Yaşantı yoluyla davranışlarda meydana gelen nispeten kalıcı izli davranış değişikliğidir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
Program Tasarım Modelleri
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Sosyal Psikoloji Konuları I
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
TUTUM VE ALGILAR.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Bilinçli Tercih Seminerine
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
SPORDA DİKKAT.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Sınıfın İlişki Düzeni.
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
BELLEK.
ÖĞRENME MODELLERİ Eriman TOPBAŞ.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Sunum transkripti:

Yaşantı yoluyla davranışlarda meydana gelen nispeten kalıcı izli davranış değişikliğidir.

 Eğitim ; istendik davranış değiştirme veya oluşturma sürecidir.  Davranış; organizmanın her türlü etkinliğidir.  Doğuştan gelen davranışlar: içgüdüsel - refleksif  Geçici davranışlar  Öğrenilmiş davranışlar: Sonradan kazanılır

 Klasik (Tepkisel) Koşullanma- Ivan PAVLOV  Nötr uyarıcı  Koşulsuz uyarıcı (doğal uyarıcı)  Koşulsuz tepki  Koşullu uyarıcı (Şartlı uyarıcı)  Koşullu tepki

 Bitişiklik  Habercilik İleriye koşullama (olumlu habercilik) Geriye koşullama (olumsuz habercilik)  Pekiştirme  Sönme  Kendiliğinden geri gelme  Genelleme  Ayırt etme

Zil + ışık  Zil+ et  salya Zil  salya Işık  salya

Zil + ışık + et  salya Zil  salya Işık  salya

 Karşıt koşullama  Seligman’ın öğrenilmiş çaresizlik kavramı  Garcia Etkisi (Tat koşullaması, Olumsuz Tat Koşullaması)

 John Broadus Watson  Sistematik Duyarsızlaştırma  Sıklık ve Yakınlık ( En sık En son) İlkesi  Edwin Ray Guthrie  Yakınlık (En son) ilkesi  Alışkanlıkları Yok Etme Yöntemleri BEZ

 Deneme Yanılma Yoluyla Öğrenme(seçme ve bağlama)  Küçük Adımlar  Hazırbulunuşluk Yasası  Tekrar (Egzersiz) Yasası

 Etki yasası

 Etkinin Yayılması

 Ait olma  Çağrışımsal zıtlık  Tepki Analojisi

 Olumlu Pekiştireç - Olumlu Pekiştirme aferin aferin demek alkış alkışlamak + puan + puan vermek çikolata çikolata vermek  Olumsuz Pekiştireç - Olumsuz pekiştirme elektrik pedala basmak sıcak camı açmak aşırı yüksek ses tıkaç kullanmak azar uslu durmak

 İçten Pekiştirme  Dıştan pekiştirme  Maddi Pekiştirme  Manevi Pekiştirme  Doğal ya da planlanmamış pekiştirme  Planlanmış pekiştirme  Birincil- İkincil pekiştireçler  Sosyal pekiştireçler  Dönüştürülebilir sembol pekiştireçleri (simgesel)  Etkinlik pekiştreçleri

I. tip ceza: ortama olumsuz uyarıcı eklemek  Dayak atmak  Azarlamak  - vermek  Alay etmek vs. II. tip ceza : ortamdan olumlu uyarıcıyı çıkarmak  Oyuncaklarını elinden almak  Tenefüse çıkarmamak  Çocuktan sevgiyi esirgemek vs.

 Sönme  Davranışın topografyasında değişiklik: davranış sönmeden önce artabilir veya çeşitlenebilir.  Kendiliğinden geri gelme  Tepki Genellemesi : → Bir Uyarıcıya birden çok tepki vermek, → Övgü almak için benzer davranışlar sergilemek

 Biçimlendirme/ Şekil Verme ( Davranış kademeli yaklaşma yoluyla biçimlenir.)  Zincirleme  Batıl Davranış  Kaçma- Kaçınma Koşullaması  Programlı Öğretim Modeli (KEBAB)  Ara verme (Mola/ Time Out)

PREMACK İLKESİ (Büyükanne)  Odanı toplarsan çizgi film izlersin.  Ispanağını yersen puding vericem →Kısa vadeli → İstenmeyen davranış istenene şart koşulur. KOŞULLU ANLAŞMA  Odanı bir hafta boyunca düzenli tutarsan hafta sonu sinemaya gideriz.  Bugün iki yüz soru çözersem kendime tatlı ısmarlayacağım.  Parmak kaldırmadıkça sana söz hakkı vermeyeceğim. → Daha çok uzun vadeli → Kendi de yapabilir. → İstenilmeyen de sunulabilir.

 a. Sürekli Pekiştirme:Her bir davr. pekiştirilir.  b. Sabit Oranlı Pekiştirme: En az iki davr. pek.  c. Sabit Aralıklı Pekiştirme: Belli bir zaman dilimi içindeki davr. pekiştirilir.  d. Değişken Oranlı: Kaç davr. pek. belli değil, Ortalama davr. sayısı pekiştirilir.  e. Değişken Aralıklı: Ne zaman pek. Belli değil.  f. Artan oranlı: Pekiş.davr. sayısı sistematik olarak artırılır.  g.Artan aralıklı: Pekiştirecin verildiği zaman aralığı sistematik artırılır.  h. Katışık (Birleşik): Davranış + Zaman

İŞARET- GESTALT KURAMI / AMAÇLI DAVRANIŞÇILIK (Edward Chace Tolman)  Beklenti  Denence  Güdülenme  Bilişsel Harita  En az çaba ilkesi  Performans  Ara değişkenler  Örtük sönme  Örtük öğrenme (Gizil öğrenme)

 Kateksis  Eşdeğer inançlar  Alan beklentileri  Alan biliş yolları  Dürtü ayırımları

 Dolaylı Pekiştirme  Dolaylı ceza  Dolaylı Güdülenme  Dolaylı Duygu  Model Özellikleri: Statü Benzerlik Yaş Cinsiyet Modelin hoşa gitmesi Davranışın sonucu

 Karşılıklı Belirleyicilik  Sembolleştirme kapasitesi  Öngörü kapasitesi  Dolaylı Öğrenme Kapasitesi  Öz Düzenleme (Kendini Düzenleme) Kapasitesi  Öz Yargılama Kapasitesi  Öz Yeterlilik Kavramı

 a. Dikkat Etme Süreci  b. Hatırda Tutma (akılda tutma)  c. Davranışı Meydana Getirme (uygulama)  d. Güdülenme  JULİAN ROTTER ve Denetim Odağı kavramı

 Pragnanz Yasası  Algısal değişmezler  Algıda Seçicilik  Coğrafi Çevre ve Davranışsal Çevre

 Üretici / Yaratıcı düşünme  Yaratıcı Düşünme Engelleri:  Duygusal Engeller  Kültürel Engeller  Alışkanlıkların Etkisi  Algısal Engeller  Yüklü Program Engelleri  KURT LEWIN’in Alan Kuramı

 Bilgi Depoları (Bellek ve Bellek Türleri) A. DUYUSAL BELLEK  İşlenmemiş bilgi  Miktar kapasitesi sınırsız  Süre kapasitesi sınırlı

 İşlenmiş bilgi  Miktar kapasitesi sınırlı  Süre kapasitesi sınırlı Buraya gelen bilgiler ya unutulur, ya tepki üreticiye gönderilir, ya uzun süreli belleğe geçer.

 Sözel (Deklaratif) Bellek  1) Anısal (Episodik) Bellek  2) Anlamsal (Semantik) Bellek  Önerme ağı  Şema  İşlemsel (Prosedürel) Bellek

 a. Bilginin Duyusal Kayıttan Kısa Süreli Belleğe Geçişi  Dikkat  Algı  b. Kısa Süreli Bellekte Bilgiyi Saklama Süreçleri  Tekrar  Gruplama

c. Kısa Süreli Bellekten Uzun Süreli Belleğe Geçiş  Tekrar  Gruplama(Kümeleme)  Kodlama(Anlamlandırma): 1) Etkinlik 2) Örgütleme 3) Eklemleme(genişletme) 4) Bellek Destekleyici İpuçları  Otomatikleştirme

 İmajlar Yerleşim Yöntemi Zincirleme Yöntemi Askı-Sözcük Yöntemi Anahtar Sözcük Yöntemi  Sözel Bellek Destekleyiciler Baş harf stratejileri Kafiye Oluşturma

d. Bilgiyi Uzun Süreli Bellekten Geri Çağırma ve Unutma  Seri pozisyon etkisi;  Başlangıç etkisi (öncelik etkisi) : Listenin en başandakinin daha iyi hatırlanması  Sonralık etkisi (yakınlık etkisi) : Listenin en sonundakinin daha iyi hatırlanmasıdır.

 İleriye Ket Vurma ( İleriye doğru engelleme): GERİ İLERİ İlk soyad Eşinin soyadı  Geriye Ket Vurma (Geriye doğru engeleme): GERİ İLERİ Eski Adres Yeni Adres

 Bilme hakkında bilme  Kendi bilgi işleme sürecimiz hakkındaki bilgimizdir.  Genel olarak ben bir bilgiyi nasıl edinebilirimin cevabını veriyor.