Akademik Etik İhlalleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Advertisements

Makale İnceleme Soruları
Kaynak Gösterme.
SOSYAL BİLİMLERDE PROJE HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
KAZANIMLAR 4 Bilimsel araştırma basamaklarını kullanarak araştırma yapma.
Akademik Etik İhlalleri
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Etik İhlaller ve Sonuçları”
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Emerald kullanıcılarınıza yayın yapma konusunda nasıl yardımcı olabilir? Kullanıcılarınız için yardımcı kaynaklar Mine Tonta Business Manager, Turkey.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ARAŞTIRMA VE YAYIN DESTEK BİRİMİ.
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
Araştırmada Etik Sorunları
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ARAŞTIRMA VE YAYIN DESTEK BİRİMİ (Ekim 2013 – Haziran 2014.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği
Alıntı ve Kaynakça.
Veri Tabanı-Dergi İletişimi Ve Ortak Yazım Dili, Dergi Formatının Ele Alınması TÜBİTAK-ULAKBİMTVBBVT I. EDİTÖRLER ÇALIŞTAYI A. Nuray DEMİRKOL 2 Kasım 2007.
Oturum aç butonuna tıklayın.
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
ÖDEV-BAŞARI Sevgili Öğrenciler;Ödevin eğitim hayatınızda çok önemlidir. Ödevin amaçları şunlardır Derse hazırlıklı gelmek Derste öğrenilen konuları pekiştirmek.
Bilimsel Nitelikte Dergi İçin (Uluslararası) Kriterler
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA ETİĞİ. BİLİM Bilimsel araştırma sonuçları bilimin kendi doğasından gelen geçicilik, değişebilirlik ve gelişebilirlik özelliklerini taşırlar.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ARAŞTIRMA VE YAYIN DESTEK BİRİMİ.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
ARAŞTIRMA ETİĞİ.
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
FARABİ DEĞİŞİM PROGRAMI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI FARABİ GİDEN - GELEN ÖĞRENCİ VE ANLAŞMA SORUMLUSU BİL. İŞL. GÖKHAN ÖZDEMİR.
Yaşam Bilimlerinde Araştırma/Yayın Etiği ve Yasal Boşluklar Prof. Dr. Hilal Özdağ Ankara Üniversitesi Biyoteknoloji Enstitüsü
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
SOSYAL BİLİMLERDE YAZILARIN DEĞERLENDİRME SÜRECİ Prof. Dr. Yaşar AYDEMİR Gazi Üniversitesi.
TEZ İ YAYIMLAMAK VEYA YAYIMLAMAMAK! Doç. Dr. Levent DEN İ Z, Marmara Üniversitesi, Atatürk E ğ itim Fakültesi,
ANLATIMA HAZIRLIK.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 13
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
Etik İhlaller ve Sonuçları”
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
Literatür ve Kaynakça Hazırlama
Nicel araştırma sürecinin aşamaları
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ FARABİ KURUM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
YAYIN ETİĞİ ve İSİM HAKKI
Araştırma Yöntemleri Ders1: Bilimsel Etik.
BİYOELEKTRİK Yrd.Doç.Dr. Ziynet PAMUK BMM307-H01
Etik İhlaller ve Sonuçları”
Ders2: Akademik yayınlarda yapılan yanlışlar
Literatür ve Kaynakça Hazırlama
BİLİŞİMDE VE AKADEMİSYENLİKTE ETİK
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Teorik kavramlarımızla gerçek dünyayı anlamanın olanaklı olduğu inancı olmaksızın, dünyamızın iç uyumuna inanmaksızın, bilim denen şeyin ortaya çıkması.
Bitirme Tezi/Mühendislik Tasarımı Proje Türkçe Başlığı
Bilimsel Araştırma Etiği
Bitirme tezi nasıl yazılır
2019 AKADEMİK TEŞVİK ÖDENEĞİ BİRİM KOMİSYONLARI BİLGİLENDİRME VE EŞGÜDÜM TOPLANTISI 25 Aralık 2018.
Kaynak Gösterme Teknikleri
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Akademik Özgeçmiş Tabanlı Fakülte Bilgi Sistemi
Türkiye Atıf Dizini nedir?
İntihal Başka bir yazarın eserini çalarak, kendisinin gibi göstermek
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Turnitin ve iTenticate; öğrenciler ile eğitimcileri aynı platformda buluşturan, belgelerin orijinalite kontrollerinin yapılmasını, eğitimcilerin bu belgeleri.
Sunum transkripti:

Akademik Etik İhlalleri

Etik Bilimsel etik, bilimsel ve akademik yaşamın en önemli ölçütlerinden birisi olmasına rağmen hem ulusal hem de uluslar arası bağlamda birçok etik kural ihlaliyle karşılaşılmaktadır. 2099 Doçentlik başvuru döneminde 100’den fazla etik ihlal dosyası Yüksek lisans ve doktora tezlerinde de bu problemi yaygın biçimde görmek mümkündür.

Etik ihlalleri: Aşırma Başkalarının fikirlerini, yöntemlerini, verilerini, uygulamalarını, yazılarını, yapıtlarını ve şekillerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendisininmiş gibi sunmak. Yabancı dilden kitap makale vb. tercüme ederek kendi yazmış gibi basmak.

Sahtecilik Sunulan veya yayınlanan belgeyi gerçeğe aykırı olarak düzenlemek veya bir belgeyi değiştirmek veya gerçeğe aykırı belgeyi bilerek kullanmak, araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, bunları rapor etmek veya yayımlamak; yapılmamış bir araştırmayı yapılmış gibi göstermek.

Çarpıtma Araştırma kayıtları ve elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan yöntem, cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek, araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak, ilgili teori veya varsayımlara uydurmak için veriler ve/veya sonuçlarla oynamak.

Çoklama Bir araştırmanın aynı sonuçlarını birden fazla dergiye yayın için göndermek veya yayınlamak. (Yayın içeriğinin birden fazla uzmanlık alanını ilgilendirdiği, yayının farklı bir dilde yayınlanmasında yarar görüldüğü gibi durumlarda her iki yayın kuruluşundan onay almak koşuluyla yayın tekrarı kabul edilebilir.)

Dilimleme Bir araştırmanın sonuçlarını araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırarak çok sayıda yayın yapmak.

Haksız yazarlık Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek, aktif katkısı bulunduğu halde bu kişileri yazarlar arasına katmamak, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olamayan bir biçimde değiştirmek. (Yazarlık Hakkı, çalışmanın tasarımında; veri toplanması, analizi veya değerlendirilmesinde; yazımında katkı vermiş olmayı gerektirir. Başkalarının çalışmasına sadece yazım aşamasında katkıda bulunmak yazarlık hakkı doğurmaz).

Ayrıca; Bilimsel kurallara uymadan makul ölçüleri aşan alıntılar yapmak, Destek alınarak yürütülen araştırmaların yayınlarında destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile onların araştırmadaki katkılarını açık bir biçimde belirtmemek, Denekler üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, Yayınlarında katılımcı ve/veya hasta haklarına saygı göstermemek gibi unsurlar da etik kuralları ihlal kapsamında değerlendirilmektedir

İlk ve orta öğretimde etik ihlali Türkiye’de öğrenciler birçok okulda ilk ve orta öğretimi etik ihlalleri yaparak geçiriyorlar: Öğretmenin tavsiyesi ile internet’ten bul, kes ve yapıştır Veya bir ansiklopediden aynen geçir Bilgisayarda formatla Yazıcıdan çıkar, öğretmene proje/ödev olarak sun Kaynakça göstermeye hiç gerek yok

İlk ve Orta öğretilmesi gereken Kütüphanedeki veya internetteki birden fazla kaynağa ulaşmak Bunları okuyup öğrendikten sonra kendi cümleleriyle proje veya ödev haline getirmek Kullandığı kaynakları kaynakça listesinde sıralamak Bunları yaparken arkadaşlarından kopya çekmemek

Üniversitelerde Etik ihlalleri Birçok Üniversite öğrencisi neyin etik ihlali olduğunu bilmiyor. Bazı Üniversite Öğretim Elemanları da neyin etik ihlali olduğunu bilmiyor. Öğrenciler yüksek lisans ve doktora yaptıklarında benzer ihlalleri yapmaya devam ediyorlar. Doçentlik başvurusu için hazırlanan makalelerde de çok sayıda etik ihlali olabiliyor.

Üniversite yöneticilerine görev Üniversite yöneticileri olarak bizlere görev düşüyor Üniversitelerde bu konudaki bilinç düzeyini artırmalıyız Öğrenciler üniversiteye ilk geldiklerinde oryantasyon programlarında bu konu işlenmeli

Üniversite yöneticilerine görev Disiplin yönetmeliklerinin ilgili maddeleri katı bir şekilde uygulanmalı Gerekirse disiplin yönetmeliklerine yeni maddeler eklenip etik ihlalleri daha iyi tanımlanarak cezalar artırılmalı

Çok ağır etik ihlali Başkalarına veya kendine ait makalelerden “kes yapıştır” yöntemi ile masa başı yeni bir makale üretip bunu yayınlamak Bunu yapanlara en ağır disiplin cezaları uygulanmalıdır. Üniversite ile ilişiğinin kesilmesi düşünülmelidir.

Çok ağır etik ihlali Hakem veya panelist olarak görev yaptığı bir konumda eline geçen makaleyi veya proje önerisini gizli tutmamak, daha kötüsü makaleyi/projeyi reddederek daha sonra aynı konuyu kendi adına makale veya proje haline getirmek

Çok ağır etik ihlali Deney yapmadan masa başı fabrikasyon yaparak sonuç üretmek ve bu sonuçlarla makale yazmak Bunu yapanlara en ağır disiplin cezaları uygulanmalıdır. Üniversite ile ilişiğinin kesilmesi düşünülmelidir.

Etik ihlali Teorisine uymayan deneysel sonuçları değiştirerek yayınlamak Sonuçlardan uygun olanını alıp, uygun olmayanlarını kullanmamak

Bazı çok yapılan etik ihlalleri Özellikle bir makalenin veya tezin giriş kısmında başkasına ait bir metinden veya internetten aynen veya tercüme edilip alınan cümleler. Etik yöntem: Bu şekildeki alıntılar tırnak içine alınmalı ve hemen arkasından kaynakça gösterilmeli. “.... ... ... ...”[2]. Bu şekildeki tırnaklı metinlerin sayısı fazla olmamalı Alıntılardaki fikir korunup cümle yapısı değiştirilirse tırnağa gerek yok, ama kaynakça gösterilmeli

Çok yapılan bazı etik ihlalleri Kendine ait ingilizce yayınlanmış bir makalenin aynısını Türkçe olarak yayınlamak. Veya tersi: Türkçe yayınlanmış bir makalenin aynısını İngilizce olarak yayınlamak. Etik yöntem: İlk makaleyi yayınlayan dergiden izin alınırsa, ikinci makalede bu belirtilerek ve birinci kaynak gösterilerek tercüme yayınlanabilir.

Bazı çok yapılan etik ihlalleri Bir başkasına ait bir metinden veya internetten aynen alınan resimler, şekiller, grafikler (makale kendisine ait olsa bile). Bu şekilde aynen alınan resim veya şekili kullanmak için kaynak göstermek yetmez. Sahibinden (copyright sahibi kurum) izin almak gerekli. Şeklin altına kaynak yanında izin alındığı da yazılmalı. Şekil/grafik tekrar çizilirse kaynak göstermek yeterli olur, izin almak gerekmez.

Bazı çok yapılan etik ihlalleri Aynı makaleyi aynı anda birden fazla dergiye yollamak. İlk yolladığım kabul edilmezse, zaman kaybetmiş olmayayım diye... Makale iki dergi tarafından da kabul edilirse çok ciddi bir etik ihlali oluşuyor. Etik yöntem: İlk dergi tarafından reddedilirse, ikinciye daha sonra yollamak (Daha da iyisi: İlkinin red sebeplerine göre değişiklik yaparak)

Bazı çok yapılan etik ihlalleri Tek makale olabilecek bir konuyu “dilimleyerek” birden fazla makale haline getirip özgeçmişindeki makale sayısını artırmak. Etik yöntem: Araştırma sonuçlarını dilimlemeden tek bir makale olarak yazmak.

Bazı çok yapılan etik ihlalleri Aynı araştırma sonuçlarını ufak değişikliklerle farklı dergilerde yayınlamak. Kendi makalelerinden alıntı yaparken tırnaklı alıntı ve kaynakça kullanmamak. Diğer makalelerini kaynakçada göstermemek. Etik yöntem: Yeni makalelerde eskilerini kaynakçada vererek dergi editöründen bilgi saklamamak.

Etik ihlali Makalenin yazarları arasına araştırmaya katkı (fikir, deney) yapanların hepsini koymamak. Araştırmanın sonuçlanmasında küçük de olsa akademik bir katkısı olanları koymak daha emin bir yol. Etik yöntem: Eğer ismini koyalım mı, koymayalım mı diye tereddüt ediyorsanız, ismi koyma tarafında olun. Makalede ismi olan her yazarın makale gönderilmeden önce onayının alınması gerekir. (Makalede ismi olan her yazar makaleden eşit derecede sorumludur.)

Etik ihlali Makalenin yazarları arasına araştırmaya hiç katkı yapmayanların ismini koymak. Araştırmaya manevi destek vermek isim listesinde olmayı gerektirmez İngilizcesini düzeltmek de isim listesinde olmayı gerektirmez. İsim teşekkür kısmında yer alabilir.

Etik ihlaline karşı yazılımlar Başka makalelerle karşılaştırma yapıp ortak kısımlarını bulan yazılımlar var. Bazı Üniversitelerimiz bu yazılımları kullanıyor. Crosscheck, turnitin vs.