Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YEŞİL ENERJİ ÇİFTLİKLERİ
Advertisements

MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
YENİLENEBİLİR ENERJİLER
Çevre kİmyasi.
ENERJİ KAYNAKLARI.
İKTİSAT Enerji Tasarrufu - Enerji Kaynakları -.
Yenilenebilir Enerji Kaynakları
ULUSLARARASI BİYOYAKIT SEMPOZYUMU
Baraj Rüzgâr Akarsu Dalgalar Jeotermal Petrol Su Güneş Doğal gaz Kömür
YAKITLAR VE YANMA GAZLAR
KİMYAGER BAKIŞIYLA TEKNOLOJİNİN KİLOMETRE TAŞLARI I. ENERJİ VE ULAŞIMI Kimyagerler ve kimya mühendisleri, karadan hava ve uzaya uzanan bir alan üzerinde.
KAYNAKLARIN TÜKENEBİLİRLİĞİ VE ALTERNATİF KAYNAKLAR
ENERJİYİ VERİMLİ KULLANMAYA NEDEN İHTİYACIMIZ VAR?
GRUP ENERJİ AYŞE SELMA DUYGULU NİHAL KURAKCI GÜLSEREN OKATAN
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
Sıradışı Bir Liderlik Okulu
Elektrik Enerjisi Üretimi
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
YENİLEBİLİR VE YENİLENEMEZ ENERJİ KAYMAKLARI
Ev , okul ve iş yerlerini ısıtma ve aydınlatmada enerjiye ihtiyaç duyarız. Aynı şekilde arabaların çalıştırılmasında, fabrikalarda üretim yapılmasında.
CANLILAR ve ENERJİ İLİŞKİLERİ
HİDROJEN TEKNOLOJİLERİ
TÜRKİYENİN ENERJİ KAYNAKLARI VE MALİYETİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
YENİLENEBİLİR ve YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
ÜNİTE 6. CANLILAR VE ENERJİ İLİŞKİLERİ 3
Elektrik Enerjisi Üretimi
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Hidrojen Teknolojileri
Sıralı Gaz Enjeksiyon Sistemiyle Gaz Yakıt Kullanımına Dönüştürülmüş
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
GÜNEŞ PANELLERİNİN OLUŞUMU
GÜNEŞ BİZE ÇALIŞIR.
Temiz Enerji Kaynakları
SU HALDEN HALE GİRER. SUYUN SERÜVENİ SUYUN SERÜVENİ İlkbaharda hava sıcaklıkların artması ile yükseklerde bulunan karlar azalmaya başlar.Eriyen karlar.
Elektrik Nedir? Elektrik enerjinin bir şeklidir. Elektrik gücünün akışıdır. Tüm maddeler atomlardan meydana gelmiştir. Bir atomun merkezinde çekirdeği.
Yakıtlar nelerdir ve nasıl oluşur?
ÇEVRE EKONOMİSİ ve MALİ POLİTİKALAR
ELEKTRİK KAYNAKLARI.
ISI VE SICAKLIK.
1 ALTERNATİF YAKIT SİSTEMLERİ Hidrojenli yakıtlar.
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
ALTERNATİF VE GELENEKSEL YAKITLARIN KARŞILAŞTIRILMASI
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI
Biyoyakıtlar ve Gelişim Süreçleri
ENERJİ KAYNAKLARININ KULLANIMI
SUDAN HİDROJEN ÜRETİMİ VE EKONOMİDE HİDROJEN
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
Bu Gösteri Zonguldak Karaelmas Üniversitesi
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
YENİLENEBİLİR ve YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI
Yenilenebilir Enerji Nedir?
YENİLENEBİLİR ENERJİLER. HİÇ ELEKTRİKSİZ BİR DÜNYA DÜŞÜNDÜNÜZMÜ?
 Enerji kaynakları, herhangi bir yolla enerji üretilmesini sağlayan kaynaklardır. Gelin bu kaynakları daha yakından tanıyalım.
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI
İKTİSAT Enerji Tasarrufu - Enerji Kaynakları -. Enerji Tasarrufu – Enerji Kaynakları Aslında doğada yenilenemeyen enerji türü yoktur. Fakat bazı enerji.
YENİLENEBİLİR YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI ENERJİ ÇEŞİTLERİ.
YENİLENEBİLİR YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI ENERJİ ÇEŞİTLERİ HAZIRLAYAN:KAĞAN ÖZKAN 6/C.
 Yenilenebilir Enerji, sürekli devam eden doğal süreçlerdeki var olan enerji akışından elde edilen enerjidir. Bu kaynaklar güneş enerjisi, rüzgâr enerjisi,
TERMIK SANTRAL. TERMIK SANTRAL NEDIR? ana işletici makinesi buhar gücüyle çalışan güç santralıdır. Isıtılan su buhara dönüştürülerek bir elektrik üretecini.
Güneş enerjisini kullanan ilk bilim insanı Bernard flored belidor olmuştur 1728 yılında güneş enerjisiyle çalışan pompa üretmiştir. Güneş dünyamızı aydınlatması.
YENİLENEBİLİR VE YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI Adı: Muhammed Ali Soyadı: BAYSOY Sınıfı: 6/C No: 93 Adı: Muhammed Ali Soyadı: BAYSOY Sınıfı: 6/C No: 93.
ELEKTİRİK NASIL DAHA VERİMLİ ELDE EDİLİR. Enerji kaynaklarının hepsi bize yaşantımızı devam ettirmek için gerek duyduğumuz enerjiyi sağlarlar.Enerji kaynakları:
Sunum transkripti:

Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev hızı ve tutusma yetenegi, düsük atesleme enerjisi gerektirmesi, genis tutusma ve yanma sınırları, yüksek ısıl deger ve termik verim, kirletici egzoz gazı emisyonlarının azlıgı ve sahip oldugu yüksek oktan sayısı ile vuruntu direnci hidrojeni çekici kılmaktadır. Ayrıca benzin veya motorinle çesitli karısım oranlarında çift yakıtlı motor olarak çalısabilme olanagına sahip olması, geçis döneminde mevcut motorlarda önemli degisiklikler yapılmadan hidrojen kullanımını olanaklı kılacaktır.

Hidrojenin yakıt olarak kullanılmasında yarar saglayacak en önemli özelliklerden birisi, hidrojenin çok fakir karısımlardan, çok zengin karısımlara kadar uzanan genis hava-yakıt karısım oranı aralıgı içerisinde tutusabilir olmasıdır. Hava fazlalık katsayısının degerleri arasında tutusma saglanabilmektedir. Hidrojenin kendi kendine tutusma sıcaklıgının oldukça yüksek olması (1 atm basınçta C) ve oktan sayısının yüksek olması Otto motorlarında kullanımında avantaj teskil etmektedir.

Hidrojen ayrıca diger mevcut motor yakıtlarından daha yüksek ısıl degere sahiptir. Ancak hacimsel olarak ele alındıgında, hidrojenin ısıl degerinin öteki yakıtlardan çok daha düsük oldugu görülecektir. Bu durum, bazı çözümler saglanmadıgında motorun maksimum gücü açısından, esdeger özellikteki benzin motoruna göre bazı kısıtlamalar getirecektir. Hidrojenin difüzyon katsayısı da öteki yakıtlardan daha fazladır. Ayrıca gaz halindeki hidrojen kagıt, kumas, kauçuk gibi malzemelerden, platin, demir, çelik gibi bazı metallerden difüzyon yolu ile geçebilmektedir. Hidrojenin bu özelligi ise depolanmasına iliskin bazı sorunlar yaratmaktadır.

11 Elektroliz :Yakıt hidrojenin temelde, sudan yenilenebilir enerjilerle üretilmesi ana ilkedir. Hidrojen üretim yöntemlerinin başında suyun direkt elektrolizi gelir. Elektroliz için elektrik gereksinimi fosil yakıtlardan, hidroelektrik kaynaktan, nükleer güçten, jeotermal enerjiden, güneş, rüzgar ve deniz dalga enerjilerinden elde edilebilir. Yıllık hidrojen üretimi 500 x 10 9 m 3, %10’u ticaridir. Bugün hidrojenin yaklaşık %95’i hidrokarbonlardan, geriye kalan %5’i de elektroliz yoluyla üretilmektedir. Hidrojen, pek çok farklı kaynaktan üretilebilmektedir HİDROJEN ÜRETİMİ YENİ DEĞİLDİR!

21  İ.Y.M. 'da hidrojen kullanımı ile ilgili ilk deneylerde propan ve doğal gaz için kullanılan yakıt-hava karışım cihazları hidrojene uygun olarak geliştirilmiş ve motor üzerinde deneyler yapılmıştır. Hidrojen diğer yakıtlarla karşılaştırıldığında farklı yanma ve ateşleme karakteristiklerine sahiptir.  Hidrojen yakıtlı motorlarda yanma açısından ortaya çıkan en önemli iki sorun, geri tutuşma ve erken ateşleme olaylarıdır.  Hidrojenin tutuşma enerjisinin düşük olması bu iki sorunu ortaya çıkarmaktadır.  Hidrojenin yakıt olarak kullanılabilmesi için bu sorunların ortadan kaldırılması gerekir

22 Geri yanma (Back flash) problemi: Geri yanma, yanma odasına gönderilen yakıt-hava karışımının emme tamamlanmadan çeşitli etkenlerle tutuşması sonucu motorun emme manifoldundan geriye doğru alevin ilerlemesidir.  Bu olay emme sistemi elamanlarını tahrip etmekte ve emniyet açısından sorun oluşturmaktadır. Geri tutuşma hava fazlalık kat sayısının( ) 2 ila 3 arasında olduğu durumlarda oluşmaktadır.  Geri tutuşmanın sebepleri: Benzin ile kıyaslandığında hidrojenin tutuşturulabilmesi için daha düşük iyonlaşma enerjisine ihtiyaç duymasıdır.

23 Erken tutuşma (Preignition) problemi: Önlenmesi gereken diğer olaylardan biri de erken tutuşmadır. Yanma odasına gönderilen karışımın bujide kıvılcım çakmadan önce sıcak odaklar tarafından tutuşturularak yanmayı istenilenden önce başlatması da erken tutuşma olarak tanımlanmaktadır.

24

25 Genel olarak geri yanma ve erken tutuşmanın sebepleri şunlardır: i. Yanma odasındaki sıcak noktalar ii. Supap bindirmesi sırasında sıcak egsoz gazları ile karışımın temas etmesi iii. Çok fakir karışımlarda yanma hızının düşük olması sebebi ile yanma süresinin artması sonucu yanmakta olan gazlarla yeni karışımın teması, iv. Motor yağından ve yanma ürünü olan sıcak partiküllerin erken tutuşmayı başlatması vb. dir.