Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Öğretim Yöntem, Stratejileri ve Etkili Kullanımı Dr. Kerim Karabacak.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Öğretim Yöntem, Stratejileri ve Etkili Kullanımı Dr. Kerim Karabacak."— Sunum transkripti:

1 Öğretim Yöntem, Stratejileri ve Etkili Kullanımı Dr. Kerim Karabacak

2 DERS İÇERİĞİ O Genel Öğretim İlkeleri O Model, Strateji, Yöntem ve Teknik Kavramları O Öğretim Stratejileri, Sunuş yoluyla, Buluş Yoluyla, Araştırma İnceleme Yoluyla Öğretim O Öğretim Modelleri: Okulda Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, O Öğretim Yöntemleri, Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma. Bireysel Çalışma.

3 DERS İÇERİĞİ O Öğretim Teknikleri, O Grupla Öğretim Teknikleri O Soru-cevap, Rol Oyama, Drama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Mikro Öğretim, Altı Şapka, Akvaryum, Balık Kılçığı O Bireysel Öğretim Teknikleri O Bireyselleştirilmiş öğretim, Programlı Öğretim, Bilgisayar destekli Öğretim, Uzaktan öğretim O Sınıf Dışı Öğretim Teknikleri O Gözlem, Görüşme, Sergi.

4 Genel Öğretim İlkeleri O Bir öğretim sisteminde yer alan çeşitli derslerin gerek ders konularının seçilip, ders kitaplarının yazılmasında gerekse o dersin sınıflarda öğretmenler tarafından işlenmesinde esas alınan genel öğretim ilkeleri bulunmaktadır. O Genel Öğretim İlkeleri tüm öğretim etkinliklerinde her ders için uygulanacak türden ilkelerden oluşmaktadır..

5 Genel Öğretim İlkeleri Çocuğa (Öğrenciye, Eğitilen Kişiye) Yönelik O Ders programının hazırlanmasında veya dersin işlenmesinde öğrencinin fizyoljik ve psikolojik özelliklerinin, bireysel farklılıklarının esas alınmasıdır. Bu ilke, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisindeki gelişmeler ve çağdaş eğitim akımlarından "Çocuktan Hareket Akımı" pedagoglarının görüşleri sonucu gelişmiştirilmiştir. Eski öğretim sisteminde konuların seçimi ve işlenişi, tamamen yetişkinlerin isteklerine göre yapılır, sınıfta da "öğretmen merkezli" bir ders işlenişi sergilenirdi.

6 Genel Öğretim İlkeleri O Çocuğa (Öğrenciye, Eğitilen Kişiye) Yönelik Bu ilke esas alındığında ise, gerek konu seçim ve işlenişinde gerek eğitim binası, sınıftaki oturma düzeni, ders kitabı ve diğer ders malzemeleri ve dersin işlenişi sırasında "öğrenci merkezli" bir öğretim ortaya çıkmıştır. Bu ilkeye "çocuğa uygunluk" veya öğretimi "bireyselleştirme" ilkesi de denir. Çocuk bir yetişkin olarak, hattâ yetişkinin küçük modeli olarak düşünülmemeli; fizyolojik ve psikolojik olarak tamamen kendine has bir birey olarak görülmelidir. Buradaki eğitim düzenlemelerinde gelişim ve öğrenme psikolojisinin sonuçlarına dikkat edilir. Bu çalışmalar içinden iki ilke çıkmıştır: öğretimde "seviyeye uygunluk" ve "öğretimin bireyselleştirilmesi" ilkeleri.

7 Genel Öğretim İlkeleri O Çocuğa (Öğrenciye, Eğitilen Kişiye) Yönelik Seviyeye uygunluk ilkesi, bir yaş grubundaki öğrencilerin aynı gelişim seviyesinde bulunacakları, benzer ruhsal özellikler gösterecekleri varsayımına dayanır. Öğretimin bireyselleştirilmesi ilkesi, aynı yaş grubunda da olsalar, her öğrencinin yeteneklerinin, zekalarının, ilgi ve eğilimlerinin, çalışma istek ve gayretlerinin farklı olduğu varsayımına dayanır.

8 Genel Öğretim İlkeleri O Bilinenden Bilinmeyene İlkesi O Ders kitabı/Materyali hazırlarken ve sınıfta ders anlatırken, öğrencinin/eğitilenin o zamana kadarki bilgi ve tecrübelerinden hareket ederek, yeni bilgi ve tecrübelerin bunlar üzerine kazandırılması çok daha kolay olacaktır. O Yeni bilgileri eski bilgilerle karşılaştırarak, gerektiğinde eskileri doğrulayarak geliştirmek, öğrencideki/eğitilendeki bilgi sisteminin çok daha sağlam olmasını sağlayacaktır. O Bu nedenle derse başlamadan önce öğrencilerin eski bilgilerinin neler olduğunu yoklamak, yani hazır-bulunuşluk düzeylerini belirlemekte fayda vardır.

9 Genel Öğretim İlkeleri O Somuttan Soyuta İlkesi İnsanlardaki zihin gelişimi somuttan soyuta doğru olmaktadır. İnsan her zaman somut olarak gördüğü, algıladığı şeyleri, onların soyut kavramlarla anlatılmasından daha kolay öğrenir. Bu nedenle, öğrenci/Eğitilen mümkünse ders konusu olan eşya ve nesnelerle doğrudan karşı karşıya getirilmeli; bu mümkün olmadığı zaman o nesne veya olayın modeli, fotoğrafı veya başka bir simgesi gösterilmelidir. Özellikle ilkokul öğrencilerinde veya bir yerde yeni işe başlamış olanlarda, gözle görüp, eliyle tuttuğu gerçek eşyalar daha anlamlıdır.

10 Genel Öğretim İlkeleri O Somuttan Soyuta İlkesi Öğretimde öğrencilere öncelikle somut şeyler öğretilmeli, daha sonra soyuta ulaşılmalıdır. Eğitilenlere soyut konuların öğretiminde somut konulardan faydalanılmalıdır. Görsel-işitsel araçlar ve özellikle bilgisayar teknolojisindeki son gelişmeler, bu ilkenin, öğretimin her seviye ve her ders konusunda uygulanmasını büyük ölçüde kolaylaştırmıştır.

11 Genel Öğretim İlkeleri O Yakından Uzağa İlkesi Öğrenciye öğretilecek bilgilerin düzenlenmesinde, örneklerin verilmesinde, hem doğal hem de sosyal olarak onun en yakın çevresinden hareket edilmelidir. Bu, sadece yer ve yaşayış açısından değil zaman açısından da böyledir. Yakın zamandan uzağa, yakın aile ve okul çevresinden uzağa, yakın köy-kasaba-bölge-ülke çevresinden uzağa ilkesi birçok derste rahatlıkla kullanılabilir ve bu ilkeye uyma, öğrenmenin düzeyini yükseltir. "Çevreye görelik", "topluma görelik" gibi bazı ilkeler de bu çerçevede düşünülebilir.

12 Genel Öğretim İlkeleri O Ekonomi (Tasarruf) İlkesi Her türlü eğitim-öğretim faaliyeti en az zaman, en az emek ve az enerji sarfedilerek, en yüksek verim elde edilecek şekilde düzenlenmelidir. Bunun için de, öğretim baştan sona her yönden plânlanmalıdır. Plânsız ve metotsuz olarak yapılan dersler çok sınırlı olan öğretim zaman ve imkânlarını israf edeceği gibi, istenilen düzenli bir öğrenme de sağlanamaz. Hem öğretmen öğretirken hem de öğrenci öğrenirken ekonomik ve pratik metot ve teknikler bulmalı, ve hattâ konuya ve seviyeye uygun olarak kendi tekniklerini geliştirmelidirler.

13 Genel Öğretim İlkeleri O Açıklık İlkesi Öğrenci, derste işlenen tüm konuları somut olarak görebilmeli; bu mümkün olmuyorsa resmini, sesini, grafiği, modelini v.s. görsel-işitsel olarak algılayabilmelidir. Öğrencileri doğrudan doğaya ve olay yerine götürüp gözlem yaptırarak; konu ile ilgili örnekleri sınıfa getirerek; bazı olayları fotoğraf, film, plân, harita, grafik, ses kaydı vs. şeklinde anlamayı daha kolaylaştıran unsurlarını kullanarak öğretimde açıklık ilkesine uyulmuş olur. Sınıfta yapılan deneyler de, bu ilke doğrultusundaki faaliyetler olarak değerlendirilebilir.

14 Genel Öğretim İlkeleri O Aktivite İlkesi O Buna, "öğrenci eylemi" veya "iş ilkesi" de denmektedir. O Öğrencinin derste aktif olmasının hem daha iyi öğrenme sağlayacağı hem de sorumluluk, girişimcilik, bağımsızlık vs. gibi bazı ahlâkî erdemleri daha iyi geliştireceği savunulmaktadır.

15 O Hayata yakınlık İlkesi Okul ve öğretim ortamı hayattan kopuk, yapay bir ortam olmamalı; hayata yakın, oradaki gerçeklikten uzak olmayan, öğrencinin hayatla bağlantısını koparmayan bir yaşantı sunmalıdır. Okul öğrencileri hayat için hazırladığına göre, oradaki öğretim de hayatın doğrudan kendisi olmalıdır. Ders konuları, anlatım sırasında verilen örnekler hayatın içinden seçilmelidir. Çocuklara öğretirken kullanılan dil, oluşturulan sosyal ortam vs. gerçek hayata yakın olmalıdır. Teorik olarak öğrenilen bilgilerin pratikte de kullanılmasıdır. Konuların yaşanan hayattan alınması, öğrencilerin öğrendiği bilgileri hayata atıldığında kullanmasına yardımcı olacaktır.


"Öğretim Yöntem, Stratejileri ve Etkili Kullanımı Dr. Kerim Karabacak." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları