Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BAĞIMLILIK NEDİR?? Bağımlılık kişinin kullandığı madde üstünde kontrolünü kaybetmesi ve onsuz bir yaşam sürememeye başlamasıdır. Bağımlılık bir kez.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BAĞIMLILIK NEDİR?? Bağımlılık kişinin kullandığı madde üstünde kontrolünü kaybetmesi ve onsuz bir yaşam sürememeye başlamasıdır. Bağımlılık bir kez."— Sunum transkripti:

1

2

3 BAĞIMLILIK NEDİR?? Bağımlılık kişinin kullandığı madde üstünde kontrolünü kaybetmesi ve onsuz bir yaşam sürememeye başlamasıdır. Bağımlılık bir kez geliştikten sonra, bir daha iyileşmez ve kişinin yaşamı boyunca onunla beraber gelir. 3

4 Sigara Esrar Eroin Kokain Kafein Alkol Uçucu maddeler Ecstasy Morfin Bonzai LSD 4

5 Kişinin tüm işlevselliğine zarar veren, kazalara, şiddet içeren suçlara ve zehirlenmeye neden olabilen madde kullanım bozukluğudur. Genel olarak bu tanı, ‘bağımlılık’ tanısını yeterince karşılamayan madde kullanım bozukluğu olan bireylere konur. 5

6 Nikotin ve dört bine yakın zehirli madde içerir. Madde bağımlılığının en yaygın etkenidir. Bağımlılık yapan maddeler arasında en fazla ölüme neden olandır. 6

7 Sigara içenlerde; Akciğer kanseri olma riski 22 kat, Gırtlak kanseri olma riski 50 kat, Felç olma riski 15 kat, Kalp hastası olma riski 10 kat daha fazladır. Gebelikte sigara kullanımı; Erken doğuma Bebek ölümüne Düşük doğum ağırlığına neden olmaktadır. 7

8 BEDENSEL BELİRTİLER  Akşamdan kalma  Yorgunluk, halsizlik  Kilo alma  İktidarsızlık  Bulantı – Kusma  Gastrit  Karaciğer hastalıkları  Beyin hasarı  Yaralanmalar 8 RUHSAL BELİRTİLER  Uyku sorunları  Depresyon  Anksiyete/stres  Dikkat toplamada güçlük  Ev içinde tartışmalar ve güçlükler  Evde ve işte çalışma güçlükleri  Arkadaşlardan ve toplumdan çekilme  Yasal sorunlar

9 9

10 Kahverengi toz şeklindedir, Sigara gibi sarılarak veya tütüne karıştırılarak içilir, Gevşeme, rahatlama, görme ve duyma duyularında artış, Reflekslerde bozukluk, dikkat dağınıklığı, unutkanlık, Cinsiyet hormonlarında azalma, Akciğer kanseri, bronşit, Diğer uyuşturuculara geçiş maddesi, En sık kullanılan uyuşturucu 10

11 11

12 Açık kahverengi tozdur, saflığı arttıkça beyazlaşır, Buruna çekilerek, damardan enjekte edilerek, buharı çekilerek ve sigara gibi kullanılabilir, 12

13 Hareketlerde ve konuşmada yavaşlama, ellerde titreme, gözbebeklerinde küçülme, yüzde kızarıklık, Gevşeme, sıcaklık hissi. Etkisi 6-8 saatte sonlanır. Bir iki kullanımda bile bağımlılık, Çok şiddetli yoksunluk belirtileri, Yüksek dozlarda solunum yavaşlaması, koma, ölüm. 13

14 14

15 Beyaz renkli toz, Buruna çekilerek, buharı çekilerek, enjeksiyon yoluyla, sigara gibi sarılarak kullanılır, Tek bir kullanımda bile bağımlılık yapabilir, Fiyatı çok pahalıdır, e tkisi 1 saat sürer, Yoksunluk belirtileri 6 ay sürebilir, Migren ( baş ağrısı ), kalp ritmi bozukluğu, beyin damarlarında tıkanma, yüksek tansiyon, cinsel iktidarsızlık. 15

16 16

17 Baş ağrısı, bulantı, kusma, Şarhoşluk, denge bozukluğu, yürüme güçlüğü, Dikkatte azalma, öğrenme güçlüğü, Tıkanma, boğulma, ani ölüm, Kalp, karaciğer, böbrek ve beyin hasarı. 17

18 18

19 Üstünde kuş, fil, gülen yüz, mitsubishi amblemi olan tablet veya kapsül şeklinde satılır, Grup içinde alınan, yalnız alınmayan bir madde, Yüksek tansiyon, vücut ısısında artış, böbrek hasarı, kalp ritmi bozukluğu, Aşırı sıvı kaybına ve yüksek ateşe bağlı ani ölüm. 19

20 20

21 Eczanelerde yeşil ve kırmızı reçete ile satılan ilaçlar, Diazem, Nervium, Xanax,Tranxilene, Ativan, Rivotril, Akineton, Rohypnol ve Lomotil gibi, Rahatlama, gevşeme, refkleslerde azalma ve uyku hali, Alkol ile etkileri artar, Yüksek dozlarda kullanılırken ani kesilmelerde çok şiddetli epilepsi nöbetleri. 21

22

23  Sentetik Cannabinoid ismi altındaki birçok maddeden oluşmaktadır. Tamamen kimyasal olan bu maddeler bazı bitkilerin kurutulmuş yapraklarına emdirilerek yapılmaktadır.  Bonzai olarak adlandırılan bu uyarıcı madde genel olarak uluslararası polisiye literatüründe ‘’ spice’’ adı altında tanımlandırılmaktadır.  Ülkemizde kullanımın hızla artmakta olduğu bu uyarıcı madde üretiminde sıklıkla kullanılan bonzai ağacının yaprakları sebebi ile bonzai adını almıştır.

24  Beynin hemen hemen tüm bölgelerine etki ederek geri dönüşü olmayabilecek hasarlara yol açarlar.  Düşünme yeteneğinin oldukça zayıflamasına yol açar.  Ağızda kuruma, göz kızarıklığı, sanrılar görme, sürekli acıkma, hafıza kaybı, körlük, kalp krizi ve felç gibi çok sayıda olumsuz yan etkilere sahiptir.  Çok tehlikeli olan bu uyuşturucu tek kullanımda bile ÖLÜM riski oluşturabiliyor

25 25 RİSK YARATAN VE ÖNLEYİCİ FAKTÖRLER

26 26 Ruhsal sorunları ya da bağımlılığı olan anne babaların bulunduğu sorunlu aileler Anne baba-çocuk arasında bağlanma ve ilgi eksikliği Sınıfta aşırı utangaçlık ya da şiddet içeren davranışlar Sosyal becerilerin zayıf olması Davranış sorunları olan arkadaşlarla “takılma” Okul, iş, aile ortamlarında uyuşturucu kullanımının onaylanması RİSK YARATAN FAKTÖRLER

27 27 Aile içi kuralların birlikte alınması ve herkesin bunlara uyması Anne babanın çocuklarının yaşamlarıyla ilgili olmaları Güçlü ve pozitif aile bağları Okulda başarılı olma; okul, kulüpler gibi kurumlarla kurulmuş güçlü bir bağ Uyuşturucu kullanımı ile ilgili doğru bilgilenme ÖNLEYİCİ FAKTÖRLER

28 28 MADDE KULLANMAYA BAŞLAMA NEDENLERİ Merak % 29.4 Sorunlara çözüm aramak % 27.1 Sorunlardan kaçmak % 26.0 Eğlenmek % 25.9 Beğeni toplamak % 24.3 Arkadaş baskısı % 23.3

29 Büyümenin bir sembolü olarak görülmesi Reklam ve filmlerin özendirici etkisi Kız çocuklarında erkeksi olma hevesi Meydan okuma tarzı Arkadaş grubuna ayak uydurma çabası Model alınan kişilerin bu maddeleri kullanması 29

30 30 “Belki kullanabilirim” “Korku ve merak” “Bir kereden bir şey olmaz” “Bir daha asla!” “Ben bağımlı olmam” “İstersem bırakırım”“Bu meret bırakılmaz ki!” “Bırakmak zorundayım!” “Bıraktım, bir daha başlamam” “Artık bırakacağım”

31 Giderek kullanılan maddenin dozunun artırılması Zarar vermesine rağmen madde kullanmaya devam etme Aile, iş ve çevre ilişkilerinde bozulma Madde kullanımını kontrol etmekte güçlük çekme Başarısız bırakma girişimleri Bıraktığı zaman ruhsal ya da fiziksel yoksunluk belirtilerinin ortaya çıkması (huzursuzluk, uykusuzluk vb) 31

32 32 MADDE KULLANAN KİŞİYİ ÖĞRETMEN NASIL ANLAR? (1) Daha sinirli olma Okula devamda azalma, başarıda düşme Okuldaki arkadaş grubunda değişme Kendisine olan özeninde azalma

33 33 Çevre ve arkadaşların eski önemlerini yitirmesi Hafif uykulu, halsiz ve yorgun gözükme Yeme alışkanlıklarında bozulma,kilo kaybı EN KESİN YÖNTEM kan ve idrar testleri MADDE KULLANAN KİŞİYİ ÖĞRETMEN NASIL ANLAR? (2)

34 34 Eş Anne Baba Çocuk Öğretmen Rolünüzü “iyi” oynayıp, “model” olabilirsiniz...

35 35 Örnek olun “Sigara zararlıdır çocuklar!”

36 36 Dinleyin “Anlat, anlat dinliyorum”

37 37 Öğrenmesine yardım edin “Şunları oku, gel...”

38 38 “Hayır” demesini öğretin

39 39 Konferans vermeyin “evladım, bütün dünya biliyor, sen hala...”

40 40 Tehdit etmeyin “Eğer dediğimi yapmazsan...”

41 41 Sorgulamayın “Kim, nerede, nasıl, niçin, ne zaman, neden...”

42 42 Teşhis koymayın “Bence sen...”

43 43 Ahlak derslerinden kaçının “Bunun böyle olması gerek, bu olmazsa olmaz”

44 44 Emir vermeyin “Ne diyorsam onu yap, soru sorma”

45 Genellemeler yapmaktan kaçınalım Söylediği şeylere ani tepki vermeyelim Korkularımıza dayanarak konuşmayalım Özendirmemeye dikkat edelim Merakı arttırmayalım Öğüt verici konuşmalardan kaçınalım 45

46 Sorunu küçümsemeyelim “Benim sınıfımda böyle şey olmaz” Ön yargılarımızın farkında olalım Bilgi sahibi olalım Açık, samimi ve inandırıcı olalım Konuşması için bir fırsat verelim 46

47 Model olun Hem kendi başına hem de bir başkasının vereceği ilaçları almamasını öğretin Karar verme alışkanlığını kazandırın Zararlı –yararlı yiyecekleri tanıtın Kendi sağlığına ilişkin girişimlerini övün 47

48 Kuralları öğrenmelerini sağlayın Sağlıklı olmanın önemini gündeme getirin Sigara ve alkolün zararlarından sözedin “Zararlının da reklamı yapılabilir” i anlatın “Hayır” demesini öğretin 48

49 “ Asi”dir Çabuk öfkelenir Endişelidir Kendine dönüktür Çabuk heyecanlanır Ruh halinde sürekli iniş-çıkışlar yaşar İlgi alanları ve zevkleri hızla değişir 49

50 Arayış içindedir Dış görünüşüne önem verir Özerk olma çabasındadır Ailesi geri plana düşüp arkadaşları ön plana çıkar Bir gruba ait olma çabasındadır Cinselliği önem kazanır 50

51 Sınıf içindeki gruplaşmalara ve grupların niteliklerine dikkat edin. Maddeler ve olumsuz etkileri hakkında korkularınıza değil, gerçek bilgilere dayanarak konuşun. Kendilerini ifade etmeleri için fırsatlar yaratın. Sorumluluklarını alması için destekleyin, sınıf içinde görevler verin. 51

52 Maddelerin; sağlığını, görünüşünü, etkinliklerini (spor ve diğer aktiviteler) nasıl olumsuz etkileyeceğini vurgulayın. Kurallarınızda tutarlı olun. “Hayır” demesini öğretmeye devam edin. Spor ve diğer sosyal faaliyetlere (sinema, tiyatro, resim, müzik vb) yönlendirin. 52

53 Madde kullanımının bireyin tüm yaşamını etkilediğini, Bağımlılığın ömür boyu sürdüğünü, Arkadaş baskısına karşı nasıl tepki verileceğini, Sorunları çözmek için başka yollar olduğunu ANLATIN… 53

54 Nasihat dilini kullanmadan sigaranın etkileri hakkında konuşun. Sınıf içindeki konuşmalarınız ona değil, üçüncü şahsa yönelik olsun. Sınıf içinde sigara ve etkileri başlıklı bir tartışma düzenleyin. 54

55 Gerilimi azaltın. “Aa, sigara mı içiyorsun?”, Kuralları hatırlatın. “ Biliyorsun okulda içmek yasak, bu yüzden ceza alabilirsin...” Kararın sorumluluğunu ona verin. “Paketi bana verebilirsin ya da içebilirsin, ama kuralları biliyorsun karar senin.” 55

56 Onu etiketlemekten kaçının, çünkü “kullanıcı olarak” etiketlenen öğrenciye yaklaşmak çok zordur “Keş bu...” Önyargılarınızın farkına varın, böylece iletişimi aksatma olasılığını azaltırsınız “Bunlar iflah olmaz” 56

57 Eğer öğrenci maddenin etkisi altında ise onunla bu konuda konuşmanın yararı olmaz. Kendinizi hazır hissetmeden onunla konuşmayın. Öfke duyabilirsiniz, sakinliğinizi korumaya çalışın. Kendinizi onun yerine koymayı deneyerek onun düşünce, yaşantı ve korkularını anlamaya çalışın. 57

58 Eğer sadece şüpheleniyorsanız önce kuşkularınızı destekleyecek bilgiler edinin. Aile ile endişelerinizi paylaşın, onlarla ilişkinizi kesmeyin. Aile bunu inkar edebilir; büyük bir paniğe ya da öfkeye kapılabilir. Böyle durumlarda ısrarcı olmayın, konuşmayı bir başka zamanda yenilemek üzere erteleyin. Çocuğun ve ailesinin yardım alması için onları yönlendirin. 58

59 Soğukkanlılığınızı koruyun. Sakinleştirmeye ve ona güven vermeye çalışın. Eğer bilincini kaybetmişse yan yatırın ve soluk aldığından emin olun. Gerginlik hali ya da tepkisizliği devam ederse acil servisi (112) arayın. Kullandığı ilaçları, maddeleri ya da tozları toplayın ve doktoruna verin. Ailesine haber verin. 59

60 60


"BAĞIMLILIK NEDİR?? Bağımlılık kişinin kullandığı madde üstünde kontrolünü kaybetmesi ve onsuz bir yaşam sürememeye başlamasıdır. Bağımlılık bir kez." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları