Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ALAN SEÇİMİ NEDEN ÖNEMLİDİR? DOĞRU YERDE MİSİNİZ? Yavru deve annesine sormuş: “Anne bizim boynumuz neden uzun?” Anne cevaplamış: “Uzaktan gelebilecek.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ALAN SEÇİMİ NEDEN ÖNEMLİDİR? DOĞRU YERDE MİSİNİZ? Yavru deve annesine sormuş: “Anne bizim boynumuz neden uzun?” Anne cevaplamış: “Uzaktan gelebilecek."— Sunum transkripti:

1

2

3 ALAN SEÇİMİ NEDEN ÖNEMLİDİR? DOĞRU YERDE MİSİNİZ? Yavru deve annesine sormuş: “Anne bizim boynumuz neden uzun?” Anne cevaplamış: “Uzaktan gelebilecek tehlikeleri çölde rahatlıkla görebilmek için yavrum.” “Peki anneciğim, bizim neden hörgücümüz var?” “Çöl sıcaklarına uzun sure katlanabilmek için yavrum.” “Peki anne kirpiklerimiz neden bu karar uzun?” “Onlar bizi çölün kumlarından korur yavrum, kum fırtınasından korunmanıza yardım eder.” “Anne, ama bizim topnaklarımız ne işe yarıyor?” “Çölde rahat yürüyelim, kumlara batmayalım diye yavrum.” Ve yavru deve son noktayı koyar: “Peki anne, bizim bu hayvanat bahçesinde ne işimiz var?” Becerileriniz, yetenekleriniz, özellikleriniz ve tecrübeleriniz sadece doğru yerdeyseniz işinize yarar.

4 Alan Seçimi Neden Önemlidir  Alan seçimi; lise hayatınızın, üniversite günlerinizin ve meslek hayatınızın en önemli kararlarından biridir.  Alan seçimi yapmak, ilgi ve yeteneklerinizi geliştirebileceğiniz, kendinizi ifade edebileceğiniz bir mesleği yapmaya karar verdiğiniz en önemli dönemlerden biridir. Farklı düşüncelerin etkisinde kalarak verilen yanlış bir karar, hiç ilgi duymadığınız bir mesleği yapmanıza neden olabilir.  Bir alanı seçmeye karar vermeniz o alandaki lisans programları üzerine eğitim almak istediğinizin diğer programlara karşı ilgi duymadığınızın göstergesidir.  Alan seçmek bir konuda uzmanlaşmaya başlamanızın ilk adımıdır. Hangi konuda uzmanlaşmak istediğiniz seçeceğiniz alanla paralellik gösterir.  Sevilmeyen bir işte başarılı olma şansı düşüktür. Doğru alan seçimi yapmak, doğru meslek seçimi yapmakla eşdeğer sayılabilir. Seçilen mesleğin, kişinin yetenek ve ilgilerine uygun olması kişinin işinde yeterli doyuma ulaşmasını, daha başarılı olmasını dolayısıyla da mesleki saygınlığının artmasını sağlayacaktır.  YGS, LYS sınav sisteminde lisede aldığınız notlar, okulunuzun AOBP ve YGS ortalaması ve seçilen alanın devamı niteliğindeki programlar büyük önem taşımaktadır.

5 Anadolu Meslek Programlarında Alanlarımız

6 1-AİLE VE TÜKETİCİ HİZMETLERİ  Ev ve kurum hizmetleri elemanının sahip olması gereken aile kaynaklarını planlama, konut edinme, düzenleme işlemlerini yürütme, ev işlerini yapma, değişen toplum ve aile yapısını inceleme, çeşitli yemekleri ve hamur işlerini hazırlama, yemeklerin servisini yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır

7 Alanın Altında Yer Alan Dallar  Ev ve Kurum Hizmetleri,  Tüketici Hizmetleri,  Sosyal Destek Hizmetleri,  Çevre Hizmetleri dallarında eğitim verilmektedir.

8 Eğitim ve Kariyer İmkânları Meslek lisesinden sonra “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı olanlar lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Ya da sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programlarına devam edebilirler. Aile ve Tüketici Hizmetlerinden mezun olanlar, toplumsal yaşam içerisinde sorun yaşayan bireylerin sosyal yaşamlarını iyileştirmeye yönelik çalışma yapan kurum ve kuruluşlarda, yerel yönetimlerde, sosyal destek veren kişi ve ailelerin yaşam kalitesini yükselten, tüketicinin faal korunmasına ve bilinçlenmesine yönelik çalışmalar yapan sağlıklı ve verimli bir çevre oluşturmayı hedefleyen çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında iş imkânları bulabilirler veya kendi iş yerlerini açabilirler.

9 Aile ve Tüketici Hizmetleri Tablo 3B. 1 Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Alanları İle Aynı Alanlardaki Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar karşılarında yer alan yükseköğretim lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları, OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve YGS/LYS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır A Kod Alan Adı D No Dal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6003

10 Tablo 3B. 2 Teknoloji Fakültesi / Sanat ve Tasarım Fakültesi / Turizm Fakültesi Lisans Programları  Teknoloji Fakültelerinin / Sanat ve Tasarım Fakültelerinin / Turizm Fakültelerinin aşağıda yer alan lisans programlarının M.T.O.K. kontenjanlarına, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olan adaylar yerleştirilecektir. M.T.O.K. kontenjanlarını, genel lise mezunları ile mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının diğer alanlarından mezun olan adaylar tercih edemezler. A Kod Alan Adı D No Dal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6003 Aile ve Tüketici Hizmetleri Alan ve Tüm Dallar Gastronomi ve Mutfak Sanatları (M.T.O.K.) TS-1

11 Tablo 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir.

12 A Kod Alan Adı D No Dal AdıYükseköğretim Ön Lisans Programı 6003 Aile ve Tüketici Hizmetleri Alan ve Tüm Dallar 1.Aşçılık 2.Çay Tarımı ve İsleme Teknolojisi 3.Endüstriyel Tavukçuluk 4.Et ve Ürünleri Teknolojisi 5.Ev İdaresi 6.Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi 7.Gıda Teknolojisi 8.Iram Hizmetleri 9.Kümes Hayvanları Yetiştiriciliği 10.Meyve ve Sebze İsleme Teknolojisi 11.Sosyal Hizmetler 12.Su Ürünleri İsleme Teknolojisi 13.Süt ve Ürünleri Teknolojisi 14.Tarım 15.Turizm ve Otel İşletmeciliği 16.Turizm ve Seyahat Hizmetleri 17.Un ve Unlu Mamuller Teknolojisi (Değirmencilik) 1.Yağ Endüstrisi 2.Zeytincilik ve Zeytin İsleme Teknolojisi

13 2-BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ  Bilişim Teknolojileri alanı, bilgisayar sistemlerinin yazılım ve donanım kurulumu yanında alanın altında yer alan Ağ İşletmenliği, Bilgisayar Teknik Servisi, Veritabanı Programcılığı ve Web Programcılığı dallarının yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.  Teknoloji hızla ilerledikçe Bilişim Teknolojileri alanına olan ihtiyaç daha da artmaya başlamıştır. Bu sebepten Bilişim Teknolojileri alanında bilgi sahibi olan bireylere ihtiyaç duyulmaktadır.

14 Alanın Altında Yer Alan Dallar  Ağ İşletmenliği,  Bilgisayar Teknik Servisi,  Web Programcılığı,  Veri Tabanı Programcılığı dallarında eğitim verilmektedir.

15 Eğitim ve Kariyer İmkânları  Meslek lisesinden sonra “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı olanlar, lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur.  Ağ işletmenleri, bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticari kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kuruluşlarında geniş iş imkânlarına sahiptir.  Web programcıları ve veritabanı programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait iş yerleri, internet üzerinden ticaret (e – ticaret) yapan firmalarda çalışabilirler.  Bilgisayar teknik servisi, bilgisayar toplama ve satış işlemi yapan firmalarda, bünyesinde bilgisayar bulunduran iş yerlerinde, şirketlerde ve özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler.

16 Tablo 3B. 1 Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Alanları İle Aynı Alanlardaki Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar karşılarında yer alan yükseköğretim lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları, OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve YGS/LYS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6006 BİLİSİM TEKNOLOJİLERİ ALANI VE TÜM DALLARI Basım Teknolojileri (YO) YGS-1 Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri (YO) YGS-1 Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği YGS-1 İşletme Bilgi Yönetimi (YO) YGS-6 Yönetim Bilişim Sistemleri (YO YGS-6

17 Tablo 3B. 2 Teknoloji Fakültesi / Sanat ve Tasarım Fakültesi / Turizm Fakültesi Lisans Programları  Teknoloji Fakültelerinin / Sanat ve Tasarım Fakültelerinin / Turizm Fakültelerinin aşağıda yer alan lisans programlarının M.T.O.K. kontenjanlarına, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olan adaylar yerleştirilecektir. M.T.O.K. kontenjanlarını, genel lise mezunları ile mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının diğer alanlarından mezun olan adaylar tercih edemezler. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6006 BİLİSİM TEKNOLOJ İLERİ ALANI VE TÜM DALLARI Adli Bilişim Mühendisliği (M.T.O.K.) MF-4 Bilgisayar Mühendisliği (M.T.O.K.) MF-4 Bilişim Sistemleri Mühendisliği (M.T.O.K.) MF-4 Biyomedikal Mühendisliği (M.T.O.K.) MF-4 Elektrik-Elektronik Mühendisliği (M.T.O.K.) MF-4 Yazılım Mühendisliği (M.T.O.K.) MF-4

18 Tablo 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir. A KodAlan AdıD NoDal AdıYükseköğretim Ön Lisans Programı 6006 BİLİSİM TEKNOLOJİLERİ ALANI VE TÜM DALLARI 1.Basım ve Yayın Teknolojileri 2.Bilgi Güvenliği Teknolojisi 3.Bilgi Yönetimi 4.Bilgisayar Operatörlüğü 5.Bilgisayar Programcılığı 6.Bilgisayar Teknolojisi 7.Coğrafi Bilgi Sistemleri 8.Görsel İletişim 9.Internet ve Ağ Teknolojileri 10.Mobil Teknolojileri 11.Pazarlama 12.Sağlık Bilgi Sistemleri Teknikerliği 13.Sahne ve Gösteri Sanatları Teknolojisi

19 3-BÜRO YÖNETİMİ  Büro yönetimi, günlük işler, dava hizmetleri, ofis yönetimi, iletişim, bildirimler ve ödemeler, ofis makineleri, sunum, toplantı ve seyahat hizmetleri ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.  Çağımızda bilgisayarın ve bilgi teknolojilerinin gelişmesi, büro otomasyonunu da beraberinde getirmektedir. Büro otomasyonu, büro hizmetlerinde işlerin elektronik makineler ve bilgisayarlarla yapılması ve yine sonuçlarının bilgisayarlarla denetlenmesi olarak tanımlanmaktadır. Büro otomasyon araçları, başta bilgisayar olmak üzere telefon, faks, teleks gibi iletişim araçlarıyla birlikte daktilo, fotokopi gibi araçlardır.

20 Alanın Altında Yer Alan Dallar  Hukuk Sekreterliği,  Ticaret Sekreterliği,  Yönetici Sekreterliği dallarında eğitim verilmektedir Eğitim ve Kariyer İmkânları  Meslek lisesinden sonra “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı olanlar lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur.  Özel sektör ve kamu kuruluşlarında, hastane, belediye, dernek, oda, baro gibi kurumların ilgili bölümlerinde istihdam edilirler. Ayrıca hukuk, hekimlik, mühendislik, mimarlık bürolarının temel ihtiyacı olan sekreterlik görevlerini en iyi şekilde yapabilecek elemanlardır.

21 Tablo 3B. 1 Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Alanları İle Aynı Alanlardaki Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar karşılarında yer alan yükseköğretim lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları, OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve YGS/LYS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6008BÜRO YÖNETİMİ ALANI VE TÜM DALLARI İnsan Kaynakları Yönetimi (YO) YGS-6 Sağlık Kurumları İşletmeciliği (YO) YGS-6 Sağlık Kurumları Yöneticiliği (YO) YGS-6 Sağlık Kurumları Yönetimi (YO) YGS-6 Sağlık Yönetimi (YO) YGS-6 Ulaştırma ve Lojistik Yönetimi (YO) YGS-6

22 Tablo 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir. A Kod Alan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Ön Lisans Programı 6008BÜRO YÖNETİMİ ALANI VE TÜM DALLARI 1.Ağız ve Diş Sağlığı 2.Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı 3.Hukuk Büro Yönetimi ve Sekreterliği 4.İnsan Kaynakları Yönetimi 5.İşletme Yönetimi 6.Odyometri 7.Sağlık Kurumları İşletmeciliği 8.Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik 9.Tıbbi Tanıtım ve Pazarlama

23 4-ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ  Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.

24 Alanın Altında Yer Alan Dallar  Erken Çocukluk Eğitimi,  Özel Eğitim dallarında eğitim verilmektedir. Eğitim ve Kariyer İmkânları  Meslek liselerinin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olanlar, “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı olurlarsa lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili programlarına devam edebilirler. Sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları mevcuttur.  Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakımevlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, rehabilitasyon merkezleri ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev yapabilirler.

25 Tablo 3B. 1 Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Alanları İle Aynı Alanlardaki Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar karşılarında yer alan yükseköğretim lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları, OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve YGS/LYS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6009 ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI VE TÜM DALLARI Çocuk Gelişimi (YO)YGS-5 Görme Engelliler Öğretmenliği YGS-4 İşitme Engelliler Öğretmenliği YGS-4 Okul Öncesi ÖğretmenliğiYGS-5 Özel Eğitim ÖğretmenliğiYGS-4 Sosyal Hizmet (YO)YGS-5 Üstün Zekalılar ÖğretmenliğiYGS-6 Zihin Engelliler ÖğretmenliğiYGS-4

26 Tablo 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Ön Lisans Programı 6009 ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI VE TÜM DALLARI Çocuk Gelişimi Sosyal Hizmetler

27 5-EL SANATLARI TEKNOLOJİSİ  El Sanatları Teknolojisi alanı dokuyacağı halının iplerini boyama, desenini çizme, geleneksel ve yöresel ürünler hazırlama, tekniğine uygun olarak elde ve makinede nakış işleme, desen programını kullanma ve sanayi makinesinde tekniğine uygun işleme, tekstil ve çeyiz ürünleri hazırlama gibi yeterliklere yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.  Bir ulusun kültür değerlerini en iyi yansıtan ögeler olan el sanatları, asırlar boyu toplumların sanat anlayışlarını ve yaşam tarzlarını aktarmada etkin bir rol oynamıştır. Aynı zamanda eğitim, bilim, teknik ve diğer alanlardaki gelişme düzeyi ile el sanatlarındaki gelişme düzeyi paralellik göstermektedir. Her ne kadar sanayinin gelişmesiyle beraber, el sanatları yok olmaya yüz tutmuş gibi görünse de teknoloji ile yarışını sürdürmeye devam etmektedir.

28  El sanatları ülkemizin kültürel özelliklerinin yanı sıra turizm sektöründe ve yöresel kalkınmada da önemli yer tutmaktadır. El Sanatları tarihî, kültürel ve bilimsel özelliklerinden dolayı yaşatılmalı ve geleceğe aktarılmalıdır. Onun için bu mesleklerde her dönemde eğitimli eleman ihtiyacı olacaktır Alanın Altında Yer Alan Dallar  El Sanatları Teknolojisi alanında;  El Dokuma,  Halı Desinatörlüğü,  Dekoratif El Sanatları,  El ve Makine Nakışı,  Sanayi Nakışı,  Dekoratif Ev Tekstili dallarında eğitim verilmektedir.

29 Eğitim ve Kariyer İmkânları  Meslek eğitimi, meslek liselerinin (ML, AML, TL) El Sanatları Teknolojisi alanında diploma programı ile; mesleki eğitim merkezleri, halk eğitim merkezleri ve çeşitli yaygın eğitim kurumlarında sertifika programları ile verilmektedir.  Liseden sonra “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı olanlar, lisans programlarına veya meslek yüksek okullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Meslek yüksek okullarını bitirenler, Dikey Geçiş Sınavı ile lisans programlarına geçebilirler. Ayrıca sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur.

30 Eğitimini tamamlayarak yeterlik sertifikalarını alan ve sektörde işbaşında deneyim kazanan kişiler, el sanatları ile ilgili işletmelerde kariyer yapabilir.  El dokumacısı, tekstil fabrikalarında, halı üreten fabrikalarda ve dokuma atölyelerinde çalışır.  Halı desinatörü, dokuma fabrika ve atölyelerinde çalışabilir. Ülkemizde oldukça gelişmiş olan tekstil sanayiinde bu meslek elemanına ihtiyaç duyulmaktadır.  Dekoratif el sanatları üretim elemanı, alanı ile ilgili bireysel çalışma ya da üretim yapan atölyelerde çalışma imkânına sahiptir.  El ve makine nakışçısı, el veya makine nakışına uygun olarak hazırlanmış çalışma ortamında bireysel çalışma imkânına ya da üretim yapan atölyelerde çalışma imkânına sahiptir. Çalışılan işletmenin ölçeğine göre iyi ücret, sosyal güvence, yemek, servis imkânları olabilir.  Sanayi nakışçısı, alanı ile ilgili işletmelerde çalışabilmektedir. Büyük ve küçük ölçekli atölyelerde ve fabrikalarda çalışma imkânına sahiptir.

31  Dekoratif ev tekstili üretim elemanı, ülkemizde oldukça gelişmiş bu alanda meslek elemanına ihtiyaç duyulmaktadır. Dekoratif ev tekstili üretim elemanı büyük ve küçük ölçekli atölyelerde ve fabrikalarda çalışma imkânına sahiptir.  El dokuma, alanından mezun olan öğrencilerimiz, dokuma fabrika ve atölyelerinde çalışabilir. Ülkemizde oldukça gelişmiş olan tekstil sanayiinde bu meslek elemanına ihtiyaç duyulmaktadır.  Halı desinatörleri, halı satış ve üretim mağazalarında atölyelerde ve turistik bölgelerde rahatlıkla ve yüksek ücretlerle iş bulabilir. Desinatörlere, ülkemizde gelişmekte olan makine halı sanayiinde ihtiyaç duyulmaktadır. Elde ipek halı dokumada, halı desinatörlerine oldukça ihtiyaç vardır.  Dekoratif el sanatları üretim elemanı, eğitimi alan öğrencilerin hediyelik eşya üretimi yapan işletmelerde, dekoratif el sanatları üreten atölyelerde, tasarım yapan firmalarda veya kendi iş yerlerinde çalışma imkânları vardır.

32  El ve makine nakışçısının, nakış yapan işletmelerde, modaevlerinde, el nakışı ve makine nakışı üretimi yapan atölyelerde, desen çizimi yapan firmalarda veya kendi iş yerlerinde çalışma imkânları vardır.  Sanayi nakışçısının, nakışla ilgili imalat yapan işletmelerde, desen üretimi yapan firmalarda, lazer aplike kesim yapan firmalarda, modaevlerinde, desen çizimi yapan iş yerlerinde iş bulma imkânları vardır.  Dekoratif ev tekstili üretim elemanının, günümüzde oldukça gelişmiş olan bu alanda iş bulma imkânı geniştir. Mefruşat, tekstil fabrikalarında, alanı ile ilgili büyük ve küçük ölçekli işletmelerde iş bulma imkânları vardır.

33 Tablo 3B. 2 Teknoloji Fakültesi / Sanat ve Tasarım Fakültesi / Turizm Fakültesi Lisans Programları  Teknoloji Fakültelerinin / Sanat ve Tasarım Fakültelerinin / Turizm Fakültelerinin aşağıda yer alan lisans programlarının M.T.O.K. kontenjanlarına, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olan adaylar yerleştirilecektir. M.T.O.K. kontenjanlarını, genel lise mezunları ile mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının diğer alanlarından mezun olan adaylar tercih edemezler. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6012 EL SANATLA RI TEKNOLO JİSİ ALANI VE TÜM DALLARI El Sanatları (M.T.O.K.)YGS-5 El Sanatları Tasarımı ve Üretimi (M.T.O.K.) YGS-5 Geleneksel Türk Sanatları (M.T.O.K.) YGS-4

34 Tablo 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Ön Lisans Programı 6012 EL SANATLARI TEKNOLOJİSİ ALANI VE TÜM DALLARI Geleneksel El Sanatları Halıcılık ve Kilimcilik Kuyumculuk ve Takı Tasarımı

35 6-GİYİM ÜRETİM TEKNOLOJİSİ  Giyim Üretim Teknolojisi alanı; Kadın Giyim Modelistliği, Erkek Giyim Modelistliği, Çocuk Giyim Modelistliği, İç Giyim Modelistliği, Hazır Giyim Model Makineciliği, Deri Giyim, Kadın Terziliği, Erkek Terziliği, Kesim ve Konfeksiyon Makineleri Bakım Onarımı dallarının yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.  Giyim, kültürel ifadenin bir aracı, bir yaşam tarzı ve kişisel olarak kendini ifade etmenin bir yoludur. Bu alan sanatı ve tekniği birleştirerek ürün ortaya çıkarmaktadır.

36  Giyim üretim teknolojisi sektörü emek yoğun karakteri nedeniyle on binlerce iş yerinde, yüz binlerce kişiye istihdam sağlamaktadır. Bu alanda yüksek oranda istihdam sağlayan gelişmelerin toplum refahı üzerindeki olumlu etkisi yadsınamaz.  Giyim üretim teknolojisi sektöründe, yaklaşık 4 milyon kişi istihdam edilmektedir. Vasıflı iş gücü ihtiyacı, bu alanda eğitim veren yaygın eğitim, ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarından önemli ölçüde karşılanmaktadır.

37 Alanın Altında Yer Alan Dallar  Kadın Giyim Modelistliği,  Erkek Giyim Modelistliği,  Çocuk Giyim Modelistliği,  İç Giyim Modelistliği,  Hazır Giyim Model Makineciliği,  Deri Giyim,  Kadın Terziliği,  Erkek Terziliği,  Kesim,  Konfeksiyon Makineleri Bakım Onarım dallarında eğitim verilmektedir.

38 Eğitim ve Kariyer İmkânları  Mesleki eğitim, meslek liselerinin Giyim Üretim Teknolojisi alanında verilmektedir. Meslek lisesinden sonra “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı olanlar, lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Ayrıca sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur.  Eğitimini tamamlayarak iş hayatında gerekli yeterlilikleri kazanan meslek elemanları, giyim üretimi ile ilgili işletmelerde kariyer yapabilir.

39  Bu meslekteki elemanlar hazır giyim işletmelerinde, modaevlerinde, terzilerde, kendi atölyelerinde, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışabilirler. Bu alanda çalışanlar görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği içinde bulunmak ve görevini eş güdüm hâlinde yürütmek durumundadır. İş, elle ve/veya makinelerle çalışmayı gerektirmektedir. Çalışma ortamlarının iyi aydınlatılmış ve ergonomik olması, iş güvenliği ve çalışanların sağlığının ön planda olması verimli ve kaliteli üretimin temelidir.  Giyim Üretim Teknolojisi alanında çalışmak isteyenler, özel sektörlerdeki hazır giyim üretim işletmelerinde, konfeksiyon makineleri imalatı yapan ve konfeksiyon makineleri teknik servis hizmeti veren sektörlerde çalışabilirler veya kendi atölyelerini de açabilirler.

40 Tablo 3B. 1 Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Alanları İle Aynı Alanlardaki Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar karşılarında yer alan yükseköğretim lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları, OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve YGS/LYS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6018 GİYİM ÜRETİM TEKNOLOJİS İ ALANI VE TÜM DALLARI Moda Tasarımı (YO)YGS-5 Basım Teknolojileri (YO) YGS-1

41 Tablo 3B. 2 Teknoloji Fakültesi / Sanat ve Tasarım Fakültesi / Turizm Fakültesi Lisans Programları  Teknoloji Fakültelerinin / Sanat ve Tasarım Fakültelerinin / Turizm Fakültelerinin aşağıda yer alan lisans programlarının M.T.O.K. kontenjanlarına, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olan adaylar yerleştirilecektir. M.T.O.K. kontenjanlarını, genel lise mezunları ile mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının diğer alanlarından mezun olan adaylar tercih edemezler. A KodAlan AdıD NoDal AdıYükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6018 ALANI VE TÜM DALLARI El Sanatları Tasarımı ve Üretimi (M.T.O.K.) YGS-5 Kuyumculuk ve Mücevher Tasarımı (M.T.O.K.) YGS-5 Moda Tasarımı (M.T.O.K.) YGS-5 Tekstil Mühendisliği (M.T.O.K.)MF-4 Tekstil Tasarımı (M.T.O.K.)YGS-6

42 Tablo 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir. A Kod Alan AdıD NoDal AdıYükseköğretim Ön Lisans Programı 6018 GIYIM ÜRETIM TEKNOLOJISI ALANI VE TÜM DALLARI 1.Ayakkabı Tasarım ve Üretimi 2.Çorap ve Moda Tasarımı 3.Deri Konfeksiyon 4.Deri Teknolojisi 5.Geleneksel El Sanatları 6.Giyim Üretim Teknolojisi 7.Halıcılık ve Kilimcilik 8.Kuyumculuk ve Takı Tasarımı 9.Moda Tasarımı 10.Moda Yönetimi 11.Tekstil Teknolojisi

43 7-GRAFİK VE FOTOĞRAF  Bir mesajı görsel yolla belirli bir hedef kitleye ulaştırmak amacıyla tasarımları elle ve bilgisayarla sanatsal ölçütler içinde hazırlama, ürün veya konunun fotoğrafını çekme, çektiği fotoğrafları baskıya hazır hâle getirme yeterliklerinin, çeşitli özelliklerdeki klasik veya otomatik banyo ve baskı sistemlerinin çalışmaları hakkında yeterliklerin kazandırıldığı alandır.  Görsel ve işitsel teknikler ve medya yapımcılığı sektöründe yaşanan hızlı ve teknolojik gelişmeler Grafik ve Fotoğraf alanını doğrudan etkilemektedir. Grafik ve fotoğraf sanatının temel işlevi bir mesajı iletmek, bir ürün ya da hizmeti tanıtmaktır.

44  İnsanlar arasında yazılı ve görsel iletişimi sağlayan araçlardan olan grafik ve fotoğraf sanatı, bu anlamda kültürel, sanatsal, tanıtım ve reklam alanlarında önemli bir yere sahiptir.  Görsel medyada ve sosyal hayatta grafik ve fotoğraf ürünleri günümüzde ve gelecekte sürekli popüler ve etkin olarak yer almaya devam edecektir.

45 Alanın Altında Yer Alan Dallar  Grafik,  Fotoğraf dallarında eğitim verilmektedir.

46 Eğitim ve Kariyer İmkânları  Meslek lisesinden sonra “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı olanlar, lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur.  Ayrıca “Özel Yetenek Sınavı” ile Güzel Sanatlar Fakültelerinin ve Eğitim Fakültelerinin ilgili bölümlerine girebilirler.  Eğitimini tamamlayarak iş hayatında gerekli yeterlilikleri kazanan meslek elemanları, grafik ve fotoğraf ile ilgili işletmelerde kariyer yapabilirler.

47 Tablo 3B. 1 Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Alanları İle Aynı Alanlardaki Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar karşılarında yer alan yükseköğretim lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları, OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve YGS/LYS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6019 GRAFİK VE FOTOGRAF ALANI VE TÜM DALLARI Basım Teknolojileri (YO) YGS-1

48 Tablo 3B. 2 Teknoloji Fakültesi / Sanat ve Tasarım Fakültesi / Turizm Fakültesi Lisans Programları  Teknoloji Fakültelerinin / Sanat ve Tasarım Fakültelerinin / Turizm Fakültelerinin aşağıda yer alan lisans programlarının M.T.O.K. kontenjanlarına, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olan adaylar yerleştirilecektir. M.T.O.K. kontenjanlarını, genel lise mezunları ile mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının diğer alanlarından mezun olan adaylar tercih edemezler. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6019 GRAFİK VE FOTOGR AF ALANI VE TÜM DALLARI El Sanatları Tasarımı ve Üretimi (M.T.O.K.) YGS-5 Endüstriyel Tasarım Mühendisliği (M.T.O.K.) MF-4 Grafik Tasarımı (M.T.O.K.) YGS-5 İmalat Mühendisliği (M.T.O.K.) MF-4 Kuyumculuk ve Mücevher Tasarımı (M.T.O.K.) YGS-5 4FOTOGRAF Rekreasyon Yönetimi (M.T.O.K.) TS-2

49 Tablo 3C  Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir. A KodAlan AdıD NoDal AdıYükseköğretim Ön Lisans Programı 6019 GRAFIK VE FOTOGRAF ALANI VE TÜM DALLARI 1.Basım ve Yayın Teknolojileri 2.Basın ve Yayıncılık 3.Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon 4.Endüstri Ürünleri Tasarımı 5.Endüstriyel Cam ve Seramik 6.Fotoğrafçılık ve Kameramanlık 7.Görsel İletişim 8.Grafik Tasarımı 9.Halıcılık ve Kilimcilik 10.Marka İletişimi 11.Mimari Dekoratif Sanatlar 12.Reklamcılık 13.Seramik ve Cam 14.Seramik, Cam ve Çinicilik 6019 GRAFIK VE FOTOGRAF 4FOTOGRAF 1.Halkla İlişkiler ve Tanıtım 2.Medya ve İletişim 3.Radyo ve Televizyon Programcılığı 4.Radyo ve Televizyon Teknolojisi

50 8-GÜZELLİK VE SAÇ BAKIM HİZMETLERİ  Güzellik ve saç bakım hizmetleri alanı altında yer alan saç bakımı, cilt bakımı, vücut bakımı ve makyaj dallarının yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.

51 Alanın Altında Yer Alan Dallar  Saç Bakımı,  Cilt Bakımı,  Vücut Bakımı,  Masaj dallarında eğitim verilmektedir.

52 Eğitim ve Kariyer İmkânları  Meslek liselerinin Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri alanından mezun olanlar “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı ise lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili programlarına devam edebilirler. Sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları mevcuttur.  Kuaförlük mezunu olan kişi, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı olan halk eğitim merkezlerinde, mesleki eğitim merkezlerinde, meslek liselerinde, ustalık ve usta eğiticilik belgelerini almak şartıyla sözleşmeli usta eğitici olarak öğretmen gözetimde görev alabilirler. Özel kurum ve kuruluşların kuaför salonlarında, tiyatro ve TV stüdyolarında ve kendilerine ait iş yerlerinde çalışabilirler.

53 Tablo 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir. A Kod Alan AdıD NoDal AdıYükseköğretim Ön Lisans Programı 6020 GÜZELLIK VE SAÇ BAKIM HIZMETLERI ALANI VE TÜM DALLARI 1.Saç Bakımı ve Güzellik Hizmetleri 2.Tıbbi ve Aromatik Bitkiler

54 9-YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ  Yiyecek ve içecek hizmetleri otel, restoran, kafeterya, pastane, toplu beslenme kurumları, ulaştırma araçlarının (gemi, uçak, tren gibi) mutfakları ve servis hizmetleri vb. yerlerde hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun yiyecek ve içeceklerin servise hazır hâle getirilip konuklara sunulduğu hizmet alanıdır.

55 Alanın Altında Yer Alan Dallar  Mutfak,  Pastacılık,  Servis,  Bar,  Hosteslik dallarında eğitim verilmektedir.

56 Eğitim ve Kariyer İmkânları  Yiyecek içecek hizmetleri alanından mezun olduktan sonra “Yükseköğretime Geçiş Sınavı”nda başarılı olanlar, lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine devam edebilirler. Sınavsız yerleşebilecekleri ön lisans programları mevcuttur.  Yiyecek İçecek Hizmetleri alanından mezun olanlar, her türlü konaklama ve seyahat işletmelerinde dalları ile ilgili bölümlerde çalışabilirler. Fuar/kongre, otobüs/tren, hava yollarının ilgili bölümlerinde çalışabilirler. Ayrıca mutfağı, pastaneleri olan işletmeler ile her türlü yiyecek ve içecek hizmetleri sektöründe görev alabilirler.

57 Tablo 3B. 1 Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Alanları İle Aynı Alanlardaki Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar karşılarında yer alan yükseköğretim lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme puanları, OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve YGS/LYS puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır.

58 A KodAlan AdıD NoDal AdıYükseköğretim Lisans ProgramıPuan Türü 6057 YİYECEK İÇECEK HİZMETLE R ALANI VE TÜM DALLARI Gastronomi (YO)YGS-4 Gastronomi ve Mutfak Sanatları (YO)YGS-4 Konaklama İşletmeciliği (YO)YGS-6 Konaklama ve Turizm İşletmeciliği (YO) YGS-6 Seyahat İşletmeciliği (YO)YGS-6 Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği (YO) YGS-5 Turizm İşletmeciliği (YO)YGS-6 Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik (YO)YGS-6 Turizm Rehberliği (YO)DİL-1 Turizm ve Otel İşletmeciliği (YO)YGS-6 Turizm ve Otelcilik (YO)YGS-6 Yiyecek ve İçecek İşletmeciliği (YO)YGS-6

59 Tablo 3B. 2 Teknoloji Fakültesi / Sanat ve Tasarım Fakültesi / Turizm Fakültesi Lisans Programları  Teknoloji Fakültelerinin / Sanat ve Tasarım Fakültelerinin / Turizm Fakültelerinin aşağıda yer alan lisans programlarının M.T.O.K. kontenjanlarına, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olan adaylar yerleştirilecektir. M.T.O.K. kontenjanlarını, genel lise mezunları ile mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının diğer alanlarından mezun olan adaylar tercih edemezler. A KodAlan AdıD NoDal Adı Yükseköğretim Lisans Programı Puan Türü 6057 YİYECEK İÇECEK HİZMETL ER ALANI VE TÜM DALLARI Gastronomi ve Mutfak Sanatları (M.T.O.K.) TS-1 Rekreasyon Yönetimi (M.T.O.K.) TS-2 Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği (M.T.O.K.) TM-1 Turizm İşletmeciliği (M.T.O.K.)TM-1 Turizm Rehberliği (M.T.O.K.)DİL-1

60 Tablo 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Sınavsız Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları  Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim on lisans programlarına Sınavsız Geçişle yerleştirileceklerdir.

61 A KodAlan AdıD NoDal AdıYükseköğretim Ön Lisans Programı 6057 YİYECEK İÇECEK HİZMETLE R ALANI VE TÜM DALLARI Aşçılık Gıda Teknolojisi İkram Hizmetleri Kültürel Miras ve Turizm Otobüs Kaptanlığı Turist Rehberliği Turizm Animasyonu Turizm Rehberliği Turizm ve Otel İşletmeciliği Turizm ve Seyahat Hizmetleri

62 YGS Uzanan Eli Tutunuz Bir, Bütün ve Diri Olunuz Rehberlik Servisiniz Uzanan Eli Tutunuz Bir, Bütün ve Diri Olunuz Rehberlik Servisiniz

63 62 Sunum Bitmiştir Teşekkür Ederim


"ALAN SEÇİMİ NEDEN ÖNEMLİDİR? DOĞRU YERDE MİSİNİZ? Yavru deve annesine sormuş: “Anne bizim boynumuz neden uzun?” Anne cevaplamış: “Uzaktan gelebilecek." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları