Ders IV Bölüm 4 Tutumlar s.101-109 Bölüm 5 Tutum Değişimine Kuramsal Yaklaşımlar : Tutarlılık kuramları s. 149-164 PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 zihinlerdeki çağrışımlar,  hisler, tutumlar, izlenimler  olumlu/olumsuz değerlendirmeler  akla gelen özet-resim  genel görünüş  sembolik anlam.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
………………..İLKOKULU 3.SINIFLAR
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Program Tasarım Modelleri
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Öğretmen Merkezli Egitim
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Tutumlar ve Tutum Değişimi
SINAV KAYGISI NEDEN OLUR? NASIL AŞILABİLİR?
ENGELLİ ÇOCUĞA SAHİP AİLELERİN TUTUMLARI
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
TUTUM VE ALGILAR.
3 ARALIK DÜNYA ENGELLİLER GÜNÜ
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
SOSYAL DAVRANIŞ.
Maddeler doğada karışık halde bulunur
DÜŞÜNME.
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geçerlik ve Kullanışlılık
RPD-104 SOSYAL PSİKOLOJİ DERSİ
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
SPORDA DİKKAT.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tezin Olası Bölümleri.
AİLE TUTUMLARI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

Ders IV Bölüm 4 Tutumlar s Bölüm 5 Tutum Değişimine Kuramsal Yaklaşımlar : Tutarlılık kuramları s PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu

TUTUMLAR PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu *Tutum nasıl meydana gelir? *Tutum nasıl değişir? *Tutumlar sosyal davranışlarımızı ve sosyal algımızı nasıl etkilemektedir? -İki kardeş farklı siyasi partiler -Arapları sevmemek -A marka sabundan B marka sabuna geçiş -Üç araç modeli arasında tercih

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Tutum nedir? “Bir bireye atfedilen ve onun bir psikolojik obje ile ilgili düşünce, duygu ve davranışlarını (3D) düzenli bir biçimde oluşturan eğilimdir". -Çoğunlukla birey, bazen grup tutumları -Tutum gözlenemez olduğundan atıf yapılmakta, davranış gözlenebilmektedir -Fiziksel obje birey için özel bir anlam taşıdığında psikolojik objeye dönüşür -3D düzenli, her birine ayrı ayrı değil bir bütünlük, üçlü halinde eğilim gösterir (Tutum öğeleri) Tutum nedir?

Tutumun öğeleri PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu *Örnek: Ahmet, kadınların çalışması konusunda tutucu bir tutuma sahip -Düşünce; çocuklar ihmal edilebilir, ailede huzursuzluklar yaşanabilir vb. -Duygu; yukarıdakileri düşünen Ahmet üzülmekte, sinirlenebilmekte -Davranış; çalışmak isteyen eşi ile kavga edebilir

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Son yılların tutum tanımları *”Tutum, bireylerin farkında oldukları bir obje ile ilgili değerlendirmelerini içerir”. *”Tutumlar bir objenin olumlu ve olumsuz değerlendirmesidir”. *”Tutumlar çeşitli objelerin bellekte saklı tutulan değerlendirmeleridir”. **Bir eğilimin tutum olarak kabul edilebilmesi için asgari şart “zihinsel değerlendirme içermesidir”.

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Tutum ve Davranış -Tutumlar davranışlar üzerinde ne derece etkilidir? -Bireyin tutumu biliniyorsa davranışı da önceden tahmin edilebilir mi? *Tutum ve davranış arasında tutarsızlık: Örneğin çocuk sayısı hakkında tutum ve davranış *Tutarsızlığın sebebi ortamsal etkenler: La Piere’nin araştırması “ABD’de Çinlilerin lokantaya alınması”

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Tutarlılık *Tutumlar tutarlılığa yönelir. *İnsan düşünüş ve davranışı da tutarsızlıktan tutarlılığa yönelmektedir. Tutarlılık Kuramları a)Heider’in denge kuramı b)Rosenberg ve Abelson’un bilişsel dengeleme kuramı c)Festinger’in bilişsel çelişki kuramı

Heider'in Denge kuramı *Fenemonelijiktir: Kişinin zihninde var olduğu varsayılan durum kurama yansıtılmıştır. PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu 3 öğe arasındaki ilişkiden söz eder Kişinin kendisi P Bir başka kişi O Üçüncü kişi veya Nesne (Tutum objesi) X

Dengeli durum PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu P Ahmet ++ -Ahmet Ayşe’yi sever. -Her ikisi de tiyatroya gitmeyi severler. X tiyatroyu sever+AyşeO

Dengeli durum PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu P Ahmet +_ -Ahmet Ayşe’yi sevmez -Ayşe tiyatroya gitmeyi sevmez -Ahmet tiyatroya gitmeyi sever. X tiyatroyu sever_AyşeAyşeO

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Dengesiz durum P Ahmet ++ X tiyatroyu sever-AyşeAyşeO -Ahmet Ayşe’yi sever -Ayşe tiyatroya gitmeyi sevmez. -Ahmet tiyatroya gitmeyi sever. Sonuçta, Ahmet Ayşe’nin tiyatrodan hoşlanmasını sağlayabilir veya Ayşe’yi sevmemeye başlayabilir (tutumun düşünce öğesi) böylece tutumunda denge sağlamış olur.

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Heider’in denge kuramı olumlu ve olumsuz ilişkileri ele almakta, derecelendirmeden söz etmemektedir. Yani ya hep ya hiç şeklinde uç noktalarda tutum değişimi önermektedir. Rosenberg ve Abelson’un bilişsel dengeleme kuramı *Denge sağlamak için tutum değişiminden başka yollarda araştırmışlardır. Örneğin, Ahmet Ayşe’nin tiyatroya gitmekten hoşlanmadığına inanmayabilir veya bu konuyu düşünmeyebilir, böylece Ahmet Ayşe’ye karşı tutumunda denge sağlamış olur.

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu Festinger’in Bilişsel Çelişki Kuramı *Tanım-1: Bir kişinin bir inancı diğer inancının tersi ise, bu ikisi arasında bilişsel çelişki vardır. *Tanım-2: Davranış ve tutum arasındaki tutarsızlığın yarattığı psikolojik sıkıntıya bilişsel çelişki denir. Örnek; “Sigara akciğer kanseri yapar” “Ben bir sigara tiryakisiyim/çok sigara içiyorum” *Bu çelişkinin varlığı kişinin bundan kurtulmaya çaba sarf etmesi için yeterli bir güdüdür. Bu çelişkiyi ortadan kaldırmak için ikisinden biri yönünde düşünceler artırılmaya çalışılır, yani bir tarafı güçlendirmekle çelişki ortadan kaldırılarak tutarlılığa ulaşılmaya çalışılır. Örneğin “sigara sinirlerimi yatıştırıyor” veya “sigara cildimi bozuyor”

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu *Bilişsel çelişkileri tutarlılığa dönüştürme çeşitleri 1.Karar verme sonucu meydana gelen bilişsel çelişki Deney; ev hanımlarına sekiz cihaz tanıtılmış Bir kıyafeti satın aldıktan sonra.. 2.Davranışa gerekçe bulma ihtiyacı Davranış ve tutum arasında çelişki olur ise, ya davranışa sebep bir dış gerçeklik gösterecek (başkası zorladı/birini incitmemek/kabul görmek) ya da tutumunu değiştirerek ikisi arasında tutarlılık sağlayacaktır. Örnek: İnci Aslı’nın giydiği kıyafeti beğenmediğini söylememiş, beğendiği yalanını söylemiştir(dış gerçeklik; Aslı’yı incitmemek) Araştırma (ödül): Sıkıcı bir işin sonunda 1 dolar alan mı, 20 dolar alan mı işi daha çok sevdiğini ifade eder? Araştırma 1 (ceza): Ders çalışmayı sevmeyen İnci’nin bu davranışına büyük bir ceza ile korkutarak mı, yoksa küçük bir ceza ile korkutarak mı engel olmak daha etkilidir? Araştırma 2 (ceza): Çocukların zararlı bir oyuncakla oynamamaları için az baskı veya çok baskı yapılması mı daha etkilidir?

PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu *Haftaya ara sınav öncesinde görülen konuların genel tekrarı yapılacaktır. Ara sınava hazırlık için ders kitabından çalışılacak sayfalar: Bölüm 1: s Bölüm 3: s Bölüm 4: s Bölüm 5: s