Hipnoz Hastasının Seçimi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Acil Olguya İlk Yaklaşım
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Problem Çözme.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ YÖNTEM SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
REHBERLİK.
(EDS462) OKUL DENEYİMİ – II
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Problem Çözme Becerileri
Beyin Temelli Öğrenme.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Calgary Depresyon Ölçeği
OBEZİTE İLE MÜCADELE.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ Ofis Çalışanları Beceri Eğitimi.
Sağlık Ortamlarında İletişim
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
T.C. TOROSLAR KAYMAKAMLIĞI TİCARET VE SANAYİ ODASI EĞİTİM VAKFI İLKOKULU MÜDÜRLÜĞÜ BRİFİNG DOSYASI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
İstanbul Tıp Fakültesi İlkyardım Eğitimcisi Eğitimi Deneyimi
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
YAŞAM BOYU SAĞLIK.
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Sunar.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Bülent Uran Kişisel Gelişim programı 1
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
Hipnoz ve Depresyon Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
Hipnoz ve tarihçesi. HİPNOZ NEDİR? Zekâ, depresyon ve anksiyete gibi birçok psikolojik olguda gibi, hipnoz da öznel deneyime, olduğu katılımcıların anlatımlarına.
PSİKOHİPNOTERAPİ Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Yaygın anksiyete Bozukluğunun Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005.
Aile Hekimliğinde Anamnez ve Genel Muayene Zekeriya AKTÜRK Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD 28 Eylül 2015
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
Tik bozukluğu. Tik bozukluğu nedir? Tikler ani ve tekrarlayıcı kas kasılmaları sonucu yarı istemli bir şekilde ortaya çıkan hareket ve sesler olarak tanımlanabilir.
Klinik uygulamalarda hipnoz. TEMEL HİPNOZ KURSU KONULARI (21-33 saat) 1. Hipnoz’un Tanımı 2. Mitler ve Yanlış Anlaşılmalar 3. Hastanın Hazırlanması ve.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
Agorafobinin Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
Özgül Fobilerin Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
KLİNİK UYGULAMALARDA HİPNOZ Tahir ÖZAKKAŞ MD.,PhD. RUH SAĞLIĞI TEŞHİS, TEDAVİ VE GELİŞTİRME MERKEZİ 2004 İSTANBUL.
Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005.
ERİKSONİAN HİPNOTERAPİ Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Panik Bozuklukların Tedavisi
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
GÜNÜMÜZDE ÖĞRETMENİN DEĞİŞEN ROLLERİ.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

Hipnoz Hastasının Seçimi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.

Günümüzdeki yayınlar, farklı bir portre çizmektedir. Hipnoz kendini ispat etmiştir. Bir terapi aracı olarak saygınlığı vardır, klinisyenin terapi donanımının bir parçasıdır (Kroger, 1977; Crasilneck & Hall, 1975; Brown & Fromm, 1987; Northrup, 1998). Günümüzdeki yayınlar, farklı bir portre çizmektedir. Hipnoz kendini ispat etmiştir. Bir terapi aracı olarak saygınlığı vardır, klinisyenin terapi donanımının bir parçasıdır (Kroger, 1977; Crasilneck & Hall, 1975; Brown & Fromm, 1987; Northrup, 1998).

Birçok yeni alternatif sağlık uygulamalarında olduğu gibi, toplum hipnoz konusunda daha fazla açık ve daha fazla eğitimlidir (Davis, McKay & Eshelman, 1980). Birçok yeni alternatif sağlık uygulamalarında olduğu gibi, toplum hipnoz konusunda daha fazla açık ve daha fazla eğitimlidir (Davis, McKay & Eshelman, 1980).

Günümüzdeki vurgu artık hem hipnotik tekniklerin klinisyenin mevcut yöntemlerine uyarlanması, hem de klinisyenin onu kullanım yeteneği üzerinde yapılmaktadır. Vaka çalışmaları artık yemek kitabı tarzını önermemekte, aksine hipnoz uygulamasında yaratıcı ve hastanın karmaşık semptomlarını sunum tarzına göre ayarlanabilir yaklaşımlar tercih edilmektedir. Günümüzdeki vurgu artık hem hipnotik tekniklerin klinisyenin mevcut yöntemlerine uyarlanması, hem de klinisyenin onu kullanım yeteneği üzerinde yapılmaktadır. Vaka çalışmaları artık yemek kitabı tarzını önermemekte, aksine hipnoz uygulamasında yaratıcı ve hastanın karmaşık semptomlarını sunum tarzına göre ayarlanabilir yaklaşımlar tercih edilmektedir.

Hasta ile hipnotik ilişkinin kurulması Dört adımdan oluşan bir işlem gibi görülebilir. Dört adımdan oluşan bir işlem gibi görülebilir. İlk işlem olan değerlendirme sürecinde, hasta ile kurulan ilişki, klinisyenin düşünce ve davranışlarını şekillendirir. İlk işlem olan değerlendirme sürecinde, hasta ile kurulan ilişki, klinisyenin düşünce ve davranışlarını şekillendirir. İkinci adımda, hasta, hipnoz ve sürekliliği hakkında bilgilendirilir. İkinci adımda, hasta, hipnoz ve sürekliliği hakkında bilgilendirilir. Üçüncü adım, resmi ya da gayri resmi tekniklerle hipnoza yatkınlığın test edilmesidir. Üçüncü adım, resmi ya da gayri resmi tekniklerle hipnoza yatkınlığın test edilmesidir. Ve dördüncü basamakta da kişiye kendi kendine hipnoz uygulayabilme teknikleri öğretilir. Ve dördüncü basamakta da kişiye kendi kendine hipnoz uygulayabilme teknikleri öğretilir.

HİPNOZ PROBLEM İÇİN UYGUN MU? Hipnoz tıp, diş hekimliği ve psikoterapinin her alanında, ister ana ister yardımcı bir tedavi seçeneği olarak uygulanabilir. Klinisyenin mevcut probleme hipnoz yöntemi kullanmadan da aşina oluşu en önemli bir unsurdur. Hipnoz bilgisi temel yapının -kişinin özel alanının- destekçisi gibidir. Klinisyen hipnozu kullanırken uzmanlık alanının içinde kalmalıdır. Hipnoz tıp, diş hekimliği ve psikoterapinin her alanında, ister ana ister yardımcı bir tedavi seçeneği olarak uygulanabilir. Klinisyenin mevcut probleme hipnoz yöntemi kullanmadan da aşina oluşu en önemli bir unsurdur. Hipnoz bilgisi temel yapının -kişinin özel alanının- destekçisi gibidir. Klinisyen hipnozu kullanırken uzmanlık alanının içinde kalmalıdır.

Yapılan araştırmalar, bireylerin hipnoza yanıtının cinsiyet ile ilişkisiz (Spiegel & Spiegel, 1978), yaşla ise azda olsa ilişkili olduğunu göstermiştir. Çocuklar özellikle iyi birer süjedir ve hipnoz yetenekleri yaş arasında en üst düzeye ulaşır (LeBaron & Hilgard, 1984). Hipnoza yatkınlıkları, fantezi ve hayal kurmada noktasında mevcut yetenekleri ile ilişkili görünmektedir (Wicks, 1995). Yapılan araştırmalar, bireylerin hipnoza yanıtının cinsiyet ile ilişkisiz (Spiegel & Spiegel, 1978), yaşla ise azda olsa ilişkili olduğunu göstermiştir. Çocuklar özellikle iyi birer süjedir ve hipnoz yetenekleri yaş arasında en üst düzeye ulaşır (LeBaron & Hilgard, 1984). Hipnoza yatkınlıkları, fantezi ve hayal kurmada noktasında mevcut yetenekleri ile ilişkili görünmektedir (Wicks, 1995).

Pek çok kişi, hipnoz için birer aday olsa da, hipnoza girişin akıllıca ve tedbirli bir şekilde zamanlanması da önemli bir faktördür. Kendi değişkenleri olması sebebiyle, hipnozla müdahalenin zamanlaması, araştırmacılar tarafından çok fazla dikkate alınmamakta ve hipnoz fikrini takdim etmenin zamanlaması ise, bildiğim kadarıyla, hiç dikkate alınmamaktadır. Pek çok kişi, hipnoz için birer aday olsa da, hipnoza girişin akıllıca ve tedbirli bir şekilde zamanlanması da önemli bir faktördür. Kendi değişkenleri olması sebebiyle, hipnozla müdahalenin zamanlaması, araştırmacılar tarafından çok fazla dikkate alınmamakta ve hipnoz fikrini takdim etmenin zamanlaması ise, bildiğim kadarıyla, hiç dikkate alınmamaktadır.

DOKTORA SUNULAN PROBLEM İÇİN HASTANIN BENZETMESİ NEDİR? Hastanın problemini tanımlama ya da anlatım yolu, hipno­terapiste faydalı bilgiler sağlar. Hipnoz iletişimle ilgilidir, bazılarının da tanımladığı gibi bireysel, bilinçdışı bir iletişim şeklidir (Rossi & Cheek, 1988; Weil, 1995, pp ). Deneysel araştırmalarda, metaforik bilginin değişimi nasıl oluşturduğu ile ilgili kanıtlanmış bir izah modeli olmamasına rağmen, kaynaklar, kişinin metaforunun hipnozda kullanımı ile birlikte hem somatik, hem de psikolojik olarak olumlu sonuç doğuran olgu örnekleri ile doludur (Hammond, 1990; Malmo, 1995). Hastanın problemini tanımlama ya da anlatım yolu, hipno­terapiste faydalı bilgiler sağlar. Hipnoz iletişimle ilgilidir, bazılarının da tanımladığı gibi bireysel, bilinçdışı bir iletişim şeklidir (Rossi & Cheek, 1988; Weil, 1995, pp ). Deneysel araştırmalarda, metaforik bilginin değişimi nasıl oluşturduğu ile ilgili kanıtlanmış bir izah modeli olmamasına rağmen, kaynaklar, kişinin metaforunun hipnozda kullanımı ile birlikte hem somatik, hem de psikolojik olarak olumlu sonuç doğuran olgu örnekleri ile doludur (Hammond, 1990; Malmo, 1995).

HASTANIN HİPNOZ HAKKINDAKİ ANLAYIŞ VE İNANÇLARI NELERDİR? Hastanın değerlendirmesi (Aşama 1) ve eğitimi (Aşama 2) arasındaki geçiş, klinisyenin, hastanın hipnozu anladığına karar vermesiyle başlar. Olumlu beklenti üzerindeki araştırmalar, kişinin herhangi bir tedaviye cevabının, beklentisine bağlı olarak değiştiğini bize öğretmiştir. Hastanın değerlendirmesi (Aşama 1) ve eğitimi (Aşama 2) arasındaki geçiş, klinisyenin, hastanın hipnozu anladığına karar vermesiyle başlar. Olumlu beklenti üzerindeki araştırmalar, kişinin herhangi bir tedaviye cevabının, beklentisine bağlı olarak değiştiğini bize öğretmiştir.

Bu nedenle, hastalarımızı hipnoza hazırlama süreci, onların eğitim ve olumlu beklentilerini inşa etme sürecidir (Coe, 1993). Kisrch, bazı çalışmalarının sonucunu “yeterince kuvvetli beklentiler ile herkes hipnoz edilebilir” şeklinde yorumlamıştır (Rhue, Lynn & Kirsch, 1993, p.89). Bu nedenle, hastalarımızı hipnoza hazırlama süreci, onların eğitim ve olumlu beklentilerini inşa etme sürecidir (Coe, 1993). Kisrch, bazı çalışmalarının sonucunu “yeterince kuvvetli beklentiler ile herkes hipnoz edilebilir” şeklinde yorumlamıştır (Rhue, Lynn & Kirsch, 1993, p.89).

Hipnoz hakkındaki bazı ortak inanışları 1. Kişi “Doktor, beni kontrol altında tut” diyebilir. 1. Kişi “Doktor, beni kontrol altında tut” diyebilir. 2. Hipnoz uyku, bilinç kaybı ve amnezidir. Hasta, “Beni nasıl uyandıracaksın?” ya da “ Söylediğiniz her şeyi nasıl duyacağım?” diye sorabilir. 2. Hipnoz uyku, bilinç kaybı ve amnezidir. Hasta, “Beni nasıl uyandıracaksın?” ya da “ Söylediğiniz her şeyi nasıl duyacağım?” diye sorabilir. 3. Transın geri dönüşü yoktur. Kişi “Bundan çıkabilir miyim?” diye sorabilir. 3. Transın geri dönüşü yoktur. Kişi “Bundan çıkabilir miyim?” diye sorabilir. 4. Hasta, bir telkinin manevi ya da ahlaki bir kuralı ihlal edebileceğinden korkabilir. “Bir köpek gibi havlayacak mıyım?” 4. Hasta, bir telkinin manevi ya da ahlaki bir kuralı ihlal edebileceğinden korkabilir. “Bir köpek gibi havlayacak mıyım?”

HİPNOZA YATKINLIK DEĞERLENDİRMESİ Hipnoza yatkınlığın değerlendirmesi, hasta hazırlığının üçüncü aşamasıdır. Bunun için standart ölçümler kullanılabilir, ancak bunlar gittikçe artan bir şekilde araştırma ortamlarıyla sınırlıdır. Hipnoza yatkınlığın değerlendirmesi, hasta hazırlığının üçüncü aşamasıdır. Bunun için standart ölçümler kullanılabilir, ancak bunlar gittikçe artan bir şekilde araştırma ortamlarıyla sınırlıdır. Hipnoza yatkınlık ve hipnoz becerisi sorunları laboratuarda etraflıca çalışılmasına rağmen, klinik ortamda kişinin beklentileri ve motivasyonunun yanında ikinci planda kalır. Hipnoza yatkınlık ve hipnoz becerisi sorunları laboratuarda etraflıca çalışılmasına rağmen, klinik ortamda kişinin beklentileri ve motivasyonunun yanında ikinci planda kalır.

4 – KENDİ KENDİNE HİPNOZU ÖĞRETMEK Başarı için önemli bir ilke, hipnozu öğretmeyi mevcut problemden ayrı tutmaktır. Başarı için önemli bir ilke, hipnozu öğretmeyi mevcut problemden ayrı tutmaktır. Ayrıca hipnoz bir beceri ve maharet olarak düşünüldüğünden, uygulama ile gelişime açık bir yöntemdir. Ayrıca hipnoz bir beceri ve maharet olarak düşünüldüğünden, uygulama ile gelişime açık bir yöntemdir. Kişilere kendi kendine hipnozu sürekli uygulamaları söylenmelidir. Kişilere kendi kendine hipnozu sürekli uygulamaları söylenmelidir.

YAN ETKİLER Organik beyin sendromları Organik beyin sendromları İntiharı düşünecek derecede depresyon hastaları İntiharı düşünecek derecede depresyon hastaları paranoyak şizofren olan kişiler ; paranoyak şizofren olan kişiler ; hassas ego yapısı, düşünce bozuklukları veya sınır kişilik psikoz bozuklukları olan kişiler hassas ego yapısı, düşünce bozuklukları veya sınır kişilik psikoz bozuklukları olan kişiler

sonuç Bizzat hipnozdan kaynaklanan bilinen bir risk yoktur. Ancak terapist ve hasta karakterleri ile ikisinin oluşturdukları ilişki içinde ‘negatif etkilere’ katkıda bulunan faktörler bulunur. Bizzat hipnozdan kaynaklanan bilinen bir risk yoktur. Ancak terapist ve hasta karakterleri ile ikisinin oluşturdukları ilişki içinde ‘negatif etkilere’ katkıda bulunan faktörler bulunur.