AİLE EĞİTİM SEMİNERİ HAZIRLAYAN ESMANUR ÖNER REHBERLİK SERVİSİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Advertisements

REHBERL İ K SERV İ S İ. ERGENL İ K DÖNEM İ A İ LE İ LET İŞİ M İ.
ÖZGÜVEN HÜLYA BEDİ ALP PSİKOLOJİK DANIŞMAN NECİP FAZIL KISAKÜREK İLKOKULU.
ANNE BABA TUTUMLARI VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ AYŞE KARASU REH.ÖĞRT. 1.
Baskıcı ve otoriter tutum Gevşek tutum Dengesiz ve kararsız tutum Aşırı koruyucu tutum İlgisiz ve kayıtsız tutum Demokratik tutum.
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
OKULA UYUM OKUL FOBİSİ. Okul Fobisi Değil, Anneden Ayrılma Korkusudur.
ERGENLERLE Akşehir Tornacı Erol Cumbul Toki Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi.
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ. “ BAŞARI ” Nedir? Belirlenen bir hedefe ulaşılması durumu. “ BAŞARILI İNSAN ” Kimdir? Hedefine ulaşan kişi.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
Semineri Hazırlayan ve Sunan
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
PSİKOLOJİK DANIŞMAN/REHBER ÖĞRETMEN SEMA GÖKDEMİR.
Semineri Hazırlayanlar:
Seminerimize Hoşgeldiniz
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
REHBERLİK SERVİSİ.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Özgüvenli Çocuk Yetiştirme Seminerini
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
OKULA UYUM ve VELİLERE ÖNERİLER
ANNE BABA TUTUMLARI.
“AİLE EĞİTİMİ” HOŞGELDİNİZ.
İLETİŞİM ENGELLERİ Prof. Dr. Aynur BÜTÜN AYHAN
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Eğitim Öğretim Yılı Rehberlik Servisi ‘ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR ‘ konulu veli seminerine hepiniz HOŞGELDİNİZ…
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ Yonca AKGÜN.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ TANITIM SUNUSU
ANNE-BABA TUTUMUNUN BAŞARIYA ETKİLERİ
GAZİKENT İMKB ORTAOKULU
Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
AİLE EĞİTİM SEMİNERİ HAZIRLAYAN ESMANUR ÖNER
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
KABUL DİLİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
AİLE TUTUMLARI.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır
Sunum transkripti:

AİLE EĞİTİM SEMİNERİ HAZIRLAYAN ESMANUR ÖNER REHBERLİK SERVİSİ

ÇOCUKLARIMIZ… Bizim en değerli varlıklarımız… Tüm çabalarımız onların iyiliği için…

ETKİLİ AİLE İLETİŞİMİ

ACABA ÇOCUKLA İLETİŞİM DEYİNCE AKLIMIZA NE GELİYOR? Ona bir şeyler söylemek, Bir şeyler anlatmak, Nasihat vermek, Söz dinletmek.... ? İLETİŞİM TEK YÖNLÜ MÜDÜR?

İLETİŞİM NEDİR? İletişim, iki kişi arasında, karşılıklı mesaj alışverişidir. x

Çocuğumuzla Aramızdaki İletişim Engelleri: EMİR VERMEK GÖZDAĞI VERMEK “SEN DİLİNİ” KULLANMAK AHLAK DERSİ VERMEK NUTUK ÇEKMEK-ÖĞÜT VERMEK YARGILAMA-ELEŞTİRME-SUÇLAMA AD TAKMAK-ALAY ETMEK KIYASLAMA

İletişim Hatalarının Çocuğumuz Üzerindeki Etkileri İnadına hareket etme, Karşılık verme, Kızgınlık, Anlaşılmadığını düşünme, Yalan söyleme, Kaygı, endişe, Başarısızlık duygusu, Güvensizlik,

İletişim Hatalarının Çocuğumuz Üzerindeki Etkileri Gücenme, İçe kapanma, Sevilmediğini düşünme, Benlik Saygısının zedelenmesi, Hayata karşı olumsuz bakış, Kendine ve çevresine saygı duymama, Kendini ifade edememe…

ÇOCUKLARIMIZLA DAHA SAĞLIKLI İLETİŞİM KURABİLMENİN ANAHTARLARI

Onunla değişik konularda sohbet etme ortamı oluşturun. Aşırı eleştirici ve yargılayıcı olmaktan çekinin. Hatalı davranışlarını konuşarak uyarın ve ona doğru olanı anlatın. Başkalarının yanında onu kesinlikle küçük düşürmeyin. Onu başkaları ile kıyaslamayın. Kabiliyetlerini farkedin ve teşvik edin Topluluk içerisinde söz almasını teşvik edin Ona sık sık sevdiğinizi söyleyin.

Çocuğunuza sık sık söz hakkı verin Kendini ve Duygularını “Ne Düşünüyorsun, Nasıl Hissediyorsun?” gibi sözlerle anlamaya çalışın. Onun fikirlerine değer verdiğinizi hissettirin. Onun olumlu davranışlarını kesinlikte takdir edin. O konuşurken onun yüzüne bakın ve ciddiye aldığınızı hissettirin. Onun için zaman ayırın. Yaşına uygun görevler verin ve daha sonra başarısını takdir edin.

ANNE BABA TUTUMLARI

YAYGIN ANA BABA TUTUMLARI 1.Baskıcı Ve Otoriter Tutum 2.Gevşek Tutum(Çocuk Merkezli Aile) 3.Dengesiz Ve Kararsız Tutum 4.Koruyucu Tutum 5.İlgisiz Ve Kayıtsız Tutum 6.Güven Verici, Destekleyici Ve Hoşgörülü Tutum

BASKICI VE OTORİTER TUTUM DAVRANIŞ: Katı disiplin vardır.Çocuk, her kurala uymak zorundadır. Zor kullanarak denetleme ve sevgi esirgeyerek denetleme boyutları egemendir.Denetlenen çocuk,hangi davranışın hangi tepkiyi alacağı hakkında bir fikre sahip değildir.Çocuk devamlı suçlanır, karışılır ve cezalandırılır. SONUÇ:Çocuğun kendine olan güvenini ortadan kalkar.Çocuğun kişiliği zayıflar.Çocuk,sessiz, uslu, nazik, dürüst ve dikkatli olur ama çocuk,küskün, silik, çekingen, kolayca etki altında kalan, aşırı hassas veya aşırı isyankar bir birey haline gelir.

GEVŞEK TUTUM (Çocuk Merkezli Aile) DAVRANIŞ: Çocuk ailede insiyatif sahibi tek kişidir ve onun isteklerine diğer aile bireyleri kayıtsız şartsız uyarlar.Anne – baba- çocuk rolleri, hak ve sorumluluklar gözardı edilmiştir.Ana-baba- çocuk arasında sağlıklı bir iletişim yoktur. Çocuk, abartılmış sevgi gösterileri içinde büyür. Anne baba evde çocuklarının egemenliğini kabullenmiş ve onlara boyun eğmişlerdir.Çocuk aşırı şımartılmıştır. SONUÇ: Çocuk doyumsuzdur, 300 elektronik oyuncağına 301 ‘incinin eklenmesini ister.Ana- babalarına hükmederler ve onlara çok az saygı gösterirler.Zamanla ev dışındaki kimselere de egemen olmanın yollarını ararlar.Hayatlarının ilk günlerinden itibaren her türlü ihtiyaçlarının karşılanacağı ve isteklerinin buyruk niteliği taşıdığı beklentisini geliştirmişlerdir.Okul ortamına uyum sağlamakta güçlük çeker. Yetişkin olduklarında da toplumun kendilerine vermediği hakları kendilerine tanımaya karşılaşırlar.

DENGESİZ VE KARASIZ TUTUM DAVRANIŞ: Anne-baba arasında görüş ayrılığı vardır.Ayrıca anne- baba değişken davranışlar sergilerler.Ana-baba, çocuk konusunda –çocuğun yanında- birbirlerini eleştirirler.Taraflardan biri çocuğu kayırır. Çocuğuna sözünü dinletmeye çalışan karasız ve dengesiz bir anne; Önce çocuğuna yumuşak tonda konuşur,ardından sesini yükseltir,annenin isteği hala yerine getirilmemişse anne çocuğu döver fakat ardından da diz çöküp özür diler. Baba,yorgun olmadığı ve sakin olduğu bir günde ‘uygun’gördüğü bir davranışı, yorgun ve gergin olduğu bir günde ‘uygun olmayan’bir davranış olarak görür. SONUÇ:Çocukta bazı iç çatışmalar oluşabilir.Çocuk huzursuz bir yapıya sahip olur. Çocuk,dengesiz ve tutarsız davranışlar sergiler.

KORUYUCU TUTUM DAVRANIŞ: Çocuğa gereğinden fazla kontrol ve özen gösterilir.Anne çocuğuna yardım etme ve ona olan sevgisini dile getirme adına çocuğunun yapması gereken davranışları veya görevleri kendisi yapar.Mesela;2 yaşlarında çatal-kaşık kullanabilen çocuğa 8-9 yaşlarına gelse bile anne eliyle yemek yedirir. SONUÇ:Çocuk diğer kimselere aşırı bağımlı, güvensiz, duygusal kırıklıkları olan bir kişi olabilir.Gelecekte aynı koruyucu tutumu eşinden bekleyebilir.Çocuk kendi kendini yöneten bir birey olamaz. Çocuğun sosyal gelişimi zedelenir,çocuk kendini gruba dahil ettirmek için zaman zaman toplumdışı ve isyankar davranışlara başvurabilir.

İLGİSİZ VE KAYITSIZ TUTUM DAVRANIŞ:Anne-baba çocuğu yalnız bırakma görmezden gelme şeklinde çocuğu yalnız bırakır.Duygusal istismara yol açan böyle bir ortamda ana-baba- çocuk üçgeni arasında iletişim kopukluğu gözlenir. SONUÇ:Çocuk, arkadaşlarına ve yakın çevresindeki eşyalara zarar verebilir. Çocuğun saldırganlık eğilimi güçlüdür.

GÜVEN VERİCİ, DESTEKLEYİCİ VE HOŞGÖRÜLÜ TUTUM DAVRANIŞ: Ana-babanın çocuklarına karşı hoşgörü sahibi olmaları, onları desteklemeleri,çocukların bazı kısıtlamalar dışında, arzularını diledikleri biçimde gerçekleştirmelerine izin vermeleri anlamına gelir. Evde kabul edilen ve edilmeyen davranışların sınırları bellidir.Bu sınırlar içinde çocuk özgürdür çocuğun söz hakkı vardır, duygu ve düşüncelerine saygı duyulur ve çocuk kendini rahatlıkla ifade eder.Davranışlar kabul görür ve onaylanır.Çocuk sevgi,güven, teşvik görür ve yetişkinler tarafından dinlenir.Çocuk,ikna ederek denetlenir.Anne baba tutarlıdır ve çocuk tarafından anlaşılabilir davranışlar sergiler. SONUÇ:Çocuk özgüven kazanır ve kendine kendine karar verip sorumluluk taşımasını öğrenir.Çocuk, girişim yeteneğine sahip olur.

AİLELERE ÖNERİLER Çocukları asla korkutmayın. Çünkü korku çocukların psikolojik gelişimini olumsuz etkiler. Dayağı eğitim sözlüğünüzden çıkarın.Dayak veya herhangi bir şiddetli otorite yüzünden sinen çocuk, yarının içi nefret, isyan duyguları ile dolu insanı olmaya adaydır. Çocuklarımıza sevgi göstermekten çekinmeyiniz,çünkü çocuk için en önemli ve kalıcı korkuların başında anne ve babası tarafından sevilmemek veya terk edilmek korkusu gelir.Çocuklar kendi sevgilerini cömertçe sundukları kişilerden aynı davranışı beklerler.

Dayakla ve zor kullanarak davranışı yönlendirmeyi amaçlayan anne baba; a.Çocuğun kendilerine karşı korku, öfke ve kızgınlık içinde olmasına sebep olur. b.Çocuğa saldırgan olmayı ve sorunlarını şiddet yoluyla çözmeyi öğretir, c.Zayıf vicdan ve ahlak gelişimine yol açar.

Şımartmak sevgi değildir.Şımartmak çocuğu her yönden geriletir, sevmekse geriletmez. Şımartılan çocuk bencilleşir sorumluluklarının farkına varamaz. Eğitim açısından en önemli nokta ana babaların çocukla beraber oyun oynamaları ve oyuncak yapmalarıdır. Bunu yapmak asla gevşeklik değildir. Çocuğu tanıyabilmenin en kestirme yolu çocukla dost olmaktır.Çünkü çocuk sevildiğine sayıldığına değer verildiğine inandığı oranda ana babasına güvenle açılabilir.Ancak çocuğun anlattığı duygu ve düşünce yaşadığı olaylar asla kendisine karşı kullanılmamalıdır bu yüzden çocuk cezalandırılmamalı alay edilmemelidir.

Çocuğa olumlu yaklaşım için: 1.Önce kendi kafanızda net ve tutarlı olun.Çocukla iyi bir iletişim kurun. Yaptığınız işi bırakıp çocuğa yaklaşın ve onun size bakmasını sağlayın. 2.O size bakıncaya kadar.,yapmasını istediğiniz şeyi söylemeyin. 3.Açık ve net olun.’ Şimdi şunu..... Yapmanı istiyorum, anlıyor musun,’ deyin. Evet veya Hayır cevabı alıncaya kadar bekleyin. 4.Eğer karşılık vermezse istediğinizi tekrarlayın. Tartışmayın, kızmayın. Yavaş ve derin nefesler alın, böylece sakinleşirsiniz. Aile çocuk ilişkileri, anne- babanın sabırlı olmasını gerektirir.Burada çocuğa vermeye çalıştığınız, bu konuda kararlı olduğunuz mesajıdır.

İnsana hiçbir şey öğretemezsin; öğrenmeyi ancak kendi içinde bulacağını öğretebilirsin. Galileo