Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU ESİN DOĞANCI SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ 1 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU ESİN DOĞANCI SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ 1 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU."— Sunum transkripti:

1 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU ESİN DOĞANCI SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ 1 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

2 2

3 BULUŞLARIN SERÜVENİ ► Bir buluşun zaman içindeki gelişim aşamalarını ve kullanım alanlarını öğrenebilmek için hangi sorulara cevap aranmalıdır? 3 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

4 5N 1K NE? NEREDE? NE ZAMAN? NASIL? NİÇİN? KİM? 4 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

5 Yazı, takvim, tekerlek, para... Hayatımızı kolaylaştıran birçok buluş binlerce yıllık geçmişe sahip. Zaman içinde bilim ve teknolojinin gelişmesine katkıda bulunan uygarlıklar Mezopotamya, Mısır, Çin ve Hindistan'da kurulmuştur. İlk Çağ uygarlıklarının kurulduğu bölgelerin ortak özellikleri neler olabilir? Yazı, takvim, tekerlek, para... Hayatımızı kolaylaştıran birçok buluş binlerce yıllık geçmişe sahip. Zaman içinde bilim ve teknolojinin gelişmesine katkıda bulunan uygarlıklar Mezopotamya, Mısır, Çin ve Hindistan'da kurulmuştur. İlk Çağ uygarlıklarının kurulduğu bölgelerin ortak özellikleri neler olabilir? 5 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

6 İlk Çağ uygarlıklarının kurulduğu bölgelerin ortak özellikleri  SU KAYNAKLARINA YAKIN, TARIMA ELVERİŞLİDİR.  COĞRAFİ KONUM İTİBARİYLE YAŞAMAYA ELVERİŞLİDİR.  GÖÇ VE TİCARET YOLLARI ÜZERİNE KURULUDURLAR. 6 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

7 BULUŞLARIN YAPILMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER NELERDİR? BULUŞLARIN YAPILMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER NELERDİR? 7 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

8 BULUŞLARIN YAPILMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER  Karşılaşılan sorunlara çözüm arayışları Mısır’da düzenli tarım yapabilmek için Nil Nehrinin taşma ve çekilme zamanlarını iyi bilmek gerekiyordu. Nehir taştığında tarım ürünleri yok oluyordu. Buna bir çare bulmaları gerekiyordu.  Karşılaşılan sorunlara çözüm arayışları Mısır’da düzenli tarım yapabilmek için Nil Nehrinin taşma ve çekilme zamanlarını iyi bilmek gerekiyordu. Nehir taştığında tarım ürünleri yok oluyordu. Buna bir çare bulmaları gerekiyordu. Bu sebeple Mısırlılar Takvimi bulmuşlardır. 8 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

9  Hayatı kolaylaştırma isteği Kişilerin hayatını kolaylaştırma, yaşam kalitelerini artırma isteği.  Hayatı kolaylaştırma isteği Kişilerin hayatını kolaylaştırma, yaşam kalitelerini artırma isteği. Lidyalıların parayı bulması ticareti kolaylaştırmıştır.  İnsanların yaşadıkları çevreye ilgi duyarak doğa ve uzay incelemeleri Sümerlerin ziggurat adlı tapınaklarının üst kısımlarında gözlem evleri kurmaları, gök cisimlerini incelemeleri astronomi biliminin gelişmesine katkı sağlamıştır.  İnsanların yaşadıkları çevreye ilgi duyarak doğa ve uzay incelemeleri Sümerlerin ziggurat adlı tapınaklarının üst kısımlarında gözlem evleri kurmaları, gök cisimlerini incelemeleri astronomi biliminin gelişmesine katkı sağlamıştır. 9 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

10 İlk çağlardan itibaren gök cisimlerinin hareketleri insanların ilgisini çekmiştir. Bu ilgi günümüzde hangi bilimin gelişmesine zemin hazırlamış? 10 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

11 Sümerlerin ayın hareketlerini izlemesi temsilî resmi. 11 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

12  Bilgi birikiminin artması Bilgi birikiminin aktarılması sayesinde ilk çağdaki buluşlar her çağda geliştirilerek daha kullanışlı hale getirilmiştir.  Bilgi birikiminin artması Bilgi birikiminin aktarılması sayesinde ilk çağdaki buluşlar her çağda geliştirilerek daha kullanışlı hale getirilmiştir.  Sümerler çivi yazısını bularak tarihi dönemleri başlattılar daha sonra Mısırlılar yazıyı geliştirip değiştirerek resim yazısı hiyeroglifi buldular.  Mısırların icat ettiği güneş yılı takvim Romalılar tarafından geliştirilerek Miladi Takvim halini almıştır.  Sümerler çivi yazısını bularak tarihi dönemleri başlattılar daha sonra Mısırlılar yazıyı geliştirip değiştirerek resim yazısı hiyeroglifi buldular.  Mısırların icat ettiği güneş yılı takvim Romalılar tarafından geliştirilerek Miladi Takvim halini almıştır. 12 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

13 . MÖ 3500: Mezopotamya'da Sümerler yazıyı kullanan ilk uygarlıktır.. MÖ 3200: Tekerleğin ilk kez Mezopotamya'da kullanıldığı sanılıyor. MÖ 3200: Tekerleğin ilk kez Mezopotamya'da kullanıldığı sanılıyor 13 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

14 MÖ 1300: Suriye-Ugarit'de ilk alfabe kullanıldı. MÖ 700: Lidya'da, madeni para ilk kez kullanıldı. MÖ 450: Herodot, dünya haritası çizdi. 14 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

15 15 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

16 16 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

17 17 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

18 18 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

19 TEKERLEK Tekerlek bütün çağların en önemli mekanik icadıdır. Makinelerin çoğunda, saatlerde, yel değirmenlerinde, buhar makinelerinde ayrıca otomobil, bisiklet gibi taşıtlarda tekerlek ve tekerlek ilkesine dayanan dişli ve çarklar vardır. Kesile ağaç kütüklerinin yuvarlanmasının görülmesi tekerleğin atası sayılır. En eski tekerlek yaklaşık 5000 yıl önce Mezopotamya'da yapılmıştır. 19 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

20 20 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

21 21 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

22 22 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

23 23 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

24 İlk tekerlek, kalın kalasların, yan yana getirilip tutturulduktan sonra yuvarlak biçimde kesilmesiyle elde edilen disklerdi. Üç kalastan yapılanı en yaygınıydı. MÖ 200 yılında parmaklı (ispitli) tekerlek icat edildi. Parmaklıkları deri ya da metal şeritle sağlamlaştırıldı. Böylece ilk lastikler ortaya çıktı. Zamanla sabit bir dingilin çevresinde dönen tekerlekler yapıldı. 24 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

25 25 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

26 MÜREKKEP 26 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

27 MÖ 1300′e doğru Çinliler ve Mısırlılar kandillerde aydınlatmadan olu­şan isi su ve bitki zamklarıyla karıştırarak ha­zırlanan mürekkebi buldular. İlk çağlarda kullanılan mürekkep, parşömen üzerine yazmak için deriye iyice sinen ve silinmesi ko­lay olmayan, özel dayanıklı bir mürekkepti. Eski mürekkebin önemli bir özelliği, yazının renginin yazarken çok soluk olması ve daha sonra kendi kendine kararmasıydı. Ardından, aşı boyası gibi toprakta bulunan boyar maddeleri katma yoluyla, çeşitli renklerde mürekkepler yapmayı öğrendiler. 27 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

28 Orta Çağda, basımcılıkta kullanılmaya uygun yağ türevli mürekkepler geliştirildi ama yazı mürekkebi ve kurşun kalem gibi icatlar, ancak 15. yy. da gerçekleştirildi. 28 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

29 M.Ö 2,500 yıllarında bulunan Çin mürekkebi bir yana, Mısırlılar da aşağı yukarı aynı çağlarda mürekkep kullanıyorlardı. Asurlular, Mısırlılar, hatta Yunanlılardan kalma, pişirilmiş toprak levhalar veya taş üzerine yazılmış pek çok yazıt, günümüze kadar ulaştığı gibi, Mısırlıların yeraltı mezarlarında da, mürekkeple (siyah ve kırmızı) yazılmış papirüsler bulundu. 29 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

30 PAPİRÜS 30 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

31 CAM 31 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

32 Camın hammaddesi kumdur. Kumun yapısında bulunan silisyum dioksit, yüksek sıcaklıkta erir. Camın hafif olması ve aydınlığı sağlaması yanında estetik olması da kullanım alanını genişletmiştir. Çeşm-i Bülbül: Anadolu atölyelerinin çıkardığı bir üründür. Bu teknik, modern cam endüstrisinin ilerlemiş yöntemlerinin bile geleneksel ustaların çalışmalarını geçemediği bir tekniktir. 32 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

33 Mezopotamya'da bulunan ilk cam örneklerinin tarihi MÖ 3. yüzyıla dayanır. MÖ 1000 yıllarında Mısırlılar cam elde etmeyi başardılar. Suriyeli cam ustaları "Cam Üfleme Tekniği'ni kullandılar Türklerde cam sanatı Selçuklularla beraber başladı ve İstanbul'un alınışından sonra Osmanlı döneminde gelişti. İstanbul ve çevresinde 14. yüzyılın başlarında "Çeşm-i Bülbül" adı verilen bir cam çeşidi yapılmaya başlandı. Türkiye'de ilk cam fabrikası 1934 yılında Paşabahçe'de kuruldu. 33 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

34 34 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

35 BARUT 35 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

36 BARUT 36 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

37 Barut Barutun ilk defa Çinliler tarafından bulunduğu 12. yüzyılda bütün Asya kıtasında sonra da Avrupa'da tanındığına dair yaygın bir görüş vardır. Ateşli silahlarda kullanılan barut yol yapımında, maden çıkarılmasında da kullanılmaktadır. Barut Barutun ilk defa Çinliler tarafından bulunduğu 12. yüzyılda bütün Asya kıtasında sonra da Avrupa'da tanındığına dair yaygın bir görüş vardır. Ateşli silahlarda kullanılan barut yol yapımında, maden çıkarılmasında da kullanılmaktadır. 37 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

38 1800'lü yıllarda İngiltere'de bir barut FABRİKASI Fabrika artık bir açık hava müzesi olarak ziyaret ediliyor. 38 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

39 İçinde "barut" kelimesi geçen deyim ya da atasözlerimiz hangileri? "Barut" bu sözlerde hangi anlamda kullanılmıştır ve kullanıldığı anlam barutun hangi özelliğini gösterir? 39 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

40 40 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

41 ATA SÖZÜ 41 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

42 DEYİM 42 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

43 43 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

44 MUM 44 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

45 Mum, parafin, donyağıparafindonyağı ya da bunlar benzeri, yavaş yanan bir maddenin, genellikle kınnaptan yapılankınnaptan bir fitilin üzerine döküldükten sonra katılaştırılması yöntemi ile hazırlanan, genellikle silindir biçimindeki ışık kaynağıdır.ışık kaynağıdır 45 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

46 Mumlar, günümüzden yaklaşık 2000 yıl önce ortaya çıktı. Mum, çevresi bal mumuyla ya da don yağıyla sarılmış bir fitilden oluşur. 46 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

47 Yakılan fitilin alevi, bal mumunun ya da don yağının bir bölümünü eritir, böylece fitil sürekli yanarak ışık saçar. Bu bakımdan mum, kullanılması daha kolay bir yağ lambasıdır. Yağ lambaları ve mumlar gaz yağıyla aydınlatmanın yaygınlaştığı 19. yüzyıla kadar başlıca yapay ışık kaynakları olmayı sürdürdü. 47 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU

48 48 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU


"TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU ESİN DOĞANCI SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ 1 TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları