YAPAY SİNİR AĞLARI (Artifical Neural Networks)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Advertisements

ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği Tanıtım Günleri Temmuz 2005.
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Çıkış katmanındaki j. nöron ile gizli katmandaki i. nörona ilişkin ağırlığın güncellenmesi Ağırlığın güncellenmesi Hangi yöntem? “en dik iniş “ (steepest.
SEVDA GÜL Y MEME MR’ INDA KANSER TESPITI.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
Verilen eğitim kümesi için, ortalama karesel hata ‘yı öğrenme performansının ölçütü olarak al ve bu amaç ölçütünü enazlayan parametreleri belirle. EK BİLGİ.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Lojik Kapılar ve Lojik Devreler (Logic Gates And Logic Circuits)
Ağ Anahtarı (Switch) Çeşitleri
Makine Öğrenmesinde Yeni Problemler YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ.
Raporlama Yapmanın Amaçları 2 -Yapılan çalışmaların sonuçlarını daha net görebilmek -Yapılan çalışmaları geçmiş zaman verileriyle kıyaslayabilmek -Rapor.
Hopfield Ağı Ayrık zamanSürekli zaman Denge noktasının kararlılığı Lyapunov Anlamında kararlılık Lineer olmayan sistemin kararlılığı Tam Kararlılık Dinamik.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ. Yapay Sinir Ağlarının Genel Tanımı İnsan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yoluyla yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Momentum Terimi Momentum terimi Bu ifade neyi anımsatıyor? Lineer zamanla değişmeyen ayrık zaman sistemi HATIRLATMA.
JEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Çok Katmanlı Algılayıcı-ÇKA (Multi-Layer Perceptron)
Hata Fonksiyonları Lojistik Fonksiyon ß ß Huber Fonksiyonu ß ß.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Bölüm 3 : Yapay Sinir Ağları (MatLab) Artificial Neural Network
Çoklu Doğrusal Bağlantı X3X3 X2X2 r X 2 X 3 = 1 Tam Çoklu Doğrusal Bağlantı.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Ders notlarına nasıl ulaşabilirim
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
Problem Çözme ve Algoritmalar
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
MODEL YETERSİZLİKLERİNİ DÜZELTMEK İÇİN DÖNÜŞÜMLER VE AĞIRLIKLANDIRMA
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
YAPAY SİNİR AĞLARI Bölüm 1-Giriş
Program Tasarım Modelleri
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Birol Yüceoğlu Migros T.A.Ş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

YAPAY SİNİR AĞLARI (Artifical Neural Networks)

Giriş Yapay sinir ağları ya da kısaca YSA; insan beyninin çalışma sisteminin yapay olarak benzetimi çabalarının bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. En genel anlamda bir YSA insan beynindeki birçok nöronun (sinir hücresinin), ya da yapay olarak basit işlemcilerin birbirlerine değişik etki seviyeleri ile bağlanması sonucu oluşan karmaşık bir sistem olarak düşünülebilir. YAPAY SİNİR AĞLARI

Giriş Önceleri temel tıp birimlerinde insan beynindeki nöronların matematiksel modelleme çabaları ile başlayan çalışmalar, geçtiğimiz 20 sene içerisinde, disipline bir şekil almıştır. YSA bugün fizik, matematik, elektrik ve bilgisayar mühendisliği gibi çok farklı bilim dallarında araştırma konusu haline gelmiştir. YSA'nın pratik kullanımı genelde, çok farklı yapıda ve formlarda bulunabilen informasyon verilerini hızlı bir şekilde tanımlama ve algılama üzerinedir. YAPAY SİNİR AĞLARI

Giriş Aslında mühendislik uygulamalarında YSA'nın geniş çaplı kullanımının en önemli nedeni, klasik tekniklerle çözümü zor problemler için etkin bir alternatif oluşturmasıdır. Çünkü bilgisayarlar insanın beyinsel yeteneğinin en zayıf olduğu çarpma, bölme gibi matematiksel ve algoritmik hesaplama işlemlerinde hız ve doğruluk açısından yüzlerce kat başarılı olmalarına rağmen insan beyninin öğrenme ve tanıma gibi işlevlerini hala yeteri kadar gerçekleştirememektedir. YAPAY SİNİR AĞLARI

Bilgisayar ile insan beyni arasındaki çalışma sistem yapısının karşılaştırılması YAPAY SİNİR AĞLARI

Nöronun biyolojik yapısı ve nöron modeli İnsanın bilgi işleme olayı beyninde gerçekleşir. Gerçekten de en karmaşık sinir ağı Cerebral Cortex denilen “beyin”dir. Sinir sisteminin en basit yapısı nöronlardır. Beyinde yaklaşık olarak 1010 sinir hücresi vardır. Yine hücre başına bağlantı sayısı ise 104 mertebesindedir. Beyin için çalışma frekansı 100 Hz’dir. Fiziksel boyutları ise 1.3 kg ve 0.15 m2 kesitlidir. Vücudun değişik yerleri ile bilgi alışverişi yapan nöron hücresidir. Şekil de basit bir nöron hücresi görülmektedir. YAPAY SİNİR AĞLARI

Nöronun biyolojik yapısı ve nöron modeli Basit bir nöron yapısı YAPAY SİNİR AĞLARI

Nöronun biyolojik yapısı Biyolojik bir sinir hücresi; bir gövde, bir akson, çok sayıda sinir ucu (dendrit) ve akson ile diğer sinir hücresinin sinir ucu arasında kalan ince uzantılar (sinaps) olmak üzere dört bölümden oluşmaktadır. Dendritler, gelen sinyalleri çekirdeğe iletir. Çekirdek dendritten gelen sinyalleri bir araya toplar ve aksona iletir. Toplanan bu sinyaller, akson tarafından işlenerek sinapslara gönderilir. Sinapslar da yeni üretilen sinyalleri diğer sinir hücrelerine iletir. Yapay sinir hücreleri, gerçek sinir hücrelerinin simule edilmesiyle gerçekleştirilir YAPAY SİNİR AĞLARI

Nöronun biyolojik yapısı Biyolojik sistemlerde öğrenme, nöronlar arasındaki sinaptik (synaptic) bağlantıların ayarlanması ile olur. Yani, insanlar doğumlarından itibaren yaşayarak öğrenme süreci içerisine girerler. Bu süreç içinde beyin sürekli bir gelişme göstermektedir. Tecrübeler arttıkça sinaptik bağlantılar ayarlanır ve hatta yeni bağlantılar oluşur. Bu sayede öğrenme gerçekleşir. Bu durum YSA için de geçerlidir. Öğrenme, eğitme yoluyla örnekler kullanarak olur. Başka bir deyişle, gerçekleşme girdi/çıktı verilerinin işlenmesiyle, yani eğitme algoritmasının bu verileri kullanarak bağlantı ağırlıklarını (weights of the synapses) bir yakınsama sağlanana kadar, tekrar tekrar ayarlamasıyla olur. YAPAY SİNİR AĞLARI

YSA Genel Yapısı ve Öğrenme Dış ortamdan veya diğer hücrelerden alınan girdiler, ağırlıklar yardımıyla hücreye bağlanır. Toplama fonksiyonu ile net girdi hesaplanır. Net girdinin aktivasyon fonksiyonundan geçirilmesiyle net çıktı hesaplanır. Bu işlem aynı zamanda bir hücrenin çıkışını verir. Her bağlantının bir ağırlık değeri vardır. YSA, kendisine örnekler gösterildikçe bu ağırlık değerlerini değiştirir. Hedef, ağa gösterilen örnekler için doğru çıkışları verecek ağırlıkları bulmaktır.

Biyolojik ve Yapay Sinir Hücreleri Biyolojik sinir hücresi: Akson  Dentrit  Çekirdek  Sinaps  Yapay sinir hücresi Çıktı Toplama fonksiyonu Aktivasyon fonksiyonu Ağırlıklar

YSA, insanlar tarafından gerçekleştirilmiş örnekleri kullanarak olayları öğrenebilen, çevreden gelen olaylara karşı nasıl tepkiler üretileceğini belirleyebilen bilgisayar yazılımlarıdır. YAPAY SİNİR AĞLARI

YSA’nın genel blok şeması YAPAY SİNİR AĞLARI

İnsan beyni yaklaşık 10 milyar sinir hücresi ile örülmüş çok karmaşık ve büyük bir ağ. Bu ağ görev açısından 3 katmandan oluşur. Birincisi duyu nöronları (reseptörler), ikincisi ara nöronlar ve üçüncüsü de motor nöronlar. Duyu nöronları, dış dünyadan bilgisayar deyimiyle girdileri alır ara nöronlar girdileri yorumlar ve motor nöronlarda tepki yani çıktı üretirler. YAPAY SİNİR AĞLARI

Yapay sinir ağları da yukardaki sistemin bilgisayar üzerinde gerçeklenmesi ile elde edilen beynin adeta matematiksel modelidir. Aklımıza şu soru gelebilir; YSA’nın veritabanına veri kaydeden programdan farkı nedir? YSA’lar ezberlemek yerine, öğrenen, genelleme yapabilen, kümeleyebilen, eğitilip geliştirilebilen ve benzerlik kurabilen sistemlerdir. YAPAY SİNİR AĞLARI

Geleneksel yöntemler, yanlış sonuçların elde edilmesi riski nedeniyle eksik ve/veya aşırı sapma içeren veriler için uygun değillerdir. Yapay sinir ağı yaklaşımı ise, verilere bağlı olmayıp; eksik, kısmen hatalı veya aşırı sapmalı verileri değerlendirebilir, hatta karmaşık ilişkileri öğrenebilir, genelleyebilir ve bu sayede daha önce hiç karşılaşmadığı sorulara kabul edilebilir bir hatayla cevap bulabilirler. Bu özellikleri nedeniyle yapay sinir ağları tahminlemede etkili bir yöntem olarak kullanılmaktadır YAPAY SİNİR AĞLARI

ANN Öğrenme Özellikleri / Hata Fonksiyonu İyi bir ANN minimum hataya sahiptir. İyi bir öğrenme fonksiyonu ANN’yi yüksek hatalı bir konfigürasyondan düşük hatalıya taşır. ANN’deki hata, hata ölçüm fonksiyonları ile ölçülür. Bu hata fonksiyonları eğitim kümesindeki örneklerin hatalarının tümünü temsil eder. Problemin tipine ve tasarımcının seçimine göre farklı hata fonksiyonları kullanılabilir. En sık kullanılanları verilmiştir: Mean absolute error Mean squared error Sum squared error

ANN Öğrenme Özellikleri / Epoch ANN eğitimi batch processing(çevrim içi) modda yapılır. Tüm eğitim verileri sisteme verilir. Sistem tüm bu girişleri işlemeyi bitirdikten sonra, başka bir batch proses olan ağırlıkların ve bias’ ın güncellenmesi için başlar. Epoch: tüm giriş verilerinin işlenmesindeki tek bir iterasyon. Her epoch’da ANN öğrenir. Aynı girişleri çok kereler uygulamanın sonucu olarak, sistem kendini az bir hata ile eğitebilir hale gelir. Çok sayıda epoch ile sistem tam olarak eğitilmiş kabul edilir. Epoch sistemin kendini eğitim verisine göre eğitebilmesi için gereklidir.

ANN Öğrenme Özellikleri / Learning Rate Büyük öğrenme oranı: sistemin veriyi çok hızlı öğrenir, toplam hata artar. Düşük öğrenme oranı: sistem çok yavaş öğrenir, eğitim zamanı artar ancak hata azalır. ile temsil edilir.

ANN Öğrenme Özellikleri / Momentum ANN her adımda daha az hata değerine sahip bir noktaya gelmek isteyecektir. Birden çok iterasyon sonucunda sistem minimum hatalı olan noktaya erişecektir. Eğitim sırasında, ANN hatanın azaldığı yerde durmayı sürdürmek ister. ANN için local minima tuzağına düşmek doğaldır ve bu durum global minimuma ulaşmasına engel olabilir. Momentum öğrenme algoritmasını local minimumdan kaçacak şekilde önceki yönde tutmaya çalışır.

… En iyi sonuçlar alınmadan birçok deneme yapılmalıdır. 0.6-0.8 aralığında değerler önerilir.

ANN Öğrenme Özellikleri / Durdurma kriteri zaman eşik değerine ulaştığında bitebilir önceden tanımlı epoch değeri vardır algoritma bu epoch a ulaştığında bitebilir. önceden tanımlı hata değerine eriştiğinde bitebilir. iki epoch arasındaki hata değeri azaldığında eğitim bitebilir. Eğitim devam etse bile performansta çok fazla değişiklik olmayacağı hesap edilir.

ANN Öğrenme Özellikleri / Örneklerin ağa sunulması Sıralı: n örnek sırası ile ağa sunulurlar. 1. iterasyonda 1. örnek, 2. iterasyonda 2. örnek vs şeklinde devam eder. Hepsi tek tek sunulduktan sonra başa dönerek sırası ile yeniden ağa sunulurlar. Bu işlem öğrenme sağlanana kadar devam eder. Rastgele: örnekler eğitim kümesinden rastgele seçilirler. Ya seçilen örnek eğitim verisine atılıp yeniden seçilir yada seçilen örnek yeniden seçilemez. Tüm örnekler rastgele ağa sunulduktan sonra, öğrenme sağlanan kadar yeniden sunulmaya devam ederler.

Multilayer Perceptron (MLP) Genel Yapısı YSA, yapay sinir hücrelerinin (perceptron) birbirlerine bağlanması sonucu oluşan yapılardır

MLP

Katmanlar ANN mimarisi katmanlardan kurulmuştur. Katmanların sayısı ANN’nin işlemsel karmaşıklığını ifade etmektedir. Daha çok sayıda katmandan oluşan ANN’ler her zaman daha az katmandan oluşanlara göre daha fazla işlem zamanı talep edeceklerdir. Giriş katmanı (1), Gizli katman (n), Çıkış katmanı (1). Giriş Katmanı: YSA’ya dış dünyadan bilgilerin geldiği katmandır. Bu katmandaki nöronların sayısı giriş sayısı kadardır. Her nöron bir girişe aittir. girdiler herhangi bir işleme uğramadan gizli katmana iletilirler Gizli katmanlar: Giriş katmanından aldığı bilgiyi işleyerek bir sonraki katmana iletir Bu katman asıl bilgi işlemenin gerçekleştirildiği katmandır. Her gizli katmandaki nöron sayısı değişkenlik gösterebilir. Genelde bu katmandaki nöronların sayısı giriş ve çıkış katmanındaki nöron sayılarından fazladır. Gizli katman sayısı ağın karmaşıklığını da kontrol altında tutmaya yarar. Çıkış katmanı: Gizli katmandan gelen bilgiyi işler ve giriş katmanına gelen girdiye uygun olarak üretilen çıktıyı dış dünyaya gönderir.Nöronların sayısı sistemden beklenen çıkışlar kadardır. Her nöron tek bir çıkışa aittir.

YAPAY SİNİR AĞLARI

Ağırlıklar ANN eğitimi ağırlıklardaki değişim demektir. Ağırlıkların farklı kombinasyonları ANN’nin farklı performanslarını temsil edecektir. Ağırlıklar ANN zekasını oluşturur. ANN’nin öğrenme yeteneğinden bahsediyorsak ağrılıklarından bahsediyoruzdur. Bias: sistem performansını etkiler bias da öğrenmede bir ağırlık gibi alınır Giriş sinyallerinin toplamı 0 olduğunda öğrenme gerçekleşmez. Çıkış değerleri hep 1 olan bias nöronları, nöronların giriş sinyallerinin sürekli sıfırdan farklı olmasını sağlarlar. Öğrenmeyi hızlandırırken yerel optimum değerlere takılmayı güçleştirirler.

Aktivasyon Fonksiyonu Aktivasyon fonksiyonu: bir değişkeni farklı bir boyuta taşıyan doğrusal veya doğrusal olmayan bir fonksiyondur. Aktivasyon fonksiyonunun türevinin kolay alınabilmesi eğitim hızını arttıran bir özelliktir. Sık kullanılan üç aktivasyon fonksiyonu: Sigmoid, Hiperbolik Tanjant Adım Basamak.

Aktivasyon Fonksiyonu

Aktivasyon Fonksiyonları

Örnek YAPAY SİNİR AĞLARI

YSA verilen diğer adlar Bağlantılı ağlar (connectionist networks) Paralel dağıtılmış ağlar (parallel distributed networks) Nöromorfik sistemler (neuromorfic systems) YAPAY SİNİR AĞLARI

YSA’ NIN ÖZELLİKLERİ Kendi kendini organize etme ve öğrenebilme yetenekleri vardır (adaptasyon). Eksik bilgi ile çalışabilmektedirler. Hata toleransına sahiptirler. Belirsiz ve tam olmayan bilgileri işleyebilmektedirler. YSA, ani bozulma göstermezler. Sadece nümerik bilgiler ile çalışabilmektedirler. YSA, normal yollarla çözülmesi zor olan problemleri çözmek için tasarlanmışlardır. Bilgi veri tabanında değil ağ üzerinde saklanır. YAPAY SİNİR AĞLARI

Dağıtık belleğe sahiptirler. Örnekleri kullanarak öğrenirler. Örnekler gerçekleşmiş olaylardır. Elde edilen örneklerin olayı tamamı ile gösterebilmesi önemlidir. YSA ların güvenle kullanılabilmesi için önce eğitilmeleri ve test edilmeleri gerekir. Ağın eğitilmesinden sonra ağın hiç görmediği örnekler sisteme verilir ve cevaplara bakılır. Eğer ağ hiç görmediği örneklere doğru cevaplar veriyor ise performansı iyi kabul edilir. Gerekirse ağ yeni örneklerle tekrar eğitilebilir. YAPAY SİNİR AĞLARI

YSA’nın dezavantajları Bir ağın nasıl oluşturulması gerektiğini belirleyen kurallar yoktur. Uygun ağ deneme yanılma yolu ile bulunur. YSA lar kabul edilebilir çözümler üretebilir. Ama bunun optimum çözüm olduğu test edilmeden iddia edilemez. Ağ parametrelerinin seçimine ilişkin de herhangi bir kural yoktur. Her problem için ayrı ayrı değerlendirilmesi gerekir. Ağın öğreneceği problemin ağa gösterilmesi önemli bir problemdir. YSA sadece nümerik değerler ile çalışır. Bu nedenle problemin nümerik değerlere dönüşümü gerekir. YAPAY SİNİR AĞLARI

Ağın ne kadar eğitilmesi gerektiğine ilişkin bir metod yoktur Ağın ne kadar eğitilmesi gerektiğine ilişkin bir metod yoktur. Ağın örnekler üzerindeki hatasının belirli bir değerin altına indirilmesi eğitimin tamamlanması için yeterli görülmektedir. Ağın davranışının açıklanamaması önemli bir problemdir. Bir probleme çözüm üretildiğinde bunun nasıl ve neden üretildiği konusunda bir bilgi bulmak mümkün değildir. YAPAY SİNİR AĞLARI

Yapay Sinir Ağları İle Neler Yapmak Mümkün ? ♦ Regresyon ♦ Tahmin Yürütme  ♦ Karar Verme ♦ Zaman Serisi Analizi ♦ Sınıflandırma ♦ Kontrol Benzetimi ♦ Optimizasyon ♦ Doğrusal olmayan sinyal işleme ♦ Doğrusal olmayan sistem modelleme ♦ Karakter, El Yazısı Tanıma ♦ Veri İlişkilendirme ♦ Arıza analizi ♦ Görüntü ve ses tanıma Regresyon analizi, iki ya da daha çok değişken arasındaki ilişkiyi ölçmek için kullanılan analiz metodudur. 

Referanslar E.Öztemel, Yapay Sinir Ağları, Papatya Yayıncılık, 2006 Özalp, A. ve Anagün, S. (2003). Yapay Sinir Ağı Performansına Etki Eden Faktörlerin Analizinde Taguchi Yöntemi: Hisse Senedi Fiyat Tahmini Uygulaması, İstatistik Araştırma Dergisi, 2 (1): 29-45. Karakuzu, C., 2011, Yapay Sinir Ağları Ders Notları, Bilecik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilecik. Elmas, Ç., 2007, Yapay Zeka Uygulamaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara. Bağış, S., 2009, Yapay Zeka Algoritmaları Kullanılarak Sistem Modelleme, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kayseri. http://bm.bilecik.edu.tr/Dosya/Arsiv/yapay_sinir_aglari.pdf YAPAY SİNİR AĞLARI