KONUŞMA SERÜVENİNDEKİ GENEL SORUNLAR. 1- KONUŞMADA ENGELLER Konuşana Bağlı Engeller -Konuşma organlarının sağlıklı olmayışı -İşitmede yetersiz oluş -Yöresel.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
DİKSİYON Diksiyon nedir? Konuşma ve Dinleme nedir?
BİBLİYOGRAFYA (Bibliography) Tanım: Kitapları, özellikle fiziksel özellikleri ve içeriklerine göre niteleme sanatı; kitapların fiziksel nesneler ve.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
1. Ders Bir, İki ve Üç Yazarlı Eserlerin Kataloglanması Prof. Dr. Bülent Yılmaz Arş. Gör. Tolga Çakmak.
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
KONUŞMA EĞİTİMİ 11. HAFTANIN DEVAMI YRD. DOÇ. DR. SELİM EMİROĞLU.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
EĞİTİMDE DRAMA.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Etkin Öğretim Sistemi Etkin Öğretim Sistemi Ders Anlatım Föyleri
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Metinlerin Sınıflandırması
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
AKVARYUM TEKNİĞİ.
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
Kişisel-Sosyal Rehberlik
William (Bill) Bernbach
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ANLATIM TÜRLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Bu sorunlar neden çözülmeli?
DRAMADA LİDER VE KATILIMCILAR
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
Ziyafet ve İkram Hizmetleri
Ne denli az şeyiniz kalırsa, kaygılanacak o kadar az şeyiniz olur
Fahri TEKİNOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
PENDİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Hazırlık Sınıfı Hazırlık Sınıfı 1. Kurs Olarak Uygulama
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Test Geliştirme Süreci
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS VIII
B. ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNDE METİNLER VE METİNLERİN İLETİSİ
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

KONUŞMA SERÜVENİNDEKİ GENEL SORUNLAR

1- KONUŞMADA ENGELLER Konuşana Bağlı Engeller -Konuşma organlarının sağlıklı olmayışı -İşitmede yetersiz oluş -Yöresel ağız özelliklerinden kurtulup, kültür dilini doğru kullanamayış -Beden ve ruh sağlığının bozuk oluşu -Konuşulacak konuda yetersiz oluş -Özensiz, dikkatsiz oluş -Konuya, dinleyenlere ve kendine karşı olumsuz duygular içinde oluş.

Konuşmaya Bağlı Engeller - Çalışanlarla rahat konuşulduğu halde, üst yöneticilerle konuşurken güçlük çekilmesi -Karşı cinsle konuşurken güçlük çekilmesi -Telefonda rahat konuşurken, radyo ve televizyonda konuşurken güçlük çekilmesi, -Topluluk karşısında konuşurken rahatsızlık hissedilmesi -Bildiğimiz konularda rahat, yabancı olduğumuz konularda rahatsız olunması.

Dinleyene Bağlı Engeller -Konuşanla ilgilenmeme -Dinlememe -Konuşmayı sık sık bölme -Dinleyenlerin konuya yabancı oluşları -Konuşmanın dikkatini dağıtan davranışlarda bulunma.

Ortama Bağlı Engeller -Psikolojik olarak gergin bir hava olması -Dinleyicilerin sayıca çokluğu -Dinleyenlerin yaş, cins, görev, statü yönünden farklı oluşları.

2-KONUŞMADA AMAÇ BELİRLEME Konuşmanızın amacı; eğlendirme, öğretme ve ikna etme gibi üç ana noktada toplanır. Eğlendirme eylemini bu işin ustalarına bırakılarak, Öğretme ve ikna etme konularındaki, konuşmaların ön plana çıktığı söylenebilir. Genel amaç saptanırken, dinleyicilerden neler beklenildiği dikkate alınmalıdır. Bunun için de dinleyicilerin ekonomik, sosyal ve kültürel durumlarının bilinmesi gerekir. Planlı bir biçimde hazırlanan konuşma metni, sunuştan önce birkaç kere dikkatli, bir biçimde kontrol edilmelidir. Konuşma metninizin yeterli olduğuna inanılması, konuşmacı için atılacak ilk adımdır.

3-KONUŞMANIN SUNULUŞU Konuşmanın sunuluşunda üç tür uygulama ile karşılaşılır. Bunlar okuma, ezberleme ve serbest sunuş’tur. Metindeki bütün durakların gereği gibi değerlendirilmesi, boğumlamalara dikkat edilmesi, ulama, noktalama, söyleyiş gibi özelliklerin yerine getirilmesiyle, okuma biçimindeki bir konuşma dikkat çekici, ilgi toplayıcı olabilir. Ezberleme ise, uzun metinlerde çok zor olduğu için tercih edilen bir teknik değildir. Ayrıca metnin unutulması halinde, ortada kalma, kağıt üzerinde geriye dönememe ve ezber havasının monotonluğuna düşme gibi tehlikelerde söz konusudur.

3-KONUŞMANIN SUNULUŞU Konusunda yetkin kişilerin, iyi bir hazırlık döneminden sonra, serbest sunuşları, en çok tercih edilen konuşma biçimidir. Özellikle kısa açıklama ve bilgi verme türünden konuşmalarda, serbest sunuş tekniğinin uygulanması yerinde olacaktır.

4-KONUŞMANIN İNCELİKLER Doğallık Sahnede, kürsüde doğal olmak gerekir. Doğallığın, sinemada, tiyatroda en zor elde edilen bir şey olduğu, damıtılarak elde edildiği, şiirdeki yalınlık gibi olduğu unutulmamalıdır. Görüntü Konuşma sırasında, konunun tek bilicisi pozlarına girilmemelidir. Alçakgönüllülük, her zaman kişiye avantaj sağlar. Çok ciddi görünmek için asık suratlı, sempatik görünmek için de sırıtkan olmak gerekmez.

4-KONUŞMANIN İNCELİKLER Görüntü Konuşmanın türü ve yeri ne olursa olsun, ilk izlenim için mutlaka temiz ve şık görünmek gerekir. Bulunan ortama göre aşırıya kaçmadan, dinleyicilerin göz zevkini bozmadan, sade kıyafetlerin tercih edilmesinde yarar vardır. Vurgulama –Tonlama Vurgulamak istenilen sözcük veya cümlelerden önce duraklamak dikkatin toplamasını sağlar. Konuşma metni içindeki cümlelerde bulunan bazı sözcüklere zaman zaman diğerlerinden daha çok kuvvet verilmelidir. Cümlenin her sözcüğünü aynı tonda söylemek, monotonluk yaratır. Konuşma sırasında ses tonu zaman zaman yükseltilip alçaltılarak ritm sağlanır.

4-KONUŞMANIN İNCELİKLERİ Bilgilenme-Etkileme Konuşmacılar mutlaka bir ön çalışma yapmalıdır. Konuşmacı, konuşma yapacağı salonu, dinleyicileri mutlaka önceden araştırmalıdır. Sadece sınıf olarak değil, yaş grubu da konuşma hazırlanırken dikkat edilmesi gereken bir ayrıntıdır. İletişim Konuşma kürsüsüne geldiğinde, söze başlamak için acele edilmemelidir. Beş-on saniyelik bir hazırlık süresini, dinleyiciler konuşmacıya verecektir. Salonda kısa bir süre gözler gezdirilmelidir. Konuşurken muhatabın yüzüne bakmak günlük hayatta basit bir kuraldır.

4-KONUŞMANIN İNCELİKLERİ GİRİŞ-BİTİŞ Bir konuşmacının başarısı, büyük ölçüde giriş ve bitiş bölümlerine bağlıdır. Konuşmacının ilk ve son sözleri, kulakta en çok kalan, en çok anımsanan kısımlardır. Bu yüzden başlangıçta ve sonda çok dikkatli olmamız gerekir. İlk ve son sözleri, son derece etkili, özetleme gücü yüksek, derin, sarsıcı cümleler bulmak zorunda olduğumuzu unutmayınız.

KAYNAKLAR 1-Okur, S. (2013). Diksiyon Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. Öteki Adam Yayınları, İstanbul 2-Topçuoğlu, F. ve Özen M. (2012). Diksiyon ve Konuşma Eğitimi. Pegem Akademi, Ankara 3-Kartal, M. (2013). Ses Teknikleri. Ray Yayıncılık, İstanbul 4-Gürzap, C. (2011). Söz Söyleme ve Diksiyon. Remzi Kitabevi, İstanbul 5-Özdemir, E. (2002). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. Remzi Kitabevi, İstanbul 6-Akbayır, S.(2011). Dil ve Diksiyon Yazılı ve Sözlü Anlatım Bozuklukları. Akçağ Yayınları, Ankara 7-Şenbay, N. (1991) Alıştırmalı Diksiyon Sanatı. İstanbul 8-Elik, R. (2010). Diksiyon Etkili Konuşma Teknikleri. Akis Kitap, İstanbul 9-Er, S. (2011). Temel Konuşma Teknikleri Diksiyon. Hayat Yayın Grubu, İstanbul 10-Güler, E. ve Hengirmen M. (2005). Ses Bilimi ve Diksiyon. Engin Yayınevi, Ankara