Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine"— Sunum transkripti:

1 Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine
Aydın Ünversitesi Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine

2 GÜNAY ÖZARIN ÖZTÜRK Meslek : Öğretmen / Koç Tecrübe : 14 Yıl

3 2. Gün - İçerik Öğrenci Koçluğu Nedir? Öğretmenler için Koçluk
Öğretmenler için Faydalı Kitap ve Siteler Öğrenciyi Anlamak Öğrenci Koçluğu Planı

4 ÖĞRENCİ KOÇLUĞU

5 KOÇLUK NEDİR? KOÇLUK, danışanın performans, öğrenme ve gelişiminin kolaylaştırılması sanatıdır. Danışanların kişisel ve profesyonel potansiyellerini maksimize etmek amacıyla düşünce doğurucu ve yaratıcı bir süreçte onlarla ortaklık yapmaktır. (ICF)

6 ÖĞRENCİ KOÇLUĞU Öğrencinin kendini tanıması, hedeflerini belirlemesi, tutum ve davranışlarını düzenlemesi, öğrenmeyi hızlandırması süreçlerinde kolaylaştırıcı rol üstlenmektir.

7 “Kimseye birşey öğretemezsiniz, yalnızca yanıtı kendi içinde bulmasına yardımcı olursunuz.”
Galileo Galilei

8 KOÇLUĞUN OKULLARDAKİ FAYDALARI
Öğrenciler için: Öğrenme, Motivasyon, Organizasyon becerisi, Soru sorma yeteneği, İşbirliği Öğrenme stratejilerinin gelişimi National Framework for Mentoring and Coaching, DfES, 2005

9 KOÇLUĞUN OKULLARDAKİ FAYDALARI
Öğretmenler için: Kendine güven, Öğrenme isteği, Değişimde artış, Öğretme ve öğrenme stratejilerine değişik bir açı ile bakmak. National Framework for Mentoring and Coaching, DfES, 2005

10 KOÇLUĞUN OKULLARDAKİ FAYDALARI
Okul Liderleri için: Öğrenmeye ve gelişime açık liderlik, Okulun bir organizasyon olarak etkinliğinin artmasının sağlanması. National Framework for Mentoring and Coaching, DfES, 2005

11 ÖĞRETMENLER İÇİN KOÇLUK

12 Öğretmen Niteliğinin Çocuğun Başarısındaki Etkisi Yüzde Kaçtır?
Sınıf Büyüklüğü Öğretmenin Niteliği Ev ve Aile Faktörleri 3, 4 ve 5. sınıflarda matematik başarısındaki etmenler. Ferguson, F., Roland. (1997). Paying for Public Education: New Evidence of How and Why Money Matters. Harward Journal on Legistation 2B, pp

13 Yeni Bir Öğretmenin İlk Yılı
Davranış Dönemleri Beklenti I: Süper işler yaparım Hayatta Kalayım Gerçekleri gördüm Silkin ve kendine gel Derin düşünme Beklenti II: Katkı sunarım AGU EYL EKİ KAS ARA OCA ŞUB MAR NİS HAZ TEM The Stages of a Teacher’s First Year by Ellen Molr. In a better Beginning: Supporting New Teachers, by Marge Scherer (Ed.) 1999, Alexandra. ASCD.org

14 Öğretmen Bakışına Yeni Bir Pencere
Kendi öğretim pratiğini açıklayabilmek Öğretebilmek Açıklayamayan Açıklayan Yapamayan GİZEMLİ ÖĞRETMEN TEORİ İYİ; SÖZ ÇOK Yapan BÜYÜCÜ ÖĞRETMEN ÇÖZÜM ÇOK Dunne, Kathy and Villani, Susan. (2007). Mentoring New Teachers Through Calloborative Coaching. Linking Teacher and student Learning .  San Francisco. WestEd, 2007

15 Öğretmenlerin gelişme engelleri
Kıdemsiz olduğum için, bütün ek işler bana bırakılıyor. Gelir düzeyi düşük aile, evde yetiştiremediği çocuğu biz mi eğiteceğiz? Ver parayı çocuğa, sokağa sal. Çocuk dünyanın merkezi benim diye geziyor. «Eti senin, kemiği benim» dönemi geride kalmış, öğrenciye sesini yükseltsen, velisi ertesi günü okulda. Adam sende…ne yaparsa yapsınlar bir gözünü kapat. Burası Romanların oturduğu mahalle, veliler her bahaneyle kavga çıkartıyorlar. Avrupa’da öğretmenler yüksek maaş alıyorlar. Bu maaşa bu kadar iş.

16 Öğretmenlerin gelişme engelleri
Bu sınıf çok kalabalık; söz geçmiyor. Çalıştım, çalıştım da ne oldu? Takdiri gene Müdür’ün hemşehrisi/uydusu aldı. Ders programı adil değil; adam kayırılıyor. Çalışıyorum da ne oluyor? Çalışmayanla aynı parayı alıyorum. Hizmet içi eğitime gitsem ne olacak? Daha fazla angarya… Anne, baba ilgisiz; ben ilgilensem ne olur? Bu şehrin/kasabanın kültürü bana göre değil; karışmasam daha iyi. İstemediğim yere tayin oldum. Birkaç yıl dayanacağız artık. Çalış; çalış kim takdir edecek?

17 ÖĞRETMENLER İÇİN TAVSİYE KİTAPLAR

18 ÖĞRETMENLER İÇİN TAVSİYE WEB SAYFALARI
https://www.nationalcollege.org.uk/

19 ÖĞRENCİYİ ANLAMAK

20 Su Kristalleri / Dr. Masura Emoto

21 Beceri-Motivasyon Matrisi
Yüksek Beceri Yüreklendir, Sırdaş ol Yanında yürü; eşlik et Düşük Motivasyon Yüksek Motivasyon Birebir çalış Yönlendir, yol göster Düşük Beceri Powell, G., Chambers, M. and Baxter, G., Pathways to Coaching: A guide for team leaders, Bristol: TLO.

22 Beceri-Motivasyon Matrisi
2’li Çalışma: BECERİ MOTİVASYON MATRİSİNİN DOLDURULMASI • Hedefleri aydınlat • İlerleme için destek sağla • Modelleme, gözlem, ifade uygulamaları • Planlamayı paylaş • İlişki oluştur • Geri bildirim sağla • Rehberlik et ve yön göster • Araştır ve uygula; kanıtlar elde et • Desteği yansıt • Dinle • Soru sor • Tekrar et • Hareketleri planla Dawson, Peg. Guare, Richard “Smartbut scattered, revolutionary “executive skills” approach to helping kids reach their potential”The Guilford Press A Division of Guilford Publications, Inc. 72 Spring Street, New York, NY

23 Beceri-Motivasyon Matrisi
Yüksek Beceri Geri bildirim sağla İlişki oluştur Desteği yansıt Dinle Düşük Motivasyon Yüksek Motivasyon Hedefleri aydınlat Modelleme, gözlem, ifade uyg. Planlamayı paylaş Araştır ve uygula; kanıtlar elde et Rehberlik et ve yön göster Tekrar et Soru sor Hareketleri planla Düşük Beceri Powell, G., Chambers, M. and Baxter, G., Pathways to Coaching: A guide for team leaders, Bristol: TLO.

24 Süreç Öğretmen öğrenci MESAJ TEPKİ ÖĞRENCİ: Bir türlü ödevime başlayamıyorum. Ödev yapmaktan nefret ediyorum. Okuldan nefret ediyorum. Çok sıkıcı. Hayatta işimize yarayacak bir şeyler öğretmiyorlar; hepsi ıvır, zıvır. Yaşım biraz daha ilerlesin okulu bırakacağım. Bu dünyada başarılı olmak için okula gitmeye gerek yok. Horn,Sam (1997), «Thong Fu», Boyner Holding Yayınları, İstanbul .

25 Süreç TEPKİ ENGEL TÜRÜ Okulu bırakırsan burs imkanını kaybedersin
Öğretmen öğrenci MESAJ TEPKİ TEPKİ ENGEL TÜRÜ Okulu bırakırsan burs imkanını kaybedersin Uyarma, tehdit Öğrenmek insanın elde edebileceği en büyük nimettir Ahlak dersi, öğüt Ödevini yapmak için neden bir program hazırlamıyorsun? Akıl verme, öneri ve çözüm sunma Bir üniversite mezunu, bir lise mezunundan % 50 daha fazla kazanıyor. Nutuk çekme, öğretme, gerçekleri anlatma İleriyi göremiyorsun; daha çok gençsin Yargılama, suçlama, eleştirme Sen başarılı bir öğrencisin; bunları atlatırsın Övme, pohpohlama

26 Süreç TEPKİ ENGEL TÜRÜ Ayak takımı gibi konuşuyorsun! İsim takma
Öğretmen öğrenci MESAJ TEPKİ TEPKİ ENGEL TÜRÜ Ayak takımı gibi konuşuyorsun! İsim takma Ben de sevmezdim; ama bak şimdi neredeyim… Ahlak dersi, öğüt Hiçbir çaba harcamazsan tabi ki başaramazsın. Yorumlama, tahlil yapma Bir de müdüre/annenlere söyle, ne oluyor bakalım Tehdit etme, korkutma Bir daha duymayacağım! Reddetme, görmezden gelme Peki; hafta sonu ne yapıyorsun? Konuyu değiştirme, dikkat dağıtma.

27 Süreç Öğretmen öğrenci İdareci İdareci öğretmen Veli MESAJ TEPKİ MESAJ
ENGEL

28 Mesaj Karışıklığı Öğrencinin davranışları Öğrencinin davranışları
Kabul edilemez davranış Kişiden kişiye Zamana göre Mekana göre Şartlara göre Moral durumuna göre Değişiyor. Öğrencinin davranışları Kabul edilebilir davranış Kabul edilebilir davranış Kabul edilemez davranış Kabul edilemez davranış

29 Koçluğun Desteği Sorun Öğrencinin Sorun Öğrencinin
Yardım etme becerileri Kabul edilebilir davranış Kabul edilebilir davranış Sorun Öğretmen ve idarenin Yüzleştirme becerileri Sorun öğretmen ve idarenin

30 Öğrenciyle konuşurken
Sen dili değil, ben dili kullan Emretme! Rica et! Dikte etme! Açıkla! Cevap verme! Duygusunu tarif et! Başarısının farkına varmasını sağla! (Kayıt Aracı) Sözleşme yap! Ama, fakat, yalnız vb. kullanma «ve» kullan! Hayır deme! Şarta bağla; seçenek sun!

31 OLUMLU KAYIT ARACI OLAYLAR TARİH NASIL SONUÇLANDI? İYİ OLAN NEYDİ ?
DAHA İYİ NASIL YAPILIR ?

32 KIZGINLIK /TELAŞ/GÜCENİKLİK KAYIT ARACI
NE ZAMAN OLUYOR? KIZDIĞI/TELAŞLANDIĞIM/ GÜCENDİĞİM ZAMAN NE YAPIYORUM? NE YAPARSAM DAHA İYİ OLUR?

33 Çocuklar (Şiir) Çocuklarınız sizin çocuklarınız değil, Onlar kendi yolunu izleyen Hayat'ın oğulları ve kızları. Sizin aracılığınızla geldiler ama sizden gelmediler Ve sizinle birlikte olsalar da sizin değiller. Onlara sevginizi verebilirsiniz, düşüncelerinizi değil. Çünkü onların da kendi düşünceleri vardır. Bedenlerini tutabilirsiniz, ruhlarını değil. Çünkü ruhlar yarındadır, Siz ise yarını düşlerinizde bile göremezsiniz. Siz onlar gibi olmaya çalışabilirsiniz ama sakın onları Kendiniz gibi olmaya zorlamayın.

34 Çünkü hayat geriye dönmez, dünle de bir alışverişi yoktur.
Siz yaysınız, çocuklarınız ise sizden çok ilerilere atılmış oklar. Okçu, sonsuzluk yolundaki hedefi görür Ve o yüce gücü ile yayı eğerek okun uzaklara uçmasını sağlar. Okçunun önünde kıvançla eğilin Çünkü okçu, uzaklara giden oku sevdiği kadar Başını dimdik tutarak kalan yayı da sever. Halil Cibran Halil Cibran, Lübnan asıllı ABD'li ressam, şair ve filozof. Cibran, 1883 yılında Lübnan'da doğdu. Eserleri ve düşünceleri dünya üzerinde geniş yankı uyandırdı. Şiirleri yirmiden fazla dile çevrilmiş olan Cibran, 1931’de vefat etmiş.

35 KOÇLUK YETKİNLİKLERİ The seven steps of effective EXECUTIVE COACHING
( Sabine Dembkowski, Fiona Eldridge and Ian Hunter) Uyum sağlama Derin dinleme Yaratıcı soru sorma Açık hedef planlama Etkili geri beslemede bulunmak Sezgi Koçluk varlığı

36 KOÇLUK YETKİNLİKLERİ ETKİN DİNLEME
Çevre şartları uygunluğu : Öğrencinin rahat edeceği ve rahatsız edilmeyecek bir yerde dinleme yapılması Dinlemede % öğretmen ; % danışan oranının korunması. Hedef bazlı dinleme: Amaçtan ayrılmadan yapılan dinleme. Kişi – konu ayrımının aktif orak kullanılabileceği yer; Konunun kişiden ayrılması, konuya daha objektif bakılabilmesini sağlar. Böylece müşteri daha rahat yorum yapar. Diğer bir faydası müşterinin özelini ve sıkıntısını ortaya çıkarabilmektir. Kişisel problem için koçluk yapılmalıdır.

37 KOÇLUK YETKİNLİKLERİ ETKİN DİNLEME
Soyutlaştırma miktarı, somutlaştırma miktarı: Soyut kavramların yerleşmesini sağlama ve karşılığını bulma. Öğrenci yaklaşımına göre dinlemek: Öğrenci için daha önceden yapılan değerlendirmelerin doğruluğu görmek amacıyla dinlemek. Kişi – konu ayrımının aktif orak kullanılabileceği yer; Konunun kişiden ayrılması, konuya daha objektif bakılabilmesini sağlar. Böylece müşteri daha rahat yorum yapar. Diğer bir faydası müşterinin özelini ve sıkıntısını ortaya çıkarabilmektir. Kişisel problem için koçluk yapılmalıdır.

38 KOÇLUK YETKİNLİKLERİ ETKİN DİNLEME
Kişi, konu ayrımına göre dinlemek: Öğrencinin kişisel algısını konudan bağımsız hale getirmek Beden dilini dinlemek: Beden dili ile söze yaptığı katkıları gözlemlemek. Tekrarlanan Kelimeleri dinlemek: Seans içinde sürekli tekrar edilen kelimeleri takip ederek süreci ilerletmek. Kişi – konu ayrımının aktif orak kullanılabileceği yer; Konunun kişiden ayrılması, konuya daha objektif bakılabilmesini sağlar. Böylece müşteri daha rahat yorum yapar. Diğer bir faydası müşterinin özelini ve sıkıntısını ortaya çıkarabilmektir. Kişisel problem için koçluk yapılmalıdır.

39 SİSTEM 1 VE SİSTEM 2 DANIEL KAHNEMAN

40 SORULAR A B Düzenli-Sakin-Araştırmacı bir arkadaşım var sizce hangi mesleği yapıyor? Kütüphaneci Çiftçi Kalabalık-Karışıklık-Cüzdan ne çağrıştırıyor? Hırsızlık Konser Hangi peyniri tercih edersiniz? % 90 yağsız % 10 yağlı Güvenli bir firmadasınız, nasıl bir maaş sistemini tercih edersiniz? yıl 12 X ve 2. yıl 12 X 1. yıl 12X ve 2. yıl 12X Hangi hastaneyi tercih edersiniz? Hastaların %95’i sağ salim taburcu oluyor. Hastaların % 5’ini tedavi sırasında kaybediyor.

41 KOÇLUK YETKİNLİKLERİ GÜÇLÜ SORU SORMA
Soru sormanın gücü nereden geliyor? Beyin görüntüyle çalışır Beyin olumsuzla, olumluyu ayırmaz Beyin klasör yöntemiyle çalışır Beyin soruya, muhakkak cevap hazırlar

42 ÖĞRETMENİN KENDİNE SORACAĞI
KOÇLUK YETKİNLİKLERİ GÜÇLÜ SORU SORMA SİSTEM 2 GRUP ÇALIŞMASI ÖĞRENCİYE SORULACAK SORULAR? ÖĞRETMENİN KENDİNE SORACAĞI SORULAR ?

43 ÖĞRENCİ KOÇLUĞU PLANI

44 Facing the Giants-Death Crawl

45 Öğrenci /Veli Bilgi Formu
Kişisel Bilgiler : Öğrencinin psikolojik tedavi görüp görmediği mutlaka sorulmalı. Açık Uçlu Sorular: Hedefin nedir? Senin hedefine ulaşmana yardımcı olacak güçlü yanların hangileridir? Hedefine giden yolda, geliştirmeye ihtiyaç duyduğun özelliklerin hangileridir?

46 Değerlerin Bulunması YAŞAM AMACI DEĞERLER VİZYON MİSYON DEVYM

47 VİZYON STRATEJİ DOKTRİNLER MİSYON DEĞERLER

48 Lütfen yanınızdakine vizyonunu ve misyonunu sorun!
Yanındakinin vizyonundan en çok etkilenen kimler?

49 D.I.S.C Kişilik Envanteri
D.I.S.C. Kişilik Envanteri "bilimsel" bir davranış profili belirleme aracıdır. Kendinizi daha iyi tanımanızı, Güçlü ve zayıf yönlerinizi keşfetmenizi, Hangi iş ve meslek gruplarında başarılı olacağınızı belirler. * (9. sınıf ve üzeri öğrencilere uygulanabilir.)

50 Beceri ve YeteneklerinBelirlenmesi

51 Öğrenme Stilinin Belirlenmesi

52 Hedef Belirlenmesi ve Hedefe Yolculuk REALISTIC SPECIFIC TIMELY
Belirgin, basit, açık MEASURABLE Ölçülebilir, sayı içerir, miktar belirtir, görece belirtir ATTAINABLE Ulaşılabilir, uygun, üzerinde anlaşılmış, kabul edilebilir, REALISTIC Gerçekçi, sonuç odaklı, tam ilgi kuran TIMELY Zaman sınırı belirli Hedeflere yönelik terim ilk olarak yılında, Management Review’da George T. Doran tarafından kullanılmış. Zeki anlamına gelen bir kelime. Letter Major Term Minor Terms S Specific Significant, Stretching, Simple M Measurable Meaningful, Motivational, Manageable A Attainable Appropriate, Achievable, Agreed, Assignable, Actionable, Ambitious, Aligned, Aspirational, Acceptable, Action-focused R Realistic Results-oriented, Relevant, Resourced, Resonant T Timely Time-oriented, Time framed, Timed, Time-based, Timeboxed, Time-bound, Time-Specific, Timetabled, Time limited, Trackable, Tangible E Evaluate Ethical, Excitable, Enjoyable, Engaging, Ecological R Reevaluate Rewarded, Reassess, Revisit, Recordable, Rewarding, Reaching

53 HEDEF ve HEDEF YOLCULUĞU İÇİN FAYDALI FORMLAR

54

55

56 EĞİTİM, HEDEFLER VE SINAV

57 “PISA” Nedir ? Programme for International Student Assessment Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) tarafından 1997'de geliştirilen uluslar arası 2 saatlik bir sınavdır. İlk uygulaması; 2000 yılında, 32 farklı ülkeden(28 OECD ülkesi), öğrenciye yapılmıştır. Üç yılda bir yapılır ve her dönem belli bir derse yoğunlaşılır ancak öğrenciler diğer ana derslerden de sınanır. Öğrenci yaşı 15’tir.

58 PISA’nın Amacı Eğitim yöntemlerinde standartlaştırmayı ve gelişmeyi arttırmak, Dünyada okul çocuklarının başarısını karşılaştırmak ve test etmektir.

59 PISA SONUÇLARI 65 (34 OECD) ülke katılmış ve 28 milyon öğrenci adına öğrenci sınanmıştır. Yoğunlaşılan alan, matematik, okuma ve problem çözümüdür. Kanada, Finlandiya, Japonya, Singapur ve Güney Kore en yüksek notu alan ülkeler. Türkiye 448 puan (44. sırada)OECD averajı 494

60 Başaranların ortak özellikleri…
Öğretmenleri en başarılı mezunlarından seçiyorlar ve detaylı olarak eğitiyorlar, Öğretmenlere, meslektaşları ile birlikte çalışıp, yeni uygulamalar geliştirecekleri imkanlar yaratıyorlar, Öğretmenlerine, işlerini iyi yapabilmeleri için dış destek sağlıyorlar, Öğretmenlerin tüm bu çabalarını, güçlü bir devlet, onların refah seviyesini arttırarak takdir ediyor. Bu ülkeler kendi eğitimcilerinin deneyimlerini pekiştirerek yaptıkları işi daha iyi yapmalarını sağlıyor ve okul performanslarını dışardan bir gözlem ile denetlemeye ihtiyaç duymuyorlar.

61 Türkiye (448 puan) Geniş Tabanlı Eğitim Sistemi
Koşar Uçar Tırmanır Yüzer ? Bir gün ormandaki hayvanlar bir araya gelerek okul açmaya karar verirler. Bir tavşan, bir kuş, bir sincap, bir balık ve yılanbalığı yönetim kurulunu oluşturdu. Tavşan, müfredatta koşmanın bulunmasını istedi. Kuş, uçmanın dâhil olmasını, balık, yüzmenin dâhil olmasını ve sincap, ağaca tırmanmanın mutlaka zorunlu dersler arasında olması gerektiğini söyledi. Bütün bunları bir araya getirip, bir müfredat programı yaptılar. Ve bütün hayvanların bu dersleri görmesini istediler. Tavsan, koşu dersinde A alıyor olmasına rağmen, ağaç tırmanmak onun için çok ciddi bir sorundu. Sürekli kafa üstü düşüyordu. Bir süre sonra beyni hasar gördü ve artık eskisi gibi koşamadı. Artık koşuda A almak yerine, C alıyordu. Ve tabii, ağaç tırmanmada ise her zaman zayıf alıyordu. Kuş, uçmada çok başarılıydı, ama sıra toprak kazmaya geldiğinde, o kadar başarılı değildi. Sürekli gagasını ve kanatlarını kırıyordu. Bir süre sonra, toprak kazma notu hâlâ F olmasına rağmen, uçma notu C’ye düşmüştü. O da ağaca tırmanmakta çok zorlanıyordu. Sonuçta, sınıf birincisi olan hayvan her şeyi yarım yapabilen, geri zekâlı yılanbalığı oldu. Ancak eğitimciler çok mutluydu çünkü herkes bütün dersleri görüyordu. Ve buna “geniş tabanlı eğitim sistemi” dediler. Buna gülüyoruz ama gerçek bu. Sen de bunu yaşadın. Biz aslında herkesi başka biri yapmaya çalışıyoruz. O yüzden de insanların kendi olma potansiyellerini yok ediyoruz. Biz aslında herkesi başka biri yapmaya çalışıyoruz. O yüzden de insanların kendi olma potansiyellerini yok ediyoruz.

62 DETAY BİLGİ… http//www.pisa.oecd.org http://pisa.meb.gov.tr
Youtube “PISA (Measuring student success around the world)”

63

64

65

66 Benimle iletişime geçebilirsiniz… E-mail: ozarin.gunay@gmail.com
Günay Özarın Öztürk Ofis Tel: Mob.Tel:


"Van MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğretmenlerine" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları