Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TC ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI Meteoroloji Genel Müdürlüğü.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TC ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI Meteoroloji Genel Müdürlüğü."— Sunum transkripti:

1 TC ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI Meteoroloji Genel Müdürlüğü

2 Gönderici Alıcı LT31 TRANSMİSYOMETRE Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

3 GÖRÜŞ MESAFESİ ÖLÇER (TRANSMİSYOMETRE) TERİMLER : Baseline: Alıcı ile Gönderici arasındaki uzaklık ( 30 veya 75 m.) Transmissometer: Görüş Mesafesi Ölçer Transmittance: Alıcı ile Gönderici arasındaki havanın ışık geçirgenliği Contamination: Cam yüzeylerdeki kirlilik miktarı Flash Lamp: Flaş Lambası, Işık Kaynağı Present Weather Detector (PWD): Hali Hazır Hava Sensörü Transmitter: Işık Gönderici ( Verici) Receiver: Işık Alıcı Back Ground Luminance Meter: Arka Plan Aydınlık Ölçer Alignment : Optik Hizalama Ayarı MOR (Meteorological Optical Range): Meteorolojik Optik Görüş Mesafesi (m) RVR (Runway Visual Range): Pist Görüş Mesafesi Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

4 Görüş Mesafesi Ölçme Prensibi MOR: Meteorolojik Görüş Mesafesi (Meteorological Optical Range) RVR (Runway Visual Range): Pilotun pist iniş çizgisinden itibaren pist boyunca görebildiği Pist Görüş Mesafesi Görüş mesafesi ölçer, doğrudan verici ile alıcı arasındaki atmosferik ışık geçirgenliğini ölçer. Vericiden gönderilen ışık miktarı ile alıcıdan alınan ışık miktarı arasındaki fark ile meteorolojik görüş uzaklığı (MOR) ölçülmüş olur. RVR değeri ise MOR değeri, Back Ground Luminance Meter (Arka Plan Aydınlık Ölçer) den gelen ışık değeri ve pistin aydınlatma durumundan faydalanılarak hesaplanır. Görüş mesafesi ölçer, akıllı ölçer sınıfında olup ölçtüğü değerleri (MOR ve varsa arka plan aydınlama değeri) ve kendi durumunu içeren bilgileri belli bir biçimde bir çerçeve içerisinde gönderir. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

5 Görüş mesafesi ölçer bir ışık gönderici ve bir ışık alıcısından oluşur. Alıcı ile gönderici arasındaki uzaklığa Baseline denir. Gönderilen ışık miktarında meydana gelen azalma oranına göre görüş mesafesi hesaplanır. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

6 Görüş Mesafesi Ölçme Yöntemi Gönderilen ışın miktarı alıcıya azalarak ulaşır. WMO gönderilen ışık miktarının alıcıya en az ulaşma miktarını % 5 (0.05) olarak kabul etmektedir. Bu azalmanın sebebi gönderici ile alıcı arasındaki görüş mesafesini engelleyici partiküllerdir. Görüş mesafesi (MOR) gönderici ve alıcı arasındaki ışık yoğunluğundaki azalmaya göre hesaplanır Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

7 LT31 CİHAZI PARÇALARI LT31 pist görüş mesafesini ölçen bir cihazdır ve genel olarak aşağıdaki kısımlardan oluşur: -Transmitter (Gönderici) -Receiver (Alıcı) -PWD21-22 (Hali Hazır Hava Sensörü) -LM21-22 (Arka Plan Aydınlık Ölçer) -Sinyal ve Enerji Kutuları Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

8 Alıcı ve Gönderici Ünitesi Gönderici ÜnitesiAlıcı Ünitesi Ölçüm Kafaları Direk Ana İşlem Kutusu Sinyal ve Enerji Bağlantı Kutusu Hali Hazır Hava Sensörü (PWD) Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

9 9 LT31 Gönderici (Transmitter) 220 VAC Beslemesi Gönderici ünitesi Halihazır Hava Ölçer (PWD21) Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

10 10 Transmitter (LT31) ve Hali Hazır Hava Sensörü (PWD21-22) 1.Gönderici 2.Alıcı 3.Yağış Dedektörü (PWR211) Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

11 11 LT31 Alıcı (Receiver) Arka Plan Aydınlık Ölçer (LM21) Alıcı Ana İşlem ve Enerji Ünitesi 220 VAC Beslemesi Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

12 12 Arka plan aydınlık miktarını ölçer Kuzeye bakar RVR hesaplaması için gereklidir Arka Plan Aydınlık Ölçer (Background Luminance Meter-LM21) Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

13 VAC Beslemesi Ana İşlem ve Enerji Ünitesi Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

14 14 LT31 Sinyal ve Enerji Kutusu Ana İşlem Ünitesi Enerji ve Sinyal Bağlantı Kutusu Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

15 15 Gönderici Ana İşlem ÜnitesiAlıcı Ana İşlem Ünitesi Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

16 Sigorta ve Bağlantılar 2.Enerji Kartı (FSP101) 3.Trafo 4.Ana İşlemci Kartı (LTC211) Alıcı Ana İşlem Ünitesi 16Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

17 17 Verici Ana İşlem Ünitesi 1.Sigorta ve Bağlantılar 2.Enerji Kartı (FSP101) 3.Trafo Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

18 Klemensler Isıtıcı ve Üfleyici Röleleri Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

19 FSP101 Güç Kartı Yeşil ve Sarı LED’ler çalıştığını gösterir Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

20 LTC211 Ana İşlemci Kartı (LTC211) DMX501 Modem Yeşil LED (Status) yanıp söner Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

21 21 LT31 Enerji ve Sinyal Hattı Bağlantı Kutusu 1.Yüksek Voltaj Korumaları 2.Cam Sigorta VAC Bağlantıları 4.Sinyal Hattı Koruması Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

22 Hava Kanalı Üst Kapak Yan Kapak Bağlantı Konnektörü ÖLÇÜM ÜNİTESİ LTM111/211 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

23 OPTİK ÜNİTE LTO111/LTO211 Ölçüm işlemci Kartı LTC111 Cam Kirlilik Kartı LTL Işık Kaynağı LTL Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

24 OPTİK KISIM TRANSMITTER LTO111 Işık Kaynağı Kartı LTL Ana Gövde Cam Kirlilik Kartı LTL Ölçüm İşlemci Kartı LTC111 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

25 LTL Cam Kirlilik Kartı Cam kirliliği ölçümü için ışık kaynağıdır. LTL Işık Kaynağı Kartı MOR ölçümü için ana ışık kaynağıdır. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

26 Işık Alıcı Kartı LTD111 OPTİK KISIM RECEIVER LTO211 Cam Kirlilik Kartı LTL Ölçüm İşlemci Kartı LTC111 Ana Gövde Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

27 LTD111 Işık Alıcı Kartı LTL111 ana Transmitter kartı tarafından gönderilen ışığı alan karttır. Receiver’da bulunur Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

28 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

29 PWD HALİ HAZIR HAVA SENSÖRÜ 1=Transmitter (Gönderici) 2=Receiver(Alıcı) 3=PWR211Yağış sensörü 4=Pt100 sıcaklık sensor 5=Montaj Kelepçesi 6=Başlık ısıtıcılar (optional) *** Hali Hazır Hava Sensörü Transmitter üzerine monte edilmiştir. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

30 PWD Hali Hazır Hava Sensörü: Görüş mesafesi, yağış, sis gibi hadiseleri, Yağış miktarı, kar toplamı ve yağış şiddetini bildirir. Transmisyometre görüş mesafesi kalibrasyonunu PWD den aldığı görüş mesafesini kullanarak otomatik olarak yapar. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

31 GÖKYÜZÜ AYDINLIK MİKTARI ÖLÇER(LM21) - Ölçüm aralığı cd/cm2 - Donmalara karşı ısıtıcı özelliği - Toz ve yağışa karşı koruma kafası LM sensörü Receiver tarafındadır. RVR hesaplaması için bu sensör değeri kullanılır. Kuzeye bakacak şekilde kurulur. Her Havalimanında genellikle bir adet kullanılır. Arızalanması durumunda RVR değerleri hesaplanamaz. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

32 OTOMATİK KALİBRASYON - HALİ HAZIR HAVA SENSÖRÜNDEKİ GÖRÜŞ MESAFESİ > m - HOMOJEN HAVA ŞARTLARINDA - YAĞIŞ OLMADIĞI DURUMLARDA Sistem her 5 sn’de 1 kez kalibrasyon durumunu kontrol eder. Kalibrasyon yapılması gerektiğinde yukarıdaki şartlarında uygun olması durumunda PWD cihazından faydalanarak cihazın otomatik olarak kalibrasyonu yapılır. Sistemin ilk kurulumunda veya arıza giderilmesinden sonra cihazın kalibrasyonu manuel olarak yapılmalıdır. Manuel kalibrasyon için görüş mesafesinin 10 km nin üzerinde olması uygundur. Ancak alt görüş limiti 6 km dir. 6 km nin altında yapılan kalibrasyon durumunda cihaz sağlıklı çalışmaz. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

33 LT31 CİHAZI BAĞLANTI VE MENÜLER LT31 cihazı bağlantı işlemi receiver tarafı ana işlemci kutusu üzerinde bulunan bağlantı noktasına bağlantı kablosu takılarak yapılır. HYPERTERMINAL programı kullanılarak VT100 arayüzü ile cihaza bağlanılır. Bağlantı ayarları 9600,8,N,1,N olarak ayarlanır. OPEN veya OPEN 1 komutu yazılarak sisteme girilir. Bu şekilde girilemez ise OPEN * ile giriş yapılabilir. LT31 cihazı operatör için farklı seviyelerde giriş sağlamakta olup aynı zamanda menu kolaylığı sağlamaktadır. LEVEL 0 komut seviyesi normal kullanım ve basit düzey komutlar için kullanılır. LEVEL 3 seviyesi ise ileri kullanıcı seviyeleri için kullanılır. Bu seviyede cihaz konfigürasyon değişiklikleri yapılır. Ayrıca cihaza ait tanımlama bilgileri bu seviyede görüntülenir ve değiştirilir. Dolayısıyla dikkatli çalışılması ve komutların dikkatli girilmesi gerekir. MENU bölümünde ise cihazın kullanıcı seviyesindeki komut işlemlerine ulaşılır. Konfigürasyon, ayar,sistem durumu,kalibrasyon vb. işlemler yapılır. Ayrıca menü bölümünden girilerek yapılan işlemlerde sistem adım adım işlem basamaklarını vererek kullanıcıyı yönlendirir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 33

34 LT31 KOMUTLAR OPEN : Sisteme girişi komutudur. Sistemde bazen OPEN 1 olarak tanımlanmıştır. MENU : menüye ulaşım için kullanılır. LEVEL 3 : Üst seviye komut satırına giriş için kullanılır.Bu komut satırına geçebilmek için Password gereklidir. Password alanına SESE girilir. MESSAGE : Cihazın o an ürettiği mesajı görüntüler. CLOSE : komut satırını kapatmak için kullanılır Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 34

35 ANA MENU VE ALT MENULER Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

36 MENU komutunun girilmesi ile aşağıdaki ekran gelir. Buradan yapmak istediğimiz işlem için parantez içerisindeki harfe basarak alt başlığa geçebiliriz. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

37 A Harfi seçildiğinde aşağıdaki (CONFIGURATION) konfigürasyon menüsüne girilir. Burada cihazın konfigürasyonu ile ilgili bilgiler vardır. Bu bilgiler ID numarası Transmitter-Receiver arası mesafe Hali Hazır Hava Sensörü ile Aydınlık Ölçer sensörünün olup olmadığı Hangi mesajın hangi aralıklarla gönderileceği Hangi haberleşme hattını kullandığı Haberleşme ayarları gibi bilgileri içerir. ESC ile bir üst menüye geçilir Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

38 Cihazda anormal bir durum varsa burada görüntülenecektir. Cihaz normal çalışıyorsa MOR değeri haricinde her birinin karşısında OK işareti görülmelidir. MOR karşılığında her zaman OK işareti görülmeyebilir. INDICATION (2) MOR değerinin ölçüm sınırlarının üzerinde olduğunu gösterir. ESC ile bir üst menüye geçilir B harfi girildiğinde cihazın (SYSTEM STATUS) çalışma durumunu gösteren bilgiler görüntülenir. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

39 C harfi seçildiğinde (ALIGNMENT) doğrusallık ayarı ile ilgili alt menü’ye girilir: - İlk kurulumda, Cihazda herhangi bir kart değişimi yapıldığında veya cihazın doğrusallık ayarında bir ikaz görüldüğünde doğrusallık ayarı ( Raw and Fine Alignment) yeniden yapılmalıdır. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

40 D Alt menüsü seçilerek (CALIBRATION) kalibrasyon menüsüne girilir D CALIBRATION, Cihaz ilk kurulumundan sonra OFFSET& VISIBILITY kalibrasyonunun, Bakım işleminin tamamlanmasından sonra ise VISIBILITY kalibrasyonunun yapılması çok önemlidir. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

41 -E harfi seçildiğinde (LINEARITY) doğrusallık testi alt menüsüne girilir.Burada farklı 3 adet filtre ile sistemin doğrusallık testi yapılır.Test işlemi ile ilgili detay sistem dokümanlarında bulunmaktadır Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 41

42 F harfi seçildiğinde SIMULATION menüsüne girilir ve burada cihaza değişik görüş değerleri verilerek test edilebilir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 42

43 G alt menüsünde PWD cihazı ile ilgili komutlar bulunur. Bu komutlar vasıtasıyla PWD cihazı kontrol ve kalibrasyon işlemleri yapılabilir. Spare Unit Init komutu ise PWD tanımlama işlemi içindir. Bu komut girildiğinde PWD tanımlama bilgileri standart halde tekrar güncellenir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 43

44 H harfi seçildiğinde SERVICE menüsüne girilir. Buradan cihaza ait ana alt parçaların durumuna bakılabilir.Ayrıca Üfleyici,ısıtıcı ve sistem uyarı sesi buradan açıp kapatılabilir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 44

45 I harfi seçildiğinde EVENTS menüsüne girilir.Burada sistemde oluşan özel durumlar ve olaylara ait tutulan LOG kayıtları görüntülenir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 45

46 J harfi seçildiğinde ERRORS menüsüne girilir. Burada sistemde oluşan hatalar görüntülenir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 46

47 LT31 Data Mesajları LT31 data mesajları cihazdan server bilgisayarlarına periyodik olarak (15 s.) gönderilmektedir.Bu mesajların görüntülenebilmesi için cihaza Vtermin programı ile ofis bilgisayarlarından ya da LT31 cihazı RECEIVER kısmı bakım portundan laptop ile bağlantı yapmak gerekir. HYPERTERMINAL programı çalıştırılır, bağlanma parametreleri 9600, 8, N, 1, N olarak ayarlanır. Bağlantı yapıldıktan sonra aşağıdaki mesaj otomatik olarak ekrana gelmeye başlar. Open ( bazen Open 1 ) komutu girilir. Bu andan itibaren ” LT31 line opened for operator Commands “ mesajı gelir. Bu mesajdan sonra, Messages komutunu girdiğimizde de aşağıdaki mesaj görülecektir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

48 Mayıs 2015

49 LT31 Durum Bilgisi Byte 21 – 40 ( sayfalardaki tablolar) Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

50 50Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

51 25-29 Mayıs 2015 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 51

52 25-29 Mayıs Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

53 Tablo 17 Oto-Kalibrasyon (Byte Numarası 24 ) KodAçıklamaYorum 0OK 1Oto-kalibrasyon durumuOto-kalibrasyon durumu var Oto-Kalibrasyon yapılıyor. 4Oto-kalibrasyon yokPWD tamınsız 8Oto-kalibrasyon kapalıPWD ye ulaşılamıyor Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 53

54 25-29 Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 54

55 25-29 Mayıs Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

56 25-29 Mayıs Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

57 25-29 Mayıs Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

58 25-29 Mayıs Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

59 25-29 Mayıs Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

60 25-29 Mayıs Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

61 25-29 Mayıs Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT

62 LT31 BAKIM ve KALİBRASYON LT31 cihazının haftalık ya da 15 günlük süreler içerisinde düzenli olarak temizliğinin yapılması gerekir. Düzenli bakım veya haftalık kontrollerde cihaz için en önemli etken cihazın cam temizliğidir. Tüm optik cihazlarda olduğu gibi cihazın sağlıklı çalışması için camların temiz olması gerekir.Cam temizliğinde yumuşak ve camları çizmeyecek malzeme kullanılması gerekmektedir.PWD ve varsa LM sensörlerinin de temizliği unutulmamalıdır. Cihazlara ait üfleyici filtrelerinin temizlenmesi ve deforme olmaları durumunda değiştirilmesi gerekir. Cihazların temizlik işlemleri haricinde 6 aylık ve yıllık bakımlarının periyodik olarak yapılması gereklidir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 62

63 6 Aylık Sürede Yapılması Gereken İşlemler LT31 receiver ve transmitter camlarının temizliği,Üfleyici filtre temizliği. PWD sensörünün transmitter, receiver ve yağış algılayıcısının temizliği. LM sensörü (varsa) temizliği. Cihaza bağlantı sağlanarak LT31 cihazı genel kontrolünün yapılması ve herhangi bir problem yoksa (kart arızası vb.) Ayar ve Kalibrasyonunun yapılması Sistemin çevresel kontrollerinin yapılması, cihazların birbirini görmesini engelleyecek çevresel etkenler varsa (yüksek ot vb.) temizlenmesi Mayıs 2015 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 63

64 Yıllık Bakımda Yapılması Gereken İşlemler 6 aylık bakımda yapılan işlemlere ek olarak yıllık bakımda aşağıdaki işlemlerin yapılması gerekir. PWD sensörünün kontrol (check komutu ile) edilmesi, gerekiyorsa kalibrasyon işleminin yapılması.(bknz.PWD Sensörü Bakım ve Kalibrasyon) LM sensörünün kalibrasyonunun yapılması.(bknz.LM Sensörü Bakım ve Kalibrasyon) Linearity testinin yapılması. Yukarıdaki belirtilen PWD kalibrasyon ve Linearity test işlemleri SADECE gerekli olduğu durumlarda yapılmalıdır Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 64

65 AYAR ve KALİBRASYONDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR -Kalibrasyon işlemi görüş mesafesi 10km üzerinde ve herhangi bir meteorolojik hadise yok iken yapılmalıdır. -Kalibrasyon işlemine başlamadan en az 20 dakikadır cihazın çalışıyor durumda olması gerekir. -- Sistem Status ve Sycn OK durumunda ve sinyal seviyesi 70 – 100 arasında olmalıdır. -Current Calibration, Offset, CALfact değerleri görüntülenmelidir. - Tüm optik yüzeyler, PWD sensörü ve LM sensörü de dahil olmak üzere iz kalmayacak şekilde silinmiş olmalıdır. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

66 LT31 Cihazı Kaba ve Hassas Doğrusallık Ayarı (Raw and Fine Alignment) C Aligment menüsünde iken A harfine basılarak Raw&Fine Aligment ayar menüsüne girilir. -Raw Alignment menüsünde iken taşıma korumalarının çıkarılıp çıkarılmadığı ve optiklerin orta duruma getirilmesini onaylayıp onaylamadığımızı sorar. -YES seçeneği ile onaylamayı yaparsak kaba ayar işlemi başlatılmış olur. - Bu işlemle optikler orta noktaya hareket ettirilir. Menü’nün sol tarafında işlemlerin akışı görüntülenir. - İşlem sırasında alınan sinyal seviyesinin güçlenmesine göre 1 sn içerisinde gelen sesli ikazın sürekliliği de artar. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

67 Duyulan sinyal sesi ve ekrandaki sinyal değerine göre kaba ayarın doğruluğu test edilir. Sinyal sesi kesik kesik, seyrek aralıklarla geliyorsa, ekrandaki değer çok düşükse ( 0-10) ya da transmitter ile receiver birbirini görmüyorsa cihazın kaba ayarının elle yapılması gerekir.Sinyal sesi sürekliyse ya da sık aralıklarla duyuluyor ve ekrandaki değer yeterli ise ( ) müdahale edilmeden Fine Alignment’a geçilebilir. Kaba Ayarın Yapılması :Transmitter ve receiver taraflarından herhangi birinden ya da her ikisinden yapılabilir.Koruma kapağı çıkarılır.Cihazın kafa kısmının yan taraflarında bulunan iki adet allen başlı vida ile cihazın yatay ayarları yapılır. (Burada alt kısımda bulunan iki adet büyük allen cihazın kafa dış korumasına aittir. Ayar işlemi küçük olan ve iç kafa kısmını tutan allen vidalardan yapılır.) Cihazın direk alt tablasını tutan somunlu civatalardan dikey ayarları yapılır.Genellikle sinyal seviyesinin arasında olması yeterlidir. Çünkü cihaz ince ayarda sinyal seviyesini daha üst değerlere çekecektir.Kaba ayar yapılırken sinyal sesi dinlenerek sese göre ayar yapılır. Kaba ayar işlemi tamamlandığında ekrandaki satıra YES girilir. Perform raw alignment ! Done Yes/No : YES Bu komuttan sonra Fine Alignment işlemine başlanır Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 67

68 Fine Alignment ayarı başlatılır. - Fine Alignment ayarının başlaması ile sesli sinyal desteği sona ermiş olur. - Bu işlemle cihaz otomatik olarak yatay ve dikey pozisyonlarda en yüksek sinyal seviyesini bularak işlemi tamamlar. - Raw Alignment işlemi yapılmadan doğrudan Fine Alignment işlemine de geçilebilir. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

69 - Eğer işlem tamamlanmasına rağmen sinyal seviyesi düşük ise RAW and FINE Alignment işlemine baştan başlanır. İşlem başarılı ise D kalibrasyon işlemine geçilir. - Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

70 D VISIBILITY menüsünde cihazın kalibrasyon işlemi yapılır. Burada iki alt başlık bulunur (A) Offset &Visibility Calibration (B) Visibility Calibration Offset & Visibility Calibration cihazın receiver ekranı kapatılıp sinyal seviyesi sıfır seviyesine inmesi sağlanarak yapılır. OFFSET & VISIBILITY Calibration (A) Offset & Visibility Calibration seçilerek işlem başlatılır. Sistem 20 dakikadır çalışıyor mu? sorusu gelir. System Powered For At Least 20 Min? (yes/no): Yes enter yapılır. Block Receiver! Done? (yes/no): satırı gelir cihazın Receiver ön tarafı cihazla beraber gelen siyah metalle, metal yoksa başka bir nesneyle kapatılarak YES basılır.Amaç receiver’ın sinyal almasını önlemektir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 70

71 -Bu komutla beraber signal bölümündeki değer sıfır değerine düşer ve sol taraftaki Offset measurement : progress %100 e kadar devam eder.İşlem tamamlandığında -Unblock Receiver! Done? (yes/no): satırı gelir. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

72 - Receiver önüne takılan metal çıkartılarak YES basılır.Sistem visibility calibration işlemini başlatır. İşlemin sonlanması beklenir. Visibility progress %100 olup işlem tamamlandığında camların temiz olup olmadığı sorulur. -Clean Windows! Done? (yes/no): satırı gelir ve YES girilir. -Bunu takiben referans görüş mesafesi değerinin PWD sensöründen mi alınacağı veya kullanıcı tarafından bir değer girilip girilmeyeceği sorulur. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

73 A seçeneği seçilirse PWD ölçüm değeri, B tercih edilmiş ise kullanıcının belirttiği görüş mesafesi değeri (metre olarak örn ) girilir. Kalibrasyon işlemi tamamlandığında Accept Calibration? (yes/no): satırı gelir burada yapılan işlemi kabul edip etmediğimizi sorar. Herhangi bir anormallik yok ise YES girilir.Yeni kalibrasyon faktörü (New Calibration ) ve son olarak DONE sonucu gelir ve Kalibrasyon işlemi tamamlanmış olur. Cihazda herhangi bir kart değişimi veya mekanik müdahale yapılmamış ise direkt olarak Offset & Visibility Calibration alt menüsünden B seçeneği seçilerek sadece Visibility Calibration işlemi yapılabilir. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

74 B Visibility Calibration Visibility Kalibrasyon işlemi için D Calibration menüsünden B Visibility Calibration seçilir. Sistem camların temizlik durumunu sorar. Clean Windows! Done? (yes/no): Camlar temizlenmiş ise YES girilir ve kalibrasyon işlemi başlar Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 74

75 Sistem visibility kalibrasyon işlemini tamamlayarak referans görüş değerinin nereden alınacağını sorar. (A) PWD Sensor Visibility (B) Observer Estimation Burada A seçilerek PWD görüşü B seçilerek metre cinsinden kullanıcı tarafından verilecek değeri referans alır Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 75

76 Referans görüş seçimi yapıldıktan sonra sistem yeni kalibrasyonu kabul edip etmediğimizi sorar. Accept Calibration? (yes/no): Kalibrasyon kabul ediliyor ise YES girilir. Sistem ekranda yeni kalibrasyon değeri alındığını belirterek DONE sonucunu verir. Bu sonuç geldiğinde kalibrasyon işlemi tamamlanmış olur. Sistemin genel kontrolü B SYSTEM STATUS menüsünden tekrar kontrol edilir Mayıs 2015 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 76

77 E harfi seçildiğinde (LINEARITY) doğrusallık testi alt menüsüne girilir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 77 -Bu testte farklı görüş durumları oluşturularak sistemin ölçüm performansı değerlendirilir.Farklı görüş ortamları filtreler kullanılarak oluşturulur. (Optical Filter Set, LTOF111) -Menü işlem adımları takip edilerek set içerisinde bulunan üç adet filtre sırasıyla takılıp test işlemi yapılır. -Cihazla birlikte gelen filtrelerden bir tanesi optik yüzeyin önüne takılarak en az 2 dakika beklenir. -Linearity alt menüsüne girilerek filtre değeri girilir ve işlem beklenir.Filtre üzerindeki etikette filtre değerleri yazılıdır.

78 -Bu sırada menü de bazı onaylamalar istenir - Hesaplanan, ölçülen ve sapma değerleri görüntülenir. - Ölçüm sonucundan sonra filtre çıkarılır ve yeni filtre için aynı işlemler yapılır. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

79 İşlemler sonucunda alınan sonuçlar değerlendirilir. Alınan sonuçlarda MOR sapma değeri ±10% değeri aralığında ise sistem sağlıklı çalışıyor demektir. Şayet değerler sınırlar dahinde değilse sistem dokümanlarından problem giderme adımları uygulanır Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 79

80 PWD SENSÖRÜ BAĞLANTISI VE KOMUTLAR Pwd sensörüne ana menüden bazı komutlar dahilinde ulaşılabildiği gibi Transmitter tarafındaki bağlantı noktasından bağlantı ayarları 9600,8,N,1,N olacak şekilde ayarlanarak direkt bağlantı ile ulaşılabilir.Ana menüden sensöre bağlantının nasıl yapıldığı menüler kısmında bahsedilmiştir.Direkt bağlantıda aşağıdaki komutlar kullanılır. OPEN 0 veya giriş Id si bilinmiyorsa OPEN * ile sensöre bağlanılır. HELP : Tüm komut listesini görüntüler. STA : Sensörün durumuna bakılır. AMES : Mesaj tipini değiştirmek için kullanılır. PAR : Sensöre ait parametreler görüntülenir. CONF : Sensöre ait parametreler değiştirilir. CAL : Kalibrasyon işlemini yapar. CHECK : Kalibrasyon kontrolü için bir dakikalık ortalama sinyal frekans değeri hertz olarak görüntülenir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 80

81 CLEAN : Cam kirlilik referans değerini oluşturur. BAUD : Sensör iletişim bağlantı ayarlarını değiştirir. MES : Sensörün ürettiği mesajı görüntüler. ZERO : Kalibrasyon işlemi için sıfır sinyal durumunu kontrol eder. Receiver tarafı kapatılarak sıfır sinyal ve sıfır parazit durumu kontrol edilir. DRY ON :Yağış sensörü kuru ayarı için kullanılır. WET ON :Yağış sensörü ıslak ayarı için kullanılır. HEAT : Isıtıcı rölelerini kontrol için kullanılır. CLOSE : Komut satırından çıkış yapılır Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 81

82 PWD SENSÖRÜ BAKIM İŞLEMLERİ PWD sensörü bakım işlemlerinde öncelikle sensör camlarının düzenli olarak temizlenmesi gerekir. Camlar temiz olduğu ve sensörün ürettiği değerlerin normal olması durumunda herhangi bir müdahalede bulunulmaması gerekir. Gerekmedikçe kalibrasyon işlemi yapılmamalıdır. Sensör camları çizilmeyecek şekilde temizlenir. Diğer optik cihazlarda olduğu gibi burada da cam temizliği çok önemlidir. Ayrıca PWD sensörü üzerinde bulunan Yağış sensörünün (mavi renkli) dikkatlice yumuşak bir bezle temizlenmesi gerekir. Bu sensör statik elektriğe duyarlı bir sensör olduğu için vücuttaki statik yüklerden etkilenebilir.Statik bileklik takılması gerekir. PWD ‘ye bağlanılarak STA komutuyla genel duruma bakılır. Hardware ve Warning satırlarına bakılır. Herhangi bir uyarı durumu yok ise başka bir müdahalede bulunmaya gerek yoktur Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 82

83 PWD SENSÖRÜ KALİBRASYON Pwd sensörünün sık sık kalibrasyon yapılmasına gerek yoktur. Bakım dönemlerinde ( genellikle 6 ayda bir ) sensörün kontrol edilmesinde fayda vardır.Cam temizliği yapıldıktan sonra CLEAN komutu verilir. Bu komut sonucu geldiğinde kalibrasyon kutusu (PWA11 ) içerisinde bulunan mercekler PWD sensörünün receiver ve transmitter taraflarına takılır. CHEC komutu verilerek sensör kontrol edilir. Alınan ölçüm değerleri % 5 lik sınırın içerisinde ise kalibrasyon yapılmasına gerek yoktur. Eğer alınan ölçümler bu aralık dışında ise veya kart değiştirme işlemi yapılmış ise kalibrasyon yapılır. Kalibrasyon kararı verilirse mercekler çıkartılarak aynı kutu içerisinde bulunan sinyal kesici (sünger kapak) ile receiver tarafı camı kapatılarak 30 saniye beklenir ve ZERO komutu girilir. Zero Signal OK cevabı alınmalıdır.OK cevabı alınamamışsa problem var demektir.Bu durumda arıza prosedürü uygulanır. Problem olmaması durumunda takılan aparat çıkarılarak kalibrasyon kutusu içerisinde bulunan mercekler Transmitter ve Receiver tarafına takılır.30 saniye beklenir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 83

84 CAL ‘kalibratör sinyal değeri’ girilir.(mercekler üzerinde yazan değer) Örneğin CAL 576 Komut sonuçlandığında yapılan işlemin doğruluğunun aşağıdaki işlemle test edilmesi gerekir. CHEC komutu ile tekrar kontrol işlemi gerçekleştirilir.Görüntülenen değer mercekler üzerinde yazılı değere eşit olmalıdır. Şayet mercekler üzerindeki değer ile yeni kalibre edilen değer arasındaki fark %20 lik sınırın dışında ise cal komutu sonucu Calibration ignored şeklinde gelir. Bu durum kalibrasyonun kabul edilmediğini gösterir. Sonuç böyle ise arıza prosedürünün uygulanması veya H-OMGİ birimiyle irtibata geçilmesi gerekir. Şayet optik ünite (PWC22) veya gönderici (PWT11) kartlarının değiştirilmesi neticesinde böyle bir sonuç alınmış ise FCAL komutu ile kalibrasyon prosedürü uygulanır Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 84

85 BACKGROUND LUMINANCE METER (LM21) LM sensörü (Arka Plan Aydınlık Ölçer ) ortam aydınlık durumunu ölçen sensördür. RVR hesaplamasında kullanılır. Kuzeye bakar şekilde kurulur.Genellikle havalimanları için 1 adet bulunur ve RVR’ lar ortak olarak kullanır. LM sensörü arızalandığında tüm RVR’larda MOR değeri normal olarak ölçülse bile RVR hesaplaması yapılamadığı için RVR değerleri alınamaz. LM sensör bakım işleminde en önemli unsur sensör cam temizliğidir. Cam yumuşak bir bez vb. maddeyle temizlenir. Gözle kontrol edilerek cam yüzeyi veya iç kısmında herhangi bir kirlilik olmamasına dikkat edilir.Bazen sensör camı iç kısmında nem vb durumlar oluşmakta ve cihazın sağlıklı çalışmasını etkilemektedir. Bu duruma dikkat edilmelidir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 85

86 LM21 SENSÖRÜ KALİBRASYON İŞLEMİ LM sensörünün temizlik işlemi yapıldıktan sonra LM sensör kalibratörü (LMA21) sensörün lens kısmına takılarak yan tarafta bulunan bağlantı ucuna kalibratör kablosu takılır. Kalibrasyon işlemi kalibratör tarafından otomatik olarak yapılmaktadır. Bağlantı ucu takıldığına kalibratör üzerinde bulunan ON ledi yanmaya başlar, daha sonra CAL ve CHECK ledleri yanar ve kalibrasyon işlemi yapılır. İşlem tamamlandığında DONE veya FAIL ledlerinden biri yanar. DONE yanmış ise kalibrasyon tamamlanmıştır. FAIL ledi yanıyor ise kalibrasyon işlemi başarısızdır. Sensör cam kısmı temizliği kontrol edilerek işlem tekrarlanır, yine FAIL yanıyorsa sensör arızalanmıştır. Değiştirilmesi gerekir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 86

87 LM21 Sensörü Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 87

88 ARIZA TESPİTİ ve ONARIM LT31 Cihazı arıza arama ve giderme işlemlerinde 1- EVENT monitör mesajları 2- Sistemden alınan mesajlardaki durum bitleri 3- Cihaza uzaktan veya direkt olarak bağlanarak sistem durumunu kontrol etmek sistemin durumu hakkında bize bilgi verir. LT31 cihazından bilgi alınamaması veya event monitörde alarm durumu tespit edildiğinde uzaktan bağlantı ile cihaza erişilmeye çalışılır. Cihaza hiç erişilememesi durumunda ilk olarak MCU111 üzerinde cihaza ait portun CD ledinin veya yeni sistemlerde cihaza ait DXL421 modemi CD ledinin yanıp yanmadığı kontrol edilerek hattan gelen sinyal ve modemin çıkış sinyali dinlenir. Modemden sinyal çıkışı yok ve hattan sinyal geliyor ise modem değiştirilir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 88

89 Hattan sinyal gelmiyor ise sahaya çıkılarak cihaz kontrol edilir. Enerji normal ve cihaz çalışıyor ise laptop ile cihaza bağlantı yapılarak konfigürasyon bilgileri ve sistem durumu kontrol edilir. Bilgiler normal ve sistem durumunda herhangi bir hata yok ise ofisten gelen modem sinyalinin LTC211 kartı nolu uçları veya receiver tarafı sinyal kutusundan dinlenmesi gerekir. Aynı zamanda cihaz çıkış sinyali de buradan kontrol edilir. Sinyal gelmiyorsa hat arızası var demektir. Hat arızasına bakılır.Hattan sinyal geliyor, cihazdan çıkmıyor ise LTC211 kartı üzerindeki modem değiştirilir. Sistem durumunda arızalı kart tespit edilmiş ise kart değiştirme işlemi yapılır. Receiver ve Transmitter taraflarından çalışmayan ünite var ise enerji durumu kontrol edilir. Ana işlemci kutusuna enerji geliyor mu ? Bakılır. FSP101 kartı üzerindeki sigortalar ve voltajlar kontrol edilir.Muhtemelen arıza bu kartta ya da sigortalarda çıkacaktır.Durum normal ise sistem üniteleri adım adım kontrol edilir. FSP101 kartı enerji çıkışları normal olduğu halde cihaz çalışmıyor ise kart arızaları var demektir.Sırasıyla LTC211 kartı üzerindeki status ledi ve enerjisi kontrol edilir. Kart çalışıyor ise cihaza bağlantı yapılır, menüler ile kartlar kontrol edilerek arıza aranır.Tespit edilen arızalı kart değiştirilir Mayıs 2015 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 89

90 Ofisten cihaza uzaktan bağlantı ile erişilmesi durumunda B menüsünden sistemin durumuna bakılabileceği gibi cihazın ofise gönderdiği mesajdaki durum bitlerinden arıza tespit edilebilir. Durum bitlerinde arıza durumunun tespiti için hexadecimal kod sisteminin bilinmesi gerekir. Aşağıda sayıların Hex karşılıkları verilmiştir. Her tablo için birden fazla alan ayrılmadığı için Hexadecimal kod sistemi kullanılmıştır. Örnek : A0000C burada C nin karşılığı aynı tabloda hem 8 hem de 4 nolu hataların bulunduğunu gösterir.toplam 12 ettiği için C ile ifade edilmiştir. Decimal : Hexadecimal: A B C D E F Durum bitleri ve ile ilgili açıklamalar LT31 Durum Bilgisi kısmında belirtilmiştir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 90

91 Örnek Durumlar Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 91

92 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

93 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

94 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

95 MesajSebepÇözüm AutoCal ErrorOtomatik Kalibrasyon HatasıPWD sensörünü kontrol edin. Offset ve Visibility kalibrasyon işlemlerini yapın. Window Contamination Cam kirliOptik yüzeyleri temizleyin Window Contamination Measurement Error Cam kirliliği ölçümünde hata oluşmuştur. Cam temizliği yaparak cihaz durumunu kontrol edin. Kart arızası varsa giderin. Alignment quality reduced Optik hizalama sınırların dışına çıkmış, bozulmuş Raw ve Fine Alignment ayarları yapılmalıdır. Main Receiver LTD111 sensivity low Işık alıcı hassasiyeti azalmışLTD111 ışık alıcı değiştirilmeli. Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Örnek Durum Açıklamaları Mayıs

96 MesajSebepÇözüm Receiver Window transmitter LTL211 LED driver error LED ışık yoğunluğu limitler dışındaLTL211’ değiştirin Receiver Measurement CPU LTC111 genel EEPRom hatası Alıcı ölçüm işlemcisi okuma yazma yapamıyor LTC111 ‘i değiştirin Main Transmitter LTL111 LED driver error, aged LED LED arızası veya eskimiş LEDLTL111’i değiştirin Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

97 Menülerden Arıza Tespiti Arıza tespit işlemi durum bitlerinden yapılabildiği gibi uzaktan veya cihaza direkt bağlantı ile menülerden yapılabilir. A Configuration bölümünden parametreler kontrol edilir. B System Status menüsünde cihaza ait tüm alt birimlerin durumları ve arızaları görülür Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 97

98 Sistem Durumu Açıklamaları Transmitter Overall Sistem Genel Durumu Main Trm Işık Kaynağı Kartı LTL Window Trm Cam Kirlilik Kartı LTL Meas CPU Ölçüm İşlemci Kartı LTC Misc Çeşitli (Çevresel) Hatalar Receiver Overall Sistem Genel Durumu Master CPU Ana İşlemci Kartı LTC Main Rcv Alıcı Kartı LTD111 Window Trm Cam Kirlilik Kartı LTL Meas CPU Ölçüm İşlemci Kartı LTC Misc Çeşitli (Çevresel) Hatalar Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 98

99 PWD Sensor Overall PWD Sensörü durumu LM Sensor Overall LM Sensörü durumu SPECIALS MOR Mor Durumu (OK veya Indication 2 normal) Power Supply Enerji (Besleme) Durumu Autocal Oto Kalibrasyon Durumu Window Cont. Cam Kirlilik Durumu Alignment Optik Hizalama Durumu Yukarıda B menüsüne ait açıklamalar verilmiştir. Bu menüde verilen satırların karşısında OK ibaresi dışında ERROR ve WARNING durumları arıza olduğunu gösterir. Indication durumu ise arıza olmadığı ancak işlem sürecini veya istenilen sınırların dışında durum tespit edildiği manasına gelir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 99

100 Ayrıca PWD ve LM sensör satırlarında tanımlama durumlarından kaynaklanan bilgilendirmeler bulunabilir. LM sensör her RVR cihazı için tanımlı değildir.Tanımlı olmaması durumunda NOT INSTALLED ibaresi bulunur.Bu durum normaldir. PWD ve LM Sensörlerinin kurulu olması ve overall karşısında NOT INSTALLED olması durumunda A menüsünden tanımlama durumunun kontrol edilmesi gerekir. Transmitter ve Receiver başlıkları altındaki kartların karşısında ERROR ve WARNING olması durumunda ilgili kartın değiştirilmesi gerekir. Ancak zaman zaman kartların birbirini etkilemesi söz konusudur. Bu durumda adım adım kartlar değiştirilerek arıza onarılır. PWD sensörünün arızalı olması durumunda hem Receiver hem de Transmitter OVERALL kısmı TIMEOUT pozisyonuna geçebilir, bu duruma dikkat etmek gerekir. PWD sensörü kablosu sökülerek sistem durumu kontrol edilmelidir. Bazen Transmitter ya da Receiver kartlarından arızalı olanlar OVERALL kısmını Timeout yapabilir. Kartlar sırasıyla değiştirilerek ya da devre dışı bırakılarak arıza tespit edilebilir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 100

101 MOR ve Alignment kısımlarında ERROR veya WARNING olması durumunda daha önce bahsedilen alignment ve calibration prosedürlerinin uygulanması gerekir. Window Cont. Durumunda cam temizliğinin yapılması gerekir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 101

102 Kart Değiştirme Prosedürleri Kart değiştirme işlemlerinde sistem enerjisi mutlaka kesilmelidir. LTC 211 Kartının Değiştirilmesi LTC 211 Kartı cihaz tanımlama bilgilerini üzerinde bulunduran karttır.Bu kart değiştirildiğinde yeni karta konfigürasyon bilgilerinin tanımlanması gerekir. Aksi takdirde cihaz çalışsa bile bilgiler ofise gönderilemez ya da yazılım tarafından okunamayabilir. Konfigürasyon bilgileri A menüsüne girilerek alınmalı ve aynı bilgiler yeni takılan karta tanımlanmalıdır. Arızalı karta bağlantı sağlanamıyor ise diğer RVR cihazlarından bu bilgiler alınabilir. Menüler kısmında bu bilgilerin neler olduğu belirtilmiştir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 102

103 Bazı havalimanlarında aktif pist başında kurulu RVR cihazının PWD sensörü, cihazın otomatik kalibrasyon işleminde kullanılması yanında Ofis bilgisayarlarında PWD sayfasında (PTU,rain and Present Weather) görüntülenen bilgileri gönderme özelliğine sahiptir.Bu nedenle burada LTC211 kartı değiştiriliyor ise LTC211 kartı PWD kod numarasının cihaza tanıtılması gerekir.Bu işlem aşağıda belirtilmiştir. 1. Hyperterminal ile LT31’e bağlanılır. OPEN veya OPEN 1 komutu ile komut satırı açılır. 2. LEVEL 3 komutu girilerek Password yerine SESE yazılır. 3. CONFIGURE komutu ile cihaza ait tüm parametreler görüntülenebilir.Enter ile ilerleyerek DEVICE.PWOPTION: PWD sensörü kodu DEVICE.SERIAL: LTC211 kartı seri no satırları görüntülenir.Yeni takılan LTC211 kartının seri numarası ile PWD kodu burada görülemiyorsa seri numarası ve PWD kodunun girilmesi gerekir. Bunun için aşağıdaki komutlar sırası ile verilir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 103

104 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT CONFIGURE DEVICE.SERIAL ‘LTC211 seri no’ LTC kartının seri numarası kart üzerinde yazmaktadır. CONFIGURE DEVICE.PWOPTION ‘PWD kodu’ PWD kodu (KEY ) üretici firmadan alınmaktadır.LTC211 Kartı içerisindeki broşürde veya kart üzerinde yazılıdır. Aksi durumda firmadan veya H-OMGİ biriminden temin edilir. SET PW­_OPTION ‘PWD kodu’ komutu girilir. İşlemler bittikten sonra RESET komutu girilerek cihaz resetlenir. Eğer PWD bilgileri bu komutlar neticesinde meteoroloji ofis bilgisayarlarında görüntülenemiyor ise yine LEVEL 3’e girilerek SET METAR ON komutu girilir Mayıs 2015

105 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT LTL211 KARTI YERİNE LTL212 KARTININ TAKILMASI LTL212 kartı takıldığında cihaz V1.13 ve yukarı versiyonda ise kartı otomatik olarak tanıması gerekir. Daha alt versiyon veya üst versiyon olmasına rağmen kart, cihaz tarafından otomatik olarak tanımlanmamış ise yapılacak işlemler : 1.LTL212 kartı değiştirme işleminden sonra (B) System Status sayfasında değiştirilen kartın durumuna bakılır. Eğer kart statüsü ERROR görülüyorsa aşağıdaki işlemler yapılır. 2.Menüden çıkılarak komut satırına dönülür. LEVEL 3 girilir. Password kısmına SESE girilir. LTL212 Kartı TRANSMITTER tarafına takılmış ise CONFIGURE LTM111.LIMIT_WINTXDERA_OFF 10 komutu girilir. LTL212 Kartı RECEİVER tarafına takılmış ise CONFIGURE LTM211.LIMIT_WINTXDERA_OFF 10 komutu girilir. Ardından CONFIGURE HEATER.SHUTDOWNTEMP 40 komutu girilir Mayıs 2015

106 Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 106 Yapılan işlemin doğruluğunu kontrol için CONFIGURE komutu girilip adım adım ilerleyerek ilgili satırlar bulunur ve kontrol edilir. Bir diğer yöntem ise LEVEL 0 komut satırına dönülerek MENU den B SYSTEM STATUS kısmından kartın durumunu kontrol etmektir.OK durumuna dönmüş ise işlem tamamlanmıştır. Şayet kartın durumu hala ERROR ise yapılan işlemler tekrarlanarak sistem RESET edilir. 106

107 LTL111 KARTI YERİNE LTL112 KARTI TAKILMASI Versiyon 1.13 ve üstü versiyonlarda LTL111 kartı yerine LTL112 kartı takıldığında cihazın otomatik olarak kartı tanıması gerekir. Daha alt versiyon veya üst versiyon olmasına rağmen kart cihaz tarafından otomatik olarak tanımlanmamış ise yapılacak işlemler : LEVEL 3 komutu girilerek Password kısmına SESE girilir. CONFIGURE LTM111.LIMIT_MAINTXDERA_OFF 10 komutu girilir. Komut sonucunda Configuration parameter LTM111.LIMIT_MAINTXDERA_OFF set to value 10 gelir. Yapılan işlemin kontrolü için bu komut seviyesinde CONFIGURE komutu girilerek ilgili satır kontrol edilebilir. Bir diğer yöntem ise Level 0 da MENU den girilerek (B) SYSTEM STATUS kısmında Main Trm kısmının kontrol edilmesidir. OK durumunda ise tanımlama işlemi yapılmıştır.Şayet ERROR durumu devam ediyor ise yapılan işlem tekrarlanır ve sistem RESET edilir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 107

108 PWD SENSÖRÜNÜN DEĞİŞTİRİLMESİ PWD sensörü değiştirildiğinde (A) CONFIGURATION menüsünde ON durumu tanımlanmış olmasına rağmen TIMEOUT veya ERROR durumu var ise MENU den G PWD SENSOR kısmına girilerek F harfine basılır. (F) Spare Unit Init Bu komutla cihaz otomatik olarak PWD sensörü ayarlarını olması gerektiği gibi ayarlayacaktır. Hatanın devam etmesi durumunda PWD’ye Transmitter tarafından direkt bağlanılıp STA komutuyla durumuna ve PAR komutuyla parametrelerine bakılır.Farklılık var ise ayarlanır. Bütün değerler doğru olmasına rağmen hata devam ediyorsa kablo ve bağlantıları kontrol edilir Mayıs 2015Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT 108

109 T.C ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI Meteoroloji Genel Müdürlüğü T.C ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI Meteoroloji Genel Müdürlüğü Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015

110 Teşekkürler….. Hazırlayanlar Müslüm YİĞİT Hayati ÇİÇEK Fazlı ERGÜN Mithat Fatih METİN (Tek.) Havalimanı OMGİ Teknik Bakım Eğitimi EDREMİT Mayıs 2015


"TC ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI Meteoroloji Genel Müdürlüğü." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları