KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK Kenan TOPCU SHÇEK Etik Kom.Üyesi
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK KUVVETLERİ ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ
Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
İTİBAR ATÖLYESİ ... KAMUDA İTİBAR YÖNETİMİ
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
Yerel Yönetimler Maliyesi
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
KAMU YÖNETİMİNDE BAŞARININ TEMELLERİ AHMET ERTÜRK TMSF BAŞKANI.
ETİK VE SAYDAMLIK.
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
Finlandiya yönetiminde hesap verebilirliğe giriş Visa Paajanen,
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
ŞEFFAFLIK VE ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
İYİ YÖNETİŞİM.
Hesap verebilirlik kavramı Visa Paajanen Finlaniya Ulusal denetim Ofisi
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ ÜÇÜNCÜ BÖLÜM KAMU YÖNETİMİN DENETLENMESİ VE ÖRGÜTLENMESİ ÖGRETİM GÖREVLİSİ: Mehmet necati.
1 Mali Politika Denetimi Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu (UDK) Visa Paajanen
T.C. İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRE BAŞKANLIĞI  Mayıs
Hazırlayanlar: Ahmed Özdemir Enes Sartaş Ali Caner Akyüz Atakan Cengiz
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Sonuçlar (hesap verebilirliğin sonuçları) Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu
Yolsuzlukla Mücadele Konferansı düzenleyen: tepav 7-8 Temmuz 2005, Ankara Andrew N. Vorkink Türkiye Ülke Direktörü.
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
İdari kesimde yönlendirme sistemi Visa Paajanen.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
“Yerel Yönetimlerde Yönetişimin Etik Kodları 2010-İSTANBUL sunum: Prof
Etik, bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan ortak yaşamı mümkün kılan ahlaki açıdan doğru - yanlış ya da iyi – kötü gibi terimleri içinde.
ETİK SÖZLEŞME.
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
MESLEKİ ETİK ŞUBAT 2015 TOPLUMSAL YOZLAŞMA Mehmet ERDEM.
SAYDAMLIĞIN ARTIRILMASI VE YOLSUZLUKLA MÜCADELENİN GÜÇLENDİRİLMESİ STRATEJİSİ KOORDİNATÖR: R. Bülent TARHAN Başbakanlık Başmüfettişi HAZIRLAYAN : L. Cihan.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
Vergi Denetiminde Şüphecilik ve Mesleki Yargı
Kamu Yönetiminin Denetim Sorunları. Kamu yönetimi sisteminin; planlanan çıktıların üretilebilmesi, hukuk devleti ilkesinin uygulanması, yönetsel yozlaşmanın.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
VESAYET VESAYET İLE VELAYET ARASINDAKİ FARKLAR VESAYET ORGANLARI
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
YONT221 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM KAMU YÖNETİMİN DENETLENMESİ VE ÖRGÜTLENMESİ Öğretim görevlisi. m.necati cizrelioğulları.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ
Öğr.Gör.İdil YILDIRIM ARI
DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim,
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
KAMU YÖNETİMİNDE SAYDAMLIK VE HESAPVEREBİLİRLİK PROF. DR
Hukukun TEMEL kavamları
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Sendikaların Faaliyetleri
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
Sunum transkripti:

KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ CİHAN NECMİ GÜNAL

KAMU YÖNETİMİNİ DENETLENMESİ Kamu Yönetiminin Sorumluluğu ve Hesap Verebilirliği Vatandaşların Hakları Kamu Yönetiminin Sorumluluğu Kamu Yönetiminde Hesap Verebilirlik Kamu Yönetiminde Denetim Denetim Yöntemleri Siyasi Denetim İdari Denetim Ombudsman Denetimi Yargı Denetimi Baskı Grupları Yönetimde Açıklık ve Etik

Kamu Yönetiminin Sorumluluğu ve Hesap Verebilirliği Vatandaşların Hakları Adil, tarafsız, ve eşit olarak işlem görmek Kamu aleyhine dava açabilmek Bağımsız ve tarafsız organlara başvurabilmek Politikalar, eylemler ve işlemler hakkında bilgilendirilmek Kamusal hayatı ilgilendiren işlere katılabilmek Sosyal adalete uygun olarak mal ve hizmetlerden yaralanabilmek

Kamu Yönetiminin Sorumluluğu ve Hesap Verebilirliği Sorumluluk: Manevi bir yükümlülük duygusudur. Denetim: Sorumluluk yeterli değildir, bazı kurallar gereklidir. Kamu Yönetiminde Hesap Verebilirlik Kamu yönetiminde hesap verebilirlik; yönetimde alınan kararları, yapılan işleri ve harcamaları ilgili otoritelere açıklama, nedenlerini izah etme ve gerekçelendirme zorunluluğu olarak tanımlanmıştır. Hesap Verebilirliğin Unsurları İlgili kurumun yükümlü olması Hesap verebilirlik mekanizmaları olması İyi performans için ödül vs. kötü performans için ceza verilebilmesi

Kamu Yönetiminin Sorumluluğu ve Hesap Verebilirliği Hesap Verebilirliğin Sınıflandırılması Siyasi Makamlara Karşı Yönetsel Makamlara Karşı – Hiyerarşik veya Vesayet Yargı Organlarına Karşı Bağımsız Mali Denetim Makamlarına Karşı Profesyonel Kuruluşlara Toplumsal Ombudsmana Etik Yönetsel Makamlar 1. Hiyerarşik 2. Vesayet Bağımsız mali denetim: Sayıştay Profesyonel Kuruluş: Meslek odaları (Tabipler odası, baro vb)

Kamu Yönetiminin Sorumluluğu ve Hesap Verebilirliği Kamu Yönetiminde Denetim Yozlaşma ve Yolsuzluk Kamu Hizmeti ve Denetim Kamu yöneticileri, kamu hizmetlerini yürütürken, yasalarla belirlenmiş çerçeve içinde hizmetin niteliğine ve koşullarına bağlı olarak, çeşitli seçenekler arasında takdir yetkisi kullanırlar. İşte yolsuzluk, yozlaşma, ve etik dışı tutum ve davranışlar, bu esnada ortaya çıkar. Başarılı Bir Denetimin Unsurları Tarafsız ve özerk bi yapı Belirli standartlar Şeffaf bir raporlama Denetim sonucunda yaptırım

Denetim Yöntemleri Siyasi Denetim Yasama Organı Denetimi Soru Meclis Araştırması Genel Görüşme Gensoru Meclis Soruşturması Yürütme Organı Denetimi Atama Yoluyla Denetim: Liyakat vs. Sadakat Soruşturma: Denetim organları Soru: Bakanlar kurulu adına sözlü veya yazılı cevaplandırılması için Başbakan ya da ilgili bakandan bilgi istemedir. Meclis Araştırması: Belirli bir konuda bilgi edinmek için yapılan incelemedir. Genel Görüşme: Toplumu ve devket faaliyetlerini ilgilendiren belli bir konunun meclis Genel Kurulu’nda görüşülmesidir. Gensoru: Hükümetin ya da bir bakanın siyasi sorumluluğuna yol açan bir denetimdir. En az 20 MV imzası gerekir. Sonucunda bakan görevden uzaklaştırılabilir. Meclis Soruşturması: Başbakan veya bakanlar hakkında Meclis üye sayısının en az onda biri kadar imza ile başlatılan soruşturmadır. Bakan Yüce Divan’a gönderilebilir. Denetim Organı: Teftiş Kurulu Başkanlığı. Her bakanlıkta bulunur. İlgili bakanlığın veya kurumun araştırma ve soruşturmalarını yaparlar.

Denetim Yöntemleri İdari Denetim Ombudsman Denetimi Hiyerarşik Vesayet Yasama organı denetimi ile bir düşünülebilir. En önemli örnegi İsveç’tir. Ülkemizde 12 Eylül 2010 referandumu ile Anayasa’ya girmiştir. 1982 Anayasası’nda düzenlenen kurumlardan bir tanesi de Devlet Denetleme Kurulu’dur. Kurul yarı ombudsman deneyimi sayılabilir. Vesayet: İdarenin bütünlüğü ilkesi gereğince yapılır. Fonksiyonel ve coğrafi yerinden yönetim! Belediye içişleri bakanlığı ör. İsveç: Ombudsman burada kendiliğinden bile harekete geçebilir. Başvuruya gerek yoktur. Ombudsman bu ülkede yargıyı bile denetleyebilir. İngiltere ve Fransa’da doğrudan başvuru yok. Çeşitli ombusmanlık türleri vardır: Askeri, Siyasi, Basın vb. Ombudsman, ilk önce mecliste kabul edildi. Ancak Bilgi edinme ve Dilekçe anayasal hakkına bir farklı durum oluşturduğu gerekçesiyle AYM tarafından iptal edildi. TSK’nın askeri nitelikteki faaliyetlerini, yargı erkinin işlemlerini, yasama erkinin yetkisini ve CB’nin tek başına yaptığı işlemler dışında her şeyi inceler. DDK, sadece Cumhurbaşkanı’nın emriyle harekete geçer. Aynen yürütme ile ilgili durumları inceler. Ancak yaptırım gücü yokturç

Denetim Yöntemleri Yargı Denetimi Baskı Grupları Denetimi İdari yargı: Amacı idarenin karşısında halkın korunmasıdır. Baskı Grupları Denetimi Takdir yetkisinin giderek artması nedeni ile önemli bir denetim mekanizması haline gelmiştir. Lobicilik: Yönetimi etkilemek için yapılan baskı faaliyetlerinin yasal bir şekilde yapılmasıdır. Baskı grupları ile idare arasında bir ast üst ilişkisi yoktur. İdari Yargı: Sonsuz güçlü devlet karşısında güçsüz vatandaşı korumak için vardır. Bazı ülkelerde görülmez. Buna yargı birliği denir. Vatandaş doğrudan idari hakime başvurusunu yapar. Sonuçları bakımından en etkili çözüm yoludur. Çünkü kararı veren bir hakimdir ve tartışmaları bertaraf edecek bir güce sahiptir. Baskı Grupları: Kamu yöneticilerinin takdir ile karar verebilmeleri nedeniyle, baskı grupları kendi çıkarlarına aykırı bir şey gördüğünde harekete geçebilirler. Ör: Hayvan hakları Baskı grupları, kendilerini doğrudan etkileyebilecek faaliyetlerde söz sahibi olabilirler: Ör: TİSK ve Asgari Ücret Belirleme Komisyonu Ast – Üst ilişkisi yok: Görüşme, ikna etme ve uzlaşma temeline dayanır.

Denetim Yöntemleri Yönetimde Açıklık Gizlilik bürokrasinin en önemli silahıdır. Ülkemizde 657 sayılı Kanun ile memurların, basına açıklama yapmaları yasaktır. Açıklık: Kamu yönetiminin yönetilenler eliyle denetlenmesinin bir aracıdır. Vatandaşın resmi belgelere ulaşabilmesi bir anayasal haktır. Açıklık sadece belgelere ulaşmak değil, politikaların bir parçası olmaktır. Ülkemizde açıklık şu 2 yolla yerine getirilir: Bilgi Edinme Hakkı Bilgi Verme Yükümlülüğü Açıklık: Günümüz gelişmiş ülkelerinde açıklık, katılım gibi yönetilenlerin denetimde söz sahibi olduğu bir dönemdir. Gizlilik: Hiçbir bürokrat kendini denetleyenlerin fazla bilgi sahibi olmasını istemez. En tecrübeli daima kendisidir. Resmi belgelere ulaşabilmek, hem savunma yapabilmek için hem de kendini bilgilendirebilmesi için vatandaşa verilmiş bir haktır. Bu şekilde bir katılım doğrudan denetim değildir. Sadece halkın süreç hakkında bilgi sahibi olabilmesini ve örgütlenmesini sağlar. İsveç akvaryum ve İskoçya Parlamento örnekleri. ABD’de de halk komisyonlara katılır, dinler ve hatta fikir verir. Bilgi edinme hakkının istisnaları: Devlet sırrı, ülkenin ekonomik çıkarları ve istihbarat

Denetim Yöntemleri Etik İyi ile kötünün, doğru ile yanlışın farkına varmak ve ona uygun hareket etmekdir. Kamu Yönetiminde Etik: Yöneticilerin karar alırken tarafsız, dürüst, sosyal adalet, saydamlık gibi erdemleri gözetmeleridir. Etik Düzeyleri: Kişisel Etik Profesyonel Etik Kurumsal Etik Sosyal Etik Etik Teoriler Erdem Etiği Deontolojik Etik Faydacı Etik Etik ahlak ile birlikte kullanılır olmuştur. Siyasette yozlaşma sadece az gelişmiş ülkelerde görülmez. 1970 Waltergate skandalı gibi ABD’de dahi büyük etik sorunları görülebilir. Bu yüzden kamu yönetimi disiplininde her daim önemli bir başlıktır. Kamu yöneticilerinin etik dışı davranışları devlete olan güveni sarsar. 1990ların sonu ve 2000lerin başı hükümete olan güvensizlik örnekleri. Kamu yöneticileri günümüzde Koruyucu olarak adlandırılırlar. Ancak kamuyu onlardan kim koruyacak? Bir iç denetim mekanizması olarak etik.