Yaşantı yoluyla davranışlarda meydana gelen nispeten kalıcı izli davranış değişikliğidir.
Eğitim ; istendik davranış değiştirme veya oluşturma sürecidir. Davranış; organizmanın her türlü etkinliğidir. Doğuştan gelen davranışlar: içgüdüsel - refleksif Geçici davranışlar Öğrenilmiş davranışlar: Sonradan kazanılır
Klasik (Tepkisel) Koşullanma- Ivan PAVLOV Nötr uyarıcı Koşulsuz uyarıcı (doğal uyarıcı) Koşulsuz tepki Koşullu uyarıcı (Şartlı uyarıcı) Koşullu tepki
Bitişiklik Habercilik İleriye koşullama (olumlu habercilik) Geriye koşullama (olumsuz habercilik) Pekiştirme Sönme Kendiliğinden geri gelme Genelleme Ayırt etme
Zil + ışık Zil+ et salya Zil salya Işık salya
Zil + ışık + et salya Zil salya Işık salya
Karşıt koşullama Seligman’ın öğrenilmiş çaresizlik kavramı Garcia Etkisi (Tat koşullaması, Olumsuz Tat Koşullaması)
John Broadus Watson Sistematik Duyarsızlaştırma Sıklık ve Yakınlık ( En sık En son) İlkesi Edwin Ray Guthrie Yakınlık (En son) ilkesi Alışkanlıkları Yok Etme Yöntemleri BEZ
Deneme Yanılma Yoluyla Öğrenme(seçme ve bağlama) Küçük Adımlar Hazırbulunuşluk Yasası Tekrar (Egzersiz) Yasası
Etki yasası
Etkinin Yayılması
Ait olma Çağrışımsal zıtlık Tepki Analojisi
Olumlu Pekiştireç - Olumlu Pekiştirme aferin aferin demek alkış alkışlamak + puan + puan vermek çikolata çikolata vermek Olumsuz Pekiştireç - Olumsuz pekiştirme elektrik pedala basmak sıcak camı açmak aşırı yüksek ses tıkaç kullanmak azar uslu durmak
İçten Pekiştirme Dıştan pekiştirme Maddi Pekiştirme Manevi Pekiştirme Doğal ya da planlanmamış pekiştirme Planlanmış pekiştirme Birincil- İkincil pekiştireçler Sosyal pekiştireçler Dönüştürülebilir sembol pekiştireçleri (simgesel) Etkinlik pekiştreçleri
I. tip ceza: ortama olumsuz uyarıcı eklemek Dayak atmak Azarlamak - vermek Alay etmek vs. II. tip ceza : ortamdan olumlu uyarıcıyı çıkarmak Oyuncaklarını elinden almak Tenefüse çıkarmamak Çocuktan sevgiyi esirgemek vs.
Sönme Davranışın topografyasında değişiklik: davranış sönmeden önce artabilir veya çeşitlenebilir. Kendiliğinden geri gelme Tepki Genellemesi : → Bir Uyarıcıya birden çok tepki vermek, → Övgü almak için benzer davranışlar sergilemek
Biçimlendirme/ Şekil Verme ( Davranış kademeli yaklaşma yoluyla biçimlenir.) Zincirleme Batıl Davranış Kaçma- Kaçınma Koşullaması Programlı Öğretim Modeli (KEBAB) Ara verme (Mola/ Time Out)
PREMACK İLKESİ (Büyükanne) Odanı toplarsan çizgi film izlersin. Ispanağını yersen puding vericem →Kısa vadeli → İstenmeyen davranış istenene şart koşulur. KOŞULLU ANLAŞMA Odanı bir hafta boyunca düzenli tutarsan hafta sonu sinemaya gideriz. Bugün iki yüz soru çözersem kendime tatlı ısmarlayacağım. Parmak kaldırmadıkça sana söz hakkı vermeyeceğim. → Daha çok uzun vadeli → Kendi de yapabilir. → İstenilmeyen de sunulabilir.
a. Sürekli Pekiştirme:Her bir davr. pekiştirilir. b. Sabit Oranlı Pekiştirme: En az iki davr. pek. c. Sabit Aralıklı Pekiştirme: Belli bir zaman dilimi içindeki davr. pekiştirilir. d. Değişken Oranlı: Kaç davr. pek. belli değil, Ortalama davr. sayısı pekiştirilir. e. Değişken Aralıklı: Ne zaman pek. Belli değil. f. Artan oranlı: Pekiş.davr. sayısı sistematik olarak artırılır. g.Artan aralıklı: Pekiştirecin verildiği zaman aralığı sistematik artırılır. h. Katışık (Birleşik): Davranış + Zaman
İŞARET- GESTALT KURAMI / AMAÇLI DAVRANIŞÇILIK (Edward Chace Tolman) Beklenti Denence Güdülenme Bilişsel Harita En az çaba ilkesi Performans Ara değişkenler Örtük sönme Örtük öğrenme (Gizil öğrenme)
Kateksis Eşdeğer inançlar Alan beklentileri Alan biliş yolları Dürtü ayırımları
Dolaylı Pekiştirme Dolaylı ceza Dolaylı Güdülenme Dolaylı Duygu Model Özellikleri: Statü Benzerlik Yaş Cinsiyet Modelin hoşa gitmesi Davranışın sonucu
Karşılıklı Belirleyicilik Sembolleştirme kapasitesi Öngörü kapasitesi Dolaylı Öğrenme Kapasitesi Öz Düzenleme (Kendini Düzenleme) Kapasitesi Öz Yargılama Kapasitesi Öz Yeterlilik Kavramı
a. Dikkat Etme Süreci b. Hatırda Tutma (akılda tutma) c. Davranışı Meydana Getirme (uygulama) d. Güdülenme JULİAN ROTTER ve Denetim Odağı kavramı
Pragnanz Yasası Algısal değişmezler Algıda Seçicilik Coğrafi Çevre ve Davranışsal Çevre
Üretici / Yaratıcı düşünme Yaratıcı Düşünme Engelleri: Duygusal Engeller Kültürel Engeller Alışkanlıkların Etkisi Algısal Engeller Yüklü Program Engelleri KURT LEWIN’in Alan Kuramı
Bilgi Depoları (Bellek ve Bellek Türleri) A. DUYUSAL BELLEK İşlenmemiş bilgi Miktar kapasitesi sınırsız Süre kapasitesi sınırlı
İşlenmiş bilgi Miktar kapasitesi sınırlı Süre kapasitesi sınırlı Buraya gelen bilgiler ya unutulur, ya tepki üreticiye gönderilir, ya uzun süreli belleğe geçer.
Sözel (Deklaratif) Bellek 1) Anısal (Episodik) Bellek 2) Anlamsal (Semantik) Bellek Önerme ağı Şema İşlemsel (Prosedürel) Bellek
a. Bilginin Duyusal Kayıttan Kısa Süreli Belleğe Geçişi Dikkat Algı b. Kısa Süreli Bellekte Bilgiyi Saklama Süreçleri Tekrar Gruplama
c. Kısa Süreli Bellekten Uzun Süreli Belleğe Geçiş Tekrar Gruplama(Kümeleme) Kodlama(Anlamlandırma): 1) Etkinlik 2) Örgütleme 3) Eklemleme(genişletme) 4) Bellek Destekleyici İpuçları Otomatikleştirme
İmajlar Yerleşim Yöntemi Zincirleme Yöntemi Askı-Sözcük Yöntemi Anahtar Sözcük Yöntemi Sözel Bellek Destekleyiciler Baş harf stratejileri Kafiye Oluşturma
d. Bilgiyi Uzun Süreli Bellekten Geri Çağırma ve Unutma Seri pozisyon etkisi; Başlangıç etkisi (öncelik etkisi) : Listenin en başandakinin daha iyi hatırlanması Sonralık etkisi (yakınlık etkisi) : Listenin en sonundakinin daha iyi hatırlanmasıdır.
İleriye Ket Vurma ( İleriye doğru engelleme): GERİ İLERİ İlk soyad Eşinin soyadı Geriye Ket Vurma (Geriye doğru engeleme): GERİ İLERİ Eski Adres Yeni Adres
Bilme hakkında bilme Kendi bilgi işleme sürecimiz hakkındaki bilgimizdir. Genel olarak ben bir bilgiyi nasıl edinebilirimin cevabını veriyor.