Sonunda süreksiz sert ünsüzlerden (p-ç-t-k) biri bulunan sözcük ünlü ile başlayan bir ek aldığında sonundaki sert ses yumuşar P B kita p ı >kita b ı Kal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜNSÜZLERLE İLGİLİ SES OLAYLARI
Advertisements

TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
“-de” Hal ekinin Ve “-de” Bağlacının Yazılışı ► DURUM EKİ OLAN “-de” ♫ Kendinden önceki sözcüğe bitişik yazılır.(Her yerde aradım) ♫ Ünlü uyumunu bozmaz.(Okulun.
MATTA 17. İSA’NIN GÖRÜNÜMÜ DEĞIŞIYOR Altı gün sonra İsa, yanına yalnız Petrus, Yakup ve Yakup'un kardeşi Yuhanna'yı alarak yüksek bir dağa çıktı. Onların.
Hasan Hüseyin Savaş EPİAŞ Genel Müdürü
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
ALFABETİK SIRA. 1. İlk harfe göre sıralanır. 2. İlk harfler aynı ise sırayla diğer harflere bakılır. Yalı Yaban Yeşil Yemin 1- yaban 2- yalı 3- yemin.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
SÖZCÜKTE ANLAM.
Cümlenin öğelerini temel ve yardımcı olmak üzere iki grupta inceleyebiliriz. Temel öğeler Yardımcı öğeler yüklem özne nesne Z.T. D.T Edat tamlayıcısı.
1. GRUP PUANI 2. GRUP PUANI SORUYU GÖR SORUYU GÖR.
SES BİLGİSİ MUSTAFA DEMİRCAN.
BAĞLAÇ. BAĞLAÇ  Eş görevli sözcükleri, söz öbeklerini, cümleleri birbirine bağlayan ya da çeşitli anlam ilgileri kuran sözcük veya söz öbekleridir. Başlıca.
TANIMI: TANIMI: Görevdeş sözcükleri,söz öbeklerini veya cümleleri birbirine bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Genel olarak söylenirse ya görevdeş öğeleri.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
MORFEMLER. MORFEM TÜRLERİ Şu örneklere bir göz atalım: Boyacının elleri beyaz. Öğrencilerde hefer olmalı.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SES BİLGİSİ SES: 1-Kulağımızla duyabildiğimiz, doğadaki titreşimlere ses denir. 2-Dilin en küçük parçasına “ses” denir. HARF: Dildeki seslerin, yazıdaki.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
Learning to learn network for low skilled senior learners Her yerde ve her şekilde öğrenme Öğrenmeyi Öğrenme Eğitimi Developed with the support of the.
EYLEM. EYLEM KİPLERİ A-HABER(BİLDİRME)KİPLERİ B-DİLEK(TASARLAMA)KİPLERİ.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ZAMANLARINA GÖRE FİİLLER. Sınava dün girdik. Biz film başlamadan gelmiştik. At dört nala koşuyordu. Senin geldiğini önce o görmüş. Yukarıdaki cümleleri.
VARLIKLARI NİTELEYEN KELİMELER ( ÖN AD )
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
FİİLLERDE SORU Fiile "mi" soru eki getirilerek soru çekimi sağlanır.
AYAKKABICI Ayakkabıcı, yeni getirdigi malları vitrine yerleştirirken, sokaktaki bir çocuk onu izlemekteydi.
KEVSER KURNAZ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF - II. ÖĞRETİM
yapIlarIna göre fİİller
KONU:SIFAT(ÖNAD) Varlıkların Özelliklerini Belirten Sözcükler
MORFEMLER.
SES OLAYLARI.
SES BİLGİSİ.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
Öğretimin Uyarlanması
BİLGİSAYAR 1 AD: MÜRŞİDE SOYAD: EREN BÖLÜM: TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İ.Ö)
TÜRKÇE FATMANUR ŞAHİN 6/A 523.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
EKLER VE KELİME YAPISI.
TÜRKÇENİN SESLERİ. TÜRKÇENİN SESLERİ ÜNLÜLER VEÖZELLİKLERİ Sesler,ses yolunda bir engelle karşılaşmadan çıkarılan sesler ve ses yolunda bir kapanma.
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
İşaret isimleri Türkçe’mizde (bu, şu, o) dur.
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Bugün neler öğreneceğiz?
ZAMİRLER “Sen ve ben ve deniz Bizi anlamayan bir nesle aşina değiliz”
BÖLÜM 9 Faz Değişimi ve Isı Transferi. BÖLÜM 9 Faz Değişimi ve Isı Transferi.
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
EKLER VE KELİME YAPISI.
SES BİLGİSİ Ali MUTLU MUTLUCAN.
İSKELET SİSTEMİ MURAT AKYÜZ
KONUMUZ 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK, KİTABIMIZIN 4. ÜNİTESİDİR
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Yüzde Problemleri Ve Çözümleri
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Masanın.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
TÜRKÇE - SES OLAYLARI CİHANGİR ÇAĞLAR.
Sunum transkripti:

Sonunda süreksiz sert ünsüzlerden (p-ç-t-k) biri bulunan sözcük ünlü ile başlayan bir ek aldığında sonundaki sert ses yumuşar P B kita p ı >kita b ı Kal p i > kal b i Ç C ağa ç a > ağa c a ama ç a >ama c a avu ç > u avu c u T D İna t ı > ina d ı yur t u > yur d u umu t u > umu d u K Ğ çocu k u > çocu ğ u uça k i > uça ğ ı yana k ı > yana ğ ı b c c d d ğ ğ ğ dola b ı >dola b ı b c d b SERT ÜNSÜZLERİN YUMUŞAMASI

AYKIRI DURUMLAR: 1.Özel isimlerde söyleyişte yumuşama olur ; ancak bu yazıda gösterilmez :  Zonguldak’a > Zonguldak’a  Karabük’e > Karabük’e  Sinop’a > Sinop’a Yumuşama olmayanlar: ma ç - a > ma ç a a t - a > a t a to p - a > to p a su ç - u > su ç u Yumuşama olanlar: ce p - i > ce b i ço k - u > ço ğ u yur t - u > yur d u mille t – e > mille t e sana t – ı > sana t ı devle t – e > devle t e hasre t – i > hasre t i 2.Tek heceli sözcüklerde genellikle yumuşama olmaz: 3.Türkçe olmayan bazı sözcüklerin yazımında bu kurala uyulmaz. SERT ÜNSÜZLERİN YUMUŞAMASI

ÜNSÜZ YUMUŞAMASI ÖRNEKLER: Anahtarı bulamayınca kilidi kırdılar. Kardeşim kızamığa yakalandı. Masadaki kitabı bana verir misin? Geleceği günü bana da bildirmişti. Sabah ilacını içmeyi unutmamalısın. Bu bilginin kaynağı kim? ila ç ını – ila c ını kili t i – kili d i kızamı k a – kızamı ğ a kita p ı – kita b ı gelece k i – gelece ğ i kayna k ı – kayna ğ ı d ğ b ğ c ğ

ÜNSÜZ BENZEŞMESİ (SERTLEŞME) Sert ünsüzlerle ( Fı STı K ÇıŞa Ha P ) biten sözcüklere, C – D – G ünsüzleri ile başlayan ek geldiğinde, ekin başındaki bu ünsüzler sertleşir. Ç – T – K olur. C Ç kita p + c ı kita p + ç ı hafi f + c e D T G K se ç + g in se ç + k in konu ş + g an konu ş + k an k k Ç gitmi ş + d i gitmi ş + t i par k + d an par k + t an t t Ç

Bahçeye yeni fidanlar diktik. Okula erkenden gitmişti. Bunu hangi kitapçıdan aldın? Çok seçkin arkadaşları var. Sınıftaki öğrencileri dışarı çıkarın. Doğum gününde oldukça eğlendik. ÜNSÜZ BENZEŞMESİ (SERTLEŞME) dikdik – dik t ik gitmiş d i – gitmiş t i kitap c ı – kitap ç ıdan seçgin – seç k in sınıf d aki – sınıf t aki olduk c a – olduk ç a t ç k t ç t