Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 Melih SIVACI Rehber Öğretmen Nuran ÇAKIROĞLU Rehber Öğretmen.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 Melih SIVACI Rehber Öğretmen Nuran ÇAKIROĞLU Rehber Öğretmen."— Sunum transkripti:

1 1 Melih SIVACI Rehber Öğretmen Nuran ÇAKIROĞLU Rehber Öğretmen

2 2

3 3 OKUL BİLGİLERİ Çocukla ilgilenmek demek, onun adından soyadından fazlasını bilmek demektir. Numarası, şubesi, sınıf öğretmeninin kim olduğu, v.b. bilgileri bilmeniz, çocuğunuzla gerçek anlamda ilgilenmeniz demektir.

4 4 Çocuğunuzun kılık- kıyafetine özen gösterin. Kıyafetlerinin okul kurallarına uymasına ve temizliğine dikkat edin. KILIK-KIYAFET

5 5 BESLENME Çocuğunuzun beslenmesine dikkat edin. Çocuğunuzun beslenmesine dikkat edin. Çocuğunuzu kahvaltı yaptırmadan veya yemek yedirmeden kesinlikle okula göndermeyin. Çocuğunuzu kahvaltı yaptırmadan veya yemek yedirmeden kesinlikle okula göndermeyin. Okul çağındaki çocuklar, büyüme ve gelişme döneminde olduklarından, günlük ortalama almaları gereken kalori miktarı ve alacakları besinlerin dengeli olmasına özen gösterilmesi gerekiyor. Okul çağındaki çocuklar, büyüme ve gelişme döneminde olduklarından, günlük ortalama almaları gereken kalori miktarı ve alacakları besinlerin dengeli olmasına özen gösterilmesi gerekiyor. Bu konuda titiz olun. Yemeklerini zamanında yedirin. Bu konuda titiz olun. Yemeklerini zamanında yedirin.

6 UYKU  Araştırmalar sağlıklı uyku uyuyan öğrencilerin, iyi uyumayanlara oranla daha iyi not aldıklarını ortaya koyuyor. İyi uyuyan öğrenci matematik problemlerini çözmede de başarılı.  Okula giden çocuklarda yetersiz uyku, psikolojiyi bozuyor, öğrenme becerilerini olumsuz etkiliyor.  Uykuları yetersiz olan çocukların okuma, yazma ve matematik problemleri çözme becerileri bozulur.  Uzmanlar sebepsiz yere yorgun veya haşarı, duyarsız ya da aşırı huysuz ve tepkili, akıllı olduğu halde sosyal ve akademik başarısı sorunlu çocuklarda uyku kalitesine bakılmalı diyor.  Uyku vücudumuzun değil, beynimizin dinlenmesi için şart.  Anne-babalar çocuklarının uyku sağlığına en azından beslenmeleri ve genel sağlıkları kadar özen göstermelidir.  2.5 ile 6 yaş arası bin 500 çocukta yapılan bir araştırmada 10 saatten az uyuyan çocukların kelime haznelerinde ve bilişsel becerilerinde, 10 saatten çok uyuyanlara oranla çok belirgin azalma olduğu saptanmış.  Ergenlikte de sürebilen bu şikâyetler sonrası davranış bozuklukları, devamsızlık, öğrenme güçlüğü ve akademik başarısızlık meydana gelebiliyor. 6

7 Uyku düzeni konusunda ne yapılabilir?  Çocuklarımızı aynı saatte yatırıp her sabah aynı saatte uyandırarak biyolojik saatlerini koşullandırabilirsiniz.  İlköğretimde saat uyku şart. Uyku süresi ise yaşa bağlı olarak değişiyor. 3 yaşına kadar olan bebeklerde günde saat uyku gerekirken, 3-6 yaş arasındaki çocuklar için bu rakam saat oluyor, 12 yaşına kadar olan çocukların uyuması gereken süre saat, yaş arası için ise 8-9 saat uyumak yeterli. 7

8 8SAĞLIK Sağlıkla ilgili olumsuz durumlarda çocuğunuza Sağlıkla ilgili olumsuz durumlarda çocuğunuza özen gösterin. Bazı hastalıklar (grip gibi), çocuğun enerjisini azaltır ve güçsüz bırakır. Bir kısmı ise; doğurdukları devamlı acı ve ağrılar yüzünden çocuğun ilgi ve dikkatini ders konuları üzerinde toplamasına engel olur. Bazı hastalıklar (grip gibi), çocuğun enerjisini azaltır ve güçsüz bırakır. Bir kısmı ise; doğurdukları devamlı acı ve ağrılar yüzünden çocuğun ilgi ve dikkatini ders konuları üzerinde toplamasına engel olur. Çocuğunuzun okul içinde yaşadığı bu problemleri takip ederek, hemen bir doktora başvurun. Çocuğunuzun okul içinde yaşadığı bu problemleri takip ederek, hemen bir doktora başvurun. Bazı rahatsızlıklar bilinmez veya önlem alıp, tedavi ettirilmezse birtakım uyumsuz davranışlara sebep olacağı gibi; çocuğun okul başarısına da etkisi kaçınılmaz olacaktır. Bu durumla baş edebilmek için, okullar başlamadan hem sağlık hem de okul başarısı açısından çocukların göz muayenelerinin, diş kontrollerinin yapılması, işitme açısından bir problem olup olmadığının saptanması ve büyümelerinin değerlendirilmesi büyük önem taşıyor. Bazı rahatsızlıklar bilinmez veya önlem alıp, tedavi ettirilmezse birtakım uyumsuz davranışlara sebep olacağı gibi; çocuğun okul başarısına da etkisi kaçınılmaz olacaktır. Bu durumla baş edebilmek için, okullar başlamadan hem sağlık hem de okul başarısı açısından çocukların göz muayenelerinin, diş kontrollerinin yapılması, işitme açısından bir problem olup olmadığının saptanması ve büyümelerinin değerlendirilmesi büyük önem taşıyor. Görme bozuklukları 5 yaşında çocuklarda %1-2 iken, ilköğretim çağında %10-15'e, lise çağında %20-25'e yükseliyor. Görme bozuklukları 5 yaşında çocuklarda %1-2 iken, ilköğretim çağında %10-15'e, lise çağında %20-25'e yükseliyor.

9 9 HARÇLIK  Çocuğunuza yeteri kadar harçlık verin. Harçlığını mümkünse aylık veya haftalık olarak toptan verin.  Böylece kendini yönetmeyi öğrenecek ve sorumluluk kazanacaktır.

10 10 KATILIM Çocuğunuzun derslerinin ve davranışlarının daha iyiye yönelmesi için, öğretmenlerle sıkı bir işbirliği kurun. Veli toplantılarına mutlaka katılın.

11 11 ÖĞRETMENLERLE İLETİŞİM Çocuğunuzun okul ve öğretmenler hakkında şikâyetleri olursa onu dinledikten sonra okul yönetimi ve öğretmenler ile görüşün. Çocuğunuzun yanında ona uygulanan eğitimin tartışmasını yapmayın. Okul ve öğretmenler ile ilgili görüşlerinizi çocuğun yanında açığa vurmayın.

12 12 İSTEKLER Öğretmenler öğrenciden makul olan ders araç ve gereçlerini almasını istemişlerse, bunları zamanında ve yeterince temin edin.

13 13 TAKİP   Durumu ile yakından ilgilenildiğini hisseden her çocuk kendine çeki düzen verme gereği duyar.   Bunu gizlice değil açık açık yapmak gerekir.   Çocuğunuzun evde ders çalışmasını kontrol edin.   Ancak sürekli şekilde “dersine çalış” ikazı olumsuz etki yapmaktadır.   Ona güvendiğinizi belli ederek uyarın.

14 14

15 15 DEVAM TAKİBİ Çocuğunuzun okula devam durumunu yakından izleyin. Çocuğunuzun okula devam durumunu yakından izleyin. Okula gelemeyeceği zamanlarda telefonla arayarak da olsa durumu okuluna bildirin. Okula gelemeyeceği zamanlarda telefonla arayarak da olsa durumu okuluna bildirin. Okula gelemediği zamanların telafisine uğraşın. Okula gelemediği zamanların telafisine uğraşın.

16 16 OKUL İLE PAYLAŞIM Çocuğunuzun çeşitli sorunları için sınıf öğretmenine ve okul rehber öğretmenine başvurun. Bunu yaparken evdeki davranışlarını da açık yüreklilikle anlatın.

17 17 Çocuklarınıza karşı sabırlı, soğukkanlı ve anlayışlı olun. Doğal olarak onlar hata yapacaklardır. Kusurları ve kötü hareketleri olacaktır. Çocuklar düşündüğünüz, istediğiniz gibi tavır ve davranışlar göstermiş olsalardı ailede ve okulda eğitim denilen şeye gerek kalmazdı. OKULA DUYULAN İHTİYAÇ

18 18 MODEL OLMA Çocuğunuzun yaşamındaki en etkili çevre aile çevresidir. Çocuk yaşamında en çok etkili olan örnekleri ailesinden alır. Anne-baba olarak tüm davranışlarınızla çocuklarınıza örnek olun.

19 19

20 20

21 21 Çocuğunuz herşeyi sizden öğrenir. O zaman iyi şeyler öğrenmesi de sizin elinizdedir.

22 22 SEVİYE - BEKLENTİ   Çocuğunuzu iyi tanıyın.   Çocuklardan yapamayacağı şeyleri istemeyin.   Onları yeteneklerinin ötesinde başarı göstermeye zorlamayın.

23 23KIYASLAMA  Çocuklarınızı başka çocuklarla veya kardeşleri ile mukayese etmeyin.  Her insanın sahip olduğu nitelikler farklıdır. Onları olduğu gibi kabul edin.

24 24

25 25 Çocuklarınızın belli davranışları için anne-baba olarak değişik davranış göstermeyin, aynı şekilde davranın. Aile büyükleri ve diğer yakınların çocuk eğitiminiz üzerindeki olumsuz etkisine izin vermeyecek önlemler alın. TUTARLILIK

26 26

27 27 SINIRLILIKLAR Çocuğun her istediğinin yerine getirilmesi, ona her istediği şeyi yapabileceği, elde edebileceği kanısının verilmesi veya tam tersi olarak isteklerinin çok sınırlandırılması, hiç yerine getirilmemesi çeşitli uyumsuz davranışlar geliştirmelerine neden olacaktır. Bu konuda titiz olun.

28 28 KOŞULSUZ SEVGİ ve KOŞULSUZ KABUL  Çocuklarımıza, sadece insan oldukları için değer verelim.  Her koşulda değerli olduklarını onlara hissettirelim.  Çocuğumuza duyduğumuz sevgiyi ve ilgiyi herhangi bir koşula bağlamayalım. İyi ki benim çocuğumsun, “Senin gibi” bir çocuğum olduğu için çok mutluyum...

29 29 TEŞVİK Ders çalışırken, çocuğunuzu ev işi, tarla, çarşı pazar ya da bakkal market işi için rahatsız etmeyin. Evde çocuğunuza rahat bir çalışma ortamı hazırlayın.

30 30 ELEŞTİRİ  Çocuğunuzu sık sık eleştirmeyin. Hele bunu başkalarının yanında asla yapmayın. Onun aşağılık duygusuna kapılmasını önleyin.  Beğenmediğiniz, hoşunuza gitmeyen yönleri kadar, beğendiğiniz takdir ettiğiniz taraflarını da söyleyin.  Onun kendine güven duymasını sağlayın.  Çocuklarınız arasında asla ayrım yapmayın.  Çocukları kıskandırmayın.  Hepsine sevgi ve ilgi gösterin.

31 31 TELEVİZYON Televizyon izlemede çocuğunuza seçici olma alışkanlığı kazandırın. Sürekli TV izlemek çocuğunuzun başarısını olumsuz yönde etkiler. Ancak bunu zor kullanarak değil, ikna ederek gerçekleştirin.

32 32 BİLGİSAYAR Tıpkı televizyon konusunda olduğu gibi bilgisayar konusunda da bilinçli, sınırlarını bilen ve irade gösteren çocuklar olmaları için çaba sarfedilmelidir.

33 33 DERS ÇALIŞMA ORTAMI  Çocuğunuza uygun ders çalışma ortamı hazırlamak sizin sorumluluğunuzdur.  Çocuğunuzun evde ders çalışmasını kontrol edin.  Ancak sürekli şekilde "ders çalış" ikazı olumsuz etki yapmaktadır.  Ona güvendiğinizi belli ederek uyarın.

34 34 DESTEKLEMEK   Çocuklarınıza iyi notların yanında zayıf not almasının da normal olduğunu ve çalışmakla durumun düzeltilebileceğini telkin edin.

35 35 ŞİDDET  Çocuklarınızı korkutmayın.  Fazla baskılardan, bedensel cezalardan, olmayacak sınırlamalar koymaktan kaçının.  Şiddet uygulama konusunda asla kötü örnek olmayın.

36 36 ZARARLI ALIŞKANLIKLAR Çocuklarınızın zararlı alışkanlıklar edinmesine engel olun. Çocuklarınızın zararlı alışkanlıklar edinmesine engel olun. Onların zararlı alışkanlıklara karşı duyarlı olmalarını sağlayın. Onların zararlı alışkanlıklara karşı duyarlı olmalarını sağlayın. En iyi yöntem olarak bu konuda da siz onlara iyi örnek olmaya çalışın. En iyi yöntem olarak bu konuda da siz onlara iyi örnek olmaya çalışın.

37 37

38 38 ANA – BABA TARTIŞMALARI  Çocuklar önünde yapılan tartışmalar, kavgalar onların mutsuz, güvensiz ve endişeli olmalarına neden olur.  Sorunlarınızı çocuklarınızın yanında konuşmayın, münakaşa etmeyin.

39 39 KARDEŞ KISKANÇLIĞI Her kardeş bir parça da olsa birbirini kıskanır. Bunun hiç olmaması gerektiğine inanarak boş ümitlere kapılmayın.  Ayrım yapmadığınızdan emin olun. Bunu çocuklarınıza da hissettirin.  Tartışmalarında taraf olmamaya özen gösterin, sorunu kendilerinin halletmesine fırsat vermeye çalışın.

40 40 ÇOCUKLARA EŞİT YAKLAŞIM Çocuklar arasında ayrım yapmadığınızı ona kanıtlayın. “Hepiniz ayrı ayrı insanlarsınız. Farklı özellikleriniz var. Seni olumlu veya olumsuz tüm özelliklerinle ayrı bir birey olarak değerlendiriyor ve seviyorum. Kardeşini de aynı şekilde değerlendiriyorum.” şeklindeki yaklaşımlarınızı ona söyleyin ve hissettirin.

41 41 NİTELİKLİ ZAMAN GEÇİRME Çocuğunuz ile geçirdiğiniz zamanın uzunluğu değil kalitesi önemlidir. Çocuğunuz ile geçirdiğiniz zamanın uzunluğu değil kalitesi önemlidir. Çocuğunuz ile geçirdiğiniz vaktin kalitesini artırarak onun bu konudaki ihtiyacını rahatlıklar karşılayabilirsiniz. Çocuğunuz ile geçirdiğiniz vaktin kalitesini artırarak onun bu konudaki ihtiyacını rahatlıklar karşılayabilirsiniz. Aksi takdirde çocuğunuz sizden davranış problemleri ile vakit isteyecek ve onunla zoraki ilgilenmek zorunda kalacaksınız. Aksi takdirde çocuğunuz sizden davranış problemleri ile vakit isteyecek ve onunla zoraki ilgilenmek zorunda kalacaksınız. Zaman ayrılan çocuğun bilinçaltına Zaman ayrılan çocuğun bilinçaltına “Sana vakit ayırıyorum çünkü ben sana değer veriyorum’’mesajıverirsiniz.

42 42

43 43 OYUN  Oyun, çocuğun en temel ihtiyaçlarından biridir. Asla elinden alınamayacak bir haktır.  Oyunu boş zaman uğraşı ya da boşa zaman kaybı olarak görmek yanlıştır. Tam tersine çocuk oyun oynaması için teşvik edilmelidir.  Sosyalleşme sürecinde çocuğa çok büyük katkılar sağlar.  Ne kadar uğraşılsa da öğretilemeyecek pek çok şeyi çocuklar oyun oynarken öğrenir.

44 44 ARKADAŞLIK ve OYUN  Çocuklar, hayatta öğrenilmesi gereken pek çok şeyi arkadaşları ile oyun oynarken öğrenirler. Ekmek, su gibi vazgeçilmez bir ihtiyaçtır.  Arkadaşları olmalı ama siz de onları tanımalısınız.  Yaşına uygun oyunlar oynamalı, oyuncakları olmalı ama sizin denetiminizde olmalı.

45 45 SORUMLULUK KAZANDIRMA ve ÖZGÜVEN Sorumluluk; başkalarının haklarına saygı göstermek ve kendi davranışının sonuçlarına sahip çıkmaktır. Sorumluluk erken çocukluk yıllarından başlayarak çocuğun yaşına, cinsiyetine ve gelişim düzeyine uygun görevler vermekle gelişmeye başlar. Sorumluluk sahibi çocukların özellikleri: Kendi kararlarını verebilen, Karar alırken ellerindeki kaynakları kullanabilen, Değer yargılarını gözeten, Bağımsız davranabilen, Kendine güvenli, Başkalarının haklarını çiğnemeden kendi ihtiyaçlarının karşılayabilen çocuklardır.

46 46 Sorumluluk kazandırmak için;  Çocuğunuz için yaşına uygun sorumluluklar listesi hazırlayın ve uygulayın,  Çocuğun seçim yapmasına izin verin,  Onun adına düşünmeyin, onun adına iş yapmayın,  Kırıp dökmesine izin verin,  Ona yardım edeyim derken sorumluluklarının gelişmesine engel olmayın,  Çocuğunuzun size çok bağımlı olduğunu düşünüyorsanız koruyuculuktan vazgeçin,  Hiç bir zaman çocuğunuzun sizin kadar sorumlu olmasını beklemeyin,

47 47  İlkokul çağı çocukları, oyun ve ders çalışmayı ödevlerini bitirecek şekilde dengelemekle sorumludur.  Demokratik bir ortam yerine diktatörce eğilimlerin olduğu aileler sorumluluğu öğretmekte zorlanır. Çünkü ana babanın hakimiyeti o kadar fazladır ki, çocuğun bir şeyden sorumlu olmasına fırsat kalmaz.  Aynı şekilde her şeyin serbest bırakıldığı aileler de sorumluluğu öğretemez.  En işe yarar ortam ana babanın lider konumunda olduğu ancak ev işi ve benzeri alanlarda sorumluluğu paylaşma çabası gösterdiği demokratik ailelerdir.  Sorumluluğu öğretmek için sorumluluk vermeye istekli olmalısınız.  Nutuk çekerek sorumluluk öğretemezsiniz.  Bir ana baba olarak, biraz gerisinde durup bir şeylerin olmasına izin verme yürekliliğini göstermelisiniz.

48 48  Sorumluluk aldıkça, olumsuz sonuçlarına katlandıkça ve olumlu sonuçları ödüllendirdikçe çocuğunuz sorumluluklarını öğrenir.  Sorumsuzluğunun sonuçlarına katlanmasına, yanında götürmediği ödevlerden sıfır almasına izin vermelisiniz.  Ev işlerine yardım etmesi, zaman ve etkinliklerini planlaması, giyecek ve yiyecek seçimi yapması, çocuğunuza sorumluluk alma ve uygulama fırsatı verecektir.  Yaşına uygun olarak küçük şeylerle sorumluluk vermeye başlayabilirsiniz.

49 Hangi yaşta ne sorumluluk alabilirler… Beş Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar   Sofrayı, her şeyi yerli yerine koyarak hazırlamak,   Yatakları düzeltmek ve odasını temizlemek,   Basit bir kahvaltıyı hazırlamak,   Yedikten sonra kirlilerini kendi başına kaldırmak,   Giysilerini önerileri dikkate alarak seçmek ve kendi başına giyinmek,   Kirli giyeceklerini sepete atmak,   Telefona gerektiği şekilde cevap vermek,   Ayakkabılarını bağlamayı öğrenmek,   Kendi kendine hazırlanmak (saçını tarama). Altı Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar   Havaya, özel olay ve günlere göre giyeceklerini seçmek,   Çiçekleri sulamak,   Basit yiyecekleri (tost, yumurta, sosis vb.) bir büyüğün desteği ile pişirmek, 49

50 Yedi Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar   Balkonu, kapının önünü süpürmek veya yıkamak,   Evdeki hayvanları beslemek, temizlik ve bakımlarını sağlamak,   Alışveriş malzemelerini arabadan eve taşımak, yerlerine yerleştirmek,   Sabahları çalar saatle kendi başına kalkmak,   Harçlıklarını bağımsızca idare etmek,   Kendi giysi alışverişinde anne babalara yardımcı olmak,   Derslerini yardımla yapmak. Sekiz ve Dokuz Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar   Peçeteleri katlayıp masayı tam olarak hazırlamak,   Yardım almadan banyo yapabilmek,   Çekmece ve dolaplarını temiz ve düzenli tutmak,   Kimse söylemeden okul giysilerini değiştirmek,   Kimse söylemeden derslerini düzenli olarak yapmak,   Basit bazı yemek tariflerini okuyup, yemek yapımında yardımcı olmak,   Kardeşleri varsa onlarla ilgilenmek (yemek yemesine, giyinmesine yardım etmek vb.),   Telefon mesajlarını alıp not etmek. 50

51 51

52 52 TAKDİR EDİN  Beğendiğiniz, takdir ettiğiniz taraflarını söyleyiniz. Kendine güven duymasını sağlayınız.

53 53

54 54

55 55

56 56 UNUTMAYIN; SİZİN ÇOCUĞUNUZ OLARAK DOĞMAK ONLARIN ELİNDE DEĞİLDİ, ANCAK SEÇME HAKLARI OLSAYDI, SİZDEN BAŞKA KİMSENİN ÇOCUĞU OLMAK İSTEMEZLERDİ...

57 57

58 58 İLGİYLE DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…


"1 Melih SIVACI Rehber Öğretmen Nuran ÇAKIROĞLU Rehber Öğretmen." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları