BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MACO ÇİFT AÇILIM ÇİFT AÇILIMI OLUŞTURAN ELEMANLAR MAKAS KÖŞE
Advertisements

HAREKET İlk konum = -10 m (x2) Son konum = +15 m (x1)
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
BASİT MAKİNELER Y.Y S.Erbil.
JEODEZİ I Doç.Dr. Ersoy ARSLAN.
ATALET(EYLEMSİZLİK) MOMENTİ
ENERJİ, ENERJİ GEÇİŞİ VE GENEL ENERJİ ANALİZİ
İŞ ve ENERJİ Enerji:İş yapabilme yeteneğidir.
Frezeleme metodu.
BASİT MAKİNELER.
BASİT MAKİNELER.
MAKİNE TEKNOLOJİLERİ ALANI
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
Manyetik alan ve kuvvetler Manyetizma  Magnetler.
Manyetik alan kaynakları
MMD222O Mekanizma Tekniği
PARÇACIĞIN KİNEMATİĞİ
ARAÇ HAREKET İLETİM SİSTEMLERİ
BASINCIN İLETİMİ PASCAL PRENSİBİ
Yuvarlanma Direnci ve Yuvarlanma Direnci Ölçüm Teknikleri
ERHAN ALTUN TEL EREZYON TEZGAHLARININ ÖZELLİKLERİ
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER Burak Turcan Bedirhan Erken
Kavrama ve Transmisyon
Makina Elemanlarının Mukavemet Hesabı
BASİT MAKİNALAR 1- EĞİK DÜZLEM:
Multitronik Şanzıman.
TEMEL TAŞLAMA İŞLEMLERİ
BASİT EĞİLME ALTINDAKİ KİRİŞLERİN TAŞIMA GÜCÜ
OM07B02_08 AHMET ÇALIŞ – YALÇIN MOLLA –
AZDIRMA TEZGAHI İLE DİŞLİ AÇMAK
8. MOMENT 2 M. Feridun Dengizek.
KUVVET SİSTEMLERİNİN İNDİRGENMESİ
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
FREZELEME ve FREZE TEZGAHI ÇEŞİTLERİ
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
HAREKET EKSENLERİ VE SAYISAL DENETİM TÜRLERİ
Normal ve Teğetsel Koordinatlar (n-t)
DÖNEN VE ÖTELENEN EKSENLERE GÖRE BAĞIL HAREKET
HADDELEME Hazırlayan : HİKMET KAYA.
TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER
HADDELEME GÜCÜNÜN HESAPLANMASI:
PLANET DİŞLİ SİSTEMLERİ HAZIRLAYAN : SEYFİ POLAT GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK EĞİTİM FAKÜLTESİ OTOMOTİV ANABİLİM DALI KASIM 2006 ANKARA.
BASİT EĞİLME ALTINDAKİ KİRİŞLERİN TAŞIMA GÜCÜ
ÇEMBERİN ELEMANLARI,YAYLAR VE ÇEMBERDE AÇILAR
BÖLÜM 14 TAŞIT KULLANIM KARAKTERİSTİKLERİ VE DİREKSİYON SİSTEMİ.
(section 3) Bölüm 3 Helisel dişli çarklar
BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI. BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI.
BÖLÜM 3 KAVRAMALAR. BÖLÜM 3 KAVRAMALAR 3.1 TRANSMİSYON SİSTEMİ Tasarımcıların çözmek istedikleri önemli bir problem de, motor hızını artırmadan yol.
Aktarma Organları. Günümüzde Senkronizasyon işlemi, senkronizasyon mekanizması tarafından gerçekleştirilmektedir. Bir mekanizma,
BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ. BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ.
GEOMETRİK OPTİK.
BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ.
Bölüm 4 – Kuvvet Sistem Bileşkeleri
FEN VE TEKNOLOJİ BASİT MAKİNALAR
BASİT MAKİNALAR Günlük hayatımızda işlerimizi kolaylaştırmak için yapılan basit aletlere basit makineler denir.
T.C. GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK EĞİTİM FAKÜLTESİ MAKİNE RESMİ VE KONSTRÜKSİYON ANABİLİM DALI SÖKÜLEBİLİR BAĞLANTI ELEMANLARI Prof. Dr. H. Rıza BÖRKLÜ.
F5 tuşuna basıp tıklayarak devam ediniz.
- BASİT MAKİNELER -   Hamza Solak.
Sabit eksen üzerinde dönen katı cisimler
Genel Fizik Ders Notları
DİŞLİ ÇARK MEKANİZMALARI
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 1.hafta
RİJİT CİSMİN İKİ BOYUTTA DENGESİ
AKSLAR.
DİFERANSİYEL.
KİRİŞLER 3.1. Tanım Kirişler uçlarından mesnetlenmiş, tek eksenli genellikle boylamasına (eksenine) dik yük taşıyan elemanlardır. Döşemeden aldığı yükü.
28 N/mm2 (oda sıcaklığında)
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ MOHR DAİRESİ DERS NOTLARI M.Feridun Dengizek.
ZTM 316 Mekanizmalar 3.Hafta
Günlük hayatta işimizi kolaylaştıran aletlere basit makineler denir. Bu basit makineler kuvvetin doğrultusunu, yönünü ve değerini değiştirerek günlük.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR

taşıtı hareket ettiren arka tekerlekleri birbirine bağlayan organdır. 6.1 ARKA (DİNGİL) KÖPRÜ Arka köprü; tekerlekler ve kardan mili arasındaki devir düşürücü dişligrubu, diferansiyel ve tekerlek aksları gibi transmisyon parçalarından oluşan ve taşıtı hareket ettiren arka tekerlekleri birbirine bağlayan organdır.

6.1 ARKA (DİNGİL) KÖPRÜ Arka köprü

6.2 DİFERANSİYEL Düz yolda ilerleyen bir taşıtın sol ve sağ tekerlekleri hemen hemen aynı hızda dönerken, dönüşlerde dış ve iç tekerleklerin kat ettikleri yol farklıdır. Dış ve iç tekerleklerin kat ettikleri yol arasındaki fark

6.2 DİFERANSİYEL Yapısal olarak; -Açık diferansiyel, -Sınırlı kaymalı diferansiyel (Açık diferansiyeldeki parçalara ek olarak,aks dişlilerini birbirine kilitlemek üzere elektrik, pnömatik veya hidrolik bir mekanizma içermektedir.

gibi çeşitleri bulunmaktadır. 6.2 DİFERANSİYEL Torsen (Torque Sensing) diferansiyel (tork eğilimli diferansiyel, normal koşullarda açık diferansiyel gibi çalışır. Ancak bir tekerlek çekiş kaybetmeye başladığında torktaki farklılık torsen diferansiyeldeki dişlilerin birbirine bağlanmasına sebep olur. gibi çeşitleri bulunmaktadır.

Açık diferansiyel

Sınırlı kaymalı diferansiyel

Torsen diferansiyel

6.3 KONİK DİŞLİLER Konik dişlileri teşkil eden konik parçalar konilerin eksenlerinin ara kesiti merkez olarak çizilen küre yüzeyleri ile sınırlanmıştır. Küresel yüzey üzerine diş çizimi mümkün olmadığından, bu yüzeyler yerine bunlara teğet bulunan koni yüzeyleri konur.

6.3 KONİK DİŞLİLER Konik dişliler

6.3 KONİK DİŞLİLER Ortalama yarıçap

6.3.1 SPİRAL DİŞLİ KONİK DİŞLİ ÇARKLAR Spiral dişli konik çarklar helisel dişli prensibine göre yapılırlar. Ancak, helis eğrisi koni üzerine sarılmıştır. Uygulamada bu eğri yerine bir daire yayı kullanılmakta ve böylece dişlerin freze ile işlenmesi mümkün olmaktadır. Spiralin yönü mahrutiye göre yapılır. Mahruti bir sağ vida şeklinde ise spiral de sağa doğrudur.

Spiralin yönü (sol spiral)

6.4 HİPOİD DİŞLİLER Devir düşürücü grup eksenleri bir birine dik iki hiperboloit parçasından oluşabilir. Böylece kısaltılmış olarak hipoid denilen dişliler yapılır. Bir hiperboloit, ekseni etrafında dönen bir G doğrusunun meydana getirdiği cisimdir,

Hiperboloit

6.4 HİPOİD DİŞLİLER Transmisyon oranı, dişli ile yapılan bütün transmisyonlarda olduğu gibi diş sayıları oranına eşit olmakla beraber, bu özel durumda çapların oranına eşit değildir. Hipoid dişlilerde dişlilerin esas yüzeylerini oluşturan hiperboloitler ortak doğuları üzerinde yuvarlanır ve kayarlar.

6.4 HİPOİD DİŞLİLER Hipoid dişlilerin konik dişlilere göre faydaları aşağıdaki gibi özetlenebilir: 1) Mahruti ekseninin aşağı alınması (bu miktar ayna dişli esas çapının 1/5 ini aşamaz) kardan milinin ve buna bağlı olarak arabanın döşemesinin alçaltılmasına olanak sağlar. 2) Temas halindeki diş sayısı artar.

6.4 HİPOİD DİŞLİLER 3) Mahruti çapının ayna çapına oranının büyümesi, aynı ayna dişlisi çapı için mahrutinin çapının dolayısıyla arka köprü boyutlarının küçültülmesini sağlar. Bu özellik daha yüksek güçlerin iletiminde çok faydalıdır.

6.5 İSTAVROZ VE AKS DİŞLİLERİ Ayna dişliye bağlı diferansiyel kutusu içerisinde bulunan aks ve istavroz dişlilerinin düzeni, Şekilde görüldüğü gibidir. Eğer diferansiyel kutusu sabit tutulacak ve aks dişlilerinden bir tanesi 10 1/min hızla ileriye doğru çevrilecek olursa, aynı boyuttaki diğer aks dişlisi 10 1/min hızla geriye doğru dönecektir.

Diferansiyel kutusundaki aks ve istavroz dişlilerinin düzeni

6.5 İSTAVROZ VE AKS DİŞLİLERİ Sabit hızdaki hareket sırasında tekerleklere iletilen torklar eşittir. Açıklamayı kolaylaştırmak üzere, Şekilde görüldüğü gibi, aks dişlileri üzerinde birer çentik bulunan disklerle, istavroz dişlilerinden bir tanesi de ortasından düşey olarak yataklandırılmış ve uçları çentiklere yerleştirilmiş bir çubukla yer değiştirilmiştir.

Aks ve istavroz dişlileri

6.5 İSTAVROZ VE AKS DİŞLİLERİ Aks dişlisinin maksimum çapı, ayna-mahruti dişli grubunun boyutlarına, özellikle de ayna dişlinin çapına bağımlıdır. Montajın yapılabilmesi için aks dişlilerindeki diş sayısının 4 istavroz halinde 2’nin, 3 istavroz halinde 3’ün katları olması gerekir.

6.5 İSTAVROZ VE AKS DİŞLİLERİ ÖRNEK PROBLEM Motor momenti 105 Nm, vites kutusunun transmisyon oranı 4,4, arka köprünün transmisyon oranı 3,68, m = 4 olduğuna göre, 4 istavrozlu bir diferansiyel için; a) Aks dişlisinin ortalama çapını, b) Aks torkunu (1. viteste), c) Ortalama yarıçaptaki teğetsel kuvveti, d) Her bir istavrozun ileteceği momenti, hesaplayınız.

6.6 AKSLAR Diferansiyel ile tekerlekler arasındaki iletimi sağlayan mile “aks” denmektedir. Tekerlek aksın ucuna tespit edilmiş olabildiği gibi, fren kampanasını taşıyan yalancı bir dingil üzerinde bulunabilir ve kamalı olan milin ucuna da geçebilir. Akslar yumuşak nikel-krom veya yarı sert krom-molibdenli çeliklerden yapılmaktadır.

6.6 AKSLAR Aks - tekerlek bağlantısı

6.7 ŞAHLANMA MOMENTİ Mahruti dişlinin ayna dişliye uyguladığı tork, tekerleklere iletilen aks torkudur. Tork iletimi sırasında mahruti dişli ayna dişli üzerinde yukarıya doğru tırmanmak ister ve yatakları üzerine ters yönde aks torkuna eşit bir moment uygular. İşte bu momente “şahlanma momenti” denmektedir.

Şahlanma momenti

6.7 ŞAHLANMA MOMENTİ Arka köprü bu momentin tesiriyle tekerlek milleri etrafında tekerleklerin aksi yönünde dönmek ister, süspansiyon yayları veya arka köprüye gelen boru bu hareketi önler.

6.7 ŞAHLANMA MOMENTİ ÖRNEK PROBLEM Aks torku 1530,4 Nm, dingiller arası uzaklığı 2,8 m olan bir taşıtta şahlanma momentinden dolayı ön tekerleklerdeki yük azalması ne kadardır?

6.8 TRANSAKS Diferansiyel, vites kutusundan uzakta ve arka dingilin bir kısmı şeklinde olabileceği gibi, önden motorlu önden çekişli taşıtlarda, vites kutusu ile birleştirilebilmekte ve transaks (transaxle) olarak adlandırılmaktadır.

Transaks