Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

2005.02.24 - SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "2005.02.24 - SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/"— Sunum transkripti:

1 2005.02.24 - SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY tonta@hacettepe.edu.tr yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/

2 2005.02.24 - SLIDE 2BBY208 – Bahar 2005 Babbie, 10. Bölüm Niteliksel Alan Araştırması Alan Araştırmasına Uygun Konular Niteliksel Alan Araştırmasında Dikkate Alınması Gereken Noktalar Niteliksel Alan Araştırması Paradigmaları Niteliksel Alan Araştırması Yapma Güçlü ve Zayıf Yönleri Araştırma Ahlakı ve Niteliksel Alan Araştırması

3 2005.02.24 - SLIDE 3BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırmasına Uygun Konular Tutum ve davranışlar doğal ortamlarda en iyi bir biçimde anlaşılır Zamanla gelişen toplumsal süreçler

4 2005.02.24 - SLIDE 4BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırmasına Uygun Toplumsal Yaşam Ögeleri Uygulamalar: Konuşma, kitap okuma Epizotlar: boşanma, suç, hastalık Karşılaşmalar: Karşılaşan ve etkileşimde bulunan insanlar Rol: meslekler, ailevi roller İlişkiler: arkadaşlıklar, ana-oğul ilişkisi

5 2005.02.24 - SLIDE 5BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırmasına Uygun Toplumsal Yaşam Ögeleri Gruplar: klikler, takımlar, çalışma grupları Örgütler: hastaneler, okullar Yerleşimler: komşuluklar, gettolar Toplumsal dünyalar: "wall street", “spor dünyası“ Yaşam tarzları (veya alt kültürler): kentli, evsiz

6 2005.02.24 - SLIDE 6BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Paradigmaları Doğalcılık Etnometodoloji “Grounded” kuramı Örnek olaylar ve genişletilmiş örnek olay yöntemi Kurumsal etnografya Katılımcı eylem araştırması

7 2005.02.24 - SLIDE 7BBY208 – Bahar 2005 Alan Çalışması İçin Hazırlanma Konuyla ilgili bilgi edin Bilen bir kişiyle üzerinde araştırma yapacağınız grup hakkında tartışma yapın Araştırılacak insanlarla birlikteyken kullanılmak üzere bir kimlik geliştir Grupla ilk ilişkinizin gözlemlerinizi etkileyebileceğini unutmayın

8 2005.02.24 - SLIDE 8BBY208 – Bahar 2005 Görüşmenin Yedi Aşaması 1.Tematikleştirme 2.Tasarım 3.Görüşme 4.Çözme (Transkribe etme) 5.Çözümleme (analiz etme) 6.Doğrulama ve maddi bilgileri kontrol etme 7.Raporlama

9 2005.02.24 - SLIDE 9BBY208 – Bahar 2005 Odak Gruplarının Avantajları Toplumsal yönelimli araştırma yöntemi Esnek Yüksek yüz geçerliği Hızlı sonuçlar Düşük maliyet

10 2005.02.24 - SLIDE 10BBY208 – Bahar 2005 Odak Gruplarının Dezavantajları Bireysel görüşmelerden daha az kontrol imkanı Verilerin analizi zor olabilir Kolaylaştırıcılar becerikli olmalı

11 2005.02.24 - SLIDE 11BBY208 – Bahar 2005 Odak Gruplarının Dezavantajları Gruplar arasındaki fark sorun olabilir Grupları toplamak zor Tartışma tartışmaya açık bir çevrede gerçekleştirilmelidir

12 2005.02.24 - SLIDE 12BBY208 – Bahar 2005 Araştırma Notları Tutma İlkeleri Belleğinize güvenmeyin –Gözlem yaparken not alın Aşamalar sırasında not alın –Alandayken taslak notlar alın ve bunları daha sonra yeniden yazın ve ayrıntıları doldurun

13 2005.02.24 - SLIDE 13BBY208 – Bahar 2005 Araştırma Notları Tutma İlkeleri Her şeyi kaydet –O zaman önemli gözükmeyen şeyler daha sonra önemli hale gelebilir Alanda tuttuğunuz notların son projede yer almayacağını bil

14 2005.02.24 - SLIDE 14BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırmasının Güçlü Yönleri Daha derinlemesine anlamaya izin verir Esneklik – araştırma her an değiştirilebilir Ucuz Betimleme araştırmaları ya da deneysel araştırmalardan daha geçerli

15 2005.02.24 - SLIDE 15BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırmasın Zayıf Yönleri Niteliksel, kitlelerin istatistiksel tanımlamaları için uygun değil Alan araştırması yöntemleri çoğunlukla kişisel olduğundan güvenilirlikle ilgili potansiyel sorunlar var

16 2005.02.24 - SLIDE 16BBY208 – Bahar 2005 Ahlaki Mi? Sözlerinin kaydedildiğini haber vermeden insanlarla konuşmak? Nefret ettiğiniz kimselerden kendi amaçlarınız için bilgi alma? Acil yardıma ihtiyaç olduğunu görmek ama doğrudan yardımcı olamamak?

17 2005.02.24 - SLIDE 17BBY208 – Bahar 2005 Ahlaki Mi? Belirli bir durumda olmak ama kendini tüm kalbinle adamamak? Başkalarıyla ilişkilerde stratejik olmak? Bölünmüş bir durumda iken taraf tutma ya da taraf tutmaktan kaçınma ?

18 2005.02.24 - SLIDE 18BBY208 – Bahar 2005 Ahlaki Mi? İnsanların yaşamlarına ve akıllarına girmek için onlara “ödeme” yapma? Başka kimselere erişmek ya da daha iyi anlamak için isanları “kullanma”?

19 2005.02.24 - SLIDE 19BBY208 – Bahar 2005 Chapter 10 Qualitative Field Research Temel Terimler

20 2005.02.24 - SLIDE 20BBY208 – Bahar 2005 Doğalcılık Alan araştırmasına, nesnel toplumsal gerçekliğin var olduğu ve bunun gözlenebileceği ve doğru rapor edilebileceği varsayımıyla yaklaşma Etnografya Açıklamadan çok ayrıntılı ve doğru tanımlamaya odaklanan toplumsal yaşam hakkında rapor

21 2005.02.24 - SLIDE 21BBY208 – Bahar 2005 Etnometodoloji Dolaylı, genellikle konuşulmamış varsayım ve anlaşmalara odaklanan toplumsal yaşam araştırması

22 2005.02.24 - SLIDE 22BBY208 – Bahar 2005 Grounded Kuramı Tümevarım yaklaşımıyla gözlemlerin sürekli karşılaştırılmasından bir kuram yaratmaya çalışan toplumsal yaşam araştırması

23 2005.02.24 - SLIDE 23BBY208 – Bahar 2005 Örnek olaylar Bir köy, aile, ya da yeniyetme çetesi gibi bir toplumsal olgunun derinlemesine incelenIesi Genişletilmiş örnek olay yöntemi Örnek olay gözlemlerinin mevcut toplumsal kuramlardaki yanlışları bulmak ve bu kuramları geliştirmek için kullanıldığı teknik

24 2005.02.24 - SLIDE 24BBY208 – Bahar 2005 Kurumsal etnografya Kurumlarda çalışan bireylerin kişisel deneyimlerinin kurumdaki güç ilişkilerini ve kurumun diğer özelliklerini ortaya çıkarmak için kullanıldığı araştırma tekniği

25 2005.02.24 - SLIDE 25BBY208 – Bahar 2005 Katılımcı eylem araştırması Hakkında araştırma yapılan deneklere araştırmanın amacı ve prosedürünün kontrolünü vermeyi savunan soyal araştırma yaklaşımı. Bu yaklaşım araştırmacıların araştırdıkları kimselerden daha üstün olduğu fikrine karşı geliştirilmiştir

26 2005.02.24 - SLIDE 26BBY208 – Bahar 2005 Niteliksel Görüşme Görüşme yapılan kişiyle görüşme yapan kişi arasında görüşmecinin genel planı olması, ancak hangi soruların hangi sırada ve hangi sözcükler kullanılarak sorulacağının belirlenmediği görüşme biçimi

27 2005.02.24 - SLIDE 27BBY208 – Bahar 2005 Odak Grubu Belli bir konuyu bir odada rehber yönetiminde tartışmak için bir araya gelen bir grup insan


"2005.02.24 - SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları