T ürkçe P aragraf. P aragraf B ilgisi  P aragraf Bir duyguyu ya da dü ş ünceyi de ğ i ş ik açılardan ele alan, açıklayan cümleler toplulu ğ una paragraf.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMİRLER.
Advertisements

PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
PARAGRAF.
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
Atatürk’ün Çocukluk Anıları
 HAZIRLAYAN : MEHMET RAC İ KILIÇ.  Anne ve babalar!  Genellikle çocuklarımızın çok zeki oldu ğ unu dü ş ünürüz; ancak okulda bazı derslerden ba ş.
PAMUK PRENSES YEDİ CÜCELER
PARÇADA ANLAM.
PARAGRAFTA ANLAM.
HAZIRLAYAN : EBRU ÖZÇİFTÇİ NO: 1257 SINIF: 6-B
NOT TUTMA TEKNİKLERİ Not tutma: Bir konuşmacıyı ya da dersi dinlerken, okurken, gözlem yaparken,düşünürken, dinleyiciye/öğrenciye sunulan mesajı yeniden.
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
->Tiyatro Nedir? ->Tiyatronun Geçmişi
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
TÜRKÇE Mehmet KOCA Ayşe BAYAM Melike DUATEPE Sunuindir.blogspot.com.
SERBEST OKUMA METİNLERİ
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
CÜMLE TÜRLERİ VE CÜMLENİN ÖĞELERİ
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
YAPI(PLAN).
Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş?
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
Konu: İ sim(Ad) Varlıkları, kavramları kar ş ılayan sözcüklerdir. İ simlerle, kar ş ıladıkları kavram ve nesneler arasında çok sıkı bir ilgi vardır.
6-7 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 1.sınıf velilerine tavsiyeler
SORULAR.
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği-2
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
HAYATA DAİR.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
PARAGRAFTA ANLAM.
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
1.soru ………………….. önemini öğrenmeden , ……………….önemini anlayamazsın Cümlesindeki boş bırakılan yerlere aşağıdaki sözcük çiftlerinden hangisi getirilebilir.
Yağmur, Kar, Sis.
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
“Öfke”.
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Sözcükte Anlam/ Mecaz Anlam
 Yakın bir geçmişe kadar Avrupa’da okulların üç hatlı dikey kurulmuş sistemi, “kabiliyetlerin trinite psikolojisi” görüşüne dayandırılmaktaydı. Eski.
BİR KİTAP BİR DOST.
Batuhan Avcı.  Bilim; do ğ ada bulunan her ş eyin deney ve gözlemler sonucu mantıklı ve tutarlı bir biçimde yorumlanması sonucu elde edilen çalı ş malar.
ANLATIMA HAZIRLIK.
ANLATIMDA SINIRLANDIRMA
BAĞLAŞIKLIK-BAĞDAŞIKLIK-BAĞDAŞTIRMA
PARAGRAFIN ANLATIM BİÇİMLERİ. PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ: Anlatım Biçimleri: Yazarın herhangi bir dü ş ünceyi, konuyu anlatma ş ekline o paragrafın anlatımı.
DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI. DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI Açıklama, tartı ş ma, betimleme ve öyküleme anlatım biçimleri kullanılarak yapılan.
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ. Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi Anlatmaya Ba ğ lı Edebi Metinleri İ nceleme Yöntemi.
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
6. KADEME SINIFLAR ARASI BİLGİ YARIŞMASI 30 AĞUSTOS ORTAOKULU.
Bir kavramın i ş aret etti ğ i herhangi bir varlıkta bir özelli ğ in bulunup bulunmadı ğ ını ifade etmenin tek yolu önerme kurmaktır. Yani öznesiyle yüklemi.
SIFATLAR.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ANLATIM BİÇİMLERİ.
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.

Düşünceyi Geliştirme Yolları
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
Sunum transkripti:

T ürkçe P aragraf

P aragraf B ilgisi  P aragraf Bir duyguyu ya da dü ş ünceyi de ğ i ş ik açılardan ele alan, açıklayan cümleler toplulu ğ una paragraf denir.  P aragraf Bir duyguyu ya da dü ş ünceyi de ğ i ş ik açılardan ele alan, açıklayan cümleler toplulu ğ una paragraf denir.

P aragraf B ilgisi  Kısaca paragraf ; bir duyguyu, bir dü ş ünceyi, olayı ya da durumu yalnızca bir yönüyle anlatan en küçük bölümdür.  Paragraf, cümlelerden olu ş ur. Hatta bazen bir cümle, bir paragraf olabilir. Her paragrafın bir ana dü ş üncesi ve birden fazla yardımcı dü ş üncesi vardır.  Kısaca paragraf ; bir duyguyu, bir dü ş ünceyi, olayı ya da durumu yalnızca bir yönüyle anlatan en küçük bölümdür.  Paragraf, cümlelerden olu ş ur. Hatta bazen bir cümle, bir paragraf olabilir. Her paragrafın bir ana dü ş üncesi ve birden fazla yardımcı dü ş üncesi vardır.

P aragraf B ilgisi  Kelimeler, ka v ram birimi ;  Cümleler, yargı birimi ;  Paragraf, dü ş ünce birimidir.  Kelimeler, ka v ram birimi ;  Cümleler, yargı birimi ;  Paragraf, dü ş ünce birimidir.

P aragraf B ilgisi Paragraf, bir ana dü ş ünceyi destekleyen yan dü ş üncelerden olu ş mu ş anlatım birimidir. Paragrafın belli bir üslubu, anlatım biçimi ve ana dü ş üncesi vardır. Bir bakıma paragraf, bir yazının küçültülmü ş biçimidir. Paragraf, bir ana dü ş ünceyi destekleyen yan dü ş üncelerden olu ş mu ş anlatım birimidir. Paragrafın belli bir üslubu, anlatım biçimi ve ana dü ş üncesi vardır. Bir bakıma paragraf, bir yazının küçültülmü ş biçimidir.

P aragraf B ilgisi  Paragrafın bir planı vardır. Bu plana uygun uygun olarak paragrafta ; Giri ş cümlesi, Geli ş me cümleleri, Sonuç cümlesi yer alır.

P aragraf B ilgisi  P aragrafların B içimsel Ö zelli ğ i  P aragrafın Y apısı

P aragrafta Y apı  Bir yazının bölümleri oldu ğ u gibi bir paragrafın da kendine özgü planı vardır. Paragraf, kendi içinde parçalara ayrılır.  Paragrafı biçimsel olarak üç bölümde incelemek gerekir.

P aragrafta Y apı  Paragraflar genel olarak üç bölümden olu ş ur. G iri ş B ölümü : Giri ş Cümlesinin Özellikleri : Giri ş cümlesinde konu ve konuya bakı ş açısı belirtilir.

P aragrafta Y apı  G iri ş Cümlesi: Kısa ve ilgi çekici bir cümledir. Ba ğ layıcı ö ğ elerle ba ş lanmaz. Paragrafta ele alınacak konuyu tanıtır; yazarın konuya nasıl bir yakla ş ım getirece ğ ini sezdirir. Genelden özele (tümden gelim) yazılmı ş paragraflarda, paragrafın giri ş cümlesi aynı zamanda paragrafın ana dü ş üncesidir. Tanımlama, açıklama, soru cümlesi biçiminde kurulabilir.

P aragrafta Y apı  G iri ş cümlelerine örnekler : Herhangi bir halk ş iiri antolojisini ba ş ından sonuna okumayı hiç denediniz mi?... Ş iir, ne söyledi ğ inden çok, nasıl söylendi ğ i ile çekicili ğ e ula ş ır... Sanat eseri, içerikle biçimden örülmü ş bir birle ş im, bölünmez bir bütündür.

 D ikkat!.. Giri ş cümlesinde cümleyi kendinden önceki cümleye ba ğ layan “ bundan dolayı ”, “ bu yüzden ”, “ kaldı ki ” “ bununla birlikte ”, “ oysaki ”, “ bunun için ”, “ öyleyse ” “ bu nedenle ” “ i ş te ” gibi ba ğ layıcı ö ğ eler yer almaz. Herhangi bir ba ğ laçla ba ğ lanamaz. “ fakat, ama, lakin, ancak, çünkü”

 Soru tipleri  Dü ş üncenin akı ş ına göre bu parçanın ilk cümlesi a ş a ğ ıdakilerden hangisi olabilir?  Bu paragrafın ba ş ına a ş a ğ ıdakilerden hangisi getirilebilir?  A ş a ğ ıdaki cümlelerin hangisi bir paragrafın giri ş cümlesi olmaya en uygundur?  Bu parçanın ba ş ına, dü ş üncenin akı ş ına göre a ş a ğ ıdakilerden hangisi getirilebilir?  A ş a ğ ıdakilerden hangisi bir paragrafın giri ş cümlesi olamaz?

P aragrafta Y apı  G eli ş me B ölümü : Paragrafta giri ş ve sonuç cümleleri arasında kalan cümlelere geli ş me cümleleri denir. Geli ş me cümlelerinde, e ğ er giri ş cümlesinde konu verilmi ş se, konu açıklanır, ana dü ş ünceyi destekleyen yan dü ş ünceler geli ş me bölümünde verilir. Giri ş cümlelerinde ortaya konulan konu yan cümlelerle beslenip geli ş tirilir. Bu bölüm daha dikkatli okunmalıdır.

P aragrafta Y apı G eli ş me B ölümünün Ö zellikleri : Geli ş me bölümü; konuyu açıklayan, ana dü ş üncenin ortaya çıkmasına katkıda bulunan yardımcı dü ş ünceleri içerir. Konu, bu bölümde açılır. Bunun için de örneklerden benzerliklerden, kar ş ıtlıklardan, tanık göstermelerden yararlanılır. Ayrıntılar, geli ş me cümlelerinde birbirini tamamlayarak, birbirine, ba ğ layıcı ö ğ elerle ba ğ lanarak sıralanır. Geli ş me bölümündeki cümlelerden her biri, dil ve dü ş ünce yönünden kendisinden önceki ve sonraki cümleye ba ğ lıdır. Tüme varım yöntemiyle kurulan paragraflarda ana dü ş ünce, geli ş me cümlelerinden biri olabilir. G eli ş me B ölümünün Ö zellikleri : Geli ş me bölümü; konuyu açıklayan, ana dü ş üncenin ortaya çıkmasına katkıda bulunan yardımcı dü ş ünceleri içerir. Konu, bu bölümde açılır. Bunun için de örneklerden benzerliklerden, kar ş ıtlıklardan, tanık göstermelerden yararlanılır. Ayrıntılar, geli ş me cümlelerinde birbirini tamamlayarak, birbirine, ba ğ layıcı ö ğ elerle ba ğ lanarak sıralanır. Geli ş me bölümündeki cümlelerden her biri, dil ve dü ş ünce yönünden kendisinden önceki ve sonraki cümleye ba ğ lıdır. Tüme varım yöntemiyle kurulan paragraflarda ana dü ş ünce, geli ş me cümlelerinden biri olabilir.

P aragrafta Y apı  Geli ş me Cümlelerine Örnekler Yazarken, kitapları bir yana bırakır, aklımdan çıkarırım; kendi gidi ş imi aksatır diye. ( Giri ş Cümlesi ) Gerçektende iyi yazarlar üstüme fena abanır, yüreksiz ederler beni. Hani bir ressam varmı ş, kötü horoz resimleri yapar ve u ş aklarına, dükkana hiç canlı horoz sokmamalarını sıkı sıkı tembih edermi ş, ben de öyle... Hatta çalgıcı Antigenides'in buldu ğ u çare benim daha çok i ş ime gelirdi Antigenides bir ş ey çalaca ğ ı zaman, kendinden önce ve sonra halka uzun süre kötü ş arkılar dinletirmi ş... ( Geli ş me Cümleleri )

P aragrafta Y apı  G eli ş me bölümlerine örnek 2 Tiyatronun görevi yeni kelimeleri tanıtmak ve dile yerle ş tirmek de ğ ildir... ( giri ş bölümü ) Bu görev televizyon gibi yayın araçlarına dü ş er. Özellikle gerçekçi oyunlarda yeni türetilen ve halkın henüz kullanmadı ğ ı kelimelerin kullanılmasına kar ş ıyım. Ş inasi : Tiyatroda ki ş ilerin, ki ş iliklerine göre konu ş ması gerekti ğ ini söylerken en do ğ ru ilkeyi göstermi ş ti. Alı ş ılmamı ş kelimeler sahnede kullanıldı ğ ında halkta tepki yaratıyor. Bugün Türkçeyi çok iyi kullanan yazarların yanı sıra, a ş ırı ve öz Türkçe kelimelerle dolu eserlerle de kar ş ıla ş ıyoruz. Tiyatro eserlerinde bunu yapamazsınız. Tiyatroda rol alan her oyuncu, kahramanın mensup oldu ğ u toplum kesimine uygun biçimde konu ş ur... ( geli ş me bölümü )

P aragrafta Y apı  S onuç B ölümü :  Paragrafın son cümlesidir. Genellikle tek cümleden olu ş ur. Ortaya konan dü ş üncenin bir sonuca ba ğ landı ğ ı, kesin bir yargının ortaya konuldu ğ u bölümdür. Sonuç cümlesi paragrafın özeti gibidir.  Ço ğ u paragrafın sonuç cümlesinde “ demek ki – anla ş ılıyor ki – öyleyse ” gibi özetleme ba ğ laçları bulunur.

P aragrafta Y apı  S onuç B ölümünün Ö zellikleri Geli ş me bölümünde anlatılan olay, dü ş ünce ve duyguların bir sonuca ba ğ landı ğ ı bölümdür. Genelde tek cümleden olu ş ur. Giri ş ve geli ş meyle aynı üslubu ta ş ır. Sonuç cümlesi, ana dü ş ünceyle aynı do ğ rultudadır. Ba ğ layıcı özellik ta ş ır. Genelde “ özetle – demek ki – kısaca – sonuç olarak netice olarak” gibi ifadelerle ba ş lar. Asıl anlatılan ( ana dü ş ünce ) ço ğ u kez bu bölümde olur. İ htimal yoktur. Kesin bir yargı ve sonuç vardır.

Örnek Bir Kurban bayramı daha 'lar çok çok gerilerde kaldı. O günlerin çocu ğ u da öldü gitti. ( giri ş bölümü ) Sanılır ki, ki ş i bir kez ölür. Öyle de ğ il oysa! Ki ş i, ya ş am boyunca pek çok kez ölür. Bakarım zaman zaman eski resimlere: İş te Phobus Foto ğ rafhanesi'nde çekilmi ş resimler. Golf pantolonlu, ya da kısa pantolonlu bir çocuk... Ne oldu ona? Öldü gitti. Daha sonra ilkokul, ortaokul, lise sıralarındaki çocuklar, gençler... Hepsi yok oldular. Yok olmak de ğ il mi ölmek? Öyle ise boyuna ölüyoruz, biçimden biçime giriyoruz, bamba ş ka bir insan oluyoruz zamanla. Altmı ş ındaki ki ş iyle sekiz, on, on be ş ya ş ların ki ş isi nasıl olur da aynı insan olur, olabilir? Zamanın bir oyunu bu bize. Hep ölüyoruz, öle öle büyüyor, de ğ i ş iyoruz, son ölüme do ğ ru gidiyoruz. ( sonuç bölümü ) Bir Kurban bayramı daha 'lar çok çok gerilerde kaldı. O günlerin çocu ğ u da öldü gitti. ( giri ş bölümü ) Sanılır ki, ki ş i bir kez ölür. Öyle de ğ il oysa! Ki ş i, ya ş am boyunca pek çok kez ölür. Bakarım zaman zaman eski resimlere: İş te Phobus Foto ğ rafhanesi'nde çekilmi ş resimler. Golf pantolonlu, ya da kısa pantolonlu bir çocuk... Ne oldu ona? Öldü gitti. Daha sonra ilkokul, ortaokul, lise sıralarındaki çocuklar, gençler... Hepsi yok oldular. Yok olmak de ğ il mi ölmek? Öyle ise boyuna ölüyoruz, biçimden biçime giriyoruz, bamba ş ka bir insan oluyoruz zamanla. Altmı ş ındaki ki ş iyle sekiz, on, on be ş ya ş ların ki ş isi nasıl olur da aynı insan olur, olabilir? Zamanın bir oyunu bu bize. Hep ölüyoruz, öle öle büyüyor, de ğ i ş iyoruz, son ölüme do ğ ru gidiyoruz. ( sonuç bölümü )

P aragrafın Y apısıyla İ lgili S oru T ipleri A ş a ğ ıdaki cümlelerden hangisi bir paragrafın sonuç cümlesi olmaya uygundur? Yukarıdaki paragrafın sonuna a ş a ğ ıdakilerin hangisinin getirilmesi uygundur? Bu paragraf a ş a ğ ıdakilerin hangisiyle tamamlanabilir? Bu paragraf a ş a ğ ıdakilerin hangisiyle tamamlanırsa anlamlı bir bütünlük sa ğ lanır? Dü ş üncenin akı ş ına göre bu parçanın sonuna a ş a ğ ıdakilerin hangisi getirilemez?

P aragrafın Y apısı ile İ lgili Sorular  A ş a ğ ıdakilerden hangisi bir paragrafın giri ş cümlesi olamaz? A ) Alada ğ omuzlarına sisten bir ş al almı ş tı. B ) Roman Ve öykü gibi türlerde bu anlatım biçimi kullanılır. C ) Atasözleri kalıpla ş mı ş sözlerdir. D ) Çevremiz her geçen gün a ğ açsız kalıyor. Cevap : B “ bu” sözcü ğ ü ba ş ka cümlenin varlı ğ ını hissettirmektedir.

 Soru : FL  “Kalemi elime aldı ğ ım zaman bir ş eyler yazamadan kalıyorum diyorsanız bilgi toklu ğ u ve duygu zenginli ğ ine sahip olmak için bol bol okuyunuz. Küçük ya ş lardan itibaren kitaplarla dost olunuz. Kitapların o geni ş dünyasına kulaç attı ğ ınız zaman kendinizi daha mutlu ve güvenli hissedeceksiniz. Okudukça yazmaya ihtiyacınız artacak ve ……………………………………..” Paragrafı tamamlayan en uygun seçenek a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? A ) Hayallere dalacaksınız. B ) Siz de sevineceksiniz. C ) Kitapları seveceksiniz. D ) Elinizi kaleme uzatacaksınız. CEVAP : D

 Soru  A ş a ğ ıdakilerden hangisi bir paragrafın giri ş cümlesi olamaz? A ) Hep birlikte bilgiye ve sevgiye yürüyelim. B ) Derin denizlerin sessizli ğ i her zaman büyüler beni. C ) Bütün benli ğ ini ku ş atan katıksız bir sevinçle doluydu. D ) Ama aynı ülke ş u an en fazla uyu ş turucu kullanan ülke. CEVAP : D

 Soru  A ş a ğ ıdakilerden hangisi bir paragrafın giri ş cümlesi olabilir? A ) Bu anlayı ş ş iiri esprinin kurbanı ediyordu. B ) Küçük bir nükte bütün bu gerilimi yumu ş atıyordu. C ) Uzun da olsa bir hikaye romanın yerini tutamaz. D ) Böylece istenilen bilinç düzeyi olu ş turulacaktı. CEVAP : C

 “Hiçbir zaman çevresinde olup bitenlere kayıtsız kalamaz; ama bu, ş airin, gününün tarihçisi oldu ğ u anlamına gelmez. Ş air güllerle ilgili bir ş iir yazar, biz ondan birtakım olayların olup bitti ğ ini anlarız. Yani ş airin politikayı do ğ rudan etkilemek, yansıtmak gibi bir göreviz yoktur.” Bu parçanın ba ş ına, dü ş üncenin akı ş ına göre a ş a ğ ıdakilerden hangisi getirilebilir? A ) Ya ş anmı ş olayları oldu ğ u gibi yansıtma ş airin temel görevidir. B ) Ş air, çevresine yeni duygular, dü ş ünceler a ş ılayan ki ş idir. C ) Ya ş anan her olay, ş iirde kendine belli bir yer bulabilir. D ) Ş air toplumsal hayatın içinde, toplumsal sorunlarla iç içedir. CEVAP : D  Soru

 “Yazarın tutumu, anlayı ş ı, eserleri belli bir okurun malı olur. Çünkü ister gazetede yorumcu, uyarıcı, ister fıkra, ister haber yazarı olsun; ……………………..” Bu parça dü ş üncenin akı ş ına göre a ş a ğ ıdakilerden hangisiyle sürdürebilir? A ) yazma alı ş kanlı ğ ını sürdürmelidir. B ) okurlarıyla bütünle ş melidir. C ) yazar, okuruna söyleyecek bir sözü olan ki ş idir. D ) her kesimden insana ula ş abilmelidir. CEVAP : C

 Soru  “……. Asıl suçlu olanlar cehaletin karanlı ğ ını koruyanlardır. Mademki suçun i ş lenmesine neden olan cehalettir, o halde asıl suçlular bu karanlı ğ ı kaldırmayanlar, toluma gereken e ğ itimi vermeyenlerdir.” Bu parçanın ba ş ına a ş a ğ ıdakilerden hangisi getirilebilir? A ) Cehalet, do ğ u ş tan kazanılan bir ş ey de ğ ildir. B ) Cehaletin kol gezdi ğ i toplumlarda hataya dü ş enler suçlu de ğ ildir. C ) Topluma öncülük etmeyen aydınlar suçludur. D ) Suç kavramı toplumdan topluma de ğ i ş ir. CEVAP : B  “……. Asıl suçlu olanlar cehaletin karanlı ğ ını koruyanlardır. Mademki suçun i ş lenmesine neden olan cehalettir, o halde asıl suçlular bu karanlı ğ ı kaldırmayanlar, toluma gereken e ğ itimi vermeyenlerdir.” Bu parçanın ba ş ına a ş a ğ ıdakilerden hangisi getirilebilir? A ) Cehalet, do ğ u ş tan kazanılan bir ş ey de ğ ildir. B ) Cehaletin kol gezdi ğ i toplumlarda hataya dü ş enler suçlu de ğ ildir. C ) Topluma öncülük etmeyen aydınlar suçludur. D ) Suç kavramı toplumdan topluma de ğ i ş ir. CEVAP : B

 A ş a ğ ıdakilerden hangisi bir yazının ilk cümlesi olmaya en uygundur? A ) Bu öykülerin ana konusu insan ve denizdir. B ) Gözlem yetene ğ i güçlü yazarlar konu sıkıntısı çekmezler. C ) Türk ş iirinde kullanılmı ş bunu gibi daha bir çok ölçü vardır. D ) Ele ş tirmenin bu görü ş üne güvenmeyen sanatçı ba ş arılı olamaz. CEVAP : B  A ş a ğ ıdakilerden hangisi bir yazının ilk cümlesi olmaya en uygundur? A ) Bu öykülerin ana konusu insan ve denizdir. B ) Gözlem yetene ğ i güçlü yazarlar konu sıkıntısı çekmezler. C ) Türk ş iirinde kullanılmı ş bunu gibi daha bir çok ölçü vardır. D ) Ele ş tirmenin bu görü ş üne güvenmeyen sanatçı ba ş arılı olamaz. CEVAP : B  Soru

 A ş a ğ ıdakilerden bir paragraf olu ş turuldu ğ unda, hangisi, bu paragrafın ilk cümlesi olur? A ) Böylece her zaman haksızlıklara u ğ rayabilece ğ imizi anladım. B ) Hiç kabahatim olmadı ğ ı halde iftiraya u ğ radım. C ) Geçenlerde canımı çok sıkan bir olay oldu. D ) İ nsanlara kar ş ı kırgınlı ğ ım bir kat daha arttı. CEVAP : C  A ş a ğ ıdakilerden bir paragraf olu ş turuldu ğ unda, hangisi, bu paragrafın ilk cümlesi olur? A ) Böylece her zaman haksızlıklara u ğ rayabilece ğ imizi anladım. B ) Hiç kabahatim olmadı ğ ı halde iftiraya u ğ radım. C ) Geçenlerde canımı çok sıkan bir olay oldu. D ) İ nsanlara kar ş ı kırgınlı ğ ım bir kat daha arttı. CEVAP : C  Soru : FL

 A ş a ğ ıdakilerden bir paragraf olu ş turuldu ğ unda, hangisi, bu paragrafın ilk cümlesi olur? A ) Üzülenler, zarar görenler olsa da sevinenler ço ğ unlukta ydı. B ) İ nsanlar bu ani ve ş iddetli ya ğ mura hazırlıksız yakalandılar. C ) Dünkü ş iddetli sa ğ anak, sel baskınlarına sebep oldu. D ) Ama haftalardır onu bekleyenlerin yüzleri güldü. CEVAP : C  Soru : DPY

 “ Bahçede, benden önce gelmi ş olan çocuklar, ya oradan oraya ko ş uyor ya birbirlerine yüksek sesle ba ğ ırıyor ya da kümeler olu ş turmu ş sohbet ediyorlardı. Ben, biraz mahcup, biraz sıkılgan, çevreme bakınıp dururken, birden adımın ça ğ rıldı ğ ını duydum.” A ş a ğ ıdakilerden hangisi yukarıdaki parçanın son cümlesi olarak kullanılmaz? A ) Kalbim yerinden fırlayacakmı ş gibi heyecanlandım. B ) Emin olmak için ça ğ rının tekrarlanmasını bekledim. C ) Ne yapaca ğ ımı ş a ş ırdım. D ) Kimi ça ğ ırıyorlar acaba diye meraklandım. CEVAP : D  Soru : ÖO

 “Yabani hayvanları çok sever ve yakından tanırım. Çocuklu ğ um da ğ lık bir yörede geçti. Orada biz çocuklara oyuncak yerine ayı yavrusu, kokarca, tav ş an, tilki ya da sincap getirilirdi.” Parçadaki dü ş üncenin akı ş ına göre, son cümle a ş a ğ ıdakilerden hangisi olmalıdır? A ) Oyuncak zevkini pek tadamadık. B ) Onlarla zevkle oynayıp e ğ lenirdik. C ) Pahalı oyuncaklarla oynamadık. D ) Büyük kentlerin özlemiyle yanardık. CEVAP : B  “Yabani hayvanları çok sever ve yakından tanırım. Çocuklu ğ um da ğ lık bir yörede geçti. Orada biz çocuklara oyuncak yerine ayı yavrusu, kokarca, tav ş an, tilki ya da sincap getirilirdi.” Parçadaki dü ş üncenin akı ş ına göre, son cümle a ş a ğ ıdakilerden hangisi olmalıdır? A ) Oyuncak zevkini pek tadamadık. B ) Onlarla zevkle oynayıp e ğ lenirdik. C ) Pahalı oyuncaklarla oynamadık. D ) Büyük kentlerin özlemiyle yanardık. CEVAP : B  Soru : 2OOO - LGS

P aragrafın A nlam Y önü P aragrafta K onu Paragrafta, hakkında söz söylenen dü ş ünce, olay yada durumlar konuyu verir. Üzerinde söz söylenen yazı yazılan bütün kavramlar konu olabilir. Her paragrafın bir konusu vardır. Konu genellikle ilk cümlede yer alır. Yazarın anlattı ğ ı, ele aldı ğ ı o paragrafın konusunu olu ş turur. Konuyu belirlemek için : “Yazar bu parçada neyi anlatmı ş tır?” sorusu sorulur.

P aragrafta K onu  P aragrafın K onusuyla İ lgili S oru K ökleri Bu parçada a ş a ğ ıdakilerden hangisinden söz edilmemi ş tir? Parçada a ş a ğ ıdakilerden hangisine de ğ inilmemi ş tir? Parçada a ş a ğ ıdakilerden hangisinden söz edilmemi ş tir? Paragrafta a ş a ğ ıdakilerin hangisi üzerinde durulmamı ş ? Paragrafın konusu nedir? Yazar, bu parçada neden bahsediyor? Bu parçanın konusu nedir?

Örnek soru : FL “ Ş iir de ğ i ş tirir insanı. Bir okuyucu sevdi ğ i ş airi tanımadan ba ş ka, tanıdıktan sonra ba ş ka insandır. Çok sevdi ğ iniz, ho ş unuza giden ş iirlerle ilk kar ş ıla ş malarınızı dü ş ünün. Gece ise uykunuz açılmı ş tır. Bir daha, bir daha okumak, ezberlemek, yakınlarınıza dinletmek istersiniz okudu ğ unuz ş iiri. Ya ş ama istekleriniz artmı ş tır. Bir co ş ku,bir katkıdır ya ş amınıza. Artık de ğ i ş mi ş, zenginle ş mi ş tir ya ş amınız.” Paragrafın konusu nedir? A ) Ş iirin insan hayatını etkiledi ğ ini B ) Ş airleri tanımak gerekti ğ i C ) Ş iir okumanın bir ihtiyaç oldu ğ u D ) Ş iirin ho ş ça vakit geçirtti ğ i CEVAP : A / Ş iir insan hayatını etkiler.

Uyarı  Konumuzun paragraf olması, konu, ba ş lık, ana dü ş ünce gibi soruların sadece paragrafta olaca ğ ı anlamına gelmez. Bazen bir ş iir parçası verilerek de bu tür özellikle sorulabilir.

Örnek soru : LGS Bir güvercin kanadında ok ş uyorum Göklerin mavili ğ ini, Serçelerin cıvıltısıyla siniyor içime, A ğ açların ye ş illi ğ i, Bulutların ipek gölgesi Çocukların yüzünde ı ş ıldıyor. ( C ahit S ıtkı T arancı ) Ş iirin konusu nedir? A ) Do ğ anın önemi B) Çocuk sevgisi C ) Ya ş ama sevinci D) Özgürlük iste ğ i CEVAP : C / Ya ş ama Sevinci

Örnek soru : 1996 – FL - AÖL Havada bir dost eli ok ş uyor derimizi, Boynu bükük adalar tanıyor sanki bizi, İ çimize çevirip nemli gözlerimizi, Geçtik yabancı gibi yakınından Rodos’un.” Dörtlükte anlatılan nedir? A ) Deniz havasından etkilenmeleri B ) Yalnızlık üzüntüsünden gözlerinin ya ş arması C ) O yerleri önceden gezip görmü ş oldukları D ) Adaların kaybedili ş ine üzülmeleri CEVAP : D / Adaların kaybedili ş i

P aragrafta B a ş lık  Ba ş lık, paragrafta konuyu ve ana dü ş ünceyi yansıtan bir sözdür. Konuyu en iyi ş ekilde yansıtan bir veya birkaç söz ba ş lık olarak belirlenebilir.Ba ş lık, yazının ana dü ş üncesini sezdirmelidir. Ba ş lık olarak dü ş ündü ğ ümüz ifadenin, paragrafın bütününde dile getirilen dü ş ünceyi yansıtıp yansıtmadı ğ ına bakmamız gerekir.

B a ş lı ğ ın Ö zellikleri Üzerinde durulan konunun kısaca anlatımıdır. Bir, iki veya üç kelimeden olu ş ur. İ lgi çekici ve çarpıcıdır. Konu hakkında bilgi verir. Ana dü ş ünceyi ça ğ rı ş tırır. Ana dü ş üncenin tespiti, ba ş lı ğ ı bulmamızı kolayla ş tırır. Ba ş lık o yazının adıdır. Konu ve ana dü ş üncenin en kısa özetidir. Bir yazarın neden söz etti ğ ini aktaran, kavrayan anahtardır.

B a ş lıkla İ lgili Soru T ipleri Bu yazıya en uygun ba ş lık a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? A ş a ğ ıdakilerden hangisi bu parça için en uygun ba ş lık olur? Bu parçaya konabilecek en uygun ba ş lık a ş a ğ ıdakilerden hangisidir?

Soru  “ Genç ku ş aklar, törelerini ö ğ renip ya ş attıkları sürece, atalarımızın sözü hep yankılanacaktır. Töreler ya ş atılmazsa de ğ erler susar. Dolayısıyla insanlar, kültürel varlıkları açısından, kökünü olu ş turan esas perdeden yoksun kalmı ş bir çalgı gibi dilsiz olur.” A ş a ğ ıdakilerden hangisi bu parça için en uygun ba ş lık olur? A) Genç Ku ş aklar B) Töreleri Ya ş atma C ) De ğ erlerin Susması D) Kültürel Varlıklarımız CEVAP : B / Töreleri Ya ş atma

Soru  “ Çıra ğ ın a ğ zı burnu boya içindeydi. Onun on misli i ş çıkaran ustanın parmaklarında boyadan eser bile yoktu.Ara sıra çırakla ş akala ş ıyor, çırak sadece gülüyor. Gözünü fırçanın ucundan kıl kadar bile ayırmamaya çalı ş ıyordu.” Bu paragrafın ba ş lı ğ ı a ş a ğ ıdakilerden hangisi olabilir? A) Beceriksiz Çırak B) Dikkatli Çırak C) Usta ile Çıra ğ ı D) Becerikli Çırak CEVAP : C / Usta ile Çıra ğ ı

P aragraf Ana fikir ( Ana dü ş ünce )

Ana D ü ş ünce ( Ana F ikir )  Her yazının bir yazılı ş amacı vardır. Yazarın, bir olay bir durum ya da bir hikâyeyi anlatsa bile bunlardan hareketle vermek istedi ğ i bir temel dü ş üncesi vardır. Ana dü ş ünce ya da ana fikir, yazarın okuyucuya ula ş tırmak istedi ğ i mesajdır. Buna yazarın paragrafı yazma amacı da diyebiliriz.

Ana D ü ş ünce ( Ana F ikir ) Paragrafta vurgulanmak istenen temel dü ş üncedir. Kesin bir yargı cümlesidir. Paragrafta anlatılanlar tek cümle ile ana fikri verir. Yardımcı fikirlerin deste ğ iyle bulunur. Genelde giri ş – sonuç cümlelerinde bulunur. Bazen de paragrafın genelinden çıkarılabilir. Önce konu, sonra ana dü ş ünce bulunmalıdır.

Ana D ü ş ünce ( Ana F ikir )  Bir paragrafta asıl anlatılmak istenen ana dü ş ünceyi olu ş turur.  Her paragrafta bir ana dü ş ünce, bu ana dü ş ünceyi destekleyen yan ( yardımcı ) dü ş ünceler yer alır.  Yan dü ş ünceler, tanımlama, kar ş ıla ş tırma, örnekleme, tanık gösterme, gibi dü ş ünceyi geli ş tirici yöntemlerle kar ş ımıza çıkabilir.

D ikkat!..  Ana dü ş ünce, bir paragrafta de ğ i ş ik biçimlerde bulunabilir :  Tümdengelim yöntemi ile olu ş turulmu ş paragraflar Bu yöntemle olu ş turulmu ş paragraflarda ilk cümle ana dü ş ünceyi içerir. Bu durumda yazar, asıl vurgulamak istedi ğ i dü ş ünceyi ilk cümlede verir. Daha sonra bunu, tanımla, örnekle, kar ş ıla ş tırmayla, açıklamayla çalı ş ır.

Tümdengelim Y öntemi Ana dü ş üce ( ana fikir ) Y.D Y ardımcı dü ş ünce Y ardımcı dü ş ünce Örnek – kar ş ıla ş Y ardımcı D ü ş ünce Tanım – örnek – kar ş ıla ş tırma…

Örnek “Hiç kimse kendini yazamaz. Çünkü kendimi yazıyorum derken ya iyice yana çekilir, ya da kendini anlatıyormu ş gibi, özledi ğ i olmak istedi ğ i ki ş iyi anlatır ya da gere ğ inden fazla yargılar. Dı ş arıdan bakan biri, yazarın kendisine kar ş ı böyle acımasız olabilece ğ ini dü ş ünemez, yazdıklarının do ğ ru oldu ğ una inanır.” Parçada asıl anlatılmak istenen a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? A ) Sanatçı, yazılarında kendini anlatmaktan kaçınmalıdır. B ) Bir yazarın kendini oldu ğ u gibi anlatabilmesi olanaksızdır. C ) Yazar, kendini anlatırken olumlu yanlarına a ğ ırlık vermeli. D ) Yazar, anlatımıyla okuyucuyu etkilemek ister. CEVAP : B / Tümdengelim paragrafıdır.

Tümevarım Yöntemi  Bu yöntemle olu ş turulmu ş paragraflarda son cümle ana dü ş ünceyi içerir.  Bu durumda yazar, yardımcı dü ş üncelerden ba ş layarak sonda bir yargıya varır ki bu yargı da paragrafın ana dü ş üncesini olu ş turur.

Tüme v arım Y öntemi Y ardımcı dü ş ünceler Y. D. Yardımcı Düşünceler Örnek, karşılaş. Yardımcı dü ş ünceler Örnek – kar ş ıla ş Ana dü ş ünce ( ana fikir ) Yardımcı dü ş ünceler Örnek – kar ş ıla ş

Örnek “Okumak için her zaman vakit bulmu ş umdur. İ yi ya da kötü kitabı okurken vaktimin bo ş a gitti ğ ini asla dü ş ünmem. Her türden kitabı okumanın gerekli oldu ğ una inanmı ş ımdır. Bu da benim okuma zevkimi olu ş turmu ş, geli ş tirmi ş tir. Nitekim sıradan ya da de ğ ersiz kitabı daha ilk satırından anlayabilirim. kolay kolay aldanmam. Bu yönden biz okurlar iyi bir seçici olmak istiyorsak birçok iyi kitap yanında i ş e yaramaz, sıkıcı kitap da okumak zorundayız.” Bu parçanın ana dü ş üncesi a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? A ) Okuma alı ş kanlı ğ ı kazanan ki ş i, eline geçen her türden kitabı okur. B ) Gerçek okuyucu, neyi nasıl okuyaca ğ ını bilir. C ) İ yi kitabı kötüsünden ayırma yetene ğ i her nitelikteki kitabı okumakla geli ş ir. D ) Okuma zevki geli ş mi ş ki ş i, her kitapta iyi bir yön bulabilir. CEVAP : C / Tümevarım paragrafıdır.

D ikkat!..  Ana dü ş ünceyi veren cümleler kesin bir yargı bildirir, açık ve anla ş ılır bir anlam ta ş ır.  Ana dü ş ünce, parçada sözü edilenleri en kapsamlı bir biçimde bildirir. Parçada olmayan konular ana dü ş ünce içinde yer alamayaca ğ ı gibi, parçanın bir kısmını bildiren cümleler de ana dü ş ünceyi vermez.  Ana dü ş üncenin, parçanın tümünü kapsayacak biçimde olması gerekir.  Ana dü ş ünceyi veren cümleler kesin bir yargı bildirir, açık ve anla ş ılır bir anlam ta ş ır.  Ana dü ş ünce, parçada sözü edilenleri en kapsamlı bir biçimde bildirir. Parçada olmayan konular ana dü ş ünce içinde yer alamayaca ğ ı gibi, parçanın bir kısmını bildiren cümleler de ana dü ş ünceyi vermez.  Ana dü ş üncenin, parçanın tümünü kapsayacak biçimde olması gerekir.

Ana D ü ş ünce ( Ana F ikir )  Ana dü ş ünceyi bulmak için atılacak ilk adım, konuyu belirlemek ve mümkünse iyice sınırlamaktır. Çünkü, konu ne kadar do ğ ru belirlenir ve ne kadar çok sınırlanırsa, ana dü ş ünce o kadar rahat ve do ğ ru bulunur.  İ kinci adım ise, paragrafa ; “ Yazar konusunda ne söylemek istiyor?” sorusu yöneltilmelidir.

Örnek : LGS “ Ş imdi bir heykel tıra ş dü ş ününüz. Gev ş ek ve çürük bir zemin üzerine güzel,mükemmel bir heykel yapmaktadır. Bu heykeli bir an için herkes be ğ enebilir.Fakat zemin çürük oldu ğ undan bu heykel ya ş ayamaz. Harçlarla ne kadar kuvvetli dayanak yapılırsa yapılsın yıkılır. Çünkü zemin gev ş ektir.” Bu parçada vurgulanan temel dü ş ünce a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? A ) Önemli eserlerde kaliteli malzeme kullanmak gerekir. B ) Önemli i ş ler bazı zararları göze almayı gerektirir. C ) Bir eserin kalıcılı ğ ı mükemmel olmasına ba ğ lıdır. D ) Her i ş öncelikle sa ğ lam bir temele dayanmalıdır.

çözüm  SORU : Bu parçada ne hakkında konu ş uluyor?  CEVAP : Heykeltıra ş ( genel konu )  SORU : Bu paragrafta, heykeltıra ş ın hangi yönü vurgulanıyor?  CEVAP : Heykel tıra ş ın gev ş ek ve çürük bir zemin üzerine bir heykel yapması. ( Sınırlandırılmı ş konu )  SORU : Yazar, heykeltıra ş ın gev ş ek ve çürük bir zemin üzerine heykel yapması hakkında ne söylemek istiyor?  CEVAP : Zeminin gev ş ek ve çürük olmasından dolayı heykelin yıkılaca ğ ı. ( Her i ş in öncelikle sa ğ lam bir temele dayandırılması yazarın bize vermek istedi ğ i mesajdır. ) CEVAP : D

Örnek : 1996 / FL - AÖL  “ Ki ş ilerin tek ba ş larına fazla bir güçleri yoktur ; çabalarının sonucu, dünyanın genel tablosu içinde pek fark edilemez. Hayatta i ş ler, genel bir i ş bölümüne göre yürütülür. Bu i ş bölümünde tek adamın payı bir ya ğ mur damlası kadardır. Gene de her damla,ta ş kını artırır ; her el, insanlı ğ ın mutlulu ğ una ya da sefaletine bir ş eyler katar.”  Paragrafta asıl anlatılmak istenen nedir? A )Dünyanın iyi veya kötü olu ş unda her ferdin payı büyüktür. B ) İ nsan isterse herkesi ilgilendiren i ş ler yapabilir. C ) İ nsan tek ba ş ına da insanlı ğ a yararlı olabilir. D ) İş bölümü ile her zorluk yenilir.  “ Ki ş ilerin tek ba ş larına fazla bir güçleri yoktur ; çabalarının sonucu, dünyanın genel tablosu içinde pek fark edilemez. Hayatta i ş ler, genel bir i ş bölümüne göre yürütülür. Bu i ş bölümünde tek adamın payı bir ya ğ mur damlası kadardır. Gene de her damla,ta ş kını artırır ; her el, insanlı ğ ın mutlulu ğ una ya da sefaletine bir ş eyler katar.”  Paragrafta asıl anlatılmak istenen nedir? A )Dünyanın iyi veya kötü olu ş unda her ferdin payı büyüktür. B ) İ nsan isterse herkesi ilgilendiren i ş ler yapabilir. C ) İ nsan tek ba ş ına da insanlı ğ a yararlı olabilir. D ) İş bölümü ile her zorluk yenilir.

çözüm  Paragrafta insanın tek ba ş ına yaptı ğ ı ş eylerin dünya genelinde pek bir ş ey ifade etmedi ğ i, ama bunların bir araya gelmesiyle, tıpkı ya ğ mur tanelerinin sele yol açması gibi, dünyayı iyi ya da kötü yönde etkiledi ğ i söylenerek :  “ Dünyanın iyi ya da kötü olu ş unda her insanın bir rolünün olaca ğ ı anlatılmaktadır.”  Cevap : A

Ana fikirle ilgili soru tipleri Bu paragrafta asıl anlatılmak istenen a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? Bu parçada vurgulanmak istenen a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? Bu paragraftan çıkarılabilecek en kapsamlı yargı a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? Bu parçadan çıkarılabilecek sonuç a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? Bu parçada yazarın savundu ğ u asıl görü ş a ş a ğ ıdakilerden hangidir?

P aragraf Y ardımcı D ü ş ünceler ( Y ardımcı F ikirler )

P aragrafta Y ardımcı d ü ş ünceler  Her paragrafta bir tek konu üzerinde durulur. Paragrafta bunun dı ş ında ana dü ş üncenin daha iyi anla ş ılmasını sa ğ layan, onu daha belirgin hale getiren, i ş ledi ğ i konunun sınırlarını çizen dü ş ünceler de vardır. Bu dü ş üncelere paragrafın yardımcı dü ş ünceleri denir.

P aragrafta Y ardımcı d ü ş ünceler  Yardımcı dü ş ünceler; Bir paragrafta ana dü ş ünceyi destekleyen, geli ş tiren dü ş üncelerdir. Açıklayıcı, kanıtlayıcı özellikleriyle ana dü ş ünceyi bulmamızı sa ğ lar. Yardımcı dü ş ünceler birden fazla olabilir.  Her biri ana dü ş üncenin bir yönünü olu ş turan, onu ortaya çıkarıp destekleyen dü ş üncelere (yargılara) yardımcı dü ş ünce denir.

D ikkat!..  Her paragrafta bir ana dü ş ünce olmasına kar ş ın, bir veya daha fazla yardımcı dü ş ünce vardır.  Parçada yardımcı dü ş üncelerin tek ba ş ına bir de ğ eri yoktur. Yardımcı dü ş ünceler ana dü ş ünceyle ba ğ lantıları ölçüsünde de ğ er kazanır. Yardımcı dü ş ünceler bir a ğ acın dalları gibidir. Her biri a ğ acı tamamlayan unsurdur ; ama hiçbir zaman tek ba ş ına a ğ acın kendisi de ğ ildir.  Paragraf, ana dü ş ünce üzerine kurulur. Yardımcı dü ş ünceler, ana dü ş ünceyi inandırıcı kılar.

D ikkat!..  Yardımcı dü ş ünceyle ilgili sorular sınavlarda ço ğ u zaman olumsuz biçimde sorulur

Soru tipleri  Yardımcı dü ş üncelerle ilgili soru tipler : Bu parçada a ş a ğ ıdaki yargılardan hangisine ula ş ılamaz? Bu paragrafta a ş a ğ ıdaki yargılardan hangisine de ğ inilmemi ş tir? Bu parçada öne sürülen dü ş ünce a ş a ğ ıdaki yargılardan hangisiyle çeli ş ir? Bu parçalarda a ş a ğ ıdaki yargılardan hangisine varılamaz? Bu parçada a ş a ğ ıdakilerden hangisi çıkarılamaz? Ş iirde a ş a ğ ıdakilerin hangisinden söz edilmemi ş tir? Parçada kendisinden bahsedilen ki ş i için a ş a ğ ıdakilerden hangisi söylenemez?

Soru “ Sanatı bir fabrika ürünü gibi gören bütün fikirlere kar ş ıyım Sanatın gerekçesi ve yararlı olabilmesi için dinî, millî ve ahlâkî özellikler ta ş ıması gerekti ğ ine inanıyorum.” Parçada sanatla ilgili olarak, a ş a ğ ıdakilerin hangisinden söz edilmemi ş tir? A ) Evrensel bir nitelik ta ş ıdı ğ ından B ) Tekdüzelikle ba ğ da ş mayaca ğ ından C ) Topluma faydalı olması gerekti ğ inden D ) Kültürel de ğ erlerle iç içeli ğ inden Cevap : A

Soru “ Türk gelene ğ inde birey ve toplum yapısının en belirgin özelliklerinden olan alçakgönüllülük, saygı, özellikle ho ş görü ve de ğ erbilirlilik ; kırıcılık, kabalık ve nankörlü ğ ü önleyen en önemli etkenlerdir. İ yilik gördü ğ ü ve tuzunu, ekme ğ ini yedi ğ i bir kimseyi unutmak, toplumumuzda ba ğ ı ş lanamaz töre eksikliklerinden biri sayılır.” Parçada toplumumuzun a ş a ğ ıdaki hangi özelli ğ inden söz edilmemi ş tir? A) İ yilik bilir olma B) Ölçülü davranma C) Açık sözlü olma D) Sevgi ba ğ lılı ğ ı olma CEVAP : C

Soru “ Hiçbir sanat adamı, gördüklerini oldu ğ u gibi söyleme istememi ş tir.Seçer, büyültür, küçültür ; istese de istemese de kendi ki ş ili ğ ini katar. Gerçekle yetinmez., gerçe ğ i alır, kendi dü ş leriyle, dü ş ünceleriyle yo ğ urur. Bunun içindir ki hiçbir sanat adamı bir yandan da dü ş adamı olmaktan kendini kurtaramaz.” Yukarıdaki paragraftan çıkarılamayacak dü ş ünce hangisidir? A ) Sanat adamı, gerçekleri oldu ğ u gibi yansıtmalı. B ) Sanatçı, esere ki ş ili ğ ini yansıtır. C ) Sanatçı, gerçe ğ i yeniden yo ğ urur. D ) Sanatçı, gördü ğ ünü oldu ğ u gibi yansıtmaz CEVAP : A

Paragraf Anlatım B içimleri

 Bir dü ş ünceyi, bir duyguyu, bir tasarıyı, bir olayı sözle ya da yazıyla bildirmeye “ anlatım ” denir. Anlatım, anlatılan ya da anlatılacak olanların özelli ğ ine göre farklılıklar ta ş ır. Sözgelimi bir olayı anlatırken ba ş vurdu ğ umuz anlatım biçimi ile dü ş üncelerimizi, gözlem ve izlenimlerimizi anlatırken ba ş vurdu ğ umuz anlatım biçimi aynı de ğ ildir.

Açıklayıcı Anlatım  Bir sorun ile ilgili olarak gerekli bilgileri vermeye, iyice anla ş ılmayan ya da yanlı ş anla ş ılan bir sözü, bir dü ş ünceyi açıklı ğ a kavu ş turmaya “ açıklama” denir.  Amaç :  Açıklayıcı anlatım biçimi, okuyucuya bir konu hakkında bilgi vermek, bir ş eyler ö ğ retmek amacındadır.

Açıklayıcı Anlatım  K ullanım Bir konunun aydınlatılması, Deyim, terim veya sözcü ğ ün geni ş çe anlatılması, Atasözü veya özdeyi ş in açıklanması, Tarihsel bir olayın aydınlatılması gibi bir çok konuda bu anlatım biçimi kullanılır. Fıkra, makale, deneme, gezi, ele ş tiri, röportaj gibi yazı türlerinde açıklayıcı anlatım biçimi yo ğ un olarak görülür.

D ikkat!..  Do ğ rudan bilgi aktarmaya yönelik bir anlatım biçimidir.  Bu tür anlatımlarda tanımlamalardan, kar ş ıla ş tırmalardan, örneklemelerden yararlanılabilir.  Genellikle ders kitaplarıyla bilimsel eserlerde ve makale, fıkra, deneme vb. yazı türlerinde açıklayıcı anlatıma ba ş vurulur.

Örnek “ Dünyamız evrende yer alır. Evren, içinde sayılamayacak kadar çok gök cisimlerini bulunduran sınırsız gök bo ş lu ğ udur. Gök cisimlerinin bazıları gözle görülebildi ğ i halde bazıları teleskop adı verilen gök dürbünleriyle görülebilir. Fakat evrende en geli ş mi ş gök dürbünleriyle bile görülemeyecek kadar uzaklıkta olan gök cisimlerinin bulundu ğ u tahmin edilmektedir.”

Örnek  Ça ğ da ş e ğ itim, bireyi bilgi ile donatmaktan çok, ona kendi kendine bilgi edinme yollarını ö ğ retmeyi amaçlar. Bireyde, sa ğ lıklı dü ş ünme, do ğ ru anlama, toplum içinde türlü durumlara olumlu uyum sa ğ layabilme yeteneklerinin geli ş tirilmesini ister. Sa ğ lıklı dü ş ünme, öncelikle dilin i ş leyi ş düzeninin kavranmasına ba ğ lıdır. Bu sebeple ki ş inin e ğ itimi ile ana dili arasında do ğ rudan bir ba ğ lantı vardır.

Örnek  “Daha çok sıcak memleketlerde, kırlarda ve tarlalarda ya ş ayan, bitki ve ürüne büyük zarar veren bir böcektir. Düzkanatlılar takımına mensuptur. Ba ş lıca özellikleri düz ve kuvvetli arka ayakları sayesinde çok iyi sıçramalarıdır. Ba ş larında birer çift duyarga, bir çift petek göz, çi ğ neyici bir a ğ ız bulunur. Üç halkadan meydana gelen gö ğ sünün son iki halkasında birer kanat vardır.” ( Çekirge ve çekirgenin özellikleri sıralanmı ş tır.)

Tartı ş macı Anlatım  Okuyucu ya da dinleyiciyi istenilen davranı ş ve dü ş ünce biçimine yöneltmek amacıyla ba ş vurulan bir anlatım biçimidir.  Amaç : Bu anlatım biçimiyle okuyucunun ya da dinleyicinin sahip oldu ğ u dü ş üncenin de ğ i ş tirilmesi amaçlanır. Bu anlatım biçiminde amaç ; dü ş ünce ve kanılarda de ğ i ş iklik yapmaktır.

Tartı ş macı Anlatım  Anlatımın amacına varması, okuyucu ve dinleyeni etkilemesine ba ğ lıdır. Tartı ş macı anlatım, herhangi bir konuda dü ş ünü ş ve anlayı ş çatı ş masının ürünüdür. Bir konuda farklı dü ş ünceye sahip olanların, bu dü ş üncelerini de ğ i ş tirip yeni dü ş üncelere sahip olması istenir.  Bu tekni ğ i kullanan yazarın amacı, okuyucunun veya dinleyicinin fikrini de ğ i ş tirmektir. Okuyucunun kanılarında de ğ i ş iklik yapmaktır.

D ikkat!.. Tartı ş macı anlatımda iki farklı görü ş olması zorunludur. Tartı ş macı anlatım daha çok ele ş tiri, sohbet, fıkra, makale, deneme gibi yazı türlerinde kullanılır. Bu anlatım biçiminde yazar, bazen kar ş ı dü ş ünceyi dile getirir ve yazısının genelinde bu dü ş ünceyi çürütmeye çalı ş ır ; bazen de kendi savını ileri sürer ve bunu kanıtlamaya çalı ş ır. Tartı ş macı anlatımda kar ş ıla ş tırmalardan, örnekleme ve tanımlamalardan yararlanılabilir.

D ikkat!..  Bu teknikte kaleme alınmı ş yazılarda genellikle kar ş ılıklı konu ş ma havası vardır. “ Bana kalırsa” “ Kanımca” “ Bana göre” ifadeler dikkat çeker.  Öznel yargılar ço ğ unlukla gözlenir.

Örnek “Gene bir eski özlemdir, gidiyor. Yeniye kötü kötü bakıyorlar, mana yokmu ş, güzel de ğ ilmi ş, dü ş ünmekten, çalı ş maktan kaçınan kimselerin ne yaptıklarını bilmeden ortaya attıkları ş eylermi ş. Geçmi ş in büyük eserlerini inceleyip de onlardan örnek almalıymı ş ız. Oysa ki asıl, yeni zordur; yeninin manasını anlamak, güzelli ğ ini duymak zordur. Bunun için alı ş kanlıklarımızı a ş mak, dikkatimizi i ş letmek gerekir.”

Örnek “ Televizyonlardaki ş iddet içeren programları yayınlamak do ğ ru mudur? Bunun yayın özgürlü ğ ü ile ilgisi olabilir mi? Bizce olamaz... Çünkü sonuçta insanları, özellikle de çocukları olumsuz yönde etkiliyor bu tür programlar. Kavgalar,çatı ş malar, kan akıtmalar... Bunları göre göre kanıksıyor, normal bir olay olarak algılamaya ba ş lıyoruz. Sonra da oturup cinayetlere, öldürmelere, vurup kırmalara ş a ş ırıyoruz. Olacak ş ey de ğ il do ğ rusu !”

B etimleyici Anlatım ( Tas v ir Etme )  B etimleme ( tas v ir ) en sade biçimiyle sözcüklerle resim çizme i ş idir. Betimleme ; nesnelerin, belirgin özelliklerinin tanıtılıp göz önünde canlandırılmasını sa ğ lar.  Amaç : Okuyucunun çe ş itli duyularına seslenilerek anlatılan varlıkla ilgili okuyucunun izlenim kazanmasıdır.

D ikkat!..  Bu amacın gerçekle ş tirilmesi için titiz bir gözlem gerekir. Gözlem sırasında ayırt edici özelliklerin anlatılmasına özen gösterilir.  Betimleyici anlatımda “ görme, i ş itme, koklama, dokunma, tatma,” duyularına seslenen ö ğ elere ba ş vurulur

D ikkat!.. Betimleyici anlatım biçimi, amacına göre iki çe ş ittir:  Açıklayıcı B etimleme : Bu tür betimlemelerde amaç bilgi vermektir. Betimlenen varlık yada nesne tanıtıcı ve ayırıcı özellikleriyle nesnel bir tutumla okura aktarılır.  Sanatsal B etimleme : Bu betimlemede temel amaç, izlenim kazandırmaktır. Anlatımda, genel ayrıntılardan, ayırıcı ayrıntılara do ğ ru gidilir. Kısaca gözlemlenen varlık ya da nesnenin anlatıcı üzerinde bıraktı ğ ı etki yansıtılır.

Açıklayıcı Betimleme Örne ğ i  Akdeniz Bölgesinin çatısı Toros Da ğ ları tarafından meydana getirilmi ş tir. Da ğ lar, bazı yerlerde denize çok sokulur, kayalık ve az girintili çıkıntılı bir kıyı üzerine dikine inerler. Bazı yerlerde ise kıyı çizgisi ile da ğ sınırları arasında Adana Ovası gibi geni ş düzlükler girer.

Sanatsal ( İ zlenimsel ) B etimleme Örne ğ i “Bahçeye girince, insan, bir renk cennetine girmi ş gibi olur. Giri ş yolu boyunca yediveren gülleri,ortancalar, sa ğ lı sollu, sanki insana gülümser. Mavi, kırmızı, beyaz iç içe girmi ş tir. Kapının rengi de çok güzel. Güvercin mavisi. Bir de güzel ad koymu ş lar : Huzur.”

U yarı  Ki ş i betimlemelerine “ portre” adı verilir.  Fiziksel Portre :  Ki ş inin dı ş özelliklerini yansıtır.  Ruhsal Portre :  Ki ş inin iç dünyasını yansıtır. ( Üzüntü, kaygı, öfke, sevinç… )

Öyküleyici Anlatım  Duygu ve dü ş ünceleri ya ş anmı ş veya ya ş anabilecek olaylara dayalı olarak aktarmayı amaçlayan anlatım biçimidir.  Amaç ; olayı okuyucunun gözü önünde canlandırma ve okuyucuya olayı ya ş atmadır. Öyküleyici anlatımda olaylar, olu ş una uygun olarak bir dizi halinde verilir ve birbirine ba ğ lanır. Öyküleme, tasarlanan ya da ya ş anan bir olayın anlatımıdır. Bu olayın gerçekle ş tirilmesinde :  Olay  Çevre  Zaman  Ki ş iler temel ö ğ e olarak kullanılır.

Dikkat!.. Öyküleyici anlatımda temel ö ğ e “olay” dır. Olay olmadan öyküleme olmaz. Öykülemeyi “ hareket halindeki olayların anlatımı” diye de tanımlayabiliriz. Öykülemede olaylar gerçek ya da tasarlanmı ş olabilir. Olayların kahramanları genellikle insanlardır.

D ikkat!..  Öyküleyici anlatımda temel amaç, okuyucuyu anlatılan olaylar içinde ya ş atarak etkilemektir.  Öyküleyici anlatımda “ ne zaman?”, “ nasıl ?” gibi soruların cevapları vardır.  Öyküleyici anlatımda betimlemelere sık sık yer verilir.  Betimlemelere yer verilen öyküleyici anlatımlara “ öyküleyici – betimleme ” denir.

Uyarı Bu anlatım biçimlerinden hiçbiri tek ba ş ına kullanılmaz. İ kisi üçü bir arada kullanılır ço ğ u zaman. Örne ğ in, “betimleme” ve “ öyküleme” nitelikleri ta ş ıyan paragraflara “ betimleyici öyküleme” adı verilir.

D ikkat!.. Olay bir do ğ a olayı ise; ( rüzgarın esmesi, ya ğ murun ya ğ ması, güne ş in do ğ ması ya da batması v b. ) öyküleme de ğ il, betimleme söz konusudur.

Örnek  Hamdi amcamı en son yıllarında gördüm. Bir i ş nedeniyle Ankara'ya gelmi ş ti. Beni görmeden gitmeyi içine sindirememi ş, telefon edip gelece ğ ini söylemi ş ti. Tıpkı çocuklu ğ umda babamı bekledi ğ im gibi, camdan cama ko ş up geli ş ini bekledim. Uzun yıllar sonra birbirimizi görüp konu ş acaktık. Amca ye ğ en birbirimize sarıldık. Hem sevinçten hem de annemi babamı anımsayıp a ğ ladık. Çocuklarımı kuca ğ ına aldı. Onları öpüp öpüp sevdi. Karde ş im Leman Hanım, bunları görseydi, dedi. O gün onu son görü ş üm oldu. Öldü ğ ünü duydu ğ um zaman ne yapaca ğ ımı ş a ş ırdım...

Örnek “ Bahar gelmi ş, kırlar ye ş ile bürünmü ş tü. Çayırlar, korular bayram yerine dönmü ş tü. Çocuklar, ye ş illikler arasında kelebekler gibi uçu ş uyorlardı. Sofralar piknik yemekleriyle donatılmı ş tı. Ama çocukların ne yemekte gözü vardı ne de sofrada. A ğ açlarla, çiçeklerle, otlarla, böceklerle bütünle ş mi ş lerdi. Kimi çocuklar da ata biniyorlardı. Bu da doyumsuz bir keyifti.”

Özet Olarak  Açıklayıcı anlatımda amaç “ ö ğ retme”dir.  Tartı ş macı anlatımda amaç “ kanıları de ğ i ş tirme”dir.  Betimleyici anlatımda amaç “ izlenim kazandırma”dır.  Öyküleyici anlatımda amaç “ okuyucuyu olay içinde ya ş atma”dır.

Soru : ÖSS “ Sofraya hep birlikte oturduk.Tahtadan yuvarlak bir yer sofrasına ayaklarımızı altımıza alıp yan oturarak yakla ş ırdık. Sofra örtüsünü dizlerimizin üzerine çekerdik. Babam ba ğ da ş kurarak ba ş kö ş ede otururdu. Beni sa ğ ına, kız karde ş imi de soluna alırdı. Kar ş ısında annem otururdu. Babam, yeme ğ e ba ş lamadan içimizden biri yanılıp da yeme ğ e oturacak olursa, hiç acımadan ka ş ı ğ ının tersini, uzanan elin sırtına indirirdi.” Parçanın anlatımında a ş a ğ ıdakilerin hangisinde verilenlerden yararlanılmı ş tır? A ) Öyküleme – açıklama B ) Betimleme – açıklama C ) Betimleme – öyküleme C ) Açıklama – tartı ş ma CEVAP : C / Betimleme – öyküleme

Soru “Platon’un bir ö ğ üdü hiç ho ş uma gitmez; kadın olsun, erkek olsun hizmetçilerimizle ş akala ş madan, senli benli olmadan hep bir efendi a ğ zıyla konu ş malıymı ş ız. Benim aklım buna ermedikten ba ş ka servet üstünlü ğ üne öylesine önem vermek hiç de haklı bir davranı ş gibi gelmiyor. U ş aklarla efendiler arasındaki ayrılı ğ ın daha az göze battı ğ ı yerde daha adaletli bir düzen vardır bence.” Paragrafın anlatım biçimi a ş a ğ ıdakilerden hangisidir? A ) Öyküleyici anlatım B ) Açıklayıcı anlatım C ) Betimleyici anlatım D ) Tartı ş macı anlatım CEVAP : D / Tartı ş macı anlatım

D ü ş ünceyi G eli ş tirme Y olları Tanımlama K ar ş ıla ş tırma Ö rnekleme Tanık G österme ( Alıntı Y apma ) Sayısal V erilerden F aydalanma B enzetme

D ü ş ünceyi G eli ş tirme Y olları  Dü ş ünce yazılarında yazar, paragrafın giri ş bölümünde bir dü ş ünceyi ileri sürer, geli ş me bölümünde ileri sürdü ğ ü bu dü ş ünceyi destekleyip ispatlamaya çalı ş ır. İş te, yazarın paragrafın giri ş bölümünde ortaya attı ğ ı dü ş ünceye inandırıcılık kazandırmak için ba ş vurdu ğ u yollara “ dü ş ünceyi geli ş tirme yolları ” denir.  Dü ş ünce yazılarında yazar, paragrafın giri ş bölümünde bir dü ş ünceyi ileri sürer, geli ş me bölümünde ileri sürdü ğ ü bu dü ş ünceyi destekleyip ispatlamaya çalı ş ır. İş te, yazarın paragrafın giri ş bölümünde ortaya attı ğ ı dü ş ünceye inandırıcılık kazandırmak için ba ş vurdu ğ u yollara “ dü ş ünceyi geli ş tirme yolları ” denir.

D ü ş ünceyi G eli ş tirme Y olları  Tanımlama ( Tarif Etme ) Bir varlık ya da kavramı belirleyici nitelikleriyle görme gösterme, görünür kılmadır. Herhangi bir varlık, herhangi bir kavram için sorabilece ğ imiz “ B u nedir ?” sorusunun yanıtıdır. Tanım cümleleri genellikler “ - dir” “ denir” gibi ek ve sözcüklerle biter. Tanımlama, daha çok açıklayıcı ve tartı ş macı anlatım biçimlerinde kullanılan bir dü ş ünceyi geli ş tirme yoludur.  Tanımlama ( Tarif Etme ) Bir varlık ya da kavramı belirleyici nitelikleriyle görme gösterme, görünür kılmadır. Herhangi bir varlık, herhangi bir kavram için sorabilece ğ imiz “ B u nedir ?” sorusunun yanıtıdır. Tanım cümleleri genellikler “ - dir” “ denir” gibi ek ve sözcüklerle biter. Tanımlama, daha çok açıklayıcı ve tartı ş macı anlatım biçimlerinde kullanılan bir dü ş ünceyi geli ş tirme yoludur.

Örnek Roman, insanların ba ş ından geçen ya da geçebilecek türdeki olayları yer ve zaman belirterek anlatan uzun yazı türüdür. Yazarın üstün bilgisi, sa ğ lam gözlemi, duygusu romanın ba ş arılı olmasını sa ğ layan en önemli etkendir. İ nsan hayatını sahnede canlandırma sanatına tiyatro denir. Hikaye, gerçek ya da olması mümkün olayları yer, zaman unsurlarıyla anlatan yazılardır.

D ü ş ünceyi G eli ş tirme Y olları  K ar ş ıla ş tırma Birbiriyle ilgili iki varlı ğ ın, iki kavramın ya da durumun birbirine benzeyen ya da ayrılan yanlarını bulup ortaya çıkarmak ve bir sonuca varmaktır. Kar ş ıla ş tırma, yalnızca iki kavram arasındaki kar ş ıtlıkları gösterme de ğ ildir. Benzerlikleri gösterirken de kar ş ıla ş tırmalardan yararlanılabilir. Böylece sözü edilen kavram daha görünür, daha somut bir özellik kazanmı ş olur.

D ikkat!..  Varlıklar veya kavramlar arasında kar ş ıla ş tırma üç yönden yapılır : Benzerlikleri belirtme Kar ş ıtlıklardan yararlanma İ li ş ki kurma  Kar ş ıla ş tırma cümlelerinde ya da paragraflarında “ ise, oysa, halbuki, ama, yalnız, fakat, daha, kadar ” gibi anahtar sözcüklerden sıkça yararlanılır.  Varlıklar veya kavramlar arasında kar ş ıla ş tırma üç yönden yapılır : Benzerlikleri belirtme Kar ş ıtlıklardan yararlanma İ li ş ki kurma  Kar ş ıla ş tırma cümlelerinde ya da paragraflarında “ ise, oysa, halbuki, ama, yalnız, fakat, daha, kadar ” gibi anahtar sözcüklerden sıkça yararlanılır.

Örnekler  “ Orhan Veli’nin ş iirlerini kula ğ ınızla de ğ il, ancak kafanızla anlayabilirsiniz. Yahya Kemal’in ş iirlerini dinlerken dalsanız da olur onlardaki ses, gürültü size gene de i ş ler. Orhan Veli’nin ş iirlerini dinlerken dalmaya gelmez ; onlardan bir ş ey anlamazsanız zevk alamazsınız.”  Bir öyküyü okuyanla onun ş iirle ş tirilmi ş biçimini sahnede izleyen ki ş i arasındaki fark nedir? İ zleyen, gördüklerini dolaysız olarak ya ş amaktadır. Ba ş ka bir deyi ş le sahnede ortaya konulan hazır bir dünya vardır. Okuyan ise, okuduklarını, kendi dü ş ünce ve dü ş süzgecinden geçirerek kafasında canlandırır.” ( Parçada, bir öyküyü okuyanla onun oyunla ş tırılmı ş biçimini izleyen ki ş iler kar ş ıla ş tırılmı ş tır. )

D ü ş ünceyi G eli ş tirme Y olları  Örnekleme ( Somutlama ) Genellikle soyut bir dü ş ünceyi ya da kavramı somutlamak; onu görünür, bilinir kılmak için bir yapıtı, bir ki ş iyi, bir olayı paragrafa aktarmaya örnekleme denir. Örnekleme, dü ş ünceyi somut kılaca ğ ı için onun hem daha kolay anla ş ılmasını, hem de inandırıcılık kazanmasını sa ğ lar. Örnek olarak verilen ş ey, anlatımı somutlayacak nitelikte genel ve bilinir bir ş ey olmalıdır. Örnekler, bir paragrafın daha çok geli ş me bölümünde yer alır. Çünkü bu bölümde konu açılacak ve ona somutluk ve inandırıcılık kazandırılacaktır.

D ikkat!..  Örnekleme, bir konuyu soyutluktan kurtarıp daha somut ve anla ş ılır hale getirmek için kullanılan bir yöntemdir.  Örnekle, soyut bir dü ş ünceye somutluk ve görünürlük kazandırılır.  Örneklendirmede “ söz gelimi ” “ örne ğ in ” “ mesela ” gibi ifadelere rastlayabiliriz.  Örnekleme, bir konuyu soyutluktan kurtarıp daha somut ve anla ş ılır hale getirmek için kullanılan bir yöntemdir.  Örnekle, soyut bir dü ş ünceye somutluk ve görünürlük kazandırılır.  Örneklendirmede “ söz gelimi ” “ örne ğ in ” “ mesela ” gibi ifadelere rastlayabiliriz.

Örnekler  “ İ stanbul, tarihin bir çok güzelli ğ ini barındıran bir ş ehirdir : Süleymaniye, Sultanahmet, Anadolu ve Rumeli Hisarları, külliyeler, medreseler, kapalı çar ş ılar hep tarih kokar, bizi geçmi ş in derinliklerine götürür.”  “ Kültür, bir toplumun giyini ş ine, yiyip içmeye, çalı ş maya hatta jest ve mimiklere bile yansır.Biz “olumsuzluk” anlamında ba ş ımızı yukarı kaldırırken, Batılı biri aynı dü ş ünce için ba ş ını iki yana hareket ettirir. Orta Asya kültüründe ise ba ş a ş a ğ ı do ğ ru hareket ettirilir.”

D ü ş ünceyi G eli ş tirme Y olları  B enzetme Dü ş ünceyi geli ş tirme yolu olmaktan çok anlamı zenginle ş tirmek, anlatıma güç kazandırmak için ba ş vurulan bir yoldur. Aralarında ilgi bulunan iki varlık birbirine benzetilerek anlatım daha da güçlendirilir. Bir durumu, bir kavramı, bir varlı ğ ı açıklarken özellikleri bilinen ve daha etkili olan benzerlerinin özelliklerinden yararlanmaktır.

Örnekler  “Bu nakı ş lı çorap bir türkü gibidir. Bir türkü sıcaklı ğ ında örülmü ş tür. Sarısı, kırmızısı, her türlü rengi uyu ş mu ş, bir sıcaklık, bir yumu ş aklık meydana gelmi ş tir. A ş k gibi, ş efkat gibi bir ş ey olmu ş tur.” ( Nakı ş lı çorap önce türküye, sonra da sıcaklı ğ ı nedeniyle a ş ka benzetilmi ş tir. )  “ Her yer bayram yeri gibi süslenmi ş, gruplar olu ş turulmu ş tu. Çocuklar kanat çırpan ku ş lar gibi pır pır uçmaya hazır gibiydi. Bu sevinci görmeliydiniz.” ( Parçada “ bayram yeri gibi süslenme”, “ çocukların ku ş lar gibi olması” benzetmedir.)

D ü ş ünceyi G eli ş tirme Y olları  Tanık G österme ( Alıntı Y apma ) İ leri sürülen dü ş ünceyi inandırıcı kılmak için o konuyla ilgili sözüne güvenilir, tanınmı ş, o konuda uzmanla ş mı ş ki ş ilerin tanıklı ğ ına ba ş vurulur. Tanık gösterilen ki ş i ya da ki ş ilerin eserlerinden, sözlerinden “ alıntılar” yapılabilir. Görü ş üne ba ş vurulan ki ş inin sözü genellikle “ tırnak ” içinde verilir. Bu sözler, bazen de paragraf yazarının a ğ zından da aktarılabilir.

Örnekler  Sanatçıları, toplumun önünde gidenler ve ardından gidenler diye ikiye ayırabiliriz. Bu konuda Memduh Ş evket ESENDAL : “Birincilere ı ş ık tutanlar, ikincilere de ayna tutanlar.” demiyor mu?  Jan Paul Sartre ş öyle der: " İ nsan bazı ş eyleri söylemeyi seçti ğ i için yazardır." Bu görü ş e katılmamak mümkün mü? Söz sanatçısı dedi ğ in, herkesin söylemek isteyip de söyleyemedi ğ i sözleri, kendine özgü biçimler arasından seçerek söylemeli okuyucuya.

D ü ş ünceyi G eli ş tirme Y olları  Sayısal V erilerden Y ararlanma  Bir dü ş ünceyi aktarabilmek için anlatılmak istenen nesnenin ya da kavramın nicelik özelliklerinden yararlanmadır. Bu dü ş ünceyi geli ş tirme yolu, daha çok tekni ğ e ve istatisti ğ e dayalı bilgilerin anlatımında kullanılır.

Örnekler  “Ö ğ rencilerin çalı ş ırken ara verip dinlenmeleri gerekti ğ ini dü ş ünenlerdenim. Mola verilmeden yapılan uzun soluklu bir çalı ş ma, verimi dü ş ürür. Elli ş er ki ş iden olu ş an iki ayrı gruba yüz soruluk bir test uygulanır. Grubun biri, testi hiç ara vermeden yanıtlarken, di ğ er gruba elli sorudan sonra 15 dakikalık dinlenme verilir. Dinlenme almayan grubun ba ş arısı, alan grubun ba ş arısından % 30 dü ş ük çıkar.” “Gazetelerimiz; ev, araba, makarna, ş ampuan, oyuncak, sabun, televizyon, tabak, çanak gibi ş eyler vermektedirler okuyuculara. Buna ra ğ men yıllık tirajlarında en ufak bir artı ş görülmemekte. Almanya’da 33 milyon, ABD’de 63 milyon ve Japonya’da 68 milyon gazete satılırken Türkiye’de günlük gazete satı ş ı 2 milyon civarındadır.”