ETKİLİ İLETİŞİM TEKNİKLERİ. İletişim nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişim, haberleşme,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
DİKSİYON Diksiyon nedir? Konuşma ve Dinleme nedir?
Avrupa Birliği Yaşamboyu Öğrenme Proğramı Grundtvig Learning Partnership Project.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
7. BASAMAK İlişki Yönetimi
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
KONUŞMA. İYİ BİR KONUŞMACIDA BULUNMASI GEREKEN ÖZELLİKLER İyi bir konuşmacı, konuşma eylemini oluşturan öğelerin önemini bilir, (beden dili, ses, zihinsel.
Bölüm I Hüseyin İlhan.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Metinlerin Sınıflandırması
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Öğretimin Uyarlanması
Slaytı kendi akışında ve sesli izleyiniz.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ MERVE AYDIN
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TUTUM VE ALGILAR.
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SINIF YÖNETİMİNDE İLETİŞİM-I
ETKİLİ DİNLEME.
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
Rastgele Nesneler Dersi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
İKNA EDİCİ İLETİŞİM.
Nitel Araştırmalar.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
DİNLEME.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Sunum transkripti:

ETKİLİ İLETİŞİM TEKNİKLERİ

İletişim nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişim, haberleşme, komünikasyon

İletişim, kelimeler, ses tonu ve beden dilinden oluşan bir bütündür. Kelimeler “ne” söylediğimizle; ses tonu ve beden dili “nasıl” söylediğimizle ilgilidir.

Doğru Anlama  Beden Dili  Algı  Dinlemek  Empati

Beden Dili Ses tonu ve konuşmanın akıcılığı mesajın iletimindeki etkinlik açısından önemlidir. Üzerinde ölü toprağı varmış gibi konuşan birinin yahut sözcükleri ağzında yuvarlayan birinin söyledikleri ne kadar etkili olabilir! Beden duruşu (yüz yüze iletişim). Mimikler beden dilinin en önemli bileşenleridir. Duygu ve düşüncelerin ifadesi sözden ziyade mimiklerden okunur.

Algı Algıyı belirleyen ya da etkileyen en önemli süreçlerden biri dikkattir. Algı toplumdan topluma, kişiden kişiye ve aynı kişide zaman içinde değişim sergileyebilir. İnsanların kültürel değerleri, fizyolojik özellikleri, kişisel deneyimleri ve çevresel faktörler algının farklılaşmasının nedenleridir

Dinlemek Dinlemek sadece duymak demek değildir. Dinlemek önem vermektir. Dinleme bilişsel bir süreçtir. Etkin dinlemenin göstergelerinden biri geri bildirimdir. Anlatıcıya yöneltilen sorular dinleme ediminin verimini gösterir.

Empati Empati üç aşamadan oluşur:  Olayları karşımızdaki gibi algılamaya çalışmak  Karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamak  Kendisini anladığımızı karşımızdakine sözlerimizle, ses tonumuzla ve beden dilimizle ifade etmek.

Doğru Anlatma  Kızgınlık  Olumlu İlgi

Kızgınlık Kızgınlık kavramı da diğer büyün duygular gibi iletişim açısından olumsuz bir etki yaratır. Burada önemli olan duygu kontrolünü doğru bir şekilde sağlamak ve kızgınlığın bir iletişim engeli olmasının önüne geçmektir. Etkili bir iletişimi sağlayabilmenin en önemli yolu da duygu kontrolüdür.

“ BEN” MESAJI, “SEN” MESAJI İletişimde kızgınlığı bastırmak hiç doğru bir şey değildir. Kızgınlığımızı dışa vurmamız ama bunu da sağlıklı bir biçimde dışa vurmamız gerekmektedir. Bunun yolu da “Ben Dili”ni kullanarak iletişim kurmaktan geçer. Karşımızdaki kişilerle sorun yaşadığımızda, dikkati karşımızdakinin yanlış olan davranışlarına çekmekle sorunu çözemeyiz. Bu durum, kişilerin savunmaya geçmesine neden olur. Bu noktada ben dili yerine sen dili kullanılmalıdır.

Olumlu İlgi İletişimde başarılı olmak için ben dili ile konuşmak yeterli değildir, olumlu ilgi de gereklidir. Olumlu ilgi, karşı tarafa değer verildiğini gösterir.

Konuşma ve Dinleme  Konuşma; Konuşma, bir düşünce alışverişi, yaşantılarımızı başkalarıyla paylaşma işidir. Kişiliğimizi de, düşünsel gelişimimizi de belirleyen ana ölçüt konuşmamızdaki yetkinliğimizdir.

Konuşmada Dikkat Edilecek Noktalar  Düşüncelerimi açık ve etkili bir biçimde belirtebiliyor muyum?  Sözcükleri söylerken söyleyiş ve dil yanlışları yapıyor muyum?  Sesimi duygu ve düşüncelerimi besleyecek, zenginleştirecek bir yönde kullanabiliyor muyum?  Tekdüze mi, yoksa canlı ve hareketli bir biçimde mi konuşuyorum?  Beden dilim söylediklerimle uyumlu mu?  Söylediklerimi karşımdakiler kolayca anlayabiliyor mu?

KONUŞMANIN ÖĞELERİ Konuşmanın ögeleri dinleyici, ortam, konu ve konuşmacı

Dinleyici Dinleyiciler kimdir, neye karşı ilgi duyarlar, yaşları, eğitim ve zekâ düzeyleri nedir gibi soruların cevapları bilinmezse konuşmaya bir yön vermek ya da istenilen amaca ulaşmak çok zor olacaktır.

Ortam Ortam konusu ele alınırken şu noktalara dikkat etmek gerekmektedir:  Toplantının Niteliği  Toplantının Programı  Toplantının Süresi

Konu ve Konuşmacı  İyi bir konuşma sağlam bilgilere dayanır.  İyi bir konuşma yıkıcı değil yapıcıdır, iyi bir konuşma, dinleyicilerin ilgi ve dikkatini toplar.  İyi bir konuşma, etkili ses tonu, el yüz hareketleriyle geliştirilir.  İyi bir konuşma, konuşmacının kişiliği ile bütünleşir.  İyi bir konuşma, belli bir amaca yöneliktir.

Dinlemeye Engel Olan Unsurlar  Fiziksel engel ve rahatsızlıklar  Düşünce hızı  Önyargılar  Bölünmeler  Konuşanı suçlamaya yönelme davranışı

İYİ BİR DİNLEYİCİ OLMAK İÇİN NE YAPALIM?  Kaynağın neyi aktarmak istediğine odaklanmak gerekir.  Göz temasına dikkat etmeli.  Söz veya mimiklerle dinlediğimizi kaynağa belli etmeli.  Kaynak kişi aktarım yaparken sözünü kesmemeli.  Kaynak cevap beklediği anda iletişime katılmak gerekir.  Söylenenlerin anlamına ilişkin olarak dinleyicide kuşku ve duraksama olmamalıdır.  Anahtarlık, kalem sallamak, kâğıtları karıştırmak gibi dikkat dağıtıcı davranışlardan kaçının.

İkna Edici Konuşma Girişleri  Dikkati Toplama  Sesin Tonunu Ayarlama  İyi niyet Yaratma  İçeriğe Yöneltme

İKNAYA DİRENME Başarılı bir ikna sürecinin, sonucunda hedefte belirli bir davranış değişikliği yaratabilen ikna çabası olduğunu öne süren davranış değişimi kuramı, ikna sürecinin beş karakteristik özelliğe bağlı ilerlediğini varsayar: 1- Dikkat: Kitlenin/hedefin dikkati çekilmezse ikna gerçekleşmez. 2-İdrak 3- Kabul 4- Alıkoyma 5- Davranış

İkna Edici Konuşma Sonuçları Konuşmanın sonuç bölümünün iki temel amacı olmalıdır:  Konuşmayı izleyicilerin konuşmanın bütününde ne söylendiğini hatırlaması için toparlamak.  İzleyicilerin ne söylendiğini unutmaması için vurgulamak

Etkin iletişim kurabilmek için, hem konuşmacıya hem de dinleyiciye bazı görevler düşer.

Konuşmacı Ne demek istiyorsa onu söylemeli ve karışık mesajlar vermemelidir. Açık ve net bir dil kullanmalı, sade ve dosdoğru konuşmak en iyisidir. Konuşmayı teşvik edici bir ortamı (havayı) oluşturmalıdır. İletilen mesajın ulaştığından emin olmalıdır.

Dinleyici Soru sormalıdır. Açıklama istemelidir. Tahmin yürütmemeli, mesajı almalıdır. Etkin dinlemelidir.

Sunum Sunum birden fazla kanalın kullanıldığı bir iletişim şeklidir.

Sunum Kaygısını Anlama ve Denetleme Heyecanın olmaması gerektiğine inanılması. Sunum kaygısının çok az bir bölümünü dinleyiciler fark eder.

Sunum üç aşamadan oluşur  Herkesin dikkatini çeken bir ‘giriş’  Sunmak istediğiniz bilgiyi net ve basit bir şekilde ifade eden ‘ gelişme ‘  Sunumunuzu özetleyen bir ‘ sonuç ‘ bölümünden oluşmalıdır.

Sunuma Hazırlık  Sunumun amacını belirleyin  Sunumun planlamasını yapın  Kullanılacak teknik donanımı belirleyin  Dinleyiciler hakkında bilgi sahibi olun

Hazırlık yapılması gereken konular  Mesajın açık, net ve tutarlı olması.  Zamanı iyi ayarlama  Aktif katılımcı

Sunucunun kendini hazırlaması  prova yapmayı ihmal etmeyin  Görünüş be giyinişe özen gösterme

Sunum Anı  Göz teması  Ses tonunuz, jest ve mimikler  Beden Dili  Samimi ve doğal olunuz.  kısa cümleler kullanınız.

Sunum Sonrası  Konunuzun önemli yerlerini kısa bir özet yaparak sunumu sonlandırabilirsiniz.  Mutlaka soru –cevap bölümüne yer ayırınız.  Sunumunuzu teşekkür ederek bitiriniz.

TEŞEKKÜRLER… GAMZE PİRENDE İKBAL KARACA TUBA ERBAŞ