Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖĞRENME ŞÖLENLERİ 1 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı 201530.07.2015.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖĞRENME ŞÖLENLERİ 1 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı 201530.07.2015."— Sunum transkripti:

1 ÖĞRENME ŞÖLENLERİ 1 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

2 İçindekiler Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı St. Joseph Okulunun kütüphanesine girerken “ayın kişilik geliştirme konusunu” örneklendiren 6x10 büyüklüğünde öğrenci çalışmalarını içeren bir derleme görürsünüz.

3 Panolar St. Joseph Okulunun kütüphanesine girerken “ayın kişilik geliştirme konusunu” örneklendiren 6x10 büyüklüğünde öğrenci çalışmalarını içeren bir derleme görürsünüz. 3 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

4 St Jospeh’in kütüphanecisi, Jennifer Williams’ın fark ettiği gibi, sınıfı duvarları, evdeki buzdolabı gibi, öğrencilerin başarılarını sergilemek için çok öenmli bir işleve sahiptir. “There’s Snow, Better Time to Read” adında bir kış panosu hazırlamıştır. Bu panoda, 4. sınıf öğrencilerinin okudukları bir kitaptan yola çıkarak bunu diğer öğrencilere neden tavsiye ettiklerini açıklayan bir raporla birlikte büyük boyda çizilmiş “kar taneleri” bulunmaktadır. 4 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

5 Örtüler Jean R. Feldman’in Wonderful Rooms Where Children Can Bloom’unda örtülere dair birkaç harika fikir önerilmektedir. Odak noktası, K-2 sınıfları olsa da, bu fikirler diğer yaş grupları için de uyarlanabilir. Bu örtüler, herhangi bir konuyu resmedebilir ve çeşitli materyalleri kullanabilir. Feldman’in ileri sürdüğü gibi “Çocuklar sınıflarına bir örtü yapmak için bir arada çalıştığı sürecek sosyal becerileri gelişecektir.” 5 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

6 Mesela, dört mevsimden birini ya da bir tatili kutlamak için bir örtü yapmaya karar verdiniz. Bunu yapmak için Feldman, kumaş için boya kalemleri önermektedir. Tasarımlarını mümkün olduğunca renkli yapmak için bir hayli bastırarak öğrenciler kağıt üzerinde resimler oluştururlar. Öğretmen resimleri, kumaştan karelere ütüler (iyice bastırır) ve sonra bu kareleri ya dikere ya da yapıştırarak bir araya getirir ve sağlam olması için de bir destek ekler. (Not: Bu aktarma, resimleri ters çevirir; bu yüzden eğer öğrenciler kelimeleri kulanmak istiyorsa tersten yazmaları gerekir. Bulduğum en kolay yöntem, bilgisayarda yazmaktır. Photoshop gibi bir programa yazıları yazıyorsunuz, bu tür bir program size herhangi bir resmi yatay olarak çevirmenize imkan sunar. Resmi yazdırın ve böylece o tersten yazılmış harfleri kolaylıkla görebilirsiniz. 6 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

7 St Joseph Okulundaki 1. Sınıf öğrencileri, “South of the Border (Sınırın Güneyi)” konulu bir örtü oluşturmak için sınıf öğretmenleri Judy Somers ile ortak çalıştılar. “The storyteller (hikayeci)” başlığına sahip örtü, öğrencilerin hayatlarındaki önemli olaylara dair kalem ve mürekkep çizimlerini ve bayan Somers’in hikayeci resmini birleştirmektedir. Bu olaylar, öğrencilerin kayıt altına alınması istedikleri olaylardan olacak. Örtüdeki sınır çizgileri, Seminole yama işi (kırk yama) ile yapılır; bu yama işi Florida’da yaşayan Amerikan yerlilerine özgü bir tür kumaş süsleme işidir. (Not: açık artırmada bu örtüyü kazanan veli, onu okul kütüphanesine bağışlamıştır.) 7 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

8 American Dream Örtüsü, Amerikalı olarak önemsedikleri değerleri kutlamak için Granada Lisesi’nin English-Social Studies (İngilizce – Sosyal Bilimler sınıfı tarafından yapılmıştır ). 60 öğrenciden her biri, 12 x 12 büyüklüğünde bir örtü paneli yapmak zorundaydı (panelleri birlikte dikmek için 13 x 13 büyüklüğündeydi aslında). öğrenciler istedikleri materyalleri kullanabiliyordu; ama panelleri, kendi kişisel Amerikan rüyalarını yansıtmak zorundaydı. 8 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

9 “Temel bir rüya oluşturmak” amacıyla paneller, yılın başında yapıldı. Para ve din sembolleri ortaktı. Aile, arkadaş ve kariyer amaçları da gösterilmişti. Bazı öğrenciler duygusal şeyler koymuştu. Bir kız, babaannesi tarafından yapılmış olan çocukluk pijamasından bir parça koymuştu. Ürünleri bir araya getirmeden önce, her bir öğrenci panelinde ne anlatmak istediğine dair sözlü bir rapor verdi. Sonra ev ekonomisi sınıfı parçaları topladı ve desteği de dikti. Bitmiş örtü, yaklaşık 6 x 10 büyüklüğündeydi, ilk olarak City Library’de (Şehir Kütüphanesind) asıldı; sonra da görünür bir şekilde okulun ana ofisine asıldı (bkz resim). 9 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

10 İngilizce öğretmeni ve projenin ortak yürütücüsü, Jerome Burg, projenin en değerli bölümünün öğrencilere kendi orijinal panellerini okul yılının sonunda tekrar ziyaret ettirmekti, diye konuştu. American Dream işinden 9 ay sonra, pek çok kişi fark etti ki özgürlük ve eşitlik gibi daha üst düzey hayaller, kendi gündelik isteklerine ayırdıkları zamanın bir kısmını hak ediyor. 10 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

11 Bilgilendirici Posterler ve İnternet Siteleri Güvenlikli ipuçlarına yönelik hatırlatmalar, ürün kullanımına dair yönergeler ve diğer önemli talimatlar, posterlerle yapılabilir ve bu da bir sınıf atmosferi oluşturur. St. Leonard Okulundan sınıf öğretmeni Mary Dibb, bilgisayarların gizemli noktaları ortaya çıkaran posterinin şu ana kadar yaptığı en popüler poster olduğunu söylüyor. Bu makinelerin içinde ne olduğunu öğrencilerin görmesi için eski, işe yaramaz bilgisayarlardan parçaları alıp onları açıklayıcı etiketlerle panoda yayınlamıştır, hard disk, DC-ROM, mouse ve klavye gibi. Mary, posterini sınıfında bulunan bilgisayar çalışma yerinin tam üstünde sergilemiştir. Bilgisayar laboratuarının da böyle bir görsel için uygun bir yer olduğundan bahsetmektedir. Öğrencilerden o posterleri yapmalarını istemek prosedürleri anlayıp anlamadıklarını kontrol etmenin ve öğrencilerin önemli adımların ne olduğunu bilip bilmediklerini görmenin iyi bir yoludur. 11 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

12 12 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

13 Bugünlerde eskiden kalma pek çok poster, internet sitelerine taşınmaktadır. Dans ya da spor etkinliği yapan öğrenciler veya öğrenci birliği için yarışan öğrenciler, artık size bilgileri, renkli fotoğrafları, animasyonları ve hatta müzikleri içeren internet sitelerini gönderiyor. Ancak Bill Gates’in evinde asılı olan dijital ekranlara maddeten gücümüz yetene kadar posterlere ihtiyaç duyacağızdır. Bill ve Melinda Gates, Seattle Art Museum’a bir sergi salonu bağışladığına göre Gates’in Corbis online fotoğraf koleksiyonuna ve düzinelerce müzeye rağmen orijinal resimler ve heykeller için hâlâ yer olduğuna inanmak için haklı sebeplerimiz var. 13 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

14 Duvar Resimleri ABD’deki çoğu şehirde, kolay erişilebilen kamu yerlerinde duvar resimleri vardır. Chicago, Lake Park’ta bulunan Childhood is Without Prejudice’den tutun New Orleans Intrnational Airport’taki Louis Armstrong ve His Heavenly All-Star Band’e ve Los Angeles’ın, California’nın yüzlerce mozaiği ve duvar resimlerine kadar sanatçılar hem kendi kişisel tarih ve sosyal konulara bakışını hem de kültürel gelenekleri sergilemektedir. 14 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

15 Böyle bir toplumda yaşıyorsanız eğer öğrencilerinizi böyle yerlere götürerek işe başlayabilirsiniz. Bu deneyimi desteklemek için de internette bu tür siteleri bullmalarına yardımcı olun ya da aşağıdaki kitaplar gibi muhteşem kitapları okutun: Street Gallery, Robin J. Dunitz: 1000’den fazla Los Angeles duvar resmi bulunmaktadır. Painting the Towns: Murals of California, Robin J. Dunitz ve James Prigoff Öğrencilerinizden Lascaux’un mağara duvarlarından şimdiki şehirlerimizin sprey ile boyanmış yollarına kadaar bu zamanın üstünde olan geleneği kıyaslamalarını isteyin. Bir kişi tarafından değil de birkaç farklı sanatçı tarafından bu duvar resimleri boyanmış olsaydı ne kadar farklı olurdu durum, bunu tartışın. 15 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

16 Öğretmen ve öğrenciler tarafından yapılmış olan aşağıdaki duvar resimleri projelerinde yer alan fikirleri araştırın. Sonra yakınlarınızdaki sanatçılardan/ressamlardan ya da resim öğretmenlerinden yardım isteyin. Ortamı, yüzeyi ve sergi alanını seçin ve harika şeylerin olmasını bekleyin. 16 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

17 Sosyal bilgiler öğretmeni Michelle Beerbower, öğrencilerin insan hakları anlayışını artırmak için hem vatandaşlık hem de siyasal bilgiler dersinde duvar resimlerini kullandığını söylemektedir. Belgeyi gösterdikten sonra sınıfı 10 küçük gruba bölmektedir. Her bir grup, duvar resminde resmedeceği bir anayasa düzenlemesini temsil eden bir numara seçiyor. Poster büyüklüğünde bir parça kağıtta, sadece resimleri ve sembolleri kullanarak kendi düzenlemelerini boyuyorlar. Çizme, kolaj, boyama, herhangi bir ortama müsaade ediliyor; ama yazılı herhangi bir kelime yasak. Ürünlerini tamamlamak için grupların 3 ya da 4 günleri var. Bitirdikten sonra sınıfa sunum yapıyorlar ve sonra da okul koridorlarında bulunan panolara koyuyorlar. 17 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

18 İlkokul resim öğretmeni Kathy Black, öğrencilerine Ashcan okulunu öğretiyor; sonra da o tarzda duvar resimleri yapmalarını istiyor. 20. Yüzyıl New York Ashcan ressamlarının çevrelerini nasıl boyadıklarını göstererek başlıyor işe. 18 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

19 Öğrencilerine iki tane büyük kağıt parçası, bir makas, renkli tebeşir ve bir parça kağıt havlu ya da müsvedde kağıt veriyor. Kağıdın birini kesmeye başlıyorlar, bir taraftan diğerine tırtıklı bir şekilde, farklı uzunluklarda çeşitli binaları içeren bir şehrin ufuk çizgisi şeklinde. O kesimi bir model olarak kullanıyorlar ve üst üste binmiş binaların benzerini yapmak için çeşitli renkleri ve tebeşirleri uyguluyorlar. Sonra da insanlar, şehir ışıkları, araçlar, tabelalar, dükkanlar gibi bir şehirde ne bulabiliyorlarsa onların ayrıntılarını ekliyorlar. 19 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

20 Kenar mahalle okullarındaki öğrenciler için bu etkinliği oralardaki kenarları ağaçlarla sıralanmış sokakları çöp toplama gününde resmedecek şekilde uyarlayabilirsiniz. Bu, geri dönüşüm ve diğer kültürlerin çöpleri nasıl yok ettiklerine yönelik bir tartışmaya yol açabilir. Özellikle eşyaların atılmaktansa tamir edildiği diğer ülkelerden gelen öğrencileriniz varsa epey zevkli bir tartışma olabilir (diğer ülkelerde yetişen öğrencilerinize Amerikalıların her gün attığı kağıt tabaklar, bebek bezleri ve diğer böyle eşyalar hakkında sorular sorun). Duvar resmi böylece ekolojik bir tartışmaya yol açsın, bakalım sonuçta ortaya ne çıkacak. Belki de öğrenciler ideal bir şehir nasıl olur düşüncesiyle yeni bir duvar resmi yapmaya karar verecekler (öyle bir şehir nasıl görünürdü? Rüzgarda uçuşan yatak çarşafları olur muydu? İnsanlar çöplerini nereye atarlardı?) 20 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

21 Başka bir ilginç duvar resmi konusu da okul kantinlerinde öğle yemeği zamanıdır. 4 ila 6 kişilik öğrenci grupları, sıradan bir okul gününde kantini tasvir eden duvar resimleri üzerine işbiliği yaparlar. Her bir gruba 150 cm uzunluğunda bir kasap kağıdı ve öğretmenin elinde hangi renkten varsa o renkler verilir (Eğer keçeli kalem kullanılacaksa öncelikle masayı bir şeyle örtün; çünkü kalemler masaya akacaktır). Öğrenciler tasarımlarını önce kurşun kalemler çizsinler, sonra da ters resimden kaçınmak amacıyla masanın aynı kenarında neye ihtiyaçları olduğunu açıklasınlar ve ne çizeceklerine dair bir uzlaşmaya varsınlar. Eğer okul kantininde duvarlara doğru katlanabilen masalar varsa öğrencilerinizden o masaların alt taraflarından görülebilecek dikey resimler yapmalarını isteyebilirsiniz. Bütün gruplar işini bitirdiklerinde (bir süre sınırı belirleyin; yoksa bu iş günler alabilir), her bir grup sınıfın önünde durur ve resmini ve arkasında yatan hikayeyi sınıfa sunar. Bazı öğrenciler, bunu komik hale getirebilir. Yemek savaşlarının resmedilmesine hazır olun. 21 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

22 M ASA ÜSTÜ P ROJELER Çalışma hayatı planlaması üzerine iki haftalık yoğun çalıştayda What Color Is Your Parachute yazarı Richard Bolles 6 kişilik gruplara ideal bir ada tasarlamalarını söyler (bkz. Syf 52). Poster büyüklüğünde kağıtlar, yapışkan notlar, renkli keçeli kalemler, yapışkan, makas ve üç saat süre verir. Bu ada için gruplardan bu ideal dünyada istedikleri her şeyi çizmeleri istenir. Adaların karmaşıklığı yaşa ve hayat tecrübesine gre değişmiştir. Bir katılımcı olarak 3 farklı ülkeden gelen insanların olduğu bir grupla çalışma fırsatı buldum. Bu çeşitlilik adamız hakkında zevkli bir tartışma ortamı oluşturdu. Geri kalanlara adaları sunmak, muhteşem bir şeydi; sınıfta 6 kişilik 7 grup vardı. Bazı duygulandıran anlar, işbirliğini ve uzlaşmayı daha iyi kavrama ve zeka parıltıları, eee kısacası orada olmalıydınız …. 22 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

23 Bu etkinlik sınıfta son derece sevimli ve aydınlatıcı olabilir. Öğrencilele masa üstü ideal ada projesini yapıyorsanız ve ders saatiniz 45 ila 60 dakikayla sınırlıysa etkinliği birkaç güne yayabilirsiniz. Eğer öğrencilere sınıfın dışından da materyal kullanımına izin verilirse adalar görsel olarak daha karmaşık olabilir. 23 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

24 Üçüncü sınıf öğretmeni Donna Banting, okulda öğrettiği önemli konuların her biri için bir sonuç olarak ada konseptini kullanmaktadır. Öğrenciler, bir hayvan adası, bir hac kolonisi ve hayali bir gezegen yapmaktalar. Öğretmen, gruplara ileriyi planlatıyor ve çantlarında getirebildikleri kadar malzeme getirtiyor. Yapım gününde yapmak için sadece bir saatleri var. Öğretmenin dediğine göre en zor şey, onlara müdehale etmek değil onların nasıl etkileştikleri gözlemek olmuş. Sonraki sayfada bulunan fotoğrafta Kristin, grubu Hac Köyü projesine son dokunuşları yaptıkça mutlu anlar yaşamaktadır. 24 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

25 Öğrenciler, öğrendiklerinin iyi bir gösterisi olaacak şekilde bildiklerini bu işlerde sergilediler (bir ölçme değerlendirmenin bir sınav gibi hissettirmemesi ne kadar da güzel!). Öğrencilerin en çok sevdikleri ise sınıfın geri kalanına sunum yapmaktı. Öğrenciler o kadar heyecanlandılar ki öğretmenimiz, bir öğrencinin tavsiyesine uyarak sunum yapanları projelerin üzerine düşmesinler diye maskeleme bantları kullandı. Öğrenciler ayrıca bazı kurallar koydu; mesela, herkes konuşmak için sırasını bekleyecek. Sıran gelmeden konuşursan oturmak zorunda kalırsın. 25 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

26 Gruplar halinde çalışmak her zaman iyi olmayabilir. Nicki’nin bahsettiği gibi “Herkes o kadar gürültülüydü ki kafam çok ağrıdı ve hâlâ ağrıyor.” Öğrenciler, eserleriyle gurur duydular ve üçüncü projede de hem ürün hem de süreç hoşlarına gidiyordu. Chaarlotte’nin yazdığı gibi “Birlikte çalışmak bizim hediyemiz ve hayal ettiğimiz harika bir gezegen yapma da bizim ödülümüzdü.” 26 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

27 27 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

28 Adalar sunulduktan sonra çoğu sınıfta onları sergileyecek ya da saklayacak yer yoktur. Parachute sınıfında adalarımızın ve kardeş adalılarımızın hatıra olarak pek çok fotoğrafını çektik. Donna Banting’in sınıfında velilerden gönüllü olanlar da her bir sunumu videoya çekmek için geldiler. Bu tür bir etkinlik; ideal okul, ideal aile, ideal ev, hatta ideal hayat gibi çeşitli konulara uyarlanabilir. Şu parametrelerle mikro dünyalar oluşturulabilir: Oregon Trail gibi simulasyon yazılımlarını düşünün, öğrencilerin buralarda sınırsız kaynakları (ve vagonlarında boş yerleri) vardır.. neyi gezintiye çıkaracaklarına karar vermek zorundalar sadece. Fiyatlar yükseldikçe elektriklerin kesildiği Californiya’yı düşünün. Hiç elektriği olmayan bir ada hayal edin. Orada nasıl yaşardınız? Bu adayı tasarlayın ve lütfen bunu bana gönderin ve herhangi bir yaratıcı senaryoyu da Kalliforniya valisine. 28 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı

29 Masa üstü projeler, bireysel bir öğrencinin eserini de örneklendirmek için kullanılabilir. Mükemmel bir örnek, Kaliforniya 4-H kulübünün final yarışmasında 11 yaşındaki Coby Fournier tarafından sunulmuştur. Çarkıfelek adındaki bu 3x4 büyüklüğündeki poster, Coby’ni araştırmasını ve hamsterlarına geçirmek istediği genetik özelliklerini göstermektedir. ( Hamsterlarının sağlıklı, tatlı mı tatlı yavruları çevredeki evcil hayvan satanların ilgi odağı olmuştur.) Başka bir posterde Coby, yakınlardaki okullarla paylaşım geçmişini, evcil hayvan satan bir kişiden gelen mektubu ve önceki yarışmalardan kazandığı kurdeleleri sergilemiştir. Projesine olan ilgilden cesaret alarak bu posterleri, çok sevilen bir internet sitesine taşıyor, orada da araştırmasını ve başarılarını sergileyecek. 29 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı


"ÖĞRENME ŞÖLENLERİ 1 Nurullah ÇAKMAK Gazi Üniversitesi Yüksek Lisans Programı 201530.07.2015." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları