ÜNİTE 1: YAŞAM BİLİMİ BİYOLOJİ Bölüm: 1 Bilimsel Bilginin Doğası ve Biyoloji I. Bilim Nedir? -Tarafsız gözlem ve deneylerle geliştirilen, birbirine bağlı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİM ADAMLARI.
Advertisements

ANTROPOLOJİ.
FİZİĞİN DOĞASI.
GENEL BİYOLOJİYE GİRİŞ
BİYOLOJİ BİLMİNE GİRİŞ VE BİLİMSEL YÖNTEM BASAMAKLARI
Kalıtım ve Çevre.
DOLAŞIM SİSTEMİ.
HAZIRLAYAN FİLİZ GAZİOĞLU BİYOLOJİ ÖĞRETMENİ
GENETİK MATERYAL : DNA (NÜKLEİK ASİTLER:YÖNETİCİ MOLEKÜLLER)
GENETİK MÜHENDİSLİĞİ ve BİYOTEKNOLOJİ
TARIMSAL BİYOTEKNOLOJİ
MODİFİKASYON ve MUTASYON
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KALITIM
HÜCRE powered by helldorado.
ADAPTASYON, EVRİM, VARYASYON, DOĞAL SEÇİLİM
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
FEN VE TEKNOLOJİ 8.SINIF DNA VE GENETİK KOD.
1.BÖLÜM FİZİĞİN DOĞASI.
GERÇEKLEŞEN DÜŞLER Buluş: Bir şeyin ilk kez ortaya koyulması, icat edilmesidir. Mucit: Yeni bir buluş ortaya koyan, icat eden kimsedir.
Hazırlayan:K.Merve GÜNAY
EFTADE PINAR GÜR Organik Kimya
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
DNA NANOTEKNOLOJİSİ.
Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi
FİZYOLOJİ BİLİMİNE GİRİŞ
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
BİYOLOJİYİ KEŞFETMEYE HAZIR MISINIZ?
Bilim Adamının Özellikleri:
DOLAŞIM SİSTEMİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
TARİHSEL SÜREÇ İÇİNDE BİYOLOJİ
Biyokimyaya Giriş ve Biyomoleküller
BİYOLOJİNİN ALT BİLİM DALLARI
Biyoinformatik.
GEZEGENİMİZ DÜNYA.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Bilginin Oluşum Süreci
BİYOLOJİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BİLİMSEL ÇALIŞMA NASIL YAPILIR
FEN VE TEKNOLOJİ 8.SINIF DNA VE GENETİK KOD.
Modern Genetik Uygulamaları
FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ 1. FİZİĞİN UĞRAŞ ALANLARI
METEOROLOJİ DERSİ GİRİŞ ATMOSFERİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ Furkan soysal.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Biyo-teknoloji nedir? Biyo-teknoloji uygulama alanları nelerdir? Biyo-teknoloji olumlu ve olumsuz yönleri? Biyo-teknoloji tarihçesi? Biyo-teknoloji alanında.
PORTLAND DEVLET ÜNİVERSİTESİ DNA’NIN BİLİMSEL KEŞFİ
Soru 1: 1600 nükleotitten meydana gelen bir DNA molekülünde Guanin sayısı 200 dür. Buna göre; Adenin (A), Sitozin (C) ve Timin(T) sayılarını bulunuz.
MODERN GENETİK UYGULAMALARI. MODERN GENETİK UYGULAMALARI.
Mikrobiyolojinin Tarihçesi ve Gelişimi
MEDİKAL BİYOLOJİ.
Tıbbi Biyoloji Anabilim Dalı
A- Hücre Zarı:  Hücreyi Dış Etkilere Karşı Korur. Esnek Bir Yapısı Vardır, Üzerinde Geçitler (Por) Bulunur. Porlar Aracılığı İle Madde Alışverişi Yapar,
Kalıtsal madde (kalıtsal molekül, genetik materyal)
Gen Mühendisliği ve Veteriner Hekimlikte Biyoteknoloji-1
BİYOLOJİDE ÖZEL KONULAR
BİYOTEKNOLOJİ.  Biyoteknoloji; hücre ve doku biyolojisi kültürü, moleküler biyoloji, mikrobiyoloji, genetik, fizyoloji ve biyokimya gibi do ğ a bilimlerinin.
Doç. Dr. Ayşe TOSUN KM 337 BİYOKİMYAYA GİRİŞ Doç. Dr. Ayşe TOSUN
FİZYOLOJİ BİLİMİNE GİRİŞ
Konular ve dersler.  Yaşam Bilimi Biyoloji  Bilimsel Bilginin Doğası ve Biyoloji : TAMAM  Bilim ve bilimsel bilginin özellikleri  Biyolojinin tarihsel.
KALITSAL MADDE PROF. DR. SERKAN YILMAZ.
FEN BİLİMLERİ-7 2.ÜNİTE HÜCRE VE BÖLÜNMELER 1.Hücre
Biyoteknoloji İçin Mikrobiyoloji 1
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
DNA 2 Hücrelerdeki yönetici molekül DNA’dır. Hücrelerdeki yönetici molekül DNA’dır. Bir canlıya ait tüm özellikler DNA’da saklanır. Bir canlıya ait tüm.
7. Sınıf 2. Ünite Hücre ve Bölünmeler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Hayatın Başlangıcı Bu konuda birçok görüş ve hipotez vardır.
B İ L İ M FELSEFES İ 10.Sınıf Bilim felsefesi; genel olarak bilimin doğasını, yapısını ve işleyişini özel olarak da onun kavramlarını, ilkelerini ve.
Biyoteknolojinin Olumsuz Etkileri Biyoteknolojinin Olumsuz Yönleri Nelerdir ? 1-Bazı ürünlerin genleriyle oynandığı için insanlarda alerjik reaksiyonlara.
Sunum transkripti:

ÜNİTE 1: YAŞAM BİLİMİ BİYOLOJİ Bölüm: 1 Bilimsel Bilginin Doğası ve Biyoloji I. Bilim Nedir? -Tarafsız gözlem ve deneylerle geliştirilen, birbirine bağlı kavramlar ve genellemeler dizisi. -Düzenli bilgi birikimi

Bilim İnsanının Özellikleri: Bilim insanı olmak için üstün zekalı ya da olağanüstü yeteneklere sahip olmak gerekir mi?

Bilim İnsanının Özellikleri: “ Benim özel bir yeteneğim yok; sadece tutku derecesinde meraklıyım.” Albert Einstein

Bilim İnsanının Özellikleri: -meraklı, -şüpheci, -yeniliklere açık, -kararlı, -sabırlı, -dürüst, -tarafsız, -önyargısız, -iyi gözlemci, -bilimsel yöntemleri uygulayabilen, -daha önceden yapılmış çalışmaları takip eden…

BİYOLOJİ TARİHÇE THALES (M. Ö. 7 BİYOLOJİ TARİHÇE THALES (M.Ö. 7. Yüzyıl) Yaşamın çamur içinde kendiliğinden başladığını savunarak evrim kavramını ortaya koydu.

ALKMAIN (M.Ö. 6. Yüzyıl): hayvan vücudunu inceleyerek atardamalar ile toplardamarlar arasındaki farkı ortaya koydu. Zekânın merkezinin beyinde olduğunu ileri sürdü.

ARİSTO (M.Ö. 384-322): Canlılar dünyasını inceleyen “bilimsel doğa tarihi”nin ilk kurucusu olan ilk bilim adamıdır. Aristo bir bilim insanında bulunması gereken iki özelliğe, iyi gözlem yapabilme ve bunlardan doğru sonuçlar çıkarabilme yeteneğine sahiptir. İlk sınıflandırmayı yapmıştır.

GALEN (M.S. 131-201): Canlı organlarını inceleyerek fizyoloji biliminin doğmasını sağlamıştır.

GALİLEO (GALİLE): 1610 yılında ilk mikroskobu icat etmiştir.

ROBERT HOOKE: 1665 yılında mantar kesitini mikroskop altında inceleyerek gördüğü yapılara hücre adını vermiştir.

ANTONİE VAN LEEUWENHOEK (Lövenhuk): 1675 yılında geliştirdiği mikroskop ile ilk tek hücrelileri gösterebilmiştir.

CAROLUS LİNNAEUS (Karl Linne 1707-1778): Doğadaki bitki ve hayvan türlerinin nasıl sınıflandırılması ve adlandırılması gerektiğini ortaya koymuştur.

A.L. LAVOSİER (1743-1794): Solunumda oksijen alınıp karbondioksit verildiğini, solunum ve yanma olaylarının birbirine benzer olaylar olduğunu belirtmiştir.

M. SCHLEIDEN (Şlayden) ve T. SCHWANN (Şıvan): 1839 yılında biyoloji tarihinin en önemli adımlarından biri olarak kabul edilen “hücre teorisini” geliştiren iki bilim adamıdır.

CHARLES DARWİN: 1859 yılında yayınladığı “Türlerin Kökeni” adlı eserinde evrimle ilgili görüşlerini ortaya koymuş ve canlıların evrim geçirerek bugünkü çeşitliliği kazandıklarını ileri sürmüştür.

GREGOR J. MENDEL (1822-1884): Bezelyelerle yaptığı çalışmalar sonucunda genetik biliminin temel yasalarını keşfetmiş, nesilden nesile hangi kurallarla aktarıldıklarını bulmuştur.

LOUİS PASTEUR (Pastör): Biyogenez hipotezini kanıtladı LOUİS PASTEUR (Pastör): Biyogenez hipotezini kanıtladı. Mikroskobik canlıların fermantasyona neden olduğunu tespit etti. Ayrıca kuduz aşısının bulunmasını sağladı.

FRİEDRİCH MİESCHER (1844-1895): Nükleik asitleri bulmuştur.

WALTER SUTTON (1877-1916): Genlerin kromozomların üzerinde bulunduğunu açıklamıştır.

ALEXANDER FLEMİNG (1881-1955): 1927’de penisilini bularak bakteriyel enfeksiyonlara karşı etkin mücadeleyi sağlamıştır.

Francis CRICK - James WATSON - Maurice WİLKİNS 1953 yılında DNA’nın molekül yapısını ve üç boyutlu modelini yapmışlardır. Bu çalışma ile 1962’de Nobel ödülünü alan bu bilim insanları, hücre içindeki olayların açıklanmasında çok önemli gelişmeler sağlamışlardır.

IAN WILMUT: 1997 yılında bir koyundan alınan vücut hücresinin çekirdeğini, başka bir koyuna ait çekirdeği çıkarılan yumurta hücresine aktararak genetik ikiz elde etmiştir.

II. Bilimsel Yöntem: Bilimsel konuların ve problemlerin belirli bir plan ve programa göre çözümlenerek, geçerli sonuçlara ulaşabilmek için yapılan çalışma biçimine Bilimsel yöntemlere göre yapılan; araştırma, inceleme ve uğraşılara bilimsel çalışma adı verilir. BASAMAKLAR -Problemin belirlenmesi, -Verilerin toplanması, -Hipotezin kurulması, -Tahminlerin yapılması, -Kontrollü deneylerin yapılması, -Teorinin oluşturulması, -Bilimsel kanun haline gelme.

Bilimsel yöntemin aşamaları: Problemin tespiti: Bilimsel bir çalışmaya başlamanın ön koşulu neyin araştırılacağının ya da hangi konu üzerinde çalışılacağının tespit edilmesidir. Neden hasta oluruz? Neden ekvator bölgesinde daha çok çeşit canlı vardır? Bulaşıcı bir hastalığa yakalanan bir canlı neden aynı hastalığa tekrar yakalanmaz?

2. Verilerin toplanması: Veriler gözlem yaparak toplanabilir 2. Verilerin toplanması: Veriler gözlem yaparak toplanabilir. Nitel gözlem: ölçüm aletleri kullanılmadan yapılan gözlemdir. -Bugün hava çok sıcak. Nicel gözlem: Ölçü aletleri ile yapılan gözlemlerdir. -Hava sıcaklığı 37 santigrat derece.

3. Hipotezin kurulması: Hipotez, probleme geçici olarak sunulmuş bütün verilere uygun bir çözüm önerisidir. 4. Tahminde bulunma: Tahmin bir hipotezden çıkarılabilecek mantıklı sonuçlardır.

5. Kontrollü deney yapma: Hipotezi, öngörülen tahmin ve tahminlerin doğruluğunun araştırılmasıdır. Kontrol grubu ve deney grubu hazırlanarak, bütün şartlar aynı tutulurken sadece araştırılan faktör etkeni farklı tutulur. Alınan sonuçlar tahminleri doğruluyorsa, hipotez gerçek halini alır. Veriler hipotezle çelişirse yeni bir hipotez geliştirilir.

6. Teori: Kökleşmiş hipotezlere teori denir 6. Teori: Kökleşmiş hipotezlere teori denir. Teorinin deneylerle ispatlanmış olmasına rağmen aksinin de ispatlanması mümkündür. 7. Kanun: Doğruluğu diğer bilimlerce kabul edilmiş teorilerdir. Kanun daha sağlam bilgi ve verilere dayanır.

BİLİMSEL ÇALIŞMA ÖRNEĞİ PROBLEM: Denizlerde balıkların azalmasına neden olan etkenler nelerdir?

VERİLER: Sanayi kuruluşlarından atılan atık maddelerin ya da evsel atıkların çok olduğu yerde daha az balık görülmektedir. Bu kesimlerde toplu balık ölümleri daha çok görülmektedir. Kirli suların oksijen tutma kapasiteleri dada azdır.

HİPOTEZ: Sanayi ve evsel atıklar denizler bulunan balıkların azalmasına neden olmaktadır.

TAHMİNLER: Atık maddeler balık yumurtalarını bozarak balıkların sayılarının azalmasına neden olabilir. Atık maddeler balık embriyolarını olumsuz etkileyerek gelişmelerini engelliyor olabilir. Atık maddeler suyun oksijen tutma kapasitesini azaltarak balık ölümlerine neden olabilir. Atık maddelerin içinde bulunan zehirleyici maddeler balıkları öldürüyor olabilir.

KONTROLLÜ DENEY: İki deney düzeneği ile çalışılır. Birinci düzenek atık madde içeren suda balıklar (deney grubu), ikincisi ise temiz sudaki balıklardan (kontrol grubu) oluşur. Diğer tüm etkenlerin eşit olmasına dikkat edilir. Kapların eşit büyüklükte olması, balıkların aynı sayıda ve aynı büyüklükte olması, aynı miktarda yem beslenmeleri, düzeneklerin eşit sıcaklıkta olması gibi… Tek değişken atık su ile temiz sudur.

SONUÇ: Atık maddelerin balık sayısındaki azalmaya neden olduğunu ya da olmadığını göstermek için her iki grubun balık ölüm sayıları belirlenir. Buna ek olarak balık yumurtaları ile embriyoların sağlıklı ve sağlıksız olanlarının sayısı deney ve kontrol gruplarında ayrı ayrı saptanır. Sulardaki oksijen miktarı saptanır. Deney sırasında bu konuda elde edilen veriler hipotezi destekler veya çürütür. Deney grubunun sonuçlarının kontrol grubuna göre olumsuz olması hipotezin desteklendiğini gösterir. Belirgin bir fark görülemez ise hipotez çürütülmüş olur.

III. BİYOLOJİ BİLİMİ: Biyoloji canlı bilim olarak tanımlanır III. BİYOLOJİ BİLİMİ: Biyoloji canlı bilim olarak tanımlanır. Canlıların; -vücut yapısı, -hücrelerinde geçen temel olaylar, -değişimleri, çeşitliliği, -üremesi, büyümesi, gelişmesi, -çevre ile olan ilişkileri, -yayılışları, -yaşam ortamları biyolojinin çalışma konularıdır.

Biyolojinin bölümleri Zooloji: Hayvan bilimi. (ornitoloji=kuş bilimi) (entomoloji=böcek bilimi) (ihtiyoloji: balık bilimi) (herpeloji: sürüngen bilimi) (taksonomi: sınıflandırma) Botanik: Bitki bilimi Mikrobiyoloji: Mikroskobik canlılar bilimi Biyoteknoloji: Canlıların veya canlı materyallerinin teknolojide kullanılması Histoloji: Dokubilimi Anatomi: Canlıların organ ve yapılarını inceler. Morfoloji: Canlıların dış görünüşünü ve şeklini inceler. Genetik: Canlıların kalıtsal yapılarını, nesilden nesile nasıl aktarıldığını inceler.

Biyolojinin diğer bilimlerle ilişkisi: Biyoloji; fizik, kimya, matematik gibi bilimlerden yararlanır. Ayrıca; coğrafya, coğrafya, jeoloji, psikoloji, paleontoloji, antropoloji, jeoloji gibi bilimlerle de ilişkilidir. Biyofizik, biyokimya, biyomatematik biyolojinin diğer bilimlerle ilişkisinden ortaya çıkmıştır.

Biyolojinin insanlığa katkısı: Ekonomik değeri olan bitkilerin yetiştirilmesi, Biyoteknoloji ile hastalıkları dayanıklı bitkiler yetiştirme, Hayvan ıslah çalışmalarının yapılması, Tıpta hastalıklardan korunma , tedavi gibi uygulamalarda biyolojiden yararlanma, Biyoteknoloji ile insan spermi ve yumurtasındaki zararlı genleri ayıklama, Gen mühendisliği ile bitkilere istendik özellikler kazandırma, Organ nakillerinde, yapay ortamda organ üretme,

Biyolojinin önemi ve geleceği: Ekolojik felaketlerin bertaraf edilmesinde, Genetik hastalıkların tedavisinde, Genel olarak hastalıkların korunma ve tedavisinde, Tıptaki uygulamalarda, biyoteknolojik çalışmalarda, biyolojik ıslah konularında ileride biyolojiden yararlanılmaya devam edilecektir.