2. BÖLÜM EROZYON VE HEYELANIN YER KABUĞUNA ETKİSİ AMAÇLAR Bu bölümde erozyon ile heyelan arasındaki farkı, erozyonun ve heyelanın gelecekte yol açabileceği.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Bölgelerin özelliği. EGE BÖLGESİ Türkiye'de; · En fazla tütün üretimi, en fazla zeytin üretimi, en fazla üzüm üretimi. · En fazla incir üretimi, en fazla.
DOĞAL AFETLER Kendiliğinden olan ,can ve mal kaybına neden olan olaylara “DOĞAL AFETLER DENİR”. DOĞAL AFETLER.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
OLAĞANDIŞI DURUMLARIN EPİDEMİYOLOJİK ÖZELLİKLERİ.
TÜRKİYENİN İKLİMİ Türkiye'de gerek matematik konumun gerekse özel konumun etkisiyle birden fazla iklim görülür. Ülkemizde dört mevsim belirgin olarak görülür.
Türkiye'nin İklimi Türkiye, genelde Akdeniz ikliminin etkisi altındadır. Ancak bununla beraber, birbirlerinden belirgin farklarla ayrılabilen karasal ve.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
1- Deprem Yer kabuğu içindeki kırılmalar nedeniyle ani olarak ortaya çıkan depremler önemli can ve mal kaybına neden olan afetlerdendir.Depremin yol açtığı.
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
Türkiye’de Tarım. Türkiye'de Tarım İnsanların toprağı işleyerek ekme ve dikme yoluyla ondan ürün elde etmesi faaliyetine tarım denir.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
SERA KURULUŞUNDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
BİYOM BİYOM; aynı iklim koşullarının yaşandığı ve bunun paralelinde aynı bitki örtüsüne sahip olan geniş coğrafi alanlardır. Canlıları ve yaşadıkları ortamı.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
DOĞAL AFETLERAyten IŞILDAĞ1 DOĞAL AFETLER. Ayten IŞILDAĞ2 DOĞAL AFETLER Kendiliğinden olan,can ve mal kaybına neden olan olaylara “DOĞAL AFETLER DENİR”.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Türkiye'de Nüfusun Dağılışı Türkiye'de, 1997 nüfus sayımına göre, km2 ye düşen ortalama nüfus yoğunluğu 81 kişidir. Ancak, ülkemizdeki coğrafi bölgeler,
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
HERON & ZEPLİN İbrahim KURU SİVAS.
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ.
Coğrafya Performans Ödevi
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
FEYAZ BİLGİ 2 Hoş Geldiniz FEYAZ BİLGİ COĞRAFYA ÖĞRETMENİ SULTANBEYLİ KIZ ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ FEYAZ BİLGİ
KÖK  Kök bitkinin toprağın altında kalan kısmıdır.Aynı zamanda bitkinin toprağa bağlanmasını ve toprakta ki su ve mineralleri alarak bitkinin yaşamasını.
Hoş Geldiniz FEYAZ BİLGİ COĞRAFYA ÖĞRETMENİ SULTANBEYLİ KIZ ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ.
ORMAN YANGINLARI  Ormanlar, birçok canlı için eşsiz yaşam alanları olmalarının yanı sıra erozyonu, sel ve taşkınları Önlemeleri, iklimi dengelemeleri,
GEOMETRİK CİSİMLER VE HACİM ÖLÇÜLERİ
Program Tasarım Modelleri
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
DOĞA KİRLİLİĞİ. 1) Güneş ışınlarının içerisine girmesine izin verip ısının dışarıya kaçmasına sınırlayarak iç ortamın dış ortama göre daha sıcak olmasını.
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
ÜLKEMİZ VE DÜNYA.
COĞRAFİ KONUM.
DOĞAL AFETLER.
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Toprak nasıl oluşur Fen konusu.
HALİM GÜNEŞ.
EROZYON VE HEYELANIN YER KABUĞUNA ETKİSİ
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Program Tasarım Modelleri
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
YAĞMURUN KARIN OLUŞUMU YERYÜZÜNDE SUYUN UĞRADIĞI DEĞİŞİKLİKLER
Erozyon ve Toprak Erozyonunun Oluşumu
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
TOPRAK BİLİMİNE GİRİŞ Jeoloji Mühendisliği
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
DOĞAL AFETLER Kendiliğinden olan ,can ve mal kaybına neden olan olaylara “DOĞAL AFETLER DENİR”. DOĞAL AFETLER.
6.SINIF 8.ÜNİTE DÜNYA’MIZ AY VE YAŞAM KAYNAĞIMIZ GÜNEŞ AY’IN EVRELERİ
YAVRU YETİŞTİRME Su Ürünleri Yetiştiriciliğinin Temel Esasları
DOĞAL AFETLER Kendiliğinden olan ,can ve mal kaybına neden olan olaylara “DOĞAL AFETLER DENİR”. DOĞAL AFETLER.
Sayılarla WWF 50+ yıllık tecrübe (Kuruluş yılı 1961) 100+ ülke Yıllık
HAZIRLAYAN: FERİDE MÜRŞİDE ARSLAN
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖĞRENME STİLLERİ.
TANIM Otlatma alanlarından yararlanmayı, vejetasyon, toprak ve diğer doğal kaynakların korunmasıyla beraber, devamlı maksimum hayvansal ürünü elde edecek.
ÇEVRE SORUNLARI.
FOTOSENTEZ.
SULAMA YÖNTEMLERİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
Sunum transkripti:

2. BÖLÜM EROZYON VE HEYELANIN YER KABUĞUNA ETKİSİ AMAÇLAR Bu bölümde erozyon ile heyelan arasındaki farkı, erozyonun ve heyelanın gelecekte yol açabileceği sonuçların neler olabileceğini öğreneceğiz. Ayrıca, toprağı erozyonun olumsuz etkilerinden korumak için neler yapılması gerektiğini öğreneceğiz. KAVRAMLAR ve TERİMLER Erozyon Heyelan (toprak kayması)

Erozyon ve heyelan Eğimli arazilerde şiddetli yağmur yağdığında biriken su aşağıya doğru akar. Akan suyun rengine bakıldığında suyun renginin bulanık olduğu görülür. Bunun nedeni akan suyun toprağı da taşımasıdır. Bu şekilde önemli miktarda verimli toprak, akarsularla taşınmaktadır. Toprağın en verimli olan üst kısmının yağmur, sel ve rüzgâr gibi etkenlerle aşınarak başka yerlere taşınmasına erozyon denir.

Fareyi sağ tıkla oynatı tıkla

Bunun nedeni akan suyun toprağı da taşımasıdır. Bu şekilde önemli miktarda verimli toprak, akarsularla taşınmaktadır. Fareyi sağ tıkla oynatı tıkla

Akarsuların hızı yavaşladığında taşımış olduğu toprağı bırakır Fareyi sağ tıkla oynatı tıkla

Erozyonun bilinen başlıca nedenleri; hatalı tarım uygulamaları (yanlış sulama, yanlış otlatma ve toprağın yanlış sürülmesi gibi), kıyı bölgelerinin plansız kentleşmesi ve turizm amaçlı kullanılması, çölleşme, ormanların tahrip edilmesi ve orman yangınlarıdır. Meraların tarıma açılması. Erozyon, kurak ve bitki örtüsünden yoksun olan arazilerde daha sık görülür. Çünkü bitkiler, derin kökleri yardımıyla toprağı sıkı sıkıya tutarak toprağın taşınmasını engeller.

Erozyonun yol açabileceği olumsuz sonuçlar şunlardır: Verimli tarım arazilerinin kaybedilmesine ve toprağın verimsizleşmesine neden olur. Toprağın verimsizleşmesi ile birlikte tarımsal üretimin düşmesine neden olur. Bitki örtüsünü zayıflatır. Barajları toprakla doldurarak barajların su tutma kapasitelerini azaltır. Su kaynaklarının kirlenmesine neden olur. Doğal denge bozulduğu için birçok bitki ve hayvan türü yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kalır. Dünyada 110 ülke erozyon nedeniyle çölleşme tehlikesiyle karşı karşıyadır. Ülkemizde ise tarım alanlarının yaklaşık %59’u, orman alanlarının yaklaşık %54’ü, meraların ise yaklaşık %64’ü erozyon tehdidi altındadır. Erozyon, ülkemizde en fazla İç Anadolu, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde meydana gelmektedir.

Heyelan (toprak kayması) ise eğimi fazla olan yamaçlarda yer çekimine bağlı olarak yamacın kayarak yer değiştirmesidir. Eğimin fazla olması, aşırı yağmur ve sel heyelan riskini artırır. Ayrıca depremler, bilinçsiz olarak açılan sulama kanalları ve yol yapımı sırasında yamacın dengesinin bozulması heyelanı artırır. Heyelan, Türkiye’de özellikle coğrafi özellikleri nedeniyle Doğu Karadeniz sahil şeridinde yaygın olarak görülmektedir. Heyelan, can ve mal kaybına neden olduğu için doğal afet olarak değerlendirilmektedir.

Fareyi sağ tıkla oynatı tıkla

Erozyonun zararlı etkilerinin yanında az da olsa doğal yaşama katkısı da vardır. Eğer erozyon yoluyla taşınan mineraller olmasaydı Çukurova, Çarşamba, Bafra gibi verimli ovalarımız olmayacaktı. Ayrıca, deniz canlılarının büyük çoğunluğu erozyon sonucu ırmaklardan denize taşınan organik besinleri tüketerek yaşamlarını sürdürmektedir. Erozyon ile heyelan farklı olaylardır. Erozyon ve heyelan arasındaki temel farklar şunlardır:

Ormanları korumalıyız.

Doğal Hayatı Koruma Derneği (DHKD) erozyon ve doğal koruma alanında çalışmalar yapan uluslararası bir kuruluştur. Ülkemizde ise Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı (TEMA) bu tür çalışmalar yapan ulusal bir kuruluştur. Bu kuruluşlar, özellikle sürdürülebilir bir çevre için nelerin yapılması gerektiği konusunda toplumu bilinçlendirmeyi amaçlamaktadır. Heyelandan korunmak için; heyelanlı bölgelerden uzak durulmalı, bu bölgelere ev yapılmamalı ve yerleşilmemelidir. Ayrıca heyelan riski taşıyan bölgeler için yol yapımına dikkat edilmeli ve bu bölgelerin dengesi bozulmamalıdır.

Etkinlik 7.4. Bitkiler Erozyonu Önler mi? 2 adet alüminyum tepsi 1 adet pet şişe 2 adet tahta takoz Çeşme suyu Bahçe toprağı Çimli toprak İğne 2 adet kova İğne ile pet şişeyi delerken öğretmenimizden yardım alalım. Eldivenlerimizi takmayı unutmayalım! Bu deneyi sınıfça birlikte yapalım. İki alüminyum tepsiden birincisine tepsiyi dolduracak şekilde bahçe toprağı, diğerine de eşit miktarda çimlendirilmiş toprak koyalım. Topraklara eğim vermek için tepsilerin altına eşit büyüklükteki takozları yerleştirelim.

İğne yardımı ile pet şişenin dibine delikler açalım. Tepsilere, dibini deldiğimiz şişe yardımı ile aynı yükseklikten ve eşit miktarda su dökelim. Tepsilerden akan suları kovalarda toplayalım. Yapmış olduğumuz deneyi dikkate alarak aşağıdaki tabloda yer alan soruları cevaplayalım.

Elde edilen sonuçları sınıfça tartışalım Bitki olan daha az su ve çamur. Bitki olmayanda daha çok su ve çamur oldu Bitki örtüsünün erozyonu önlediğini ispatlamak için. Eğimlerin aynı olduğunu göstermek için. Erozyona,bitki örtüsünün etkili olduğunu söyleyebiliriz

Etkinlik 7.5. Erozyonu engelleyebilir miyiz? Etkinlik 7.4. ‘teki araç ve gereçleri kullanarak yeni bir deney yapalım. Her iki tepsiye de tepsileri dolduracak şekilde eşit miktarda toprak koyalım. Topraklara eğim vermek için tepsilerin altına eşit büyüklükteki takozları tekrar yerleştirelim. Bir çubuk (veya kalem) yardımıyla tepsilerdeki topraklardan birine eğime dik, ikincisine de eğime paralel yarıklar açalım. Hazırladığımız topraklara ilk deneyde kullandığımız pet şişe yardımıyla aynı yükseklikten ve eşit miktarda su dökelim. Tepsilerden akan suları kovalarda toplayalım. Yapmış olduğumuz deneyi dikkate alarak aşağıdaki tabloda yer alan soruları cevaplayalım.

Elde edilen sonuçları sınıfça tartışalım Biriken su ve kumun aynı olduğu. Eğime dik ve paralel sürmenin etkisini gözlemek için. Farklı olarak verseydik deneyin sonucuna ulaşamazdık Bulunulduğu ortamın eğimine, dik ve paralel sürmenin erozyonu etkilediğini söyleyebilir miyiz

Fareyi sağ tıkla oynatı tıkla

Öğrendiklerimizi değerlendirelim 1) Numaralandırılmış yerlerdeki fotoğrafları kullanarak aşağıdaki soruları cevaplayalım.

A) Hangisi ya da hangileri erozyonu önlemede, eğimli yamaçlarda toprağın doğru sürüldüğünü göstermektedir? Açıklayalım B) Hangisi ya da hangileri taraçalama (teraslama) yöntemine örnek olarak verilebilir? Açıklayalım C) Hangisi ya da hangileri erozyonun ortaya çıkardığı sonuçları göstermektedir? Açıklayalım ,2,6 ve 7. 6 ve 7. 4,5,8 ve 9.

2) Bir bölgede yoğun olarak erozyon meydana geliyorsa bu bölgenin bitki örtüsü, toprak ve yeryüzü koşulları hakkında neler söylenebilir? ) Yandaki fotoğrafta gördüğümüz ortam, her yıl erozyon sonucu toprak kaybetmektedir. Bu bölgeyi kurtarmak için ne gibi önlemler alınmalıdır? Almamız gereken önlemleri nedenleriyle birlikte aşağıdaki tabloya yazalım. Bitki örtüsü azalmıştır, toprak çoraklaşmış ve çölleşmiştir Ve yeryüzü eğimlidir.

Ağaçlandırma. Ağaçlar toprağı kökleriyle erozyonu önler. Teraslama yapmalıyız Teraslar toprak kaybını önler Eğime dik olarak havuzlar yapılmalı. Yapılan havuzlarda taşınan toplar ve tarım yapabiliriz. resim 2 ….. ………. …………. ……... ………….. ……. …………. …………...

Toprakların yanlış kullanımı, ormanların yok edilmesi ve meraların tahrip edilmesi gibi üç temel nedenle su ve rüzgarın toprağı aşındırmasıdır. Yukarıda açıklaması yapılan kavram aşağıdakilerden hangisidir? A) Doğal Anıt B) Kayaç C) Erozyon D) Heyelan

Yukarıdaki öğrencilerden hangilerinin söylediği etkenler erozyona sebep olur? A) Yalnız Ömür B) Ömür ve Handan C) Handan ve Cemil D) Ömür, Handan ve Cemil

Yukarıda erozyona sebep olan üç temel olay X, Y, Z ile gösterilmiştir. Buna göre aşağıda verilenlerden hangisi X, Y, Z yerine gelemez? A) Çıplak alanların ağaçlandırılması B) Ormanların yok edilmesi C) Toprağın yanlış kullanılması D) Meraların tahrip edilmesi

Gülsen Öğretmen'in sorusuna aşağıdaki öğrencilerden hangisi doğru cevap vermiştir?

Aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Erozyon ve heyelan farklı olaylardır. B) Erozyonu engellemek için çıplak alanlar ağaçlandırılmalıdır. C) Bitki örtüsünü korumak erozyonu engeller. D) Heyelan genellikle ormanlarda gerçekleşir.

Bitki örtüsü korunmalıdır. Toprak eğime dik olarak sürülmelidir. Çıplak alanlar ağaçlandırılmalıdır. Eğimli arazilerde taraçalama yapılmalıdır. Baraj göllerinin yamaçları ağaçlandırılmalıdır. Yukarıda verilenlerden kaç tanesi toprağı, erozyonun olumsuz etkilerinden korumak için yapılır? A) 2 B) 3 C) 4 D) 5

Eğimli arazilerde toprağın önüne basamaklı setler kurulması yöntemini yukarıdaki öğrencilerden hangisi doğru söylemiştir? A) Suat B) Ela C) Kibar D) İdil

Yukarıdaki cümlelerin doğru (D) veya yanlış (Y) olup olmadığını araştıran Mete aşağıdakilerden hangisini seçerse doğru yapmış olur?