PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 9: Genel Kontroller (1) Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 9: Genel Kontroller
Advertisements

Sık Kullanılan Kontroller
 HTML nin en önemli araçlarından biri de bilgi girişinde kullanılan form kontrolleridir.  Formlar, web sayfası tasarlayan kişi veya şirketlerle internet.
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 8: Windows Formları
Visual Basic Windows Programlama.
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Donanım Birimleri.
Web Teknolojileri Hafta 3 1. İçerik  Cascading Style Sheets - CSS 2.
FARABİ KURUM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 11: Birden Çok Form ile Çalışma ve Menü Oluşturma Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
Mal ve Hizmet Alımları Bildirimi (BA) ve Mal ve Hizmet Satı ş ları Bildirimi (BS) Formu NE ZAMAN GÖNDER İ L İ R? Ba ve Bs formlarını aylık dönemler halinde.
Arduino nedir ? Atmega 328P Microcontroller USB ile bilgisayara bağlanır. Basit bir kullanımı olup kullanıcı dostudur. C++ tabanlı Arduino yazılımı ile.
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 10: Genel Kontroller (2) Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
LUCA Bilgisayarlı muhasebe programı
Poster template by ResearchPosters.co.za Araştırma Özetinin Konu Başlığı Muhammed Hasan ASLAN, Arif Çağdaş AYDINOĞLU, Meltem YEŞİLÇİMEN AKBAŞ Yazarların.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 11: İşaretçi (Pointer) Kullanımı Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği.
Cihan Toprak Begüm Kökçü.  Planlama aşamasında, projenin hedeflerini gerçekleştirmek için uygulanabilir bir plan yapılır. Bunu yapmak için, projenin.
DİYARBAKIR 2008.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
EQUIZSHOW.
Grafik ve Animasyon-II FLASH CS5 Öğr.Gör. Onur BULUT.
HAZIRLAYANLAR ZELİHA OKÇU ÖZGÜL ERGÜL  Bir hesap tablosu programıdır. Excel, her türlü veriyi (özellikle sayısal verileri) tablolar ya da listeler halinde.
Sevgili 8.sınıf öğrencisi; Kendi yeteneklerin, ilgilerin, değerlerin hakkında bilgi sahibi olmak ve daha doğru lise tercihi yapabilmek için lütfen öncesinde.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
BTEP222 Animasyonla Hikaye Anlatımı KONU 3: PROSEDÜR VE ARGÜMANLARı KULLANMA.
GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
APP INVENTOR Emre ANLAR.
Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 9: Genel Kontroller (1)
İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı
Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
DOSYA YÖNETİMİ MUSTAFA TEZCAN MART, 2017.
5. sınıflar Power Point.
Temel Bilgi Teknolojileri
Delphi Ders3 Asli Ergün.
Nesne Yönelimli Programlama
KISAYOL TUŞLARI.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
DOSYA YÖNETİMİ MUSTAFA TEZCAN MART, 2017.
Çiğdem ÇOBAN Bilgisayar Mühendisi
BTEP 203 – İnternet ProgramcIlIğI - I
Uçak Bileti Değiştirme
SUNUM PROGRAMLARI (Bölüm 2)
KELİME İŞLEMCİLER (Bölüm 1)
RESİM VE RESİM DÜZENLEME İŞLEMLERİ
Tez Veri Girişi Ulusal Tez Merkezine, Tez Döneminde olan ve Danışmanı ile Tez konusunu belirleyip, Enstitümüzün onayından geçen tüm öğrenciler giriş yapmak.
GELECEK PİYASASI İŞLEMLERİ
Eğitim-Öğretim İzleme ve Değerlendirme Sistemi
Temel Bilgisayar Bilgileri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
TOPLU POSTALAMA İŞLEMİ İÇİN ETİKET OLUŞTURMA VE YAZDIRMA
Dicle Üniversitesi Online Talep Takip Sistemi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar II 26 Nisan-7Mayıs Öğr. Gör. Feyza Tekinbaş.
Bilgisayarım Simgesinin Kullanımı Dosyaların Yönetimi
TURNITIN programında tez tarama
İST1111 BİLGİSAYAR UYGULAMALARI HTML-3 Form Oluşturma
5.6 İKS Dokümantasyonu Her çiftçi için belli dokümanlar ve İKS seviyesinde tutulmalıdır. ( İKS Rehberi 5.6’da belirtildiği gibi) Bu kayıtlar hem iç hem.
EBSCO eBooks Online Kullanım Kullanıcı Kılavuzu support.ebsco.com.
SES KOMUT TANIMA İLE GEZGİN ARAÇ KONTROLÜ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
ARAŞTIRMANIN YAZILMASI II: BİÇİMSEL KOŞULLAR
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
EBSCO eBooks Online Kullanım Kullanıcı Kılavuzu support.ebsco.com.
Wiki Eğitim – Artık Hayal Değil
Etkinlik ayrıntılarınızı buraya yazın
Sunum transkripti:

PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 9: Genel Kontroller (1) Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT Trakya Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği

Genel Kontroller Bu derste Araç Kutusunda (Toolbox) bulunan Genel Kontroller (Common Controls) sekmesi altında yer alan sınıflar işlenecektir. Bir Windows formuna eklenebilecek nesneler ile ilgili sınıflar hakkında detaylı bilgiyi tr/library/system.windows.forms.aspx adresinde bulabilirsiniz. tr/library/system.windows.forms.aspx – NOT: aspx’ten önce sınıfın adını yazarsanız doğrudan o sınıf ile ilgili sayfaya gidebilirsiniz: tr/library/system.windows.forms.button.aspx (bu sayfalarda sınıfın yöntemleri, özellikleri ve olayları hakkında bilgiler yer almaktadır) tr/library/system.windows.forms.button.aspx

Metin Kutusu (TextBox) Metin kutusu kullanıcının programa değer girmesi, dosyadan okunan veya program tarafından üretilen değerlerin görüntülenmesi için kullanılır. Bu değerler Text özelliğinde saklanır. Metin kutusunun rengi BackColor özelliği ile, içindeki yazının rengi ise ForeColor özelliği ile değiştirilebilir. Eğer birden çok satır gösterilecekse MultiLine özelliği True olmalıdır. Yazıtipi değişimi için Font özelliği kullanılır: – Program çalışırken yazıtipinin Name, Size, Bold, Italic,.. gibi özelliklerine erişilebilir ( string a = textBox1.Font.Name; ) – Fakat bu özellikler ReadOnly oldukları için değiştirilemezler ( textBox1.Font.Size = 12; hata verir). Yazıtipini değiştirmek için aşağıdaki gibi bir kod kullanılabilir: textBox1.Font = new Font("Calibri", 12, FontStyle.Bold);

Kalıplı Metin Kutusu (MaskedTextBox) Bu kontrolün Metin Kutusu kontrolünden farkı Mask özelliği sayesinde belirli bir kalıba göre girdi kabul etmesidir. Tarih, zaman, telefon numarası gibi biçimi önceden belli olan nümerik değerlerin girişi için kullanılır.

Düğme (Button) Genellikle kullanıcının bir işlemi başlatması için tıkladığı kontroldür. Düğmenin en çok kullanılan olayı fare ile tek tıklama (Click) olayıdır. Düğmenin üzerindeki yazı Text özelliği ile değiştirilir. Düğmenin rengi BackColor özelliği ile, üzerindeki yazının rengi ise ForeColor özelliği ile değiştirilebilir. Komut düğmesinin üzerinde yazı yerine bir resim gösterilmesi istenirse BackgroundImage özelliği kullanılabilir.

Etiket (Label) Etiketler genellikle bir metin kutusunun solunda yer alır ve yanındaki metin kutusunda görüntülenen değerin (yada o metin kutusuna girilecek olan değerin) ne olacağını (ad, soyad, adres …) belirler. Etiketin yazısının değiştirilmesi de metin kutuları ve düğmelerde olduğu gibi Text özelliği ile yapılır.

Bağlı Etiket (LinkLabel) Tıklandığında bir web sayfasını yada bir mail adresini açan etikettir. Varsayılan olayı olan LinkClicked olayına System.Diagnostics.Process.Start ile istenilen URL

Onay Kutusu (CheckBox) ve Seçim Düğmesi (RadioButton) Kullanıcının fare yardımı ile birden çok seçenek arasından seçim (seçim düğmesi ile) ya da seçimler (onay kutusu ile) yapmasını sağlayan kontrollerdir. Yapılan seçimler Checked özelliği üzerinden kontrol edilir (Seçili ise True, değilse False). – Onay kutuları Checked özelliği dışında CheckState özelliğine de sahiptir. Bu özellik; Unchecked (0), Checked (1) ve Indeterminate (2) olmak üzere 3 faklı değer alabilir. Indeterminate (2) özelliği ancak program kodu ile atanabilir, kullanıcı tıklama ile bu değeri atayamaz. İkisi arasındaki en büyük fark: – Bir onay kutusunun değerinin değişmesi form üzerindeki diğer onay kutularını etkilemez. – Seçim düğmelerinin bir tanesinin tıklanması o düğmenin değerini True yaparken, form üzerindeki daha önce seçilerek True yapılmış diğer seçim düğmesinin değeri kendiliğinden False olur.

Not: Containers altında yer alan GroupBox, Panel gibi bileşenlerle birbiri ile ilgili olan seçim düğmeleri ve onay kutuları bir araya getirilip gruplandırılabilir. Bir container içinde yer alan bir seçim düğmesi tıklandığında sadece o container içinde daha önce değeri True olan bir seçim düğmesi varsa o düğme etkilenir. Form üzerinde veya başka container’lardaki değeri True olan diğer seçim düğmeleri etkilenmez.

Liste Kutusu (ListBox) Bir dizinin elemanlarının gösterilmesi, ve eğer gerekiyorsa bir yada birkaç tanesinin seçilmesi için kullanılan bileşendir. Kullanıcının çoklu seçim yapabilmesi için SelectionMode özelliğinin MultiSimple yada MultiExtended yapılması gereklidir. – Simple’da sadece tıklamayla, Extended’ta ise Ctrl tuşu ile birlikte tıklamayla çoklu seçim yapılır. Liste Kutusuna elemanlar Items.Add özelliği ile eklenir Items.Remove özelliği ile çıkarılır. – listBox1.Items.Add("Ahmet"); – listBox1.Items.Remove("Ahmet");

Birleşik Giriş Kutusu (ComboBox) Metin Kutusu ile Liste Kutusunun birleşimidir. Form üzerinde tek satırlık bir metin kutusu kadar yer kaplar. Sağ tarafındaki düğmeye tıklanırsa liste kutusu aşağıya doğru açılır. Listede yer alan değerler haricinde bir değer girilmesi mümkündür. DropDownStyle özelliği ile kullanım şekli ayarlanabilir: – DropDown: Hem metin kutusu hem de Liste kutusu beraber kullanımı (varsayılan [default] durum) – Simple: Sadece metin kutusu kullanımı – DropDownList: Sadece liste kutusu kullanımı

Onay Kutulu Liste Kutusu (CheckedListBox) Liste kutusundan farkı; tüm elemanların yanında birer onay kutusunun görüntülenmesidir. NOT: ListBox, ComboBox ve CheckedListBox içindeki elemanların sıralı olarak görüntülenmesi isteniyorsa hepsinde olan Sorted özelliği True yapılabilir.

Liste Görünümü (ListView) ve Ağaç Görünümü (TreeView) Kapsadıkları elemanların ağaç görünümünde ve liste görünümünde gösterilmesini sağlayan kontrollerdir. ListView kontrolünün View özelliği ile görüntüleme şekli değiştirilebilir (alt alta, yan yana, … Windows Gezgini’ndekine benzer şekilde) TreeView kontrolünde elemanlar düğümlerde (Nodes) saklanır. Root Node, Parent Node ve Child Node kavramlarını “Veri Yapıları” dersinde ağaçlar konusunda öğreneceksiniz.

Resim Kutusu (PictureBox) Bilgisayarda bulunan bir resmi göstermek için kullanılır. Image özelliği ile istenilen resim seçilir. – Kod ile resim seçmek için örnek: pictureBox1.Image = System.Drawing.Image.FromFile("C:/Users/Public/Pictu res/Sample Pictures/Koala.jpg"); SizeMode özelliği ile görüntünün boyutu resim kutusunun boyutundan farklı olduğu durumlarda nasıl gösterileceği ayarlanır: – Normal, Zoom, AutoSize, CenterImage, StretchImage Form ve Komut Düğmesi gibi bazı kontrollerde bulunan BackgroundImage özelliği resim kutusunda da vardır. – BackgroundImage ile resim yüklerseniz, SizeMode yerine BackgroundImageLayout kullanmalısınız.