NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Duke University Press Elektronik Koleksiyon ve Servisler.
Advertisements

-Scopus- Uz. Kübra DEMİR
Journal Use Reports Süreli Yayın Koleksiyonu Geliştirmenizde Güçlü Karar Destek Hizmeti - Kasım
TÜRKİYE’DE AÇIK ERİŞİM Açık Erişim Proje Grubu. KAPSAM Açık Erişim Nedir? Kurumsal Arşivler Açık Erişimli Dergiler Türkiye’de Kurumsal Arşivler (Institutional.
MATHSCINET KULLANIM KILAVUZU
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Kurumsal Arşivi Açık Erişim Kaynakları
RDA Resource Description and Access
Yasal Yönleri ile Açık Erişim İlkay Holt, Kütüphane Direktörü 50. Kütüphane Haftası, Panel: Bilimsel Bilgiye Erişimin Sorunları ve Açık Erişim Hareketi.
GAZİ ÜNİVERSİTESİ Açıkarşiv Sistemi. Açıkerişim nedir?  Bilimsel içerikli çalışmalara internet ortamında serbest erişimin sağlanmasıdır.
Kütüphane Web Sayfası Kullanıcı Eğitimi
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Metadata ve Kütüphanelerde Kullanılması
Emerald kullanıcılarınıza yayın yapma konusunda nasıl yardımcı olabilir? Kullanıcılarınız için yardımcı kaynaklar Mine Tonta Business Manager, Turkey.
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
Web Sitesi Hazırlama.
Dijital Kütüphanelerde Kaynak Tanımlama Türkiye Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümleri Lisansüstü Tez Arşivi Örneği Tolga Çakmak, Güleda Doğan, Özlem Şenyurt.
BBY 105 B İ LG İ N İ N ORGAN İ ZASYONU I Prof. Dr. Gülbün Baydur.
BBY 105 Bilginin Organizasyonu I
BBY 105 Bilginin Organizasyonu I
Dijital Yerliler ve Kütüphanelerde Mobil Uygulamalar Tolga ÇAKMAK – 12 Ocak 2012 Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Arş. Gör. Tolga Çakmak Hacettepe Üniversitesi – Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Sosyal Medya ile Değişen Pazarlama Anlayışları.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi
Metadata ve Z39.50 Metadata.
BBY 105 BİLGİNİN ORGANİZASYONU
GİRİŞ  Organizasyon Nedir?  Neden Organizasyon? Organizasyon ve bilgi; Arşiv, kütüphane müze, v.b. Anlamak, kavramak (understanding) Veri (Data) Bilgi.
Metadata Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
Elektronik Dergicilik Gökhan Akçapınar Aycan Kavaklı Oumit Farzlı Belkıs Başkan Halil Bozdoğan eee - grup Elektronik Yayıncılık ve.
Bilginin Organizasyonu Uygulama I
Iğdır Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
Sosyal Medyada Tanıtım ve Pazarlama
Hakan Kapucu  Kurumsal Akademik Arşiv Danışma Kurulu oluşturulmuştur.  Danışma Kurulu, Işık Üniversitesi Açık Erişim Politikasını.
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 8: Dijital Kütüphane Yazılımları ve Dijital Koruma Arş. Gör. Tolga Çakmak.
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 5: Dijitalleştirme Modelleri, Standartları ve Entelektüel Mülkiyet Hakları Arş. Gör. Tolga.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 1: Giriş ve Kültürel Miras Arş. Gör. Tolga Çakmak.
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
BBY 263 Bilgi Kaynaklarının Tanımlanması Arş. Gör. Tolga Çakmak KOHA – Lab Çalışması ve Ödev 1 Çalışma Dokümanı.
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 7: Dijitalleştirme eğitimi Arş. Gör. Tolga Çakmak.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
Geleceğin Kütüphanelerinde Değişen Hizmetler ve Kütüphanecilerin Yeni Rolleri Emre Hasan Akbayrak ODTÜ Kütüphanesi 51. Kütüphane Haftası, Geleceğin Kütüphaneleri.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 6: Dijitalleştirilen materyallerin tanımlanması Arş. Gör. Tolga Çakmak.
İrem Soydal ~ Yurdagül Ünal
Hafta 2: Dizinleme ve Öz Hazırlamaya Giriş BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama
Hafta 4: Dizinleme Süreçleri ve Dizinleme İşlemleri BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
BBY 263 Bilgi Kaynaklarının Tanımlanması Ders 2; Bibliyografik Denetim ve Üstveri.
BBY 163- BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMLARI
Bilimsel Bilgiye Erişim
Bilimsel Çıktıları ve Performans Analizi
ARŞİV KATALOGLARINDA STANDARTLAŞMA SORUNLARI: DEVLET ARŞİVLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRİMİÇİ ARŞİV KATALOĞU Prof. Dr. Hüseyin ODABAŞ Çankırı Karatekin Üniversitesi.
Metadata ve Z39.50 Metadata.
Dijital kütüphane işlevleri
Bibliyometrik Analiz Örneği: Bilgi Dünyası Dergisi
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Pratik kullanım rehberi
Projesinin Planlanması
Gurbet Gunturk Evsel, MLIS
Bilginin Organizasyonu Uygulama I
Metadata Gurbet G. Evsel, MLIS Guz, 2015.
Öğretim Yılı Oryantasyon Programı
Başlık Düzeni Alt Başlık.
Dspace Kurumsal Arşİv KullanIm kILAVUZU
Resimli Başlık Düzeni Alt Başlık
Başlık Düzeni Alt Başlık
Sunum transkripti:

NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın. BBY 263 BILGI KAYNAKLARıNıN TANıMLANMASı Üstveri Standartları, Şemaları ve Tanımlayıcı Üstveri Türleri – Farklı Sektör ve Alanlara Göre Dağılım Arş. Gör. Tolga Çakmak

Ders İçeriği  Web Kaynakları ve Metadata  Metadata Kullanımına Yönelik Gereksinimler  Metadata’ya neden ihtiyaç duyuluyor  Metadata Yapıları  Kaynak-metadata ilişkisi bakımından metadata yapıları  Tipolojik olarak metadata yapıları  Üstveri Kodlama Standartları  Alanlara Göre Tanımlayıcı Metadata

Web Kaynakları ve Metadata

Metadata Kullanımına Yönelik Gereksinimler  «Çevrimiçi» ortamda üretilen bilginin artışı  Veri tabanları, kurumsal arşivler, web…  «Çevrimiçi» ortamda yer alan bilginin çeşitlenmesi  Metin, Ses, Görüntü, 3D, kültürel miras ürünleri  Bilimsel Yayıncılık ve ortamların artışı (açık erişim ve diğer ortamlar)  Dijital kütüphane yaklaşımları  Kurumsal arşivlerin ortaya çıkışı  Bulut tabanlı platformların ortaya çıkışı  Google scholar citations, Academia.edu, Researchgate, slideshare

Metadata Kullanımına Yönelik Gereksinimler  Bulut tabanlı platformların ortaya çıkışı  Google scholar citations, Academia.edu, Researchgate, slideshare

Yeni Gereksinimler!  Bulut tabanlı platformların ortaya çıkışı  Google scholar citations, Academia.edu, Researchgate, slideshare

Metadata Kullanımına Yönelik Gereksinimler  Kurumsal arşivler

Metadata Kullanımına Yönelik Gereksinimler  Kurumsal arşivler – institutional archives

Metadata Kullanımına Yönelik Gereksinimler  Kurumsal arşivler

Yeni Gereksinimler!  Kurumsal arşivler – institutional archives  Bir kurumda üretilen yayınların ve dijital arşivlerin merkezi bir noktadan yönetimini sağlamak için oluşturulan arşivler  Fiziksel  Elektronik ortamda giderek yaygınlık kazanan bir yapı  Neler yer alır?  Raporlar  Tezler  Pre-print makaleler, makalelerin yazar kopyaları  Araştırma Verileri Bu nesneleri/kaynakları kimler tanımlıyor? Kütüphaneler?? Kütüphaneciler?? Katalogcular?? Kullanıcılar?? – Crowdsourcing – UGC (User Generated Content)

Neden Metadataya ihtiyaç var? İçerik;  Kaynağın arşivlenmesi, dağıtımı ve yaşatımını sağlamak için dokümantasyonu oluşturmak  Kaynağın kültürel, teknik, yönetsel ve yapısal altyapısını sağlamak  Uzun süreli koruma ve kaynağın bütünlüğünü değişen araçlarda sağlamak  Kaynaklara ilişkin tarih ve saklama süreçlerini yönetmek  Veri madenciliği ve profil oluşturmaya olanak sağlamak

Neden Metadataya ihtiyaç var? Kaynak;  Bulma,  Tanımlama,  Elde etme/sağlama,  Seçme

Metadata Yapıları – Kaynak – metadata ilişkisi

Embedded (Gömülü) Metadata

Stand Alone (Kaynağa Yönlendiren) Metadata

Metadata Tipolojik olarak Yapı  Tanımlayıcı – bilgi kaynaklarını/nesnelerini tanımlamaya yönelik alanlar tanımlayıcı metadata olarak adlandırılır.  Yapısal – bilgi kaynaklarının/nesnelerinin nasıl bir araya geldiğini yansıtan alanlar  Teknik – bilgi kaynaklarının/nesnelerinin oluşturulmasında kullanılan donanım/yazılımlarla ilgili bilgilerin tutulduğu alanlar  Yönetimsel – bilgi kaynaklarının/nesnelerinin yönetimine yönelik alanlar  Haklarla ilgili alanlar  Koruma ile ilgili alanlar

Metadata Standartları  Tipolojik açıdan tanımlayıcı metadata grubunda yer alırlar  Belirli bir alana yönelik tanımlama alanlarının belirlenmesini içermekle birlikte bu alanlara yönelik elemanların, özelliklerin ve değerlerin ne olacağını gösterir.  Kütüphane katalog kayıtları  Arşiv materyali tanımlama  Hükümet Kaynakları için üstveri  Sanat ve mimari eserler için üstveri

Kütüphane katalog kayıtları

Arşiv Materyalleri için Üstveri  Encoded Archival Description  The USMARC Format for Archives and Manuscripts Control  International Standard for Archival Description (General) – ISAD(G)

Hükümet Kayıtları için Üstveri  Kurumsal bilgi yönetimi  E-devlet  Australian Government Locator Service  Government Locator Service

Hükümet Kayıtları için Üstveri

Hükümet Kayıtları için Üstveri - AGLS  Zorunlu alanlar – Creator, Date, Title  Duruma göre kullanılması gereken alanlar –  Availability, Function, Identifier, Publisher, Subject  Seçimli – isteğe bağlı alanlar:  Haklar, dil, kapsam, tanım, hedef kitle…

Sanat ve Mimari alanı için üstveri  Categories for the Description of Works of Art (CDWA)Zorunlu alanlar – Creator, Date, Title  VRA Core

Eğitim için üstveri  LOM – Learning Object Metadata  Etkileşim türü  Kaynak türü  Etkileşim düzeyi  Anlambilimsel bölümleme  Hedeflenen son kullanıcı rolü  Bağlam  Yaş aralığı  Zorluk düzeyi  Öğrenme süresi  Tanımı  Dil

Coğrafik Kaynaklar için üstveri  Content Standard for Dijital Coğrafik Uzaysal üstveri (CSDGM) Gazetecilik ve Basın alanı için üstveri IPTC – International Press and Telecommunication Council

NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın. BBY 263 BILGI KAYNAKLARıNıN TANıMLANMASı Üstveri Standartları, Şemaları ve Tanımlayıcı Üstveri Türleri – Farklı Sektör ve Alanlara Göre Dağılım Arş. Gör. Tolga Çakmak