EĞİTİM VE TOPLUMSAL YAŞAM Merih Ayan. ATATÜRK’ÜN EĞİTİM İLE İLGİLİ DÜŞÜNCELERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Baş Öğretmen Atatürk.
Advertisements

B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
FP. TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Program Geliştirme Modelleri
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Program Tasarım Modelleri
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
Hikmet SIRMA.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
5. SINIF SOSYAL BİLGİLER ATATÜRK İLKELERİ KONU ANLATIMI
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Soyadı Kanunu’nun Kabulü
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
FELSEFE BÖLÜMÜ.
Program Tasarım Modelleri
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
ATATÜRK’ÜN ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
MİLLİ BİLİNCİ OLUŞTURMAK İYİ İNSAN, İYİ VATANDAŞ YETİŞTİRMEK
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
ATATÜRK İLKELERİ Pınar TÜRKECAN-TED Ankara Koleji.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
FELSEFE BÖLÜMÜ.
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Sunum transkripti:

EĞİTİM VE TOPLUMSAL YAŞAM Merih Ayan

ATATÜRK’ÜN EĞİTİM İLE İLGİLİ DÜŞÜNCELERİ

AMAÇLAR Bu konuyu çalıştıktan sonra; 1.Atatürk’ün eğitim anlayışını felsefi açıdan tanıyabilecek, 2.Atatürk’ün pragmatist, pozitivist ve rasyonalist yönünü kavrayabilecek, 3.Kemalist felsefenin ilkelerinin eğitimsel açıdan sonuçlarını açıklayabileceksiniz..

İÇERİK Atatürk’ün Eğitim Anlayışına Felsefi ve Sosyolojik Bir Yaklaşım  Felsefi Açıdan Atatürk a)Pragmatist Yönü b)Olgucu Olarak Atatürk c)Akılcılık ve Atatürk d)Kemalist Felsefenin İlkelerinin Eğitimsel Sonuçları e)Konuyla ilgili sorular f)Atatürk’ün Eğitimle İlgili Sözlerine Örnekler

FELSEFİ AÇIDAN ATATÜRK “Felsefe evren karşısında insanın akılcı davranışıdır. Bu yüzden felsefe bilmeyen insan, edebiyatçı da politikacı da olamaz. Felsefe bilmeyen bir asker, belki bir savaş kazanır ama savaşı anlayamaz. Ben felsefeyi severim fakat sistemleri sevmem. Çünkü sistemler ‘tek gerçek’e dayanır. “

Atatürk felsefi açıdan; İŞLEVSELCİ(FONKSİYONALİST ) PRAGMATİST(YARARCILIK) GERÇEKÇİ(REALİST) OLGUC U(POZİTİVİST) RASYONALİST HÜMANİST

A) PRAGMATİST YÖNÜ 1) Bilgiyi deney, gerçeği fayda ölçüsüne vurmayı sever. 2) Eğitim sürecini insan yaşamında bir yarara, yararlı olan bir işe araç kabul eder.

PRAGMATİST YÖNÜ(2) “… Bir taraftan cehaletin giderilmesiyle uğraşırken bir taraftan da çocuklarımızı toplumsal ve ekonomik yaşamlarında verimli, başarılı kılabilmek için gerekli olan bilgi ve becerileri, iş içinde ve iş aracılığıyla vermek eğitim yöntemimizin temelini oluşturmalıdır.”

B ) OLGUCU (POZİTİVİST) YÖNÜ Araştırmalarını, dayayan; Fizikötesi açıklamaları kuramsal olarak ve gören ; deneyle denetlenmeyen soruları ‘sözde soru’ olarak niteleyen POZİTİVİZM olanaksızyararsız felsefe doğrultusudur. olgulara gerçeklere

Auguste Comte OLGUCU YÖNÜ(2)

OLGUCU YÖNÜ (3) Atatürk’ün olguculuk yönü, O’nun bilim kavramına önem vermesi ve onu esas almasından ileri gelmektedir.

OLGUCU YÖNÜ (4) Atatürkçü felsefe; akıl ve bilim gibi kaynakların temel alındığı felsefi akımların ulusal öze dayandırılan bir sentezi olarak kabul edilebilir.

OLGUCU YÖNÜ (5) Atatürk’ ün olguculuk yönü, ve bilimleri kapsayan geniş bir içeriğe sahiptir. teknik pozitif toplumsal

C) AKILCILIK (RASYONALİZM) VE ATATÜRK boş inançlara dogmacılığa Doğa dışı güçlere yobazlığa

AKILCILIK VE ATATÜRK (2) bilgimizin kaynağını ve bilginin nasıl kazanıldığını açıklayan felsefi bir akımdır. Akılcılık

AKILCILIK VE ATATÜRK (3) René Descartes

AKILCILIK VE ATATÜRK (3) Atatürk, ve toplumsal yaşamın her alanına yaymaya çalışmıştır.

AKILCILIK VE ATATÜRK (5) O’nun devrimciliğini, akılcılığın topluma uygulaması olarak düşünebiliriz.

D) KEMALİST FELSEFENİN İLKELERİNİN EĞİTİM SEL SONUÇLARI HALKÇILIK LAİKLİK DEVRİMCİLİK ULUSÇULUK DEVLETÇİLİK

A) HALKÇILIK Eğitimde fırsat eşitliğini yaratmaya çalışmıştır. Seçkin azınlık eğitiminden Kitle eğitimine dönüşüm

B)DEVRİMCİLİK Bütün ilkelerin yayılması ve korunması için; yararlanmasını sağlamıştır. Eğitim sürecinin gücünden Eğitim kurumlarının etki alanından Eğitimcilerin inançlı çabalarından

C) ULUSÇULUK Toplumun değişik öğelerinin ve amaçlar çerçevesinde bütünleşmesine yol açmıştır. kültürel eğitimsel

D) DEVLETÇİLİK Eğitimi iki yönde etkilemiştir.

DEVLETÇİLİK (2) Aynı zamanda çevre kalkınmasını amaçlayarak çeşitli işletmelerin açılmasını sağlamıştır.

E)LAİKLİK Eğitim sistemini fazla etkileyen ilkedir. geniş ölçüde etkilemiştir. Eğitim sisteminin tümünü

LAİKLİK (2) Atatürk’e göre eğitimde laiklik; eğitimin dinsel otoritelerinin etkisinden kurtarılarak devletin denetimi altına alınmasını ifade ettiği gibi,

LAİKLİK (3) eğitim ve öğretimin amaçlarının, içeriğinin dünyevi gereklere uygun olarak yeniden düzenlenmesi anlamını da taşır.

LAİKLİK İLKESİ DOĞRULTUSUNDA EĞİTİMDE YAPILAN İNKILAPLAR Eğitim - öğretimin birleştirilmesi (Tevhid-i Tedrisat Kanunu ) Yabancı okullarda ders kitaplarındaki dinsel sembol ve işaretlerin kaldırılması

LAİKLİK İLKESİ DOĞRULTUSUNDA EĞİTİMDE YAPILAN İNKILAPLAR (2) Medreselerin kapatılması Zorunlu öğretim yaşında olan tüm Türk çocukları, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullara devamları zorunlu kılınmıştır.

SONUÇ- TARTIŞMA Büyük bir fikir adamı olan Atatürk’ü felsefeden ayrı düşünmek mümkün değildir.

SONUÇ- TARTIŞMA(2) Atatürk eğitime tek bir pencereden bakmamış ve her felsefi akımın olumlu yönünü alarak geliştirmiştir. Bu bakıma konuyu tek bir akım içinde incelememiz çok yüzeysel olacaktı.

SONUÇ- TARTIŞMA(3) Nasıl ki bilimin felsefesi, dinin felsefesi var ise eğitimin de kendine özgü bir felsefesi vardır. Burada Atatürk’ün eğitime bakışını felsefi açıdan işlemeye çalıştık.

SONUÇ- TARTIŞMA(4) Pozitivizm bakımından bakacak olursak; bilim kavramına oldukça önem vermiş olduğunu görürüz.

SONUÇ- TARTIŞMA(5) Atatürkçü felsefe; akıl ve bilim gibi kaynakların temel alındığı felsefi akımların ulusal öze dayandırılan bir sentezi olarak kabul edilebilir.

SONUÇ- TARTIŞMA(6) Bağnazlığa, yobazlığa, boş inançlara her fırsatta karşı olduğunu söylemesinden de akılcılık akımına bağlı olduğunu anlayabiliriz.

SONUÇ- TARTIŞMA(7) Sonuç olarak; eğitime felsefi açıdan yaklaşan Atatürk, tek bir akıma bağlı kalmak yerine her akımın iyi olduğunu düşündüğü yönünü almıştır. Eğitime tek bir pencereden bakmanın doğru olmayacağını savunmuştur.

KONU İLE İLGİLİ SORULAR 1.Atatürk’ün eğitimle ilgili felsefi görüşlerinden değildir? A.Rasyonalizm B.Pragmatizm C.Pozitivizm D.Düalizm E.Hümanizm

KONU İLE İLGİLİ SORULAR 2. Atatürk’ ün olguculuk yönü nereden gelmektedir? A.Bilim kavramına önem vermesi ve onu esas almasından B.Eğitimi yararlı bir işe araç olarak görmesinden C.Eğitiminin dinsel otoriteden kurtarılmasından D.Boş inançlara, yobazlığa karşı çıkmasından E.Eğitimin içeriğinin dünyevi gerçeklere uygun olarak düzenlemesinden

KONU İLE İLGİLİ SORULAR 3. Hangisi eğitimde laiklik ilkesi doğrultusunda yapılan inkılaplardan biridir? A.Halifeliğin kaldırılması B.Tekke ve zaviyelerin kaldırılması C.Saltanatın kaldırılması D.Şer’iyye ve Evkaf Vekaleti’nin kaldırılması E.Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun çıkarılması

KONU İLE İLGİLİ SORULAR 4. Halkçılık ilkesi doğrultusunda eğitimde yapılmak istenen nedir? A.Eğitimi dinsel otoriteden kurtarmak B.Eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak C.Eğitimi yeniden yapılandırmak D.Toplumun değişik öğelerinin bir çerçevede birleşmesini sağlamak E.Eğitimi zorunlu hale getirmek

KONU İLE İLGİLİ SORULAR 5. Eğitim sistemini en fazla etkileyen ilke hangisidir? A.Ulusçuluk B.Devletçilik C.Laiklik D.Devrimcilik E.Halkçılık

CEVAPLAR 1.Yanıt: D Düalizm: Herhangi bir alanda birbirlerine indirgenemeyen iki karşıt ilkenin varlığını ileri sürmedir. Bircilik ve çokçuluk terimleri karşılığıdır. 2.Yanıt: A 3.Yanıt: E Tevhid- i Tedrisat Kanunu ile öğretim ve eğitim birliği sağlanarak milli kültür birliğine yönelmek istenmiştir. Öğretim ve eğitime milli ve laik bir karakter vermiştir.

CEVAPLAR 4. Yanıt: B Halkçılık genel olarak fırsat eşitliğini sağlamaya yöneliktir. 5.Yanıt: C Laiklik ilkesi doğrultusunda eğitimde birçok yenilik yapılmıştır.

ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER “ Milletleri kurtaranlar yalnız ve ancak öğretmenlerdir. Öğretmenden, eğiticiden yoksun bir millet henüz millet adını almak kabiliyetini kazanmamıştır. Ona basit bir kitle denir, millet denemez. Bir kitle millet olabilmek için mutlaka eğiticilere, öğretmenlere muhtaçtır.”

“Hayatta en hakiki mürşit ilimdir.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Unutmayınız ki cumhurbaşkanı bile sınıfta öğretmenden sonra gelir.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Öğretmenler her fırsattan yararlanarak halka koşmalı, halk ile beraber olmalı ve halk, öğretmenin çocuğa yalnız alfabe okutan bir varlıktan ibaret olmayacağını anlamalıdır.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Bir millet irfan ordusuna malik olmadıkça, savaş meydanlarında ne kadar parlak zaferler elde ederse etsin, o zaferlerin yaşayacak neticeleri vermesi, ancak irfan ordusuyla kaimdir.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Muallimler! Yeni nesli, Cumhuriyetin fedakar muallim ve mürebbilerini sizler yetiştireceksiniz. Ve yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Eğitimdir ki bir milleti ya hür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da milleti esaret ve sefalete terk eder.”

“Yeni nesil, en büyük cumhuriyetçilik dersini bugünkü öğretmenler topluluğundan ve onların yetiştirecekleri öğretmenlerden alacaktır.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Öğretmen bir kandile benzer, kendini tüketerek başkalarına ışık verir.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Bir milleti hür, bağımsız, şanlı, yüksek bir toplum olarak yaşatan da, köleliğe, yoksulluğa düşüren de eğitimdir.“ ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Ülkemizi gerçek hedefe, gerçek mutluluğa kavuşturmak için iki orduya ihtiyaç vardır: Biri vatanımızı kurtaran asker ordusu, diğeri ulusumuzun geleceğini yoğuran irfan (bilim, kültür) ordusudur.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Gençliği yetiştiriniz. Onlara ilim ve irfanın (kültürün) müspet fikirlerini veriniz. İstikbalin aydınlığına onlarla kavuşacaksınız. Hür fikirler tatbik (uygulama) mevkiine konduğu vakit Türk milleti yükselecektir.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Bir topluluk ulus olabilmek için mutlaka eğiticilere, öğretmenlere muhtaçtır. Onlardır ki,toplumun gerçek bir ulus haline getirirler.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Eğer Cumhurbaşkanı olmasam, Eğitim Bakanlığı’nı almak isterdim.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“İsterim ki, daima idealimi gençlere aşılayasınız ve daima korumak hususunda çalışasınız.” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

“Dünyanın her tarafında öğretmenler, toplumun en fedakâr ve saygıdeğer unsurlarıdır” ATATÜRK’ÜN EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZLERİNE ÖRNEKLER

KAYNAKLAR Tezcan, Mahmut Atatürk ve Eğitim Bilimleri, Ankara, 2000, Anı Yayıncılık Tezcan, Mahmut Atatürk ve Eğitim, Ankara, 1989, Gündoğan Yayıncılık opic= opic=7024 Budak, Şerif “ Atatürk'ün Eğitim Felsefesi ve Geliştirdiği Eğitim Sisteminin Değiştirilmesi”, Milli Eğitim Dergisi, 2003, sayı 160.