Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SA Ğ LIK KURUMLARINDA B İ LG İ S İ STEMLER İ Hastane Bilgi Sistemleri Prof.Dr. Halit Hami ÖZ Kafkas Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Bilgisayar.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SA Ğ LIK KURUMLARINDA B İ LG İ S İ STEMLER İ Hastane Bilgi Sistemleri Prof.Dr. Halit Hami ÖZ Kafkas Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Bilgisayar."— Sunum transkripti:

1 SA Ğ LIK KURUMLARINDA B İ LG İ S İ STEMLER İ Hastane Bilgi Sistemleri Prof.Dr. Halit Hami ÖZ Kafkas Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Bilgisayar Mühendisli ğ i Bölüm Başkanı Bilgisayar Yazılımı Anabilim Dalı Kars, Türkiye Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi1

2 Bilgi: Üniversitelerimizde Sa ğ lık Meslek Yüksek Okullarında verilen SA Ğ LIK KURUMLARINDA B İ LG İ S İ STEMLER İ Derslerinde yardımcı ö ğ renim materyali olarak hazırlanan bu sunum AÇIKÖ Ğ RET İ M FAKÜLTES İ YAYINI NO: 1819 dokümenından yararlanılarak Ve 6 slayt bir sayfada olmak üzere print edilerek aynı zamanda ders notu olarak da kullanılabilece ğ i göz önüne alınarak toplamda 18 sunum olarak hazırlanmıştır. Di ğ er sunumlarla ilgili bilgiler bu sunumun sonunda verilmiştir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi2

3 Hastane Bilgi Sistemleri Hastane sistemleri insan kaynakları yönetimi, planlama, finansman ve muhasebe, malzeme yönetimi ve ofis otomasyonları gibi yönetsel işlevlerin yanı sıra; hastalara sunulan tanı ve tedavi hizmetleri, klinik karar deste ğ i, hemşirelik bakımı, ilaç ve tıbbi malzeme takibi, radyoloji ve laboratuvar sistemleri gibi birbirinden çok farklı işlevleri yerine getirmek zorunda olan karmaşık kuruluşlardır. Ayrıca günümüz yo ğ un rekabet şartlarında hastanler ileri tıp teknolojileri ve akıllı bina sistemlerini kullanmak zorundadır. Hastanelerin bu karmaşık yapıyı yönetmek ve bu esnada birbiriyle bazen hiç ilişkisi olmayan yukarıda belirtilen işlevleri yerine getirmesi için yo ğ un bilgi teknolojileri kullanımı ihtiyacı hızla artmaktadır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi3

4 Hastane Bilgi Sistemleri Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi4

5 Hastane Bilgi Sistemleri Hastane Bilgi Sistemleri (HBS), hastane işletmelerinin çeşitli düzeylerdeki karar alıcılarına yardımcı olmak amacıyla, bilgi toplama ve bilgi yayma işlevlerini üstlenen, de ğ işik kaynaklardan elde edilen verileri bütünleyebilen bir sistem olarak, hizmetlerin bilgisayar aracılı ğ ı ile gerçekleştirilmesi; elektronik ortamda bilgi alışverişinin otomatik olarak yapılması; tıbbi-finansal hizmetler açısından ortaya çıkan ayrıntılı bilgilerin bilgisayara dayalı bir enformasyon sistemi ile kaydedilerek bilgiye dönüştürülmesidir. Bu sebeple, de ğ işik kaynaklardan elde edilen verileri bütünleyen, bilgisayar, yazıcı, faks, modem, işletim sistemleri, yapısal kablolama, veri tabanları, yazılım gibi donanımları kullanan komplike sistemlerin bir bileşkesi olarak görülmektedir Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi5

6 Hastane Bilgi Sistemleri Bir hastanenin mal ve hizmet üretimi esnasında oluşan mali, idari, tıbbi süreçlerin öngörülen biçimde yürütülmesini sa ğ lamak amacıyla kullanılan yazılım ve donanımların tümüne hastane bilgi sistemi denir. HBS, hastanenin yönetsel, mali ve hizmet verimlili ğ i ile ilgili yararları için tasarlanmış, verilerin bir veri tabanında tutuldu ğ u, yetkilendirilmiş kullanıcıların kendine uygun arayüzlerle verilere ulaşabildi ğ i bilgi sistemleridir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi6

7 Hastane Bilgi Sistemleri Günümüzde HBS, güvenlik ve bilgi erişimi, hasta kayıt-kabul ve kartoteks sistemi, hasta evrak/statü takibi, poliklinik, klinik, tıbbi kayıt, radyoloji, eczane, laboratuvar, ameliyathane, do ğ um odası, acil servis, diyet planlaması, randevu takip, döner sermaye ve muhasebe, personel, bordro, ayniyat, demirbaş takibi, stok kontrol satın alma, ihale dosyaları, vb. pek çok alanda kullanılmaktadır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi7

8 Hastane Bilgi Sisteminin İ şlevleri HBS, hasta kabul, tanı ve tedavi, hemşirelik hizmetleri, sunulan hizmetlerin kaydı, finans ve faturalama, kaynak yönetimi, insan kaynakları yönetimi, teknik konular ve yönetim, bilgi, e ğ itim ve araştırma ile dış çevre ile bilgi alışverişi gibi pek çok işlevi yerine getirmektedir. Bu işlevler aşa ğ ıda ayrıntılı bir şekilde açıklanmaktadır Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi8

9 Hasta Kabul Hasta kabulün alt işlevleri şunlardır: •Randevu planlama: Hastane hastaların kabulü için bir randevu planı oluşturmalıdır. Ayrıca, planlanmayan kabuller de mümkün olmalıdır (acil vakalarda oldu ğ u gibi). •Hasta kimli ğ ini tespit etme: Her hasta için benzersiz bir hasta tanımlama numarası (PIN) atanmalıdır. Bu PIN yaşam boyu geçerli olmalı ve de ğ iştirilmemelidir. E ğ er hastayı tanımlayan bir PIN atanmazsa, hastanın genel idari bilgilerinin elde edilmesini sa ğ layan do ğ ru bir hasta kimli ğ i tanımlanamaz. Hasta hastanede daha öncede kalmış ise, önceki bilgilerine ulaşmayı sa ğ layacak bir şekilde yeniden PIN tanımlanmalıdır (önceki tanı ve tedavileri gibi). E ğ er hasta hastanede ilk kez kalıyorsa yeni bir PIN atanmalıdır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi9

10 Hasta Kabul İ dari kabul: İ dari kabul hastanın kimlik tespitiyle başlar. Sigorta verileri, kabul tipi, özel hizmetler hakkındaki detaylar, hasta yakınları, kabul eden hekim, sevkteki tanılar gibi önemli idari veriler bu aşamada kaydedilmelidir. Hastanın atandı ğ ı oda ve yatak da idari kabul esnasında belirlenmelidir. •Klinik kabul: Sorumlu hekim ve hemşire tıbbi ve hemşirelik kabul işlemi gerçekleştirmektedir. Bu süreç, tipik olarak hastanın geçmişini ve hasta odasına girişini kapsamaktadır •Enformasyon: Hastane yönetimi, en son yatak kullanım oranını her zaman gözden geçirmelidir. Bu bilgi, hasta yakınları ve ziyaretçilere bilgi verebilmek ve bazı genel hastane istatistiklerini elde edebilmek için önemlidir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi10

11 Hastanın Tedavisinin Planlanması ve Düzenlenmesi Alt işlevleri şunlardır: •Enformasyon ve bilginin sunulması: Personel, duruma özgü hasta verilerinin yanı sıra, hastanın bakımını destekleyen genel klinik bilgilere (rehberler ve standartlar gibi) ulaşabilmelidir. •Karar verme ve hasta enformasyonu: Sorumlu ekip üyelerinin belirli tanı veya tedavi yöntemlerini uygulayabilmeleri için sonraki adımlar hakkında karar vermeleri gerekir. Bir tanı veya tedavi kararının karmaşıklı ğ ına ba ğ lı olarak, ikinci bir görüş almak için iç ya da dış uzmanlara danışmak gerekebilir. Bu durumda tele-konferanslar yardımcı olabilir. Ayrıca, klinik süreçler hakkındaki kararlar belgelendirilmelidir. Karar verme sürecine hasta dâhil edilmeli ve onun onamı en iyi bir şekilde belgelenmelidir. •Bakım planlama: Detaylı bir şekilde daha sonra atılacak adımların ne oldu ğ u planlanmalıdır. Her sürecin (bir cerrahi operasyon veya kemoterapi tedavisinde oldu ğ u gibi) tipi, derecesi, süresi ve sorumlu personeli belirlenmelidir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi11

12 İ stem Girişi ve Bulguların İ letilmesi Alt işlevleri şunlardır: •Bir istemin hazırlanması: Bir hizmet birimi tarafından katalog şeklinde sunulabilecek mevcut hizmet spektrumuna ba ğ lı olarak, doktor ya da hemşire sipariş giriş formu üzerindeki uygun hizmeti seçer. Son tanılar gibi ilgili bilgiler ve sorularla birlikte hasta ve vaka tanımlaması, istem yapılan hizmet (laboratuvar ve röntgen gibi) ve di ğ er yorumlar (özel riskler gibi) kaydedilir. Bir istem yalnızca bir yetkili uzman tarafından yapılmalıdır. Sisteme giriş yapmak için bilgisayar temelli araçlar kullanıldı ğ ı zaman, bilgisayarlı karar destek sistemleri alerjik bir hasta için ilaç girişi yapıldı ğ ı anda hekimi uyarabilmelidir. •Örnek alma veya randevu ve prosedürleri planlama: İ stemin tipine ba ğ lı olarak, örnekler hizmet sunulan bir hastaya açıkça atanmalıdır (kan örnekleri gibi) ya da hastanın randevusu planlanmalıdır (radyoloji birimlerinde oldu ğ u gibi). Planlama esnasında tüm tarafların talepleri (hekim istemi, hizmet birimi, hasta, taşıma birimi gibi) adil bir şekilde düzenlenmelidir Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi12

13 İ stem Girişi ve Bulguların İ letilmesi İ stemin iletilmesi: İ stem hızlı ve do ğ ru bir şekilde hizmet birimine iletilmelidir. Bir örnek ulaştırılaca ğ ında, istem veya örne ğ in di ğ er hizmet birimleri ile ba ğ lantısı da sa ğ lanmalıdır. E ğ er gerekli olursa, hekim veya hemşire tarafından yapılmış olan istem üzerinde de ğ işiklikler yapılabilmelidir. •Bulguların raporlanması (Sonuçların incelenmesi): Bulgular ve raporlar istemde bulunan birime geri gönderilmeli ve sorumlu sa ğ lık hizmetleri profesyoneline ulaştırılmalıdır. Sonuçların açık bir şekilde do ğ ru hastayı göstermesi gerekmektedir. Sorumlu hekim yeni sonuçlar hakkında bilgilendirilmeli ve kritik bulgular vurgulanmalıdır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi13

14 Tanı ve Tedavi İ şlemlerinin Uygulanması Planlanmış tanı, tedavi ve hemşirelik işlemleri (ameliyatlar, radyoterapi, radyolojik incelemeler, ilaç tedavisi gibi) uygulanmalıdır. Hastane gerekli işlemlerin uygulanması için araç ve kaynak (personel, oda ve ekipman gibi) sa ğ lamalıdır. Bakımın planlanmasında yeni bulgular sebebiyle meydana gelebilen de ğ işiklikler, yeni duruma uyumlarını sa ğ lamak için kapsam dâhilindeki tüm birim ve kişilere do ğ rudan iletilmelidir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi14

15 Klinik Dokümantasyon Klinik dokümantasyonun amacı hasta verileri ile bütün klinik verileri (hayati bulgular, istemler, sonuçlar, kararlar gibi) tam, do ğ ru ve olabildi ğ ince hızlı bir şekilde kaydetmektir. Bu, hastanın tedavisinin ilgili tüm personel arasında koordine edilmesini sa ğ lar ve aynı zamanda yapılan işlemlerin yasal gerekçesini ortaya koyar. Veri, verilerin toplanması ve istatistik, bilgisayarlı karar deste ğ i veya verinin yeniden alınmasına izin verecek şekilde mümkün oldu ğ unca yapılandırılmış bir şekilde kayıt altına alınmalıdır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi15

16 Klinik Dokümantasyon Alt işlevleri şunlardır: •Hemşirelik dokümantasyonu, yaşam bulguları, ilaç ve hasta bakımının di ğ er detayları ile birlikte, hemşirelik bakım sürecinin belgelerini (hastanın özgeçmişi, bakım planı, dokümantasyon süreci, de ğ erlendirme ve rapor yazma) de kapsamalıdır. •Hemşirelik dokümantasyonu, hastanın tıbbi geçmişi, tanıları, tedavileri ve bulguları ile özel alanlar (yo ğ un bakım ünitelerindeki belgeler gibi) veya özel amaçlar (klinik testler gibi) için oluşturulmuş belgeleri de kapsamalıdır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi16

17 İ dari Kayıtlar ve Faturalama Hastanede yürütülen tüm işlemlerin do ğ ru, tam, hızlı ve hasta odaklı bir şekilde belgelendirmesi gerekmektedir. Bu veriler hastanenin faturaları için esas teşkil etmektedir. İ dari kayıtlar aynı zamanda; kontrol, harcama merkezlerinin muhasebesi, dâhili bütçeleme, maliyet sorumlulu ğ u muhasebesi ve di ğ er finansal analizler için de kullanılmaktadır. Ayrıca bazı belgeler yasal zorunluluklar nedeni ile hazırlanmakta ve iletilmektedir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi17

18 Hastanın Taburcu Edilmesi ve Di ğ er Kurumlara Sevki Hastanın hastanede tedavisi tamamlandıktan sonra hasta hastaneden taburcu edilir, bazen de başka kurumlara sevk edilir. İ dari olarak hasta taburcu süreci, son faturalama ve gerekli yasal raporların doldurulması ile başlatılır. Tıbbi ve hemşirelik taburcu işlemleri dokümanların tamamlanması ve taburcu raporunun yazılmasını gerektirmektedir. Hastane bu ve benzeri enformasyonu (radyolojik görüntüler gibi) mümkün oldu ğ unca hızlı bir şekilde di ğ er kurumlara ulaştırmalıdır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi18

19 Hasta Kayıtlarının Saklanması Alt işlevleri şunlardır: •Belgelerin oluşturulması ve sevk edilmesi: Epikriz, cerrahi raporlar gibi klinik dokümanların zamanında elde edilebilecek şekilde ve hasta odaklı olarak hazırlanması kolaydır. Önceden hazırlanmış enformasyon (laboratuvar sonuçları ve kodlanmış tanıların taburcu raporları için yeniden kullanılmasında oldu ğ u gibi) mümkün oldu ğ u kadar yeniden kullanılmalıdır. Bütün dokümanlar oluşturan kişi tarafından imzalanmalı ve oluşturuldu ğ u tarih not edilmelidir. •Özel alanlar, özel amaçlar ve klinik kayıtlar için hazırlanan dokümanların yönetilmesi: Kalite yönetimi, araştırma ve özel birimlerin desteklenmesi için hazırlanan dokümanların örnek olarak verilebilece ğ i bu tür dokümanların hazırlanması ve muhafazası kolay olmalıdır. Önceden hazırlanan veriler mümkün oldu ğ unca kullanılmalıdır. Hastalar için gerekli sorgulamalar yapılabilmelidir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi19

20 Hasta Kayıtlarının Saklanması Tanı ve işlemlerin kodlanması: Tanı ve işlemler gibi temel medikal veriler yapılandırılmış basit dokümanlar olmalıdır. •Hasta kayıtlarının İ daresi: Hastane arşivi hasta kayıtlarını yönetmeli ve talep edildi ğ i zaman belirlenen süre içersinde kullanılabilir hale getirmelidir. Arşivde her kaydın yeri kesin olarak bilinmelidir (örne ğ in, hangi arşiv belgesi hangi raftadır). Sa ğ lık profesyonellerinin rollerine ba ğ lı olarak hasta bakım sürecinde kayıtlara erişim hakkı tanımak için, kayıtların kullanıma sunulması ve geri dönüşü (örne ğ in, birden fazla hizmet alan hastalar için) organize edilmelidir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi20

21 İ ş Organizasyonu ve Kaynak Planlama Alt işlevleri şunlardır: •Planlama ve kaynak tahsisi: Hasta bakımı ve kaynak planlaması personel planlama, yatak planlama oda planlama ve aygıt planlamadan oluşan çeşitli kaynaklara ihtiyaç duymaktadır. Tüm kaynakların planlama faaliyetleri koordine edilmelidir. Süreçler planlanırken hem hizmet birimlerinin talepleri hem de randevu planlamasına göre istem yapılan birimlerin talepleri dikkate alınmalıdır. Malzeme ve ilaç yönetimi: malzeme, gıda, ilaç ve benzeri malların temini ve bertaraf edilmesi güvence altına alınmalıdır. Hastanenin tüm birimleri güncellenmiş kataloglardan talepte bulunabilmelidir. Hizmet birimleri (depo, eczane ve mutfak gibi) ihtiyaçları do ğ ru miktarlarda ve zamanında teslim etmelidir. •Ekipman bakım ve yönetimi: Tıbbi cihazlar mevzuata uygun bir şekilde tescil ve muhafaza edilmelidir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi21

22 İ ş Organizasyonu ve Kaynak Planlama İ şlerin genel organizasyonu: Ayaktan tedavi birimleri ve servisler gibi süreçlerin etkinli ğ i hastaneler için son derece önemlidir ve bu süreçler randevuları hakkında hatırlatmalar yayınlamak veya fiili süreç akışı görselleştirilmek suretiyle çalışanlar için kişisel iş listeleri sa ğ lamak suretiyle desteklenebilir. •Ofis iletişim deste ğ i: Hastane bilgi sisteminin hasta bakımı ile ilgilenen tüm kişiler arasında iletişimi desteklemesi gerekir. Bu iletişim eş zamanlı (örne ğ in, telefon) ve eş zamanlı olmayan (örne ğ in, yazı tahtası, broşür, e-posta) iletişimden oluşur. Personel belirli bir zaman periyodu içerisinde iletişim kurabilmelidir. •Temel bilgi işlem deste ğ i: Hastane bilgi sistemi, rapor yazma veya istatistik hesaplama gibi temel bilgi işleme görevlerini desteklemelidir Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi22

23 Hastane Yönetimi Hastane yönetiminin alt işlevleri şunlardır: •Kalite yönetimi: Bir sa ğ lık kuruluş yönetiminin bütün faaliyetleri hasta bakım kalitesinin korunması ve sürekli geliştirilmesini kapsamaktadır. Bu,hedeflerin belirlenmesini, sorumlulukların tanımlanmasını ve bu hedefleri gerçekleştirmek için süreçlerin izlenmesini içermektedir. Bu kapsamda yapılan faaliyetlere kalite indekslerini gösteren dâhili raporlama örnek olarak verilebilir. Kalite yönetimi tanı ve tedavi standartları hakkındaki bilgiler kadar hasta ve uygulanan tedavi hakkındaki bilgilere de ihtiyaç duymaktadır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi23

24 Hastane Yönetimi Kontrol ve bütçeleme: Hastane faaliyetlerini kontrol ve optimize edebilmek için faaliyetleri hakkındaki verileri toplamalı ve birleştirmelidir. Bu kapsamda hastaneler örne ğ in, personel, süreç, materyal ve finansal kontrol faaliyetlerini yürütmektedirler. •Maliyet-performansı muhasebesi: Amaçların kontrolü için, hizmetler, hizmetlerin maliyetleri ve hizmetlerin kimler tarafından kullanıldı ğ ının izlenmesi gerekmektedir. Maliyet merkezleri, maliyet birimleri ve süreçlerin maliyetlerinin muhasebesi bu kapsamda örnek olarak verilebilir Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi24

25 Hastane Yönetimi Finansal Muhasebe: Hastanenin bütün mali işlemleri yasal gereksinimleri karşılamak için sistemli bir şekilde kaydedilmelidir. Örne ğ in borçların hesabı, kredi hesapları ve tesis hesapları finansal muhasebe kayıtları içine girmektedir. • İ nsan kaynakları yönetimi: Bu işlev personelin verimlili ğ inin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için yapılması gereken tüm görevleri içermektedir. Bu işlev personel ve pozisyon planlaması, personel kaydı, personel planlama ve personel bordrolarına ilişkin işlemleri kapsamaktadır. •Genel istatistik analizi: Hastane ekonomik verilerin hesaplanması ve analizi gibi faaliyetleri genel istatistiklerle desteklemelidir. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi25

26 Hastane Bilgi Sisteminin Amaçları Hastanelerde bilgi sistemleri kullanımının amaçlarını şu şekilde sıralamak mümkündür: 1. Hastanın özgeçmişi ve hastalı ğ ına ait tüm bilgiler, (hastanın hastaneye girişinden çıkışına kadar tüm işlemler) bilgisayara anında kaydedilir ve istenildi ğ inde bu bilgilere erişilebilir. Bu şekilde hastalara daha iyi hizmet vermek mümkündür. 2. Hastanın özgeçmişine ve daha önceki bilgilerine süratle erişilmesini sa ğ layacak ça ğ daş bir arşivleme sisteminin kurulması çerçevesinde zaman kaybının önlenmesi ve hastalı ğ ın teşhisinde süratli ve güvenilir sonuçların alınması sa ğ lanacaktır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi26

27 Hastane Bilgi Sisteminin Amaçları 3. Hastane yönetimi ile ilgili tüm bilgiler bilgisayar sisteminden takip edilmekte ve bu bilgilere kolay ve hızlı bir şekilde erişilebilmektedir. Böylelikle hastanede tüm idari işlemleri daha sa ğ lıklı ve düzgün şekilde yürütmek mümkündür. 4. Hastanelerde faturalama ve resmi evrak hazırlama işlemleri süratli ve güvenilir bir şekilde yapılarak gelirlerin arttırılması gerçekleştirilebilir. 5. Hastanelerdeki tüm alım satım ve malzeme da ğ ıtım işlemleri bilgisayarlar aracılı ğ ı ile yürütülür. Böylece satın alınan her malzemeye ait fatura bilgisayara kaydedilir. İ laç, medikal, medikal olmayan ve di ğ er malzemelerin stok miktarları takip edilir, alınan malzemelerin adet ve alım fiyatları incelenebilir Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi27

28 Hastane Bilgi Sisteminin Amaçları HBS’nin sa ğ lık kuruluşlarında kurulması ve işletilmesiyle; •Bilgi üretim hızı, miktarı ve kalitesi artar, •Bilgi erişim hızı artar, •Karar verme hızı ve güvenilirli ğ i artar, •Maliyetler azalır, •Personel verimlili ğ i artar, •Hasta memnuniyeti artar. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi28

29 Hastane Bilgi Sistemlerinin Faydaları 1. Hastalar hakkında güncel ve do ğ ru bilginin eksiksiz bir şekilde toplanması ve bu bilgilerin ihtiyaç duyan kullanıcılara, uygun bir formatta, uygun zamanda ve istedi ğ i yerde sunma, 2. Klinik karar destek sistemleri sayesinde hekimlere tanı koyma ve tedavi sürecinde yardımcı olma, 3. Hekimlere ilaç, ilaç etkileşimleri ve ilaçların yan etkileri konusunda destek sa ğ lama, 4. Hasta bakımının kalitesi, hastane performansı ve maliyetler hakkında bilgiler sunma, 5. De ğ işik hastaneler arasında bilgi alışverişi ile yüksek kalitede iletişim sa ğ lama, 6. Sa ğ lık alanında yapılan araştırmalara destek sa ğ lama Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi29

30 Hastane Bilgi Sistemlerinin Faydaları HBS’nin hastane yönetimlerine sa ğ ladı ğ ı yararları idari açıdan şu ana başlıklar altında toplayabiliriz; 1. HBS uygulamaları ile hastane yöneticileri hastane ambarına giren ve çıkan malzemeleri, bu malzemelerin hastanedeki hareketlerini görerek stok kontrolü yapabilmekte, hastane malzeme ihtiyaçlarını önceden tahminde fikir sahibi olabilmekte ve sistemdeki kaçakların önüne geçilmektedir. 2. HBS ile hastane çalışanlarının yaptıkları işler sürekli kayıt altına alındı ğ ından, çalışanların performansları de ğ erlendirmelerinde kolaylık sa ğ lamaktadır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi30

31 Hastane Bilgi Sistemlerinin Faydaları 3. Hastane genelinde ve bölümlerde gelir ve giderler sürekli gözlenenerek, beklenmedik iniş ve çıkışlara ya da gereksiz gider merkezlerine anında müdahale etme imkânı verdi ğ inden, bu tür sorunların tespiti ve çözüm süresi kısalmaktadır. 4. HBS uygulamasında tüm işlemler kayıt altına alındı ğ ı ve işleyiş bilgisayar ortamında gerçekleştirildi ğ i için kırtasiye giderleri büyük oranda azalmaktadır. 5. İ şlemler daha hızlı yapılabildi ğ i için hastaların memnuniyet düzeyleri yükselmekte ve böylece hasta tedavilerinin süreklili ğ i sa ğ lanmaktadır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi31

32 Hastane Bilgi Sistemlerinin Faydaları HBS’nini hastane kliniklerine sa ğ ladı ğ ı faydaları da şu başlıklar altında toplamak mümkündür; 1. Hastanın soy geçmişi, öz geçmişi, hastalı ğ ı ve hastalı ğ ına uygulanan tedavi bilgileri, laboratuvar ve röntgen sonuçları, vb. geçmişte yapılan işlemlerine kolayca ulaşılabildi ğ inden, hastanın yeni başvurularında uygulanması gereken tetkik ve tedaviler için yol gösterici olmaktadır. 2. Hasta tedavi süreçlerinin kısalması ve işleyişin hızlanması ile hasta memnuniyeti sa ğ lanmaktadır. 3. Hastane ambarından malzeme iste ğ i, hastane eczanesinden ilaç iste ğ i yapılması gibi kâ ğ ıt üzerinde gerçekleşen, zaman alıcı işlemler ortadan kalktı ğ ı için işleyiş hızlanmaktadır. 4. Klinikler kendi stok miktarlarını anlık olarak sorgulayarak ilaç ve malzeme kullanım oranlarını görebilmekte ve sistemdeki stoklarını karşılaştırarak stok takibi yapabilmekte, aynı zamanda malzeme kaçakları ortadan kalkmaktadır. Prof.Dr.Halit HAmi ÖZ Kafkas Üniversitesi32


"SA Ğ LIK KURUMLARINDA B İ LG İ S İ STEMLER İ Hastane Bilgi Sistemleri Prof.Dr. Halit Hami ÖZ Kafkas Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Bilgisayar." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları