – Geçerli – Güvenilir – Ucuz – Değerlendirme hızlı

Çoktan Seçmeli Soruların (MCQ) Olumsuz tarafları İletişim ve pratik yetenekleri ölçemez. Çeldirici hataları olabilir. Tekrar sorulması soruyu kolay yanıtlanır hale getirir. Hazırlanması uzun zaman alır. Şans başarısı vardır. Seçenekler sınırlıdır; kapalı uçlu sorulardır. Tahmin etme ihtimali vardır. Tekniğin öğrenilmesi söz konusudur. 9

Hangi Durumlarda Kullanılmaktadır? Bilgi, kavrama, uygulama ve analiz düzeyindeki davranışları ve kısmen değerlendirme düzeyindeki davranışları ölçmede etkilidir. Sınavla geniş öğrenme konuları ölçmek isteniyorsa kullanılır. 10

ÇSS’ın Anatomisi "John Q'nun oğlu Mike'a kalp nakli yapılması gerekmektedir, ancak sigortaları bu büyüklükteki bir ameliyatı karşılamamaktadır." Yukarıda belirtilen sorun daha çok aile hekimliğinin temel prensiplerinden hangisi ile alakalıdır? A) Sağlık hizmetlerine ulaşım B) Sağlık hizmetlerinin koordinasyonu C) Sürekli sağlık hizmeti sunma D) Kapsamlı sağlık hizmeti sunma E) Ortama uygun sağlık hizmeti sunma 11 Soru Kökü Soru cümlesi Cevap+Çeldiriciler

ÇSS Hazırlama Kontrol listesi ve Öneriler 12 EvetHayır 1Soru kökü tek başına anlamlı mı? (Seçenekler okunmadan da yanıtlanabiliyor mu?) X 2Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var mı?X 3Soru kökünde (değildir, yanlıştır vb) olumsuz ifade var mı?X 4 Soruda kişisel fikir soruluyor mu? (  düşünürsünüz,  yaparsınız vb) X 5Seçenekler arası bilgi alanı bütünlüğü var mı?X 6Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var mı?X 7Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması / ağırlığı düzenlenmiş mi?X 8Zıt seçenekler kullanılmış mı?X 9Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış mı?X

ÇSS Hazırlama Kontrol listesi ve Öneriler 13 EvetHayır 10Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) var mı?X 11Etkisiz seçenek var mı?X 12Genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman, her zaman vb. kullanılmış mıX 13Kök ve seçenekler arası gramer uyumsuzluğu var mı?X 14İstenmeyen ipucu barındırıyor mu?X 15Seçeneklerde gruplama hatası var mı?X

Soru kökü tek başına anlamlı değil Soru kökünde olumsuz ifade yer alıyor Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A. Kas kasılması esnasında kasın boyu değişmiyorsa bu kasılmaya izotonik kasılma denir. B. Kas hipertrofisinde kas liflerinde miyofibrillerin sayısı hipertrofi derecesiyle orantılı olarak artar C. Kas hipertrofsinde mitokondri enzimleri % 120'den fazla artar. D. Kas hipertrofisinde fosfajen metabolik sistemin komponentleri yüzde 60-80'ne kadar artar. E. Kas hipertrofisinde glikojen deposu yüzde 50 kadar artar. 14 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var Suyun içilebilirliğini ortaya koyan kriterlerden biri de suyun koliform organizma ihtiva etmemesidir. Bunu saptamak için bakteriyolojik analizler yapılır. Nüfusu 'in üzerinde bulunan kentlerde yürürlükteki mevzuata göre, örnek alma ve muayene sıklığı ne olmalıdır? A. her gün B. 2 günde bir C. 5 günde bir D. haftada bir E. ayda bir 15 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Soruda kişisel fikir soruluyor Dilusyon konsantrasyon testinde bir hasta idrarını konsantre edemiyorsa aşağıdaki mekanizmaların hangisinde bozukluk beklersiniz? A. zıt akım değiştirici ve çoğaltıcı B. sodyum geri emilimi C. üre atılımı D. amonyak sentezi E. potasyum sağlanması 16 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Seçenekler arası konu/kavram/bilgi alanı bütünlüğü yok ÇSS tasarlanmış net bir hedefi ölçmeye yönelik olmalıdır. Bilgi alanında belli bir hedefi ölçmeye yönelik hazırlanan sorunun seçeneklerinin de bu hedefin ölçülmesine hizmet edebilecek şekilde aynı konu/bilgi bütünün parçaları olması beklenir. Örneğin, soru tanıya yönelik olarak tasarlandıysa seçeneklerin her birinin semptom ya da bulgu; tedaviye ait tasarlandıysa seçeneklerin her birinin tedavi alternatiflerinden oluşması gerekir. 17 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var 24 saatlik idrar miktarı hangi düzeye düşen hasta anürik olarak değerlendirilir? A. 10 cc nin altına B. 30 cc nin altına C. 100 cc nin altına D. 300 cc nin altına E. 500 cc nin altına saatlik idrar miktarı kaç cc altına düşerse hasta, anürik olarak değerlendirilir? A. 10 B. 30 C. 100 D. 300 E. 500 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması / ağırlığı sorunlu Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı ne kadardır? A. 50ml/100gr/dakika B. 500ml/100gr/dakika C. 5ml/100gr/dakika D. 150ml/100gr/dakika E. 15ml/100gr/dakika 19 Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı 100 gr/dakika için kaç mililitredir ? A. 5 B. 15 C. 50 D. 150 E. 500 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Zıt seçenekler kullanılmış HIV için yanlışı işaretleyiniz. a. Retroviridae ailesi üyesidir b. Zarflı virustur c. RNA virusudur d. pH 2 asitlerle inaktive olur e. Zarfsız virustur 20 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış Yanıt anahtarını bu ifadelerin herhangi birinin bulunduğu seçeneğin oluşturduğu durumda iki seçeneğin doğru ya da iki seçeneğin yanlış olduğunu bilen bir kişi, diğer seçenekleri değerlendirmeye gerek duymadan "hepsi" ya da "hiçbiri" seçeneklerini doğru yanıt olarak seçecektir. "Hepsi"nin doğru yanıt olarak değil de bir çeldirici olarak kullanılması durumunda da tek bir seçeneğin yanlış olduğunu bilmek, "hepsi" seçeneğini elemeye yetecektir.. 21

Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) Basınçlı pnömotoraks tedavisinde aşağıdaki yöntemlerden hangisi uygulanır? A. perikardiosentez B. segmanter rezeksiyon C. hastanın öksürtülmesi D. medioklavikuler çizgi üzerinde, 2. veya 3. interkostal aralıktan su altı drenajı 22 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Appropriate shaped item Uzun kök Kısa cevaplar

Etkisiz seçenek içeriyor Çocukluk çağı gelişim destek programı kaç yaşına kadar sürdürülür? A. 1 yaş B. 3 yaş C. 5 yaş D. 7 yaş E. ömür boyu 24 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Mutlak / muğlak ifade(ler) kullanılmış (genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman vb) Soru kökü ve özellikle seçeneklerinde genellikle, yaygın olarak, sıklıkla, nadiren, ara sıra, her zaman, hiçbir zaman gibi belirsizlik ve kesinlik ifade eden sözcüklerin kullanılması tavsiye edilmez. 25

Kök ve seçenekler arası anlam/gramer uyumsuzluğu var Aşağıdakilerden hangisi trigeminal nevralji tanımı için doğrudur? A. beşinci kraniyal sinir dağılım alanında ani, şiddetli ve kısa süreli ağrılar B. ağrı nazofarenks, larinks, iç kulak ve dilin 1/3 arka kısmına yayılır C. akut atak tedavisinde NSAE ilaçlar kullanılır D. ağrı sırasında ağrıyan taraftaki gözün kızarması, gözyaşı akması gibi otonomik belirtiler görülür E. tek tedavi şekli cerrahidir 26 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

İstenmeyen ipucu barındırıyor Testteki her madde, başka maddelerin cevaplandırılmasında ipucu olmayacak bağımsız bir problemi içermelidir. 27

Seçeneklerde gruplama hatası var Bebeklerde günlük ağırlık artışı kaç gram olmalıdır? a. ilk hafta 1-2 gr/gün b. ilk üç ayda 5-10 gr/ay c. ilk üç ayda gr/ay d. ilk üç ayda gr/ay e. ilk üç ayda gr/ay 28 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Soru Tipleri Yorum ve problem çözme soruları: Vaka tipi sorular (CORE) 72 yaşında sigara içen bir erkek. Uzun süreli kontrolsüz hipertansiyonu var. Bir saattir bele yayılan şiddetli yırtıcı tarzda angina ile acile başvuruyor. Angina şiddetli olarak başlamış ve şiddeti hiç azalmamış. Ağrı için sublingual nitrogliserin alan hastada senkopa yakın tablo gelişmiş. Hastanın görünümü sinirli, soluk ve terli. Kan basıncı 160/100 mmHg ve nabız 110 vuru/dk. Juguler venöz dolgunluk yok. Sternum boyunca yayılan 2/6 şiddetinde decrescendo diyastolik üfürüm ve S4 var. Radiyal nabızlar her iki kolda eşit. EKG' de II, III ve aVF'de 2 mm'lik ST elevasyonu var. Telede mediasten genişlemiş. Bu hasta için yapılacak ilk şey nedir? a- Ağızdan aspirin verip trombolitik tedaviye başlamak b- Transözofageal eokardiyografi c- İV propranolol başlanması d- Sublingual 10 mg nifedipin e- Primer angioplasti için hastayı kateter laboratuvarına taşımak 29

Soru Tipleri Ezber bilgiyi hatırlamaya yönelik sorular Normal sistolik kan basıncının üst sınırı kaçtır? A. 120 B. 125 C. 130 D. 135 E

Tek veya en iyi doğru cevap Romatik ateşin önlenmesi için en etkili profilaktik ajan aşağıdakilerden hangisidir? A. Asetyl salisilik asit B. Para aminobenzoik asit C. Adrenokortikotrophik hormon D. Kortizon 31

Çoklu cevap Canlı virüsler hangi durumlarda immunizasyon sağlar? 1. influenza 2. the common cold 3. cholera 4. small pox A. 1,2,3 B. 1 ve 3 C. 2 ve 4 D. Yalnız 4 E. Hepsi 32

Birden çok doğru / yanlış Batı’da çok kullanılmasına rağmen bizde pek yaygın değildir Aşağıdaki modelde sorular olabilir (i) %5 CO solumanın sonucunda ortamda görülenleri Doğru (D) ve Yanlış (Y) olarak işaretleyiniz. Venöz PCO2 de artış( ) D( ) Y Arterial kan pHsında artış( ) D( ) Y Alveolar ventilasyonda artış( ) D( ) Y Serebral kan akımında azalma( ) D( ) Y 33

Konu: Miyokard enfarktüsü Odak: Komplikasyonları Seçenekler: A. Asistol B. Atriyal fibrilasyon C. Kalp tamponadı D. Tam kalp bloğu E. Derin ven trombozu F. Papiller kas yırtığı G. Perikardit H. Post MI sendromu I. Pulmoner emboli J. Pulmoner ödem K. Unstabil anjina L. Ventriküler fibrilasyon M. Ventriküler septum yırtığı N. Bentriküler taşikardi Genişletilmiş Eşleştirme Soruları Soru kökü: sıradaki sorular için en uygun komplikasyonu yukarıdaki listeden seçiniz. Her bir seçenek bir veya daha fazla kullanılabilir. Soru 1: 72 yaşındaki bir erkek miyokard enfarktüsü sonrasında hastaneye yatırılıyor. Yedi gün sonra hastada şiddetli dispne ve kollaps gözleniyor. Muayenede hasta soluk renkte ve sağ bacağı sola göre daha şiş durumda. Kalp apeksi 5. interkostal aralıkta orta klaviküler hatta. Üfürüm duyulmuyor ama akciğerde her iki bazalde nadir krepitan raller var. Nabız 128/dk, kan basıncı 98/55 mmHg, ateşi 37,7 C ve jugüler venöz basınç artmış. Doğru cevap: Pulmoner emboli / 3334

Özet Çoktan seçmeli soruların olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir? Çoktan seçmeli sorular hangi bölümlerden oluşur? Çoktan seçmeli sorular hazırlanırken nelere dikkat edilmelidir? 35