Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ERGENL İ KTE İ LET İŞİ M ERGENLİKTE DEĞİŞİM İLETİŞİM Kişilerin sözlü yada sözsüz mesajlarla, birbirlerine duygu, düşünce ilettikleri ve bu iletileri.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ERGENL İ KTE İ LET İŞİ M ERGENLİKTE DEĞİŞİM İLETİŞİM Kişilerin sözlü yada sözsüz mesajlarla, birbirlerine duygu, düşünce ilettikleri ve bu iletileri."— Sunum transkripti:

1

2 ERGENL İ KTE İ LET İŞİ M ERGENLİKTE DEĞİŞİM

3 İLETİŞİM Kişilerin sözlü yada sözsüz mesajlarla, birbirlerine duygu, düşünce ilettikleri ve bu iletileri anlamaya, yorumlamaya çalıştıkları bir süreçtir.

4 *Gerçek bir iletişim içinde, konuşulanları anlama ve düşünülenleri söyleme vardır. İLETİŞİMİN AMACI: ANLAŞILMAKTIR

5

6 DO Ğ RUDAN, GÜVENL İ İ LET İŞİ M Güvenli iletişim; Kendinizi açık, özlü, doğrudan ve dürüst bir biçimde ifade etmek demektir. Karşınızdaki insanın eğitimini, statüsünü ve sosyal konumunu dikkate alıp onun anlayacağı dilden konuşulmalı. Asla kendinizin ne kadar kibar ve üstün olduğunuzu gösterecek dilden konuşulmamalı. 

7 Etkin ve güvenli bir iletişimde tonlama ve konuşma şekline dikkat edilmeli. Karşınızdakilere ne düşündüğünüzü ya da ne hissettiğinizi tam olarak söyleyin Kişilerle değil sorunlarla uğraşın Genelleme yapmayın, o andaki sorun ile ilgilenin 

8 Gereğinden fazla açıklama yapmayın Mesajınıza sahip çıkın Kendinize karşı dürüst olun ve gerçekten ne hissettiğinizi güvenli bir biçimde ifade edin. Açık, özlü ve yapıcı sözcükler güvenli davranış tarzının olmazsa olmaz parçalarıdır. Gereğinden fazla özür dilemeyin 

9 Geçinmek İnsanlarla geçinmek ; Onları anlamaya çalışmak, Sorunlarına yakınlaşmak, İncinmeye ve sıkıntıya neden olmayacak biçimde iletişim kurabilmek. 

10 UZLAŞMA Barış için herhangi bir bedel ödemek öz saygımıza zarar verir. Pek çok anlaşmazlık yalnızca uzlaşmayla çözümlenebilir ve bazen biraz ödün vermek yerindedir. 

11 Yeni arkadaşlıklar oluşturarak, Halihazırda varolan bağları daha da sağlamlaştırarak, Bizi yaralayanlara karşı hiçbir kin beslemeyerek, İnsanlarla dostça ilişkiler kurabilirsek, Bu gezegendeki zamanımızı çok daha keyifli geçirebiliriz. 

12 “kimse beni anlamıyor!” Neyi söylemek istiyorsanız onu söyleyin Savunmacı olmamaya çalışın. Anne-babanıza konular üzerinde düşünme şansı verin Sizin ve anne-babanız için uygun olduğunu düşündüğünüz bir zamanda konuşmaya çalışın.

13 TAVIR Ruhsal durumumuzu başkalarına iletmek için kullandığımız yoldur. Bilinçli olarak saklanan inançlar ya da görüşlerdir. Olumlu ya da olumsuzdurlar. Duygular tarafından yönetilir ya da en azından içlerinde bir duygu öğesini barındırırlar. Harekete geçmemize neden olurlar. 

14 Olumlu Tavır İşinize ve çevrenizdeki insanlara daha şevkle yaklaşırsınız. Daha çok üretebileceğiniz bir durumda olursunuz. Kişiliğinizden olabildiğince yararlanırsınız. Arkadaşlarınıza da sizinle ilişki kurmak daha kolay gelir ve bu ilişkiyi uzun süre canlı ve sağlıklı tutmak için ellerinden geleni yaparlar. 

15 Olumlu Tavır Ne Gibi Davranışları İçerir ? Kilit sözcükler ve deyimler ; Yargılamayan Kendisini ve olayları kontrol edebilen Yapıcı düşünmeyi ve planlamayı bilen Değişimle başa çıkabilen ve değişimi yönetebilen Bu davranışları yerine getirirken iyi iletişim kurabilen İyimser 

16 Yargılamayan Başka insanların kötü yönlerinden çok, iyi yönlerini görmeye ve kötü durumlardan olabilecek en iyi sonuçları çıkarmaya eğilimlidirler. Olumlu insanlar başkaları hakkında konuşarak zaman harcamaktansa sorunlara nasıl çözüm bulunacağı ve işlerin nasıl yürüyeceği hakkında konuşmayı tercih ederler. 

17 İyi İletişim Kurabilen Tavırlarımız, ancak onları başkalarına ilettiğimiz ölçüde fark edilebilir. Eğer insanlar hiç bir şey yapmasaydı, konuşmasalardı, sözsüz mesajlar vermeselerdi tavırlarının ne olduğunu bilmek olanaksız olurdu. Etkili iletişim, olumlu tavrın vazgeçilmez bir parçasıdır. 

18 İyimser İyimser olmak ; Neşeli Canlı Olayların iyi tarafını gören Gelecek günlerin daha iyi olacağı konusunda umut besleyen kişi olmak demektir. 

19 Bir başkası bana şunları yaptığında üzülürüm: Başkalarının da olduğu bir toplulukta beni önemsemez görünürse Bana verdiğini düşündüğüm bir sözünü tutmazsa Öğrenmeye hakkım olduğunu düşündüğüm bir bilgiyi benden saklarsa Benimle olan randevusunu iptal ederse Beni can kulağıyla dinlemezse Bir başkası ile daha çok ilgilenirse 

20 Sonuç olarak ; Bir çoğumuz kötü niyetle yapılmamış ufacık bir hareket yüzünden önemli bir ilişkimizin bozulmasına göz yummuşuzdur. Yukarıdakilere benzer durumlarla başa çıkmanın en iyi yolu, ya sizin olayı yanlış değerlendirmiş olabileceğinizi düşünmek ya da konuyu açıkça konuşarak kara bulutları dağıtmaktır. 

21 “ Duygusal durumum neden sürekli değişiyor?” Ergenlik döneminde ruh hali neden bu kadar çalkantılıdır?

22 Her yerde bazı kurallarla yaşamak size zor mu geliyor?

23 DİKKAT!.. BEDEN DİLİNİZ SİZİ ELEVERİYOR … DİKKAT!.. BEDEN DİLİNİZ SİZİ ELEVERİYOR …

24 Beden Dili İletişimle oluşturulan etkinin; % 7 % 39 % 54 Konuşma dışı davranışlar (görsel) Ses tonu (tonlamalar) Söylenen sözcükler (kelimeler)

25 Yüzünüzdeki ifade ; Konuşulanlara uygun, Dikkatli Duyarlı olmalıdır. 

26 Arada bir göz temasını kesmeniz gerekir, çünkü sürekli bakmak karşıdakini rahatsız edebilir ve agresif bir davranış olarak görülebilir. Yüz ifadelerimiz ruh halimizi yansıtır. 

27 Beden dilinde evrensel sayılabilecek ifadeler;

28 Beden dilini okurken mekana, yaşa, kültüre dikkat etmek önemlidir.

29 Etkin bir iletişim için ; Sözcükler Konuşma tarzı Beden dili uyum içinde olmalıdır. 

30 Birisine bakmadan onunla iyi geçinmek neredeyse olanaksızdır. Eğer birisi gözlerini kaçırıyor, çevreye göz atıyorsa, omzumuzun üzerinden veya aşağıya ellerimize bakıyorsa, sıkıldığı ya da sabırsızlandığı duygusunu edinir ve konsantrasyonumuzu yitiririz.  Göz Göze İletişim

31 Çoğu kez insanların göz göze iletişimden kaçınmalarına neden olan utangaçlıktır, ama sabırla kendimizi geliştirmemiz gerekir. Öz-saygıdan yoksun insanlar genelde kendilerini açığa vurmak istemediklerini hissederler; sanki insanlar gözlerine bakınca ruhlarını görecektir. Kendi gerçek benliğimizi ne denli saklamaya çalışırsak o denli mutsuz oluruz. 

32 KENDİNİ İFADE ETME VE ETKİLİ DAVRANMA Kendi duygularımızı ilgilerimizi ve isteklerimizi açık ve anlaşılır bir şekilde ifade edebilmektir.

33 Girişken olmamak ise kendinizi ifade edememe ve haklarımızı koruyamamaktır. Girişken olmamak ise kendinizi ifade edememe ve haklarımızı koruyamamaktır.

34 Girişken kişiler en başta kendilerini düşünürler fakat başkalarının haklarını ve duygularını da hesaba katarlar. Girişken kişiler en başta kendilerini düşünürler fakat başkalarının haklarını ve duygularını da hesaba katarlar. İçtendirler, İçtendirler, Eşit düzeyde ilişki kurarlar kendilerini de, karşı tarafı da incitmezler, Eşit düzeyde ilişki kurarlar kendilerini de, karşı tarafı da incitmezler, Hoşgörülü bir ortam yaratırlar. Hoşgörülü bir ortam yaratırlar.

35  Çekingen davranış, başkalarını memnun etmek için kendi ihtiyaçlarını göz ardı etmektir. Yani, kendi ihtiyaçlarını başkalarının ihtiyaçlarına kurban etmedir. Girişken davranış ise ihtiyaçlarını karşılamak amacı ile kişinin kendini ifade edebilmesi, bunu yaparken kendini iyi hissetmesi ancak başkalarının da kişilik haklarını gözeten davranış biçimidir.

36  Eğer, genel olarak girişken değilseniz, bu ihtiyaçları karşılayamıyorsunuzdur. Böylece bu ihtiyaçlar birer stres kaynağı haline gelebilmektedir.  Eğer genel olarak saldırgan iseniz, kendi ihtiyaçlarınızı karşılarsanız, bu kez de bozulan ilişkileriniz birer stres kaynağı olarak karşınıza çıkar.

37 Duygularınız mı sizi denetliyor, siz mi duygularınızı denetliyorsunuz ?  Başkaların görüşünü alın  Duygularınızı uygun biçimde ifade etmeyi öğrenin  Hareket etmeden önce düşünün  Yaşamınızda denge sağlamaya çalışın  Fiziksel sağlığınıza özen gösterin

38 GİRİŞKEN OLAMAMA NEDENLERİ Engellenme Ceza Olumsuz Ödüllendirme İyi bir model olmaması Kendine güvenin olmaması

39 GİRİŞKEN OLMAMIZI ENGELLEYEN DÜŞÜNCELER Gülünç duruma düşeceğim. Hata yapabilirim. Yaptığım şeyin başkası üzerindeki etkisinden endişeliyim. Beni dinlemeyebilirler. İnsanlar beni seyredecek. Başarısız olabilirim. Reddedilmekten korkuyorum. Ne yapacağımın söylenmesini tercih ederim. Bu konuda güvenim yok, vb.

40 GİRİŞKEN KİŞİNİN DÜŞÜNCELERİ Ben hem olumlu, hem de olumsuz duygular yaşayabilirim. Eğer bana söylenen bir şeyi yapmak istemiyorsam “hayır” diyebilirim. Ben bu duygularımı karşımdaki insana onun saygınlığını zedelemeden de ifade edebilirim. Eğer uygunsuz muamele gördüysem, buna kızmaya hakkım var.

41 GİRİŞKEN KİŞİNİN DAVRANIŞLARI Olumlu duygularını ifade etmek. Olumsuz duygularını ifade etmek. Yardım istemek. Kendi düşüncelerini ortaya koymak. Hayır diyebilmek. Beden dilini etkili bir şekilde kullanmak.

42 Girişkenlikteki temel kural, dürüstçe ve doğru bir şekilde, karşısındaki kişiyi suçlamadan kişinin kendisini anlatmasıdır.

43 Girişkenlik doğuştan gelme değildir, sonradan da öğrenilebilir. Bir gitar çalmayı, pin pon oynamayı öğrenmek nasıl zaman alıyorsa, girişkenliği öğrenmek için de zamana ihtiyaç vardır. Bol bol pratik yapmak ve hedeflerinize kolaydan başlayıp, yavaş yavaş ilerlemek gerekir.

44 BEN DİLİ “Ben dili” duygu, düşünce ve isteğin açıklanmasını sağlar. 4 kısımdan oluşur. Ne zaman (davranışı betimleyin) Duygularınızı belirtin. “………………………… hissediyorum” Çünkü (durumunuzdaki somut etki veya sonuç) İsteğinizi belirtin. (Ben ………………. Tercih ederim)

45 Örnek : “Cümlemin ortasında konuşmamı kestiğin zaman(davranış) kızıyorum (duygu). Çünkü dikkate alınmadığımı ve önemsenmediğimi hissediyorum (somut etki veya sonuç). Cevap vermeden önce beni dinlemeni tercih ederim(istek).

46 Diğer kişinin ne düşündüğü, ne hissettiği veya nasıl tepki göstereceği hakkında önceden tahminde bulunmayın. Karşınızdakinin tepkilerini objektif olarak değerlendirin.

47 Duyguları incitmeye yönelik alaylardan, karşıdakinin kişiliğine saldırmaktan veya kesin ifadelerden kaçının. ( Hiçbir zaman sen bana destek olmadın. Sen daima kendini düşünürsün. Sen zaten sürekli beni eleştirirsin.) gibi cümlelerin kullanımından kaçının.

48 Etiketlemekten kaçının. (Sen çok bencilsin, sıkıcısın gibi).

49 “Neden?” ve “Sen ……..” gibi kelimelerle başlayan cümlelerden kaçının. Bu öteki kişiyi savunma durumuna sokar.

50 Dinleme: Karşınızdakini dinlemeye istekli olmak, gerçekten ne söylediğini duymaya ve anlamaya çalışmak iletişim için çok önemlidir. Göz ilişkisi: Konuşurken karşıdakiyle göz ilişkisi kurmak, iletmek istediğiniz mesajı daha güçlü kılar. Bedenin duruşu: Konuşurken bedenin dik duruşu kararlılığınızı, güvenli oluşunuzu gösterir.

51 Günlük yaşamımızda çevremizdeki insanlarla her zaman istediğimiz iletişimi kuramayabiliyoruz. Bazı durumlarda bizim anlatmak istediklerimizi karşımızdakiler yanlış anlayıp yanlış yorumlarken, bazen de karşımızdaki kişileri biz yanlış anlayabiliyoruz.Böyle durumlarda iletişimin kalitesi bozulduğu gibi, konudan çok kişililerle uğraşmaya başlarız.ve savunmaya dönük bir iletişim tarzı ortaya çıkar.Bu nedenle öncelikli olarak bilmemiz gereken iletişimimizde engel yaratan ifade biçimleridir.

52 KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE ENGEL YARATAN İFADE BİÇİMLERİ

53 Karşımızdaki tarafından eleştiri ya da yargılama olarak algılanan değerlendirmeler, “Neden” sözcüğünün kullanıldığı bazı sorular, Sözel ifadelerin yanı sıra alaycı yüz ifadesi, iğneleyici ses tonu, sert el kol hareketleri, Kişinin kendisine kayıtsız kalındığı, dikkate alınmadığı durumlar, Üstünlük kanıtlama çabaları, Düşünce esnekliği olmayan, kendi bakış açısında direten tutumların tümü karşımızdakini savunmacı davranmaya itebilir.

54 SAVUNMA YARATAN İFADE ÖRNEKLERİ Yeterince açık konuşmuyorsun. Beni hiç anlamıyorsun. Doğruyu söylediğine inanmıyorum. Neden beni aramadın? Kırılmaya hiç hakkın yok. SAVUNMA YARATMAYAN İFADE ÖRNEKLERİ  Söylemek istediğin şeyi anlayamıyorum  Senin tarafından anlaşılmadığımı hissediyorum  Ben bu şekilde anladım doğru mu?  Ne oldu da beni arayamadın?Merak ettim?  Senin aslında çok kırıldığını anlıyorum, ancak izin verirsen ben de sana neden böyle davrandığımı anlatmak istiyorum

55 Karşılıklı güven ile destekleyici ve kabul edici bir ortamın birleşmesi; savunucu tutumu azaltacak; iletişimin sağlıklı gelişmesine katkıda bulunacaktır.

56 HAZIRLAYANLAR ARZU ÇAĞIL ADNAN MENDERES LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMANI FERAY TURAN HACI SAMİ BOYDAK LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMANI HÜLYA TANAS SOSYAL BİLİMLER LİSESİ PSİKOLOJİK DANIŞMANI SEMA SAĞLAM SAĞLIK MESLEK LİSESİ UZMN PSİKOLOJİK DANIŞMANI


"ERGENL İ KTE İ LET İŞİ M ERGENLİKTE DEĞİŞİM İLETİŞİM Kişilerin sözlü yada sözsüz mesajlarla, birbirlerine duygu, düşünce ilettikleri ve bu iletileri." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları