EMEVİLER DÖNEMİNDE KADIN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ULUS ÇANKAYA’YA BARİKAT KURDU!... Prof. Dr. Tülay Özüerman
Advertisements

DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Sosyal güvenlik Devletin; sosyal sigorta, sosyal yardım ve benzeri araçlarla halkın sosyal durumunu güvence altına almasıdır.
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
MISIR UYGARLIĞI Mısır’da MÖ 3000 yıllarında Nil havzasında ortaya çıkmış bir uygarlıktır.
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
Aile İçi Egemenliğe Göre Aileler Ailenin Büyüklüğüne Göre Aileler
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
HAZIRLAYAN VE SUNAN: HAYATİ İBRAHİM GÜVEN. HOŞGELDİNİZ… Konuşmamı ülkemizde misafir ettiğimiz sayın temsilcilere hoş geldiniz diyerek başlamak istiyorum.Ayrıca.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Türkiye’de Aile Değerleri Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. Şifa Üniversitesi SEM - Aile Danışmanlığı Sertifika Programı / 771.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
BEBEKLER VE TELEVİZYON anket
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
 Kurultay (Kongre) Detay : Bir konuyu görüşmek üzere çeşitli ülkelerden gelen delegelerin katılImıyla gerçekleştirilen uluslararası toplantılara veya.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
KÖK  Kök bitkinin toprağın altında kalan kısmıdır.Aynı zamanda bitkinin toprağa bağlanmasını ve toprakta ki su ve mineralleri alarak bitkinin yaşamasını.
AYNUR ŞİMŞEK İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI ÖNÜNÜZDEN ÇEKİLİN.
PEYGAMBERİMİZ HZ.MUHAMMED (sav)’İN HAYATI BİLGİ YARIŞMASI
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İBADETİ OLARAK ZEKAT
Hikmet SIRMA.
PSİKOLOJİK DANIŞMAN H.YUSUF POLAT. İnsanların geçimlerini sağlamak için sürekli yaptıkları işe meslek denir.
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
Metinlerin Sınıflandırması
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
TAHTA ÇANAK Haz. İlknur Eryiğit DEM 2011.
ANTROPOLOJİK AÇIDAN KADIN
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
AY.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Güvenli İnternet Kullanımı
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
KARAHANLILAR SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ.
. DERS.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sözleşme Sözleşme Türleri
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
KALITIM VE ÇEVRE I. Kalıtım II. Çevre
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
OSMANLI TARİHİ Osmanlı Ekonomisi.
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Hicret Olayı.
Oyunda kargaşa olur. Oyunda anlaşmazlıklar olur
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

EMEVİLER DÖNEMİNDE KADIN

İslam'dan önce Arap toplumu; Arap, mevali, köle-cariye ya da hürler ve köleler şeklinde çeşitli sosyal tabakalara ayrıldığı gibi erkek ve kadın arasında da belirgin bir ayrım mevcuttur.

CAHİLİYEDE KADIN Cahiliye döneminde kadınla erkeği birbirine bağlayan nikah dini bir mahiyete sahip değildi. Kadınlar ancak çocuk sahibi olduktan sonra aileye mensup sayılırdı. Ve kadın çocuk doğurmadan ölürse kocası taziye edilmezdi. Kadın diyet vermeye mahkum olursa, diyeti kadının kocası değil kadının mensup olduğu aile topluluğu verirdi.

Bazı kabilelerde kadınlar saygınlığını korumuş hatta bu kabilelerde babalar evlilik konusunda kızlarının görüşlerini sormuşlardır. Kadınların istedikleri zaman kocalarını boşama hakları vardır. Ancak bu haklar yaygın olmayıp, saygın kabilelerde bulunmaktadır.

Erkekler akrabalarıyla evlenebiliyorlardı Erkekler akrabalarıyla evlenebiliyorlardı. Başka kabileden kadınlarla da evlenebilecekleri gibi savaşta elde ettikleri esirlerle de evlenebiliyorlardı. Araplarda başka tür evliliklerde mevcuttur: İslam'ın bazı şartlarla devam ettirdiği evlilik. Buna göre bir erkek, veli veya babasından kızı ister, muayyen bir mehir karşılığında onunla evlenirdi. Trampa şeklide evlilik: İki kişi kızlarını ya da velisi bulundukları kadınları ve kızları mehirsiz olarak değişirdi. İslam bu tür evliliği yasaklamıştır. Analıkla evlenmek: Ölen kişinin başka kadından olan en büyük oğlu, analığını mehirsiz olarak alabilirdi. İki kız kardeş ile birlikte ve sınırsız olarak birden fazla kadınla evlenmek. İslam birincisini reddederken ikincisini bir takım şartlara bağlamıştır.

Bu dönemde kız çocukları diri diri toprağa gömülürdü Bu dönemde kız çocukları diri diri toprağa gömülürdü. Bunların sebepleri: Kadını ve kız çocuklarını küçük görme, Ekonomik etkenler, Savaşta erkeklere olan ihtiyaç ve kız çocuklarının esir alınması durumudur. Bu dönemde genelde orta ve aşağı tabakalardaki kadının hiçbir önemi yoktu. Aşağı tabakalardaki kadının kocası yanındaki değeri, erkeğin mülkiyetinde olan malların değerinden fazla değildi.

Bu dönemde kadınlar herhangi bir sebeple boşandığında, onlara eziyet olsun diye bir başkasıyla evlenmelerine engel olunurdu. Kocanın ölümünden sonra kadınlar tam bir yıl matem tutar ve iddet beklerlerdi. İslam bu süreyi üç ay ile sınırlandırdı.

İslam geldiğinde cahiliye adetlerinden hoş olmayanları kaldırdı ve yerine akla dayalı çözümler getirdi. Ailenin sınırlarını belirledi. Meşru olmayan evlilik çeşitlerini iptal etti. Eş sınırlamasına gitti. Cahiliye döneminde bazı haklardan men edilen kadına hukuki sosyal vs. hakları iade etti.

EMEVİLER

EVLİLİK Bu dönemde erkek, kızı babasından, babası yoksa en yakın akrabasından isterdi. Uygun görülürse de evlenirlerdi. Orta ve ileri yaştaki erkekler bizzat kendilerine kız isteyebiliyorlardı. Bu dönemde özellikle aristokratik tabakada evlilikler kişilerin karşılıklı rızasıyla olurdu. Ancak kadının istediği kişiyle evlenmesindeki özgürlük geneli kapsamamaktadır. Emevilerin asil aileleri kızlarını mümkün mertebe anneleri Arap olmayanlarla evlendirmekten kaçınıyorlardı.

Bu dönemde babalar kızlarını evlendirmek için damat adayını evlerine getirirlerdi. Yine bu dönemde savaşta galip gelen komutan yenilen komutanın eşini veya eşlerini kocasına boşatıp hatta onlarla evlenmişlerdir. Bu dönemde evlilik teklifi edilen kişiye bir başkası evlilik teklifinde bulunabiliyordu.

MEHİR Yaygın olmamakla birlikte bu dönemde bulunan geleneklerden biri de başlık parasıdır. Emeviler’de mehir yüksek meblağlara ulaşmıştır. Mehrin miktarı kızın asaletine ve güzelliğine göre değişiyordu, eğer ailesi itibar sahibi ise mehir o oranda artardı, sıradan bir aileye sahip olan kızların mehri ise en fazla bir deveydi.

BOŞANMA(TALAK) Cahiliye döneminde erkek, ne zaman isterse boşanabilirdi. Karısıyla ilişkileri bozulunca ayrılıyor, daha sonra tekrar birleşiyorlardı. Bunun sınırı olmadığı için bir çok kez tekrar ediliyordu. İslam boşanmaya izin vermekle birlikte bir takım şartlar koymuştur. Emeviler döneminde bu tür uygulamalar çokça görülmüştür. Hatta asil aileden olan kadınlar bile boşanmaya maruz kalmışlardır. İslam, kesinlikle iki kız kardeşi bir arada tutmayı yasaklamış, birinin mutlaka boşanmasını istemiştir. Emeviler döneminde bu uygulamanın yürürlükte olduğunu söyleyebiliriz.

Kadın-Erkek İlişkileri Emeviler döneminde kadın erkek ilişkilerinde katı hükümler yoktu aksine birbirleriyle çok rahat hareket ettiklerini söyleyebiliriz. Emeviler döneminde kadınlar günümüz kadınlarının yaptıkları gibi bir araya gelip sohbet ederlerdi hatta şarkıcıları da çağırırlardı. Kadınlar toplantı yerlerine gelirken en güzel elbiselerini giyerlerdi ve bunu iftihar vesilesi olarak görüyorlardı.

ÖRTÜNME Bu dönemde yolculuklarda kadınlar yüzlerini gösterirler, erkeklerin kendilerini rahatlıkla görmelerini sağlarlardı. Bu durum daha çok sosyetik tabaka için söz konusuydu. Bu geneli yansıtmaz. Fakat yine de o dönemdeki örtünme konusundaki değişime işaret etmesi açısından önemlidir.

ÇALIŞMA HAYATI Bu dönemde küçük yerleşim bölgelerinde ailenin tüm fertleri tarla ve el sanatları işlerine katılırlardı. Şehirlere gelince bilindiği kadarıyla kadınlar, kentin ekonomik hayatında sınırlı bir rol oynamışlardır. Daha çok ev içi hizmet görmüşlerdir. Faal ve çalışmak durumunda olan kadınlar yoksul ailenin kadınlarıydı.

ÇOK EŞLİLİK Emeviler döneminde çok eşlilik yaygınlaşmıştır. Bunun sebeplerinin başında dinin muvafakatı, fetih hareketleri, yabancı kadınların esir olarak ele geçirilmesi, ganimetlerden sağlanılan zenginlik, kadınlarla eğlenme ve neslin çoğalması. Halifelerde dahil pek çok insan çok eşliliğe yönelmiştir. Onlardan bir veya iki eş ile yetinen halife oldukça azdır.

CARİYELİK Bu dönemde ,fetihlerin sonucunda elde edilen cariyelerle evlenmek yaygındı. Cariye sahibi olan isterse onunla evlenir, isterse satar, isterse bir başka şey karşılığında değiştirir. Cariye çocuk sahibi olduğunda hürriyetine kavuşur ve “Ümmü Veled” olarak isimlendirilirdi. Yine de cariye ,erkeğin meşru olarak yapmış olduğu dört evliliğin dışında tutulurdu.

Emeviler döneminde kadın, yavaş yavaş Asr-ı Saadet ve Hulefa- i Raşidin dönemindeki konumundan uzaklaşıp, cahiliyeye geri dönüş göstermektedir. Tıpkı cahiliyede olduğu gibi kadın, yine iki sınıfı teşkil etmektedir. Bunlardan biri hürler, diğeri de cariyelerdir.

HAZIRLAYANLAR Büşra AKSOY B120400003 Büşra Betül GÜNGÖR B120400092 Büşra ÜNSAL B120400116 Kübra AKSOY B120400056 Şeyma CUNİ B120400009